AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 For å presisere, for det finnes helt sikkert noen som vil krangle der ute, selvsagt finnes det folk som drikker helmelk. Jeg er blant de. Men jeg har fått inntrykket av at det nesten er ingen som drikker det. Ingen kjøper det, og når det blir snakket om forskjellige typer melk snakker folk bare om lett, ekstra lett eller skummet. Helmelk eksisterer nesten ikke. Så derfor spør jeg: hvorfor drikker du ikke helmelk? Liker du ikke smaken? Er det for mye kalorier? For mye fett? Er det andre i husstanden som ikke liker helmelk? Foretrekker du å kjøpe sånne store 2 liters-kartonger? (Så vidt jeg vet finnes det ikke helmelk i sånne svære kartonger?) Noen andre grunner? Jeg drikker som sagt helmelk, og synes den smaker best og har mest kremete melkesmak rett og slett. Alle andre synes jeg smaker utvannet. Og vil jeg drikke vann så drikker jeg vann. Anonymkode: 66885...5e7 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #2 Skrevet 21. april 2017 Jeg er veldig enig med deg! Helmelk(med fløte) er absolutt best. Men det er nok også fordi jeg fikk det som veldig liten og dermed er vant til smaken av helmelk og ikke lett/skummet-melk Anonymkode: 55fd6...e67 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #3 Skrevet 21. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig enig med deg! Helmelk(med fløte) er absolutt best. Men det er nok også fordi jeg fikk det som veldig liten og dermed er vant til smaken av helmelk og ikke lett/skummet-melk Anonymkode: 55fd6...e67 Faktisk så vokste jeg også opp med helmelk, så det har vært "vanlig melk" for meg også hele livet. Mulig det er det som er grunnen til at jeg foretrekker det. Anonymkode: 66885...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #4 Skrevet 21. april 2017 Synes helmelk er absolutt best Men bruker sjeldent melk sånn generelt. Anonymkode: 06725...515 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #5 Skrevet 21. april 2017 Min mor brukte alltid helmelk i matlagning. Jeg har aldri drikket melk. Liker det ikke. Jeg kjøper den grønne melken når jeg skal lage mat med melk pga mindre kalorier. Trenger egentlig ikke mindre kalorier. Har bare blitt en vane fra da jeg slanket meg for leeeenge siden. Er helmelk egentlig sunt? Burde man bytte til det? Ikke farlig fett? Har ikke peilig på sånt egentlig Anonymkode: dfbee...543
Sk57 Skrevet 21. april 2017 #6 Skrevet 21. april 2017 Som regel drikker jeg et glass helmelk til kveldsmaten + melk i kaffen.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #7 Skrevet 21. april 2017 Jeg er vant til lettmelk. Jeg kunne aldri ha funnet på å kjøpe skummet melk eller helmelk til vanlig. Når det er sagt bruker jeg helmelk når jeg lager varm sjokolade. Anonymkode: a0c81...3ab
Pringle Skrevet 21. april 2017 #8 Skrevet 21. april 2017 Hvorfor "ingen" drikker helmelk: politikk. Folk må drikke skummetmelk for at vi skal få smør. Ingen blir motivert av soildaritet, så derfor må vi skremmes med at fett er farlig: Om vi ikke akkurat får kreft og diabetes og hjertestans, blir vi ihvertfall feite. Hvorfor jeg ikke drakk helmelk: Jeg ble revet med. Men jeg har sluttet å høre på skremselspropagandaen, dermed har jeg endelig lykkes i å holde en stabil og normal vekt. Jeg bruker bare helmelk nå. 6
hypes Skrevet 21. april 2017 #9 Skrevet 21. april 2017 Jeg drikker ikke helmelk av den enkle og eneste grunn at jeg ikke syns det er godt. Blir alt for tjukt etter min smak 3
debattanten Skrevet 21. april 2017 #11 Skrevet 21. april 2017 Drikker ikke helmelk, trenger ikke kaloriene og får i meg mer enn nok fett og kalorier andre steder. I tillegg har Ekstra Lett tilsatt D-vitamin som jo er gunstig. Når det er sagt bruker jeg gjerne helmelk i matlaging da det ikke kan erstattes av lettere alternativer. 1
Pinkee Skrevet 21. april 2017 #12 Skrevet 21. april 2017 Jeg er oppvokst med naturlig melk, altså helt ubehandlet, og hel. Men, jeg kjøper lettmelk, for jeg synes helmelk smaker for fett. Antar det kommer av at den er homogenisert. Skulle gjerne hatt meg ei ku i hagen=naturlig melk 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #13 Skrevet 21. april 2017 1 minutt siden, debattanten skrev: Drikker ikke helmelk, trenger ikke kaloriene og får i meg mer enn nok fett og kalorier andre steder. I tillegg har Ekstra Lett tilsatt D-vitamin som jo er gunstig. Når det er sagt bruker jeg gjerne helmelk i matlaging da det ikke kan erstattes av lettere alternativer. Kalorier? Det ers unnere med helmelk enn lettmelk. Årsak? Det metter, så du spiser m 1 minutt siden, debattanten skrev: Drikker ikke helmelk, trenger ikke kaloriene og får i meg mer enn nok fett og kalorier andre steder. I tillegg har Ekstra Lett tilsatt D-vitamin som jo er gunstig. Når det er sagt bruker jeg gjerne helmelk i matlaging da det ikke kan erstattes av lettere alternativer. rein Anonymkode: cd0f7...35c
debattanten Skrevet 21. april 2017 #14 Skrevet 21. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kalorier? Det ers unnere med helmelk enn lettmelk. Årsak? Det metter, så du spiser m rein Anonymkode: cd0f7...35c Skjønner ikke helt hva du ville frem til her, men kan ikke se at du kom med noe som overbeviste meg om noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #15 Skrevet 21. april 2017 Akkurat nå, debattanten skrev: Skjønner ikke helt hva du ville frem til her, men kan ikke se at du kom med noe som overbeviste meg om noe annet. Sorry. Litt tidlig på morran. Helmelk metter mer, og det anbefales å drikke det, særlig for barn. Fett er ikke giftig, det er karbohydratene man skal passe seg for, og de er like mange om du drikker hel eller lett Anonymkode: cd0f7...35c 1
Nuith Skrevet 21. april 2017 #16 Skrevet 21. april 2017 Jeg vokste opp med helmelk, men er ikke særlig glad i den "fettete" smaken. Liker heller ikke fettbiter på kjøtt eller fetthinne på supper, og steker mat i minst mulig olje. Jeg vet at enkelte typer fett er sunt, men det hjelper jo ikke på smaken det... Barnet mitt drikker helmelk, ca 1 kartong i uka. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #17 Skrevet 21. april 2017 Drikker bare helmelk. Og barnet mitt drikker kun helmelk. Vi drikker egentlig ikke mye melk, men. Alt annet smaker jo bare vann. Dessuten er det ikke så stor forskjell kalorimessig. Og D-vitamintilskuddet i den grønne melka er bare en liten bagatell. Barn har bare godt av det lille fettet. Er snakk om en forskjell på 3 gram fett per deciliter. Anonymkode: 54fe4...aea
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #18 Skrevet 21. april 2017 Jeg er oppvokst med at helmelk var usunt, og derfor drakk vi kun lettmelk hjemme. Jeg er jo etterhvert blitt klar over at det ikke er tilfelle, og det har foreldrene mine også (de gjorde jo bare det de trodde var best), men nå er jeg likevel blitt vant til lettmelk, og velger derfor det. Anonymkode: 34e16...0de 3
debattanten Skrevet 21. april 2017 #19 Skrevet 21. april 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry. Litt tidlig på morran. Helmelk metter mer, og det anbefales å drikke det, særlig for barn. Fett er ikke giftig, det er karbohydratene man skal passe seg for, og de er like mange om du drikker hel eller lett Anonymkode: cd0f7...35c Har hørt mye forskjellig angående barn. Fett er fint, jeg får i meg ca 35-50%, av mitt kaloriinntak fra fett. Omtrent det samme for proteiner og de siste 20% fra karbohydrater. Jeg tar det dog fettet mitt fra oljer, nøtter, fisk og andre saker og liker D vitaminene i ekstra letten. Enig med poenget ditt dog, fett er ikke farlig. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #20 Skrevet 21. april 2017 Vi har lært av forige generasjon. Hjertegenerasjonen Jeg bruker helmelk i mat,istedenfor fløte. Drikker lite melk. Vi kjøper skummet Anonymkode: cf6ea...2a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå