Cata Skrevet 21. april 2017 #41 Skrevet 21. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Så derfor spør jeg: hvorfor drikker du ikke helmelk? Liker du ikke smaken? Er det for mye kalorier? For mye fett? Er det andre i husstanden som ikke liker helmelk? Foretrekker du å kjøpe sånne store 2 liters-kartonger? (Så vidt jeg vet finnes det ikke helmelk i sånne svære kartonger?) Noen andre grunner? Anonymkode: 66885...5e7 Fordi jeg synes det smaker vondt. Som barn var jeg lite begeistret for melk, så for å få den i meg så måtte mine foreldre trø til med Nesquick og lage sjokolademelk. Da skummet melk kom på markedet prøvde jeg den og fant ut at den var til nød drikkbar siden den "ikke smakte så mye melk". Dermed har jeg holdt meg til skummet melk siden, selv om jeg kan finne på å bruke helmelk i matlaging av og til.
Gjest Emera Skrevet 21. april 2017 #42 Skrevet 21. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker læreren min fra heimkunnskap bare "Helmelk TETTER blodårene deres!!!". Anonymkode: e4126...05d Min sa "helse i hver dråpe, fare i hver liter." Jeg vokste opp med helmelk, vi hadde aldri annet i huset. Men den gangen var eneste alternativ skummelt melk, lettmelken kom litt senere. Nå drikker jeg ikke melk lenger, men har litt i kaffen. Der er det best med hel, uten tvil.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #43 Skrevet 21. april 2017 Jeg liker ikke melk, så jeg drikker det bare med oboy i. Da synes jeg oboy med helmelk smaker best. Men vi bruker sjeldent helmelk, jeg synes lett og ekstra lettmelk er vel så greit å bruke i matlaging. Og siden det er mindre kalorier i det så er det det som blir førstevalget. Anonymkode: 4ea51...9ee
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #44 Skrevet 21. april 2017 Jeg kjøper stort sett bare skummet melk. Bruker det bare i kaffen. Jeg synes det smaker bedre. Jeg liker ikke smaken av helmelk. Bryr meg ikke om kaloriene. Anonymkode: b1698...06b 1
Gjest Gaea Skrevet 21. april 2017 #45 Skrevet 21. april 2017 Er ikke særlig glad i melk, men skal det først være noe (liker å ha melk til sjokoladekake f.eks.) er det best med ekstra lett. Helmelk takler jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #46 Skrevet 21. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Under oppveksten min var det sånn at alle barna (norske) drakk lett eller skummet melk. Vi ble til og med fortalt at hmelk ikke var så sunt! Anonymkode: ec05a...466 Da jeg gikk på barneskolen (slutten av 90-tallet og tidlig 2000-tallet) var jeg den eneste som drakk helmelk i klassen. Jeg husker jeg ble ertet for det, og alle rundt meg sa at "helmelk blir man tjukk av" mens de drakk lett- og skummetmelken sin og så på min melkeboks med forakt! Hadde heldigvis noen flinke lærere som støttet meg og sa at vi måtte alle drikke den melken vi ville. Men det er jo tydelig at helmelken er noe mange har negative tanker rundt også fra barndommen av. Grunnen til at jeg startet tråden er fordi jeg jobber i butikk og ser at den melken vi selger minst av er helmelken. Med unntak av laktosefri og laktoseredusert, selvsagt. Skummet melk er heller ikke så veldig populært, mens lett og ekstra lett - som egentlig ikke heter ekstra lett lengre - er de mest populære. (Selv om svarene her inne på KG skulle tilsi noe annet. ) Anonymkode: 66885...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #47 Skrevet 21. april 2017 Jeg drikker ikke helmelk, da jeg ikke er en kalv mamma er menneske, ikke ku jeg "drikker" ikke andre melker heller, men jeg bruker usøtet soyamelk til matlaging Anonymkode: 1d9e0...3e8
ViljaH Skrevet 21. april 2017 #48 Skrevet 21. april 2017 Barna får helmelk da det er bedre for dem. Selv drikker jeg den grønne ekstra lett, liker den smaken best. Synes helmelk er for fet i smak.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #49 Skrevet 21. april 2017 Drikker surmelk av diverse slag (kefir, kulturmelk, biola, cultura), og det må litt fett til for å få den gode smaken Næringen sitter tross alt i fettet, ikke vannet. Bedre smaker det og. Anonymkode: 3bac2...c7e
Forundret.. Skrevet 21. april 2017 #50 Skrevet 21. april 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: For å presisere, for det finnes helt sikkert noen som vil krangle der ute, selvsagt finnes det folk som drikker helmelk. Jeg er blant de. Men jeg har fått inntrykket av at det nesten er ingen som drikker det. Ingen kjøper det, og når det blir snakket om forskjellige typer melk snakker folk bare om lett, ekstra lett eller skummet. Helmelk eksisterer nesten ikke. Så derfor spør jeg: hvorfor drikker du ikke helmelk? Liker du ikke smaken? Er det for mye kalorier? For mye fett? Er det andre i husstanden som ikke liker helmelk? Foretrekker du å kjøpe sånne store 2 liters-kartonger? (Så vidt jeg vet finnes det ikke helmelk i sånne svære kartonger?) Noen andre grunner? Jeg drikker som sagt helmelk, og synes den smaker best og har mest kremete melkesmak rett og slett. Alle andre synes jeg smaker utvannet. Og vil jeg drikke vann så drikker jeg vann. Anonymkode: 66885...5e7 Jeg drikker ikke melk men kjøper kun helmelk, andre i huset drikker den samt den brukes til matlaging, kornblanding o.l. Lettmelk går i nøden men skummet og ekstra lett får ikke komme inn i dette huset her!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #51 Skrevet 22. april 2017 Kun helmelk som kjøpes inn her også. Ingen i huset som drikker melk til daglig, så det brukes stort sett bare til matlaging. Anonymkode: 8481d...81a
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #52 Skrevet 22. april 2017 Hvorfor drikke melk som er ment til kalver? DET er politikk. Ingen mennesker trenger kumelk. Anonymkode: 7643c...eb1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #53 Skrevet 22. april 2017 Drikker lettmelk og ekstra lett. Drakk helmelk tidligere som barn, men nå liker jeg det ikke, synes den er for tykk i konsistensen. Bruker helmelk til enkelte matretter. Drikker som regel 1 glass melk om dagen. Anonymkode: 54e6e...9ba
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #54 Skrevet 22. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor drikke melk som er ment til kalver? DET er politikk. Ingen mennesker trenger kumelk. Anonymkode: 7643c...eb1 Det er mye vi ikke trenger som vi likevel spiser. Anonymkode: b50d9...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #55 Skrevet 22. april 2017 Jeg kjøper ikke helmelk fordi jeg bruker melk i te, og da er det best med magrere melk. Melkefettet dekker over en del av de finere aromaene. Vanligvis kjøper jeg ekstra lett pga d-vitaminet. Jeg drikker ikke melk, for siden jeg ikke drikker melk tåler jeg det ikke. Helmelk er bedre i matlaging, men jeg bruker ikke nok melk til å ha to typer melk, så da bruker jeg heller et par klatter smør. Anonymkode: f81fb...ad7
Gjest Catalina Culès Skrevet 22. april 2017 #56 Skrevet 22. april 2017 Drikker ikke melk, bruker det kun i matlaging og da kjøper jeg Lett melk.
Million Skrevet 22. april 2017 #57 Skrevet 22. april 2017 De første 30 årene av mitt liv, drakk jeg helmelk når jeg drakk melk. For det første fordi jeg var vant til det hjemmefra, vokste opp med helmelk på frokostbordet. For det andre fortsatte jeg å drikke det, siden jeg var altfor tynn og trengte de ekstra kaloriene jeg kunne få. Veide ikke engang 45 kg, så jeg var skinnmager. Så møtte jeg han som jeg senere giftet meg med, og han drakk lettmelk. Det ble bare enklere og kjøpe inn èn type melk, som begge drakk av, så da gikk jeg over til lettmelk. Og når jeg først begynte å drikke det, synes jeg ærlig talt det var friskere og lettere smak på den. Bedre smak, rett og slett. Så siden har jeg brukt den. Da jeg var gravid, fikk jeg en såkalt "craving" for skummet melk. Hvorfor den på død og liv måtte være skummet, vet jeg ikke, men det var den altså helt nødt til å være. Kunne drikke en til to liter på styrten, det ble så kaldt at jeg hakket tenner etterpå. Jeg var helt gal etter skummet melk en periode i graviditeten. Når så denne "cravingen" plutselig ga seg på et tidspunkt, gikk jeg tilbake til lettmelk som om ingenting hadde hendt. Snodig. Min egen sønn har aldri smakt helmelk, tror jeg, han er vokst opp med kun lettmelk.
Perelandra Skrevet 22. april 2017 #58 Skrevet 22. april 2017 Jeg drikker ikke så mye melk, men hvis jeg gjør det foretrekker jeg helmelk. Det smaker jo så mye mer! Lettmelk (1,5%) kan til nøds gå an, men skumma smaker jo ingenting. Da kan jeg heller drikke vann. Generelt foretrekker jeg fete matvarer framfor magre for mye av smaken sitter i fettet. Vil jeg spare på fettet, kan jeg heller bruke en mindre mengde.
Runnershigh Skrevet 22. april 2017 #59 Skrevet 22. april 2017 Hovedgrunnen til at jeg ikke drikker helmelk er fordi jeg synes den smaker for "tungt". Liker at melken er mer "leskende", og da mer utvannet som du beskriver. Skummet melk smaker aller best, men velger som oftest disse store kartongene, så da blir "Ekstra lett" som havner i min handlekurv Vedr. kalorier så er jeg generelt mer glad i å spise energien jeg får i meg, enn å drikke den. Men er på ingen måte motstander av helmelk. Foretrekker selv bare å få i meg fett gjennom maten.
Tvist Skrevet 22. april 2017 #60 Skrevet 22. april 2017 Bruker soyamelk. Ser ikke at kalver skal bli revet bort fra sin mor rett etter fødselen og må fostres opp på flaske for at jeg skal få melk. Ganske barbarisk egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå