Gå til innhold

Hvorfor sier menn at kvinner ikke kan kjøre bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gir jo egentlig ikke noe mening. Det er mange flere menn som forårsaker trafikkuhell. Det er flest menn som får fartsbot, som mister lappen osv. 

Jeg syns ikke at det er riktig å si at kvinner er dårlige sjåfører fordi de er mer forsiktig. 

Anonymkode: f735f...dcc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Jeg har aldri sagt det.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg har aldri sagt det.

Nei, det er ikke alle som sier det. Men jeg har hørt mange si det, og jeg har sett mange menn skrive det på nett. Det er liksom en stereotype at kvinner ikke kan kjøre bil. 

• Liker 2
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Jevnt over tror jeg nok menn kan være hakket flinkere til å kjøre bil da det kan ha med biologi og også kjønnsroller å gjøre, men menn kan gjerne overvurdere seg selv og ta risikoer, det gjør nok ikke vi kvinner i like stor grad. F.ex. når det gjelder lukeparkering tror jeg menn jevnt over er flinkere rett og slett, men jeg kan ta feil (jeg er forresten elendig på det).

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Det er vel egentlig ganske så stadfestet gjennom forskning at menn har bedre rom og retningssans enn kvinner. Dermed er kanskje menn bedre på å beregne avstand og størrelsesforhold, som kanskje kan forklare at de er bedre på eksempelvis lukeparkering, enn kvinner. Som er en typisk klisje å påpeke at damer er dårligere enn menn på. Menn er vel også sånn stort sett mer opptatt av bil enn kvinner, og kjører kanskje derfor mer enn kvinner? Jeg mener å ha hørt at det er like mye skadesaker involverende kvinner som menn, men de skadene er som regel da mye mindre og ikke så voldsomme. 

Skrevet

Et stort flertall av menn kjører betraktelig mer bil enn hva de fleste damer gjør. Det alene tilsier at de fleste menn har mye mer erfaring med bilkjøring og derfor teknisk sett er bedre til å kjøre bil. Samtidig tar menn mer risiko, noe som gjør at de er mer involvert i alvorlige ulykker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.
Jeg er kvinne. Jeg har jobbet som postbud før, og er vikar om sommeren og sånn. Så jeg har mye trening i å kjøre på dårlige veier og sånn. Min erfaring er at mange kvinner er usikker på seg selv og de liker ikke rygge, i tillegg ligger jeg merke til at når mann og kvinne er i bil i lag, pleier han å kjøre. 

Jeg kan være enig i at menn vanligvis har bedre rom- og retningssans, og at de er flinkere generelt til å lukeparkere. Men jeg tenker også at det har litt med øvelse å gjøre. Som nevnt over er det mange kvinner som sitter i passasjersete når mann og kvinne er ute ilag, og hvis det er sånn at mannen automatisk alltid blir den som kjører så får ikke kvinner øvd seg like mye.Men på den annen side, mange kvinner har jo også egen bil da. Jeg er personlig en veldig erfaren sjåfør selv om jeg ikke er 30 en gang, så jeg er veldig flink til å rygge og luke parkere. Men jeg tar ikke sjanser. Jeg har flere ganger kommet i ekle situasjoner hvor en mannlig sjåfør har tatt sjanser han ikke burde, og da blir jeg skikkelig forbanna. En ting er at man risikerer sitt eget liv, men det irriterer meg at noen risikerer sitt eget liv, barna sines liv, og andres sjåfører sine liv, fordi de har så veldig dårlig tid. En gang kjørte jeg på forkjørsvei når en idiot svingte inn på veien rett foran meg slik at jeg måtte bråbremse for å ikke kjøre bilen inn i sønnen hans på passasjersiden. :( 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir jo egentlig ikke noe mening. Det er mange flere menn som forårsaker trafikkuhell. Det er flest menn som får fartsbot, som mister lappen osv. 

Jeg syns ikke at det er riktig å si at kvinner er dårlige sjåfører fordi de er mer forsiktig. 

Jeg er helt enig i det, men motsatt er det heller ikke riktig å si at menn er dårligere sjåfører fordi de er mer uforsiktige. Man kan gjerne si at vi er testosteronfylte idioter som gabler med liv og helse, altså, men egentlige kjøreferdigheter sier det lite om. Om en mann og en kvinne instrueres likt og sendes ut i trafikken for å forsøke å kjøre på samme måte er det ingenting som tyder på at mannen vil utgjøre noen større risiko enn kvinnen, mens vi har indikasjoner på at menn heller kjører seg ihjel fordi de kjører for risikabelt enn fordi de prøver å kjøre på samme måte som kvinner uten å få det til.

Pr. kjørte kilometer (menn kjører i gjennomsnitt om lag to og en halv ganger så mye som kvinner, og det må tas med i regnestykket) er kvinner faktisk involvert i noe flere trafikkuhell enn menn, selv om det må bemerkes at menn er grovt overrepresentert i de mest voldsomme. Likevel er kvinner altså litt oftere involvert i småtteri - som det kanskje er mer naturlig å anta at skyldes rent kjøretekniske tabber enn adrenalin og overmot? Det er selvfølgelig åpent for diskusjon, men helt unaturlig å tenke sånn er det vel ikke. En gjennomsnittlig mann har som Raven.WritingDesk sier noe bedre romforståelse (og da avstandsbedømmelse) enn en gjennomsnittlig kvinne, og ikke minst større bilinteresse, slik at det går mer stolthet i dette for menn enn for kvinner. De aller fleste menn er jo ikke involvert i alvorlige ulykker, og særlig fordi far oftere tar rattet enn mor har det vel utviklet seg en liten tanke hos en del menn om at dette er noe vi kan best.

Alt dette selvfølgelig på gruppenivå, bare så det er helt klart. Kjæresten min har ikke lappen, så jeg kjører forhåpentligvis bedre enn henne, men jeg opplever for eksempel ikke at faren min er en bedre sjåfør enn moren min. Det kunne heller ikke falt meg inn å si at "kvinner ikke kan kjøre bil", det er en så harry og sleivete uttalelse at jeg bare rister på hodet av det selv. Denne tråden viser jo nettopp at det at kvinner ikke kan kjøre bil er en ganske tullete uttalelse nettopp fordi man legger helt ulike ting i det å kjøre godt. Spør du en forsiktig mor i 40-årene får du kanskje til svar at det kun er ulykkesstatistikk som sier noe om kjøreferdigheter. Spør du en bilinteressert gutt på 19 får du kanskje til svar at det er rundetider som gjelder.

Anonymkode: b962a...242

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husket jeg leste noe slikt som at kvinner sliter med romfølelsen. Altså, man er usikker på hvor stor bilen er for eksempel. Det er for øvrig bare å kjøre rundt på Frogner i Oslo, alle kvinnene som kjører store SUV'er kjører MIDT i veien fordi de de ikke tør? å kjøre inntil parkerte biler. Så får motgående bil et problem med å komme forbi. Jeg er selv kvinne men har ikke det problemet, og kjører inntil høyre så langt det går, men så kommer da en av disse damene og når hun kjører midt i veien OG gir meg fingeren fordi jeg "tvinger" henne til å kjøre mot siden da bør kanskje man ikke ha hverken lapp eller bil. 

Anonymkode: bce94...5d0

AnonymBruker
Skrevet

Fordi menn elsker å føle seg overlegne kvinner. Det er der de kan ta dem liksom, på bilkjøring. Ganske humoristisk.

Anonymkode: a1d79...96f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fartsbøter er IKKE trafikkuhell.

Ta en gruppe menn og en gruppe kvinner med like lang fartstid bak rattet og be de ta en lukeparkering, da får du se med egne øyne hvorfor kvinner ikke kan kjøre bil og gir det empiriske grunnlaget for utsagnet.

Anonymkode: 266db...c55

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fartsbøter er IKKE trafikkuhell.

Ta en gruppe menn og en gruppe kvinner med like lang fartstid bak rattet og be de ta en lukeparkering, da får du se med egne øyne hvorfor kvinner ikke kan kjøre bil og gir det empiriske grunnlaget for utsagnet.

Nei, det er ikke trafikkuhell. Det er idioti.

AnonymBruker
Skrevet

Om man skal dømme etter menn på kg, så elsker de å rakke ned på kvinner ved enhver sjanse de har. De vil gjerne skylde på kvinner for alt som er galt i verden, fra danningen av IS til alt for dyr krone-is

Anonymkode: e6dd2...869

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, enda en tråd på KG som skal rakke ned på menn, hvorfor er jeg ikke overrasket...

Anonymkode: 8def7...962

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man skal dømme etter menn på kg, så elsker de å rakke ned på kvinner ved enhver sjanse de har. De vil gjerne skylde på kvinner for alt som er galt i verden, fra danningen av IS til alt for dyr krone-is

Anonymkode: e6dd2...869

Det er nå minst like ille den andre veien også, så om man leser all nedrakkingen på KG, så er den lik, og det er på grunn av AB funksjonen.

AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2017 den 0.25, Den Lille Heksa skrev:

Jevnt over tror jeg nok menn kan være hakket flinkere til å kjøre bil da det kan ha med biologi og også kjønnsroller å gjøre, men menn kan gjerne overvurdere seg selv og ta risikoer, det gjør nok ikke vi kvinner i like stor grad. F.ex. når det gjelder lukeparkering tror jeg menn jevnt over er flinkere rett og slett, men jeg kan ta feil (jeg er forresten elendig på det).

Har mer med mengdetrening å gjøre enn biologi. Romfølelse trenes opp det også. Jeg har jobbet som yrkessjåfør, i et firma med rundt hundre sjåfører, og det var alltid menn som småbulka bilene, rygga inn i lasteramper og knuste kjøreporter. Og begge kjønn kjørte de samme bilene samme antall km hver dag og uke, under de samme forhold, så det er hva som skjer når du utjevner mengde kjøring. I 8 av 10 parforhold er det stort sett mannen som sitter bak rattet, det utgjør en ganske stor forskjell i lengden. 

Anonymkode: 71468...a83

• Liker 2
Skrevet

Hvis en ser på alvorlige ulykker er jeg sikker på at menn kommer uheldig ut, spesiellt i alderen 18-25. Her er det noe mørketall på selvmord og selvmordsforsøk.

Som MC-fører i en av de større byene i Norge er jeg allikevel mer forsiktig i forhold til kvinnelige sjåfører, dette på grunn av oppmerksomhet. Min erfaring er at kvinner er dårligere på å bruke handsfree og at de oftere har små barn i bilen. Hvis mer menn hadde hatt kjøring/henting i barnehage etc. hadde det sikkert kommet på ett ut.

Gjest Froning
Skrevet (endret)
På 20.4.2017 den 23.58, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke at det er riktig å si at kvinner er dårlige sjåfører fordi de er mer forsiktig

Jeg syntes at du ikke skal bry deg og la folk tro hva de vil. "Kvinner bak rattet.." er mer et stereotypisk ironisk uttrykk som enkelte kvinner mater med å reagere på ved å ta seg selv så grusomt seriøst.

Det at folk faktisk synser og drar opp statistikker når dette kommer opp er halvparten av humoren bak det. ;) Reality check!

Endret av Froning
AnonymBruker
Skrevet
På Thursday, April 20, 2017 den 23.58, AnonymBruker skrev:

Fordi far fra gammelt av var den med førerkort. Far kjørte, mor og barn satt på. Bilkjøring var for teknisk krevende for kvinner. 

Men det menn og fedre ikke forstår er at kvinner også kan, gjerne bedre enn menn og fedre. Skal far (før eller etter at mannen har blitt far)  kjøre så får han kjøre som mor, eller overlate rattet til mor. Da kan vi alle ferdes litt tryggere i trafikken. 

Anonymkode: 7e214...fda

Skrevet

Jeg føler at jeg er best i verden til å kjøre bil, alle andre er idioter, både menn og kvinner. Men jeg er ekstremt dårlig til å kjøre symaskin. Fikk symaskin-sertifikat i 1990 og bil-lappen i 1999😁 Fikk forøvrig blokkfløyte sertifikat i 1989, men er ikke bra på det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...