AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #1 Skrevet 20. april 2017 Hei dere! Jeg har den siste tiden slitt skikkelig med selvfølelsen, som har resultert i at jeg blir betatt av omtrent alle gutter jeg møter, og ikke lenger klarer å kjenne hva jeg egentlig føler - altså om jeg faktisk liker dem eller ikke. I min generasjon (millennials) er det visst vanlig å ha sex før man evt inngår et forhold - og den ser jeg. Mitt problem er at mtp hva jeg skrev over her, så blir jeg jo så godt som forelska i hver fyr jeg har sex med. Og da blir det jævlig for fyren - fordi jeg kanskje blir klengete, og for meg selv - som mest sannsynlig blir "dumpa" og knust. Før var jeg ikke slik - og jeg er nesten bombesikker på at det var fordi jeg hadde det mye bedre med meg selv. Jeg aner ikke hva som skjedde som har snudd dette. Uansett resulterer dette i at jeg ikke tør å ha sex. Og i hvert fall ikke på en av de første datene! Det ødelegger ganske mye for meg, for jeg vil jo ofte virkelig, både mtp lyst og mtp å kanskje evt en gang finne meg en kjæreste, men jeg orker ikke utsette meg selv for å bli "fake forelska" øyeblikkelig etterpå, og deretter knust, om og om igjen. Jeg føler alltid at fyren får "the upper hand", og jeg føler meg nesten som et lite barn - uerfaren, sjenert og usexy. (Jeg er forøvrig ikke spesielt god på sex heller. Men blir jo i hvert fall ikke bedre når jeg aldri tør å ha det) Jeg skjønner selv at løsningen her er å få det bedre med meg selv. Styrke selvfølelsen. Men jeg aner ikke hvordan. Hva kan jeg gjøre? Er det noen her inne som har noen løsninger? Finnes det profesjonelle jeg kan snakke med som kan hjelpe meg? Evt hva slags profesjonelle? Hvordan kan jeg slutte å føle at fyren alltid har "the upper hand" selv om han kanskje ikke har det? Slippe å føle meg uerfaren, sjenert og usexy? Eller er det i det minste mulig å lære seg til å ha sex uten følelser? Anonymkode: a8c80...064
Ananas. Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 Hvorfor synes du ikke at å slutte å ha sex så tidlig er en løsning? Det praktiserer jeg, og det fungerer helt fint. Da slipper du å svare på alle de spørsmålene du stiller her også, du kan bare holde igjen litt til. At "alle andre" gjør det er for det første ikke sant, og for det andre ikke et agument hvis det ikke passer for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 Du kan eventuelt oppsøke psykolog. De har nok noen gode råd for hvordan du kan styrke selvfølelsen. Da jeg var litt yngre slet jeg med nøyaktig det samme som deg. Jeg hadde lav selvfølelse og en hver form for bekreftelse gjorde at jeg ble betatt. Det jeg gjorde for å styrke selvfølelsen min var å skrive ned 5 positive ting som hadde skjedd med meg hver dag. Det kunne være alt fra at noen hadde ledd av noe jeg sa til at noen gav meg en kompliment. Var flink å lese på disse, og det hjalp litt til å få meg til å forstå at jeg ikke var en så verst person. Noe annet jeg også gjorde var at jeg bestemte meg for at hver gang jeg begynte å tenke noe negativt om meg selv skulle jeg komme på en positiv egenskap hos meg. Jeg ble mye flinkere til å akseptere mine litt negative sider og fokusere på hva som gjorde meg bra. For å slippe å føle at fyren alltid har "the upper hand" er det ikke så mye annet å gjøre enn å stå inne for hva du vil og dine grenser. Ikke ha sex med noen hvis ikke du vil. Dersom du har sex må du lære deg å gå inn med instillingen på at det ikke er så farlig om det ikke blir noe mer. Har du sex fordi du håper det skal lede til noe mer, er dessverre sannsynligheten stor for at du blir såret. Det virker sikkert kjipt, men jeg lover deg at du vil føle deg bedre ved å holde deg til dine egne grenser. Det andre er å lære deg at du ikke trenger en gutt for å være lykkelig. For å klare det kan det være lurt å bruke tid på ting du liker. I tillegg bør du omringe deg med mennesker som du trives med og som får deg til å føle deg bra. Etterhvert vil du forhåpentligvis se at livet ditt er fint uten en gutt og. På den måten klarer du kanskje å skjønne at fyren skal være ganske spesiell for å fortjene en plass i livet ditt. Håper du finner ut av det <3 Anonymkode: 6828a...f03 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #4 Skrevet 21. april 2017 Det høres slitsomt ut å være tenåring idag. Anonymkode: 1cda7...c59
Duftavsommerregn Skrevet 21. april 2017 #5 Skrevet 21. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner selv at løsningen her er å få det bedre med meg selv. Styrke selvfølelsen. Men jeg aner ikke hvordan. Hva kan jeg gjøre? Er det noen her inne som har noen løsninger? Gjør ting du mestrer ! Det kan være alt mulig, du kjenner deg selv best. Når du mestrer ting kommer selvfølelsen med en gang, det kan jeg garantere deg. Gjør dette, og ikke ligg med menn før du kjenner de godt ! Ikke gi de det som de lett tror at de får av deg, du vil da føle mestring der også. Du bestemmer og det gir mestring.
Duftavsommerregn Skrevet 21. april 2017 #6 Skrevet 21. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan eventuelt oppsøke psykolog Det er oppskrytt, jeg har selv vært uendelig langt nede i tungsinnet, Psykolog var aldri et alternativ. Betale et annet menneske som bare gir meg de svarene jeg vil høre er uaktuelt, uten at jeg skal anbefale dette for andre.Men det fungerte for meg, pleiet mitt eget tungsinn noen uker, så gav jeg meg selv et ballespark og kom meg videre. Men har en tro i meg som hjalp meg videre, så jeg skal være litt forsiktig med å anbefale dette ovenfor andre som ikke har dette. 1
Duftavsommerregn Skrevet 21. april 2017 #7 Skrevet 21. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres slitsomt ut å være tenåring idag. Har vel alltid vært slik, aldri vært lett å være tenåring. Omtrent som en datamaskin full av virus, ung og dum, altså ungdom.... Er ikke lett, og har aldri vært det.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #8 Skrevet 21. april 2017 Ser ikke helt at det er noe galt med deg, jeg. At du trenger en kjæreste og ikke et ligg er åpenbart og det er veldig normalt for kvinner. Anonymkode: 21f36...0e0 1
Duftavsommerregn Skrevet 21. april 2017 #9 Skrevet 21. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke helt at det er noe galt med deg, jeg. At du trenger en kjæreste og ikke et ligg er åpenbart og det er veldig normalt for kvinner. AMEN til det ! Ikke ligg med hvem som helst så tro at dette løser noe som helst, det gjør bare ikke det. Vedkommende blir bare utnyttet. Så still krav, involvere seg selv og gi av sin personlighet i stedet for sex i begynnelsen luker vekk de useriøse så til de grader, de useriøse gidder ikke noe slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #10 Skrevet 21. april 2017 Vent? Er du bare 17 år gammel, men rukket å ha hatt masse dater, sex, crusher osv. samtidig som du ikke var slik før? Uansett, ikke noe galt å vente med sex. Gutter/menn som blir skremt bort av det er ikke menn av god nok karakter uansett, hvert fall ikke for meg. Jeg venter til det faktisk er dype følelser hos begge og man har lyst til å inngå et seriøst forhold, men nå er jeg litt mer gammeldags av meg da. Jeg sier ikke at min måte er perfekt heller, men da slipper du hvert fall å bli såret fordi han forsvinner etter sex. Anonymkode: 1283f...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #11 Skrevet 21. april 2017 21 timer siden, Ananas. skrev: Hvorfor synes du ikke at å slutte å ha sex så tidlig er en løsning? Det praktiserer jeg, og det fungerer helt fint. Da slipper du å svare på alle de spørsmålene du stiller her også, du kan bare holde igjen litt til. At "alle andre" gjør det er for det første ikke sant, og for det andre ikke et agument hvis det ikke passer for deg. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan eventuelt oppsøke psykolog. De har nok noen gode råd for hvordan du kan styrke selvfølelsen. Da jeg var litt yngre slet jeg med nøyaktig det samme som deg. Jeg hadde lav selvfølelse og en hver form for bekreftelse gjorde at jeg ble betatt. Det jeg gjorde for å styrke selvfølelsen min var å skrive ned 5 positive ting som hadde skjedd med meg hver dag. Det kunne være alt fra at noen hadde ledd av noe jeg sa til at noen gav meg en kompliment. Var flink å lese på disse, og det hjalp litt til å få meg til å forstå at jeg ikke var en så verst person. Noe annet jeg også gjorde var at jeg bestemte meg for at hver gang jeg begynte å tenke noe negativt om meg selv skulle jeg komme på en positiv egenskap hos meg. Jeg ble mye flinkere til å akseptere mine litt negative sider og fokusere på hva som gjorde meg bra. For å slippe å føle at fyren alltid har "the upper hand" er det ikke så mye annet å gjøre enn å stå inne for hva du vil og dine grenser. Ikke ha sex med noen hvis ikke du vil. Dersom du har sex må du lære deg å gå inn med instillingen på at det ikke er så farlig om det ikke blir noe mer. Har du sex fordi du håper det skal lede til noe mer, er dessverre sannsynligheten stor for at du blir såret. Det virker sikkert kjipt, men jeg lover deg at du vil føle deg bedre ved å holde deg til dine egne grenser. Det andre er å lære deg at du ikke trenger en gutt for å være lykkelig. For å klare det kan det være lurt å bruke tid på ting du liker. I tillegg bør du omringe deg med mennesker som du trives med og som får deg til å føle deg bra. Etterhvert vil du forhåpentligvis se at livet ditt er fint uten en gutt og. På den måten klarer du kanskje å skjønne at fyren skal være ganske spesiell for å fortjene en plass i livet ditt. Håper du finner ut av det <3 Anonymkode: 6828a...f03 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres slitsomt ut å være tenåring idag. Anonymkode: 1cda7...c59 2 timer siden, Duftavsommerregn skrev: Gjør ting du mestrer ! Det kan være alt mulig, du kjenner deg selv best. Når du mestrer ting kommer selvfølelsen med en gang, det kan jeg garantere deg. Gjør dette, og ikke ligg med menn før du kjenner de godt ! Ikke gi de det som de lett tror at de får av deg, du vil da føle mestring der også. Du bestemmer og det gir mestring. 2 timer siden, Duftavsommerregn skrev: Det er oppskrytt, jeg har selv vært uendelig langt nede i tungsinnet, Psykolog var aldri et alternativ. Betale et annet menneske som bare gir meg de svarene jeg vil høre er uaktuelt, uten at jeg skal anbefale dette for andre.Men det fungerte for meg, pleiet mitt eget tungsinn noen uker, så gav jeg meg selv et ballespark og kom meg videre. Men har en tro i meg som hjalp meg videre, så jeg skal være litt forsiktig med å anbefale dette ovenfor andre som ikke har dette. 2 timer siden, Duftavsommerregn skrev: Har vel alltid vært slik, aldri vært lett å være tenåring. Omtrent som en datamaskin full av virus, ung og dum, altså ungdom.... Er ikke lett, og har aldri vært det. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke helt at det er noe galt med deg, jeg. At du trenger en kjæreste og ikke et ligg er åpenbart og det er veldig normalt for kvinner. Anonymkode: 21f36...0e0 2 timer siden, Duftavsommerregn skrev: AMEN til det ! Ikke ligg med hvem som helst så tro at dette løser noe som helst, det gjør bare ikke det. Vedkommende blir bare utnyttet. Så still krav, involvere seg selv og gi av sin personlighet i stedet for sex i begynnelsen luker vekk de useriøse så til de grader, de useriøse gidder ikke noe slikt. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vent? Er du bare 17 år gammel, men rukket å ha hatt masse dater, sex, crusher osv. samtidig som du ikke var slik før? TS her! Takk for alle svar. Vil først bare påpeke at jeg er 25, ikke tenåring. Da jeg var tenåring hadde jeg ikke disse problemene tro det eller ei, da var jeg faktisk ganske sikker på meg selv. Usikkerheten har først kommet nå i 20-årene og det er helt jævlig Jeg vil så klart ikke ligge med hvem som helst. Er svært sjelden jeg gir etter for sex på første date. Men det hadde vært greit å vite at jeg kunne ha et ONS/evt sex på første date en gang i blant uten at jeg trenger å henge meg opp i om det blir noe mer. Og problemet er jo også egentlig det at selv om jeg holder tilbake - så føler jeg meg likevel som den underlegne, sjenerte og usexy, og har dessverre ikke følt særlig mestring etter dette. Det er vel bekreftelse jeg er ute etter hele tiden. Og det er slitsomt. Jeg var ikke avhengig av det før, og jeg vil ikke være det heller! Det er vel som dere sier at jeg må mestre ting. Psykolog har jeg prøvd - der kom jeg dessverre ingen vei - jeg trenger noen som kan gi meg konkrete oppgaver eller råd om hva jeg skal gjøre. Anonymkode: a8c80...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå