Gå til innhold

Diskusforskyning/assymetrisk kjeve

Anbefalte innlegg

Hei. Mye som plager kroppen min. Noen må jo ha det sånn også :) 

Har slitt med knaking i den ene kjeven i mange år. Og har spurt flere forskjellige tannleger om råd. Aldri fått noe ordentlig svar. Var en tannlege som sa jeg hadde kronisk betennelse i kjevebenet. Men fikk ingen behandling for det. Problemet mitt er at de siste årene har jeg blitt helt skjev i ansiktet. Den siden hvor det knekker henger mer, og munnen er helt skjev pga dette. Går veldig utover selvtilliten min. Har et ganske barnslig ansikt fra før, så trenger ikke se ut som et hamster på den ene siden. Jeg har en visdomstann der, en oppe, og en på andre siden som må ut, og venter på operasjon. Men de tannlegene jeg har vært hos sier at kjevens posisjon ikke har noe med disse å gjøre😟 

Jeg blir litt smågal faktisk, av alle svar jeg får av leger og tannleger som ikke fører meg til noen diagnose eller behandling, men bare koster skjorta, og lurer på om noen sliter med det samme ift kjeven?

Nå har jeg funnet ut selv at jeg har diskusforskyvning da. (Jeg er ikke spesialist, jeg vet, men noen ting vet man bare.) Så jeg skal snakke med en kiropraktor og høre om det er mulig å gjøre noe med. Det jeg ikke vet er om dette er årsak til skjevheten. Kan være beinpåleiring også? Kan ha noe med betennelsen i benet å gjøre? 

Som jeg skriver, har jeg prøvd mye, så utover dette, noen tips til hvordan gå frem videre for å bli tatt på alvor med en gang?🤔 Målet er å få rettet opp skjevheten naturligvis.  

Endret av Kuley
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1100848-diskusforskyningassymetrisk-kjeve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, diskusforskyvning har jeg. Jeg har de fleste symptomer, og klikkelyden i seg selv er vel beviset. Det klikker konstant. Døgnet rundt, verst på morgenen. Det klikker slik at andre hører meg når jeg spiser. Men jeg har og mange symptomer utenom det som er vanlig for diskusforskyvning. Men kan forhåpentligvis henge sammen også? Det verste å tenke på er at jeg kanskje ikke finner ut hvorfor jeg er blitt skev, eller kanskje at jeg ikke får gjort noe med det😟

https://nemus.no/diagnoser/kjeve/diskusforskyvning

Endret av Kuley

Anbefaler sterkt kjevespesialist. Det fins et par kiropraktorer som har spesialisert seg på dette. Jeg har hatt dislokasjon (?) i kjeven i flere år, og utrolig nok er det ingen tannleger som nevnte noe om dette. Klikker konstant når jeg spiser. Fikk høre at det er sjelden det går an å behandle. Men hjelper med kjevebehandling for å "stresse ned" kjeven, samt tannskinne på natten.

AnonymBruker
På 21. april 2017 den 3.14, Kuley skrev:

Det klikker konstant. Døgnet rundt, verst på morgenen. Det klikker slik at andre hører meg når jeg spiser. 

Det har jeg også. Får stadig småbetennelser om jeg tygger tyggis, seigt kjøtt eller noe annet som er krevende å tygge. Var hos spesialist i kjeve, er ingenting å gjøre annet enn å unngå å tygge mye. Så lenge jeg spiser supper og moser har jeg det helt fint. 

Anonymkode: 93137...bca

Annonse

På 25.4.2017 den 4.21, miss spjåk skrev:

Anbefaler sterkt kjevespesialist. Det fins et par kiropraktorer som har spesialisert seg på dette. Jeg har hatt dislokasjon (?) i kjeven i flere år, og utrolig nok er det ingen tannleger som nevnte noe om dette. Klikker konstant når jeg spiser. Fikk høre at det er sjelden det går an å behandle. Men hjelper med kjevebehandling for å "stresse ned" kjeven, samt tannskinne på natten.

Jeg snakket med tannlegen nå på fredag, hun nevnte skinne om natten, ja. Har du prøvd tannskinne? Tannlegen sa jeg hadde store muskelknuter rundt kjeven. Har massert konstant siden da. Det gjør såå vondt!😩 Får prøve tannskinne, og ta en tur til kiropraktor. Utenom klikkingen er det store problemet at munnen er skjev. Kan jo være muskelknutene. Om ikke dere andre er skeive i trynet. Fjerna nettopp visdomstanna på den siden det klikker, kanskje jeg ser bedring når hevelsen forsvinner. Eller etter at jeg fjerner den på andre siden også. Klikkingen kom først, så visdomstennene, og så skeivheten. Så hvem vet hva det kommer av. Lite kult i alle fall🙄

På 25.4.2017 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også. Får stadig småbetennelser om jeg tygger tyggis, seigt kjøtt eller noe annet som er krevende å tygge. Var hos spesialist i kjeve, er ingenting å gjøre annet enn å unngå å tygge mye. Så lenge jeg spiser supper og moser har jeg det helt fint. 

Anonymkode: 93137...bca

Det må da være noe man kan gjøre? Vært hos noen flere spesialister? Kjedelig å spise mos og suppe resten av livet, liksom😄 Men, jeg føler med deg. Har det akkurat sånn selv. Jeg har fått needlepoint terapi i muskelknutene i ryggen før, det hjalp skikkelig etter bare 4 behandlinger, så tenker faktisk å høre om fysioterapeuten kan gjøre dette i ansiktet også. 

Endret av Kuley

Ja bruker skinnen så ofte jeg kan. Litt irriterende å sovne med, men går bedre etterhvert 😛 Merker stor forskjell uten. Jeg har og mye knuter rundt kjeven. Sliter du med hodepine forresten? Der har du nemlig linken. 

Tja, vanskelig å si skjevheten kommer av, skjønner du er frustrert! (Regner ikke med at du har hatt slag..) men ja, hør med en kiropraktor med kjeve som spesialitet (har dårlig erfaring med fysioterapeuter) Kan jeg spørre sånn ca hvor i landet du bor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...