Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her for en stund siden dukket det opp et brev i postkassen om at jeg hadde fått sommerjobb i kommunen. Var nok litt for ivrig den dagen jeg søkte, for jeg søkte på absolutt alle stillingene kommunen utlyste, uten å egentlig vite hva jeg søkte på. Så overraskelsen var stor da arbeidsavtalen plutselig dukket opp i posten uten at jeg hadde vært på intervju eller noe:icon_lol:

Egentlig så hadde jeg ikke regnet med å få noen jobb der, så jeg, typen og en vennegjeng begynte å snakke så smått om å dra til syden sammen i sommer. Lurer på om jeg skrev i søknaden at jeg kunne jobbe hele ferien også. Har ikke bestilt noen ferie ennå så det er ikke noe problem om jeg må jobbe hele sommeren, men det jeg lurer på er om det er dumt å spørre om en uke fri?

Synes selv det høres ganske urimelig at jeg, sommervikaren, skal på sommerferie. Hva mener dere? Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første så er det jo veldig spesielt at det bare dukker opp en arbeidsavtale i posten, uten at dere har hatt noen form for kommunikasjon annet enn søknaden du sendte. 

Jeg ville ringt kontaktpersonen (vedkommende som har sendt deg kontrakten) og hørt hvordan de stiller seg til at du tar 1 uke ferie. For jeg antar du ikke har skrevet under på kontrakten ennå. 

Anonymkode: 31821...346

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det første så er det jo veldig spesielt at det bare dukker opp en arbeidsavtale i posten, uten at dere har hatt noen form for kommunikasjon annet enn søknaden du sendte. 

Jeg ville ringt kontaktpersonen (vedkommende som har sendt deg kontrakten) og hørt hvordan de stiller seg til at du tar 1 uke ferie. For jeg antar du ikke har skrevet under på kontrakten ennå. 

Anonymkode: 31821...346

Min teori er at det er en drittjobb med få søkere, haha. Sto i brevet at kontrakten måtte signeres og leveres på rådhuset om jeg ønskte jobben, og det gjorde jeg. 

Kan alltids ringe, men er litt redd det gir dårlig inntrykk, så vil forhøre meg her først

Skrevet

I min kommune har det vært vanlig praksis at det plutselig bare dukker opp en kontrakt når man har søkt på sommerjobb der. Det er nok dessverre ikke så veldig stor sannsynlighet for at du får fri en av de ukene dersom du har sagt at du kan jobbe hele ferien, men går jo an å ringe og spørre arbeidsgiver :)

AnonymBruker
Skrevet

Du har sagt at du kan jobbe hele ferien. Dersom du ønsket en ferie i denne perioden burde du ha oppgitt dette. Det blir litt for dumt at arbeidsgiver må finne ferievikar for sommervikaren. 

Anonymkode: e416c...97d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får i hvert fall ikke et ja uten å spør arbeidsgiveren :)

Ikke bestill noe før du får bekreftet ferie. Det er jo ikke unormalt at man tar ferie selv om man bare har sommerjobb. 

Anonymkode: d9f71...d53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten bare spørre, det kan jo godt hende du får ja :) Det kommer jo helt an på sommerferiekabalen der du skal jobbe.  

Det er jo ikke unormalt at ferievikarer har litt ferie selv i løpet av sommeren, men samtidig leier de deg jo nettopp inn for å dekke opp for ansatte som skal ha ferie. Jeg vet mine arbeidsgivere (nåværende og tidligere) har blitt ganske oppgitt et par ganger på sommervikarer som først sier de kan jobbe hele sommeren/ferien/perioden - for så å komme etterpå og ønske fri til både det ene og det andre og det tredje. Det er jo i utgangspunktet behov for dem på jobb når de har fått jobb, og ikke bare bare å fylle de hullene de ville etterlatt seg. 

Men spør! Det verste som kan skje er jo at du får et nei! 

Anonymkode: affef...44f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en SOMMERjobb.  Du er jo da vikar for noen som har ferie.  Skal arbeidsgiver måtte finne vikar for vikaren?  Nei, har man fått sommerjobb stiller man opp og jobber!  

Anonymkode: 4a278...04b

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare se hva som står i arbeidskontrakten? Det skal stå arbeidstider der, og hvis det ikke gjør det bør du uansett ta kontakt med kommunen og be om ny kontrakt. Hvis du i utgangspunktet har sagt ja til å jobbe hele sommeren, så kan du ikke komme nå og si at du skal ha fri. Det tar seg veldig dårlig ut, og du vil mest sannsynlig miste jobben også

Anonymkode: f665b...65d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt. Når jeg søker sommerjobb pleier jeg å spesifisere når jeg kan jobbe. Alle trenger litt ferie dersom en jobber/studerer/går på skole resten av året. Jeg er medisinstudent og har travle uker resten av året så å få 2 ukers sommerferie er noe jeg behøver for å greie å holde ut. Det som er litt kjedelig her er at de tror du kan jobbe hele sommeren. I de fleste annonser står det at du skal oppgi når du vil/kan jobbe dersom du ikke vil jobbe hele perioden. Når det er så sent nå så bør du være fleksibel på når den uka med fri kan være. 

Anonymkode: 79d77...d17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ansatt som sommersesonghjelp i et museum og her har det ikke vært noe problem å få en uke ferie så lenge det ikke er over 3 stk som har ferie samtidig. En uke er null problem, da de regner med at sesonghjelpen gjerne vil ha en uke fri for å få pust i bakken. Så lenge det ikke er mer enn en uke og det ikke kolliderer med andre sine ferier så skal det gå fint, men du får aldri vite om du ikke spør. Du kan eventuelt ordlegge deg på en slik måte at du beklager at du spør så sent, men om det er mulig å få en uke ferie så hadde du satt pris på det. 

Anonymkode: 2b9ac...9d8

• Liker 2
Skrevet

Bare ring og spør om det er mulig å få en ukes fri i sommer. Si at du kan ta den uka når de har minst behov for vikar, men ring fort for å få det avklart. De aller færreste der jeg har sommarjobb jobber ikke hele sommerferien, det er veldig tungt å gå hele sommeren i helse og omsorg. Her er det faktisk bonusordninger for de som jobber mer en 6 uker sammenhengende i sommer, nettopp for å få flere til å jobbe mer og ha mindre ferie. Det er da likevel tid til en ferie eller to. Som noen sier, det er en kabal som skal gå opp. De som skjedde i fjor der jeg jobbet i helse og omsorg, var at en periode i slutten av juni/starten av juli var det så mange som ville/kunne jobbe på samme tid at det ble veldig få vakter på flere en uke eller to, feks. en uke var vi to-tre vikarer med alle bare hadde 3 vakter hver, noe som faktisk er helt meningsløst, men dette var fordi at vi akkurat den uken var for mange og alle måtte jo få noen vakter, så derfor ble det sånn. De to første ukene i juni derimot jobbet jeg derimot sinnsykt mye, den første uken jobbet jeg 6 dager på rad fordi de ikke fikk jobbkabalen til å gå helt opp. Jeg kan ikke si om denne ordningen jeg var med på er sånn alle plasser, disse ukene kan ha vært et resultat av dårlig planlegging av de som laget turnusene, men mest trolig hadde de en vanskelig oppgave. Vi skriver jo kontrakt og har rett på å få jobbe så og så mye i følge kontrakten, derfor så kan de ikke bare ufrivillig gi oss en uke ferie. Jeg hadde derimot skrevet i jobbsøknaden at jeg kun ville jobbe til siste uka i juli og erfaringsmessig er det mange sommervikarer som ikke ønsker å jobbe i starten av august, så nær studiestart, som også er i fellesferien. Det virker erfaringsmessig som de trenger mest folk i midten/starten av juni og i august, mens de noen uker har mer en nok folk.

Derfor så kan det faktisk være gunstig for de som lager turnusene at du tar en ukes ferie når de har minst behov for deg, sånn at de får laget en turnus som gagner flest mulig. Jeg tror nok ikke det blir så lett for deg å velge en uke selv når du ikke har skrevet det i søknaden, men jeg tipper de uansett er sjeleglad for å ha en vikar som kan jobbe så mye i sommer! Uansett, det skader ikke å ringe og spørre, det er helt lov. Du må uansett dessuten være tydelig og avklare når du kan begynne og når du skal slutte i jobben. De aller aller fleste ønsker å ha fornøyde vikarer og dersom de som lager turnusene tenker langt nok så skjønner de at det gagner de fleste å ha vikarer som ønsker å komme igjen neste år fordi de er fornøyde med jobben og ordningene der. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville jobbet dette året for å gi et godt inntrykk, gi beng i ferie i år, jobbe som fanden, gjør et godt inntrykk så har du kanskje landet jobben til neste år også, eller en deltidsjobb :)

Anonymkode: 431e8...ed9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt og spurt, og sagt at jeg gjerne jobber ekstra på ettermiddager/i helger/forlenger arbeidstiden med en uke for å kunne dekke inn denne ferieuken om mulig.

Anonymkode: 787ca...541

Skrevet

Siden du har søkt sommerjobb går jeg ut i fra at du er student/elev? 

Hvis det er tilfelle har de aller fleste arbeidsgivere forståelse for at man trenger hvertfall en uke ferie i løpet av året. Ville sendt mail eller ringt den du har hatt kontakt med - eller leder der du skal jobbe - og spurt. Men gjør det så tidlig som mulig :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...