Gå til innhold

Sosialstønad - tvinges i aktivitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat fått innvilget sosialstønad - stusselige 192 kr dagen. Jeg har sagt til nav at jeg begynner i jobb om få dager. Men de krever enda at jeg skal delta på arbeidsrettet tiltak - plukke søppel, klippe gress osv fra 8 - 16. Hvorfor skal jeg delta på et arbeidsrettet tiltak som er beregnet for å få meg i jobb, når dette målet allerede er innfridd?? Så nå får jeg ikke en dritt.. 

Anonymkode: 8aa0b...35e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg vært på sosialen før. Menjeg tror de tenker at du ikke skal tjene på å sitte på ræva hele dagen ?

Likestilt med arbeid, så må man jobbe for å få betalt. Og vil du ha betalt så må du bidra. 

Tror jeg. Makes sense.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, JDT skrev:

Nå har ikke jeg vært på sosialen før. Menjeg tror de tenker at du ikke skal tjene på å sitte på ræva hele dagen ?

Likestilt med arbeid, så må man jobbe for å få betalt. Og vil du ha betalt så må du bidra. 

Tror jeg. Makes sense.

Jaa? Og jeg har fått fast jobb på et ordentlig sted med vanlig lønn. Mens nav mener jeg skal delta på dems aktivitet som er et arbeidsrettet tiltak fram til juni! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får sikkert slippe når du begynner i den vanlige jobben. Før den tid er det jo greit å komme litt i gang, slik at overgangen til vanlg jobb ikke blir så brå etter å ha vært ute av drift en stund? 

Anonymkode: 98f9e...62e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får sikkert slippe når du begynner i den vanlige jobben. Før den tid er det jo greit å komme litt i gang, slik at overgangen til vanlg jobb ikke blir så brå etter å ha vært ute av drift en stund? 

Får "sikkert" slippe? Selvfølgelig får TS slippe både NAV, gressklipping og søppelplukking når h*n kommer seg i fast jobb. Og om det bare er noen få dager til TS kommer ut i jobb igjen, så er jeg faktisk enig i dette tilfellet. Synes det er urimelig av NAV.

Anonymkode: e7b3d...e33

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat fått innvilget sosialstønad - stusselige 192 kr dagen. Jeg har sagt til nav at jeg begynner i jobb om få dager. Men de krever enda at jeg skal delta på arbeidsrettet tiltak - plukke søppel, klippe gress osv fra 8 - 16. Hvorfor skal jeg delta på et arbeidsrettet tiltak som er beregnet for å få meg i jobb, når dette målet allerede er innfridd?? Så nå får jeg ikke en dritt.. 

Det er fullstending idioti. Men er dessverre ikke overrasket. 

Anonymkode: a3c1c...f24

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, JDT skrev:

Tror jeg. Makes sense.

Jeg blir så oppgitt over folk som tror at når man mottar sosialstønad, så sitter man automatisk bare på rævva.  

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Tror denne ordningen med å plukke søppel vil forsvinne. Ser her jeg bor,så går de å plukke søppel. Joda...alle vet hvem de er,og hvorfor.

Det er stigmatiserende. 

Mange på sosialhjelp er vanlige ungdommer som leter etter ordinært arbeide. Jeg sier ikke,at de ikke skal jobbe for pengene.Men hvor motiverende er det for en som aldri har hatt jobb,å plukke søppel?

De får se på ønskene deres og håpet for fremtiden. Om det er noen som ønsker seg eks i omsorgsyrker, evt ta skole. Ja la de komme på en institusjon å prøve seg i det yrket. Kanskhe er de flinke og får seg assistentjobb etterhvert? Så lar de folk plukke søppel?uhørt

Og hva med han som drømte om å bli bilmekaniker? Som droppa ut av skolen?La han komme på et bilverksted...der får han se hvordan det fungerer. Mye der han kan hjelpe til med. Nei, de lar han plukke søppel...

Anonymkode: 18afb...7d6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Når du begynner i jobb er du vel ferdig med NAV uansett. Hvis det er lønnet arbeid, og du ikke har behov for stønad fra NAV, så kan du jo bare si so long, NAV. 

Anonymkode: cf148...d69

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så oppgitt over folk som tror at når man mottar sosialstønad, så sitter man automatisk bare på rævva.  

Øh..i dette tilfellet jo. TS har da takket nei til å plukke søppel og velger å sitte på ræva, og mottar dermed ikke noe stønad. 

Endret av JDT
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I USA bruker de innsatte til å plukke søppel, er ikke det enda mer stigmatiserende? Og for å få stønad fra NAV, må man oppsøke et kontor. Tenk hvis noen ser du går inn, uff så stigmatiserende? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I USA bruker de innsatte til å plukke søppel, er ikke det enda mer stigmatiserende? Og for å få stønad fra NAV, må man oppsøke et kontor. Tenk hvis noen ser du går inn, uff så stigmatiserende? 

At de innsatte i USA, de kriminelle som har brutt loven, blir satt til å plukke søppel - noe som i og for seg er ment å virke prevantivt/samt er en straff - kan vel ikke alkurat sidestilles med at en person trenger hjelp fra NAV.

Er det slik det har blitt? Er det nå gått så langt at den almenne oppfatning er at "Hvis du går på NAV - ja, da kan du like godt være kriminell og bli behandlet deretter."

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dette er tredje tråden om tema, du er vel den samme som starter alle tipper jeg. Fikk du ikke nok svar i de forrige? Begynner å betvile om dette i det hele tatt er sant eller om det bare er trollbait

Anonymkode: b23e2...4ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke motivasjon gir det å gå rundt å plukke søppel? Få de inn i bedrifter,så de lærer hvordan arbeidslivet fungerer 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med at spesielt unge som ikke jobber, er at mange snur døgnet. Gjelder selvsagt ikke alle, men mange etter det vi hører på nyheter. Selv om det ikke er gøy å plukke søppel, så er ikke søppelplukkingen hovedmomentet, men at de skal komme seg opp og ut av heimen på morgenen. De skal få trening til å bryte det mønsteret mange unge har. Sitte å spille halve natta og sove fram til ettermiddagen. Vanlige arbeidsfolk må stå opp på morgenen og legge seg innen rimelig tid på kvelden for å orke å gå på jobb neste dag. (Se bort fra skiftarbeidere da de har andre rutiner.) Snakker om de som begynner mellom kl 0700 og kl 0900. Så derfor er det viktig å få de opp og ut i en eller annen form for jobb/aktivitet.

Anonymkode: 89eae...520

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror denne ordningen med å plukke søppel vil forsvinne. Ser her jeg bor,så går de å plukke søppel. Joda...alle vet hvem de er,og hvorfor.

Det er stigmatiserende. 

Mange på sosialhjelp er vanlige ungdommer som leter etter ordinært arbeide. Jeg sier ikke,at de ikke skal jobbe for pengene.Men hvor motiverende er det for en som aldri har hatt jobb,å plukke søppel?

De får se på ønskene deres og håpet for fremtiden. Om det er noen som ønsker seg eks i omsorgsyrker, evt ta skole. Ja la de komme på en institusjon å prøve seg i det yrket. Kanskhe er de flinke og får seg assistentjobb etterhvert? Så lar de folk plukke søppel?uhørt

Og hva med han som drømte om å bli bilmekaniker? Som droppa ut av skolen?La han komme på et bilverksted...der får han se hvordan det fungerer. Mye der han kan hjelpe til med. Nei, de lar han plukke søppel...

Enig med deg. Her hos oss har vi ansatt ett par nye de siste åra, men ikke noe i fra NAV. Sier i grunn seg selv hvorfor.

Anonymkode: 4e8e7...7cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med at spesielt unge som ikke jobber, er at mange snur døgnet. Gjelder selvsagt ikke alle, men mange etter det vi hører på nyheter. Selv om det ikke er gøy å plukke søppel, så er ikke søppelplukkingen hovedmomentet, men at de skal komme seg opp og ut av heimen på morgenen. De skal få trening til å bryte det mønsteret mange unge har. Sitte å spille halve natta og sove fram til ettermiddagen. Vanlige arbeidsfolk må stå opp på morgenen og legge seg innen rimelig tid på kvelden for å orke å gå på jobb neste dag. (Se bort fra skiftarbeidere da de har andre rutiner.) Snakker om de som begynner mellom kl 0700 og kl 0900. Så derfor er det viktig å få de opp og ut i en eller annen form for jobb/aktivitet.

Anonymkode: 89eae...520

Visste ikke at å snu døgnet tilbake til normalt magisk fikk folk i arbeid. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at å snu døgnet tilbake til normalt magisk fikk folk i arbeid. 

For meg som jobber mye natt høres også dette merkelig ut. Det er moralistisk/oppdragende og lite annet. 

Anonymkode: ed442...a52

• Liker 9
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke motivasjon gir det å gå rundt å plukke søppel? Få de inn i bedrifter,så de lærer hvordan arbeidslivet fungerer 

Det er selvfølgelig målet, også for NAV, men NAV kan ikke magisk trylle frem jobber eller tvinge bedrifter til å ta inn sosialklienter.  Det er flere sosialklienter enn det er tilgjengelige jobber, og da må NAV finne opp de jobbene de kan.  Plukke søppel er noe alle kan gjøre og som alltid trengs.  Jeg synes det er bra at man blir tvunget til å yte noe for stønadene sine.

Når det er sagt, så hadde jeg ikke hatt noe imot om det ble skrevet en lov om at alle bedrifter over en viss størrelse måtte ta inn NAV-klienter/lærlinger.  Men det er en oppgave for regjeringen, ikke NAV.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...