AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #1 Skrevet 20. april 2017 Hei Jeg bare lurte på: er noen av dere her (tidligere) drop outs fra videregående? Eller vurderte sterkt å slutte skolen? Hva var grunnen til at dere sluttet/vurderte å slutte? Anonymkode: 9ab56...432
altflyter Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 Jeg sluttet fordi jeg ble syk da jeg var halvveis igjennom. Hadde rett og slett ikke kapasitet til å fortsette. Fullførte dog som privatist noen år senere (anbefales ikke. Det er dyrt og kjedelig når "alle andre" er ferdig med vgs) 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 Jeg har ikke gjort det, men jeg lurer på hvordan du har tenkt til å tjene penger uten utdannelse? Anonymkode: 2ece8...3aa
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke gjort det, men jeg lurer på hvordan du har tenkt til å tjene penger uten utdannelse? Anonymkode: 2ece8...3aa 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke gjort det, men jeg lurer på hvordan du har tenkt til å tjene penger uten utdannelse? Anonymkode: 2ece8...3aa Veldig veldig vanskelig! Utdannelse er alt i dag. Anonymkode: ae470...dce
klompi Skrevet 20. april 2017 #5 Skrevet 20. april 2017 Da jeg gikk studiespes sluttet jeg i april andreåret. Har alltid vært god i teorifag på skolen, men hadde ikke gjort lekser eller pugget til prøver siden barneskolen fordi jeg klarte meg godt uten. Jeg ble fint satt ut da jeg faktisk var nødt til å pugge og gjøre lekser for å få gode karakterer, men klarte ikke å ta meg sammen og hadde overhodet ingen innøvde studievaner, så fortsatte i samme slakke stilen som før. I tillegg mistrivdes jeg i klassen, og hadde da slitt med skjelving, svette, rødming, voldsom hjertebank, kortpustethet og til tider stamming siden jeg begynte der på vg1. Jeg gikk aldri til psykolog, men tror nok det var angst som utviklet seg mens jeg gikk der. Sluttet som sagt i april etter flere uker og flere titalls timer med skulk på rullebladet, og ting ble raskt mye bedre. Gikk til rådgiver og fikk endret skolesøknaden min til en ny skole og ny linje, og begynte på TIP samme høsten. Ble helt kvitt angsten av det, og nå nesten to år etterpå har jeg ikke hatt et eneste symptom på det siden jeg gikk studiespes. Jeg er ikke akkurat en dropout da jeg blir ferdig med vgs til sommeren, men jeg gikk fra en håpløs situasjon til en veldig bra situasjon sånn det er i dag, med gode karakterer, en linje, klasse og skole jeg er veldig glad i og med klare planer for fremtiden. Om du er i en situasjon der du bare vil droppe ut for godt eller om du bare er nysgjerrig vet jeg ikke, men om førstnevnte er tilfellet ditt så hadde kanskje et linjebytte vært tingen? Selv om det kanskje ikke er noen annen linje du kunne tenke deg å gå, så ville jeg likevel satset på ett eller annet. Det er i hvert fall bedre enn å droppe ut for godt 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig veldig vanskelig! Utdannelse er alt i dag. Anonymkode: ae470...dce Var derfor jeg spurte. Jeg jobber i posten, og der kjenner jeg folk i 20-årene som droppet ut og som prøver å bli ferdig som privatist slik at de kan forsette med utdannelsen sin. Det kommer helt an på hva man vil gjøre med livet sitt, men hvis man ikke er ferdig med videregående en gang så er det veldig få jobber der ute. Selv jobber hvor man ikke trenger høyere utdannelse vil man ofte prioritere de som i alle fall har tatt vidergående. Utdanningsystemet er ikke ideel for alle fordi vi lærer på forskjellige måter, men jeg tror at det kan gi et intrykk av at man er lat eller ikke gidder noe hvis man ikke har fullført vidergående. Man stoler kanskje på at de som har fullført vil gi mer innsats. Anonymkode: 2ece8...3aa
Gjest Geirfuglen Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 Jeg droppet ut det siste året på allmennfag (som heter studiespesialiserende i dag, tror jeg). Hadde det ikke særlig bra psykisk og var ikke motivert for skole. Jobbet med å snu burgere, tok førstegangstjenesten, jobbet som vekter og mye mer, før jeg tok resten av fagene som privatist etter 23/5-regelen. Førstegangstjenesten telte i tillegg til de to fullførte årene på vgs. Etter å ha fullført som privatist med helt greie karakterer tok jeg en bachelor. Fikk A på bacheloroppgaven min. Jobbet så i et par år før jeg tok master. Gjorde det bra på master også. Jeg anbefaler alle andre å gjennomføre hvis de kan, for det er tøft og en pine å ta opp fag alle andre er ferdige med. Samtidig er det bortkastet tid når man ikke eier motivasjon eller heller bør jobbe med psyken sin.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 Jeg droppet ut fra allmennfag etter 2 år. Ble "presset" inn der pga gode karakterer fra ungdomsskolen, selv om jeg hadde vært klar på at jeg ville bli bilmekaniker siden jeg var fire. Havnet i en klasse der jeg ikke kjente en sjel, og ble utestengt da jeg ikke festet og drakk. Skiftet skole og linje, og gikk ut med toppkarakterer på yrkesfag. Har to fagbrev og null studielån, og har vært i jobb sammenhengende siden jeg var ferdig med skolen. Anonymkode: dc74a...0cb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #9 Skrevet 20. april 2017 Ble presset ut av påbygg av en lærer. Anonymkode: 2af10...4c6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Utdanningsystemet er ikke ideel for alle fordi vi lærer på forskjellige måter, men jeg tror at det kan gi et intrykk av at man er lat eller ikke gidder noe hvis man ikke har fullført vidergående. Man stoler kanskje på at de som har fullført vil gi mer innsats. Anonymkode: 2ece8...3aa Slike fordommer er det som ødelegger for oss som tilfeldigvis ble syk og/eller hadde andre vansker i livet når vi var mellom 16 og 18 år. Håper ikke du er min kollega. Hilsen en i posten i 20-årene som tar opp igjen fag som privatist. Anonymkode: 917ca...93c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #11 Skrevet 21. april 2017 Jeg gjorde det. Var så skolelei, og etter et par år med kjipe medelever og dårlig klassemiljø så fikk jeg nok. Droppet ut i 3 klasse og tok resten av skoleåret privatist. Men Jeg kan virkelig ikke anbefale det. Jeg forstår det er dritt å sitte på skolebenken, jeg forstår det er tungt å stå opp om morgenen og jeg forstår at det ligger mye mer bak enn det man kan se. Alikevel skal jeg være så kjip og be alle om å holde ut så lenge som mulig. Det er så mange fordeler med å bli i skolen, og det er enda flere ulemper ved å droppe ut. De ulempene får konsekvenser for deg senere og kan ødelegge drømmer og planer videre. Hvis du har nådd bunnen så vil jeg anbefale å heller droppe enkelte fag enn å droppe hele skoleåret. Det kosta meg 20000kr å ta opp fagene på egenhånd. Det kostet meg førstegangsvitnemål. Det kostet meg flere år som jeg kunne brukt på andre ting. Det kostet mye tanker og krefter på å møte opp til eksamen og bli vurdert. Det kostet meg energi å ta opp disse fagene alene, mer enn det gjorde å bare sitte på skolen. Du får så mye gratis ved å bli på skolebenken. Du får standpunktkarakter så lenge du gjør innleveringer og møter opp. Please, bli så lenge du kan. Det er ingen fordel med å droppe ut. Anonymkode: b543c...4c8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #12 Skrevet 21. april 2017 Jeg hadde lyst å slutte, hadde ingen motivasjon, ingen venner i klassen, ingen interesse av fagene og syns i det store og hele skolen var rævva. Men jeg ble kun fordi jeg tenkte at hvis jeg kom meg gjennom dette så slapp jeg å bruke tid på det igjen, og kunne flytte ut og vekk til et bedre sted. Bestod med et nødskrik, læreren ble nesten mer glad enn meg da jeg fikk 2 og ikke 1 på eksamen i muntlig.... Uansett å ble det bedre etter vgs, når jeg kunne velge fag selv, veldig glad for å ha kommet meg gjennom. Har en i omgangskretsen som droppet ut til jul tredje året, og skulle ta de som privatist "nest år". 13 år seinere har han fremdeles ikke tatt fagene, og bare fått småjobber her og der på kjennskap og vennskap. Han angrer i dag, så hold ut folkens, det er verdt det. Anonymkode: 9a2a4...c74
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #13 Skrevet 21. april 2017 Jeg droppet ut tredje året. Gikk i en klasse der jeg ikke trivdes og hadde i tillegg sinnsyk angst for å presentere muntlig. Nå er jeg 27 år. Tar opp fag innen 23/5 regelen og er ferdig til våren. Jeg begynte å jobbe 100% dagen etter jeg droppet ut, men jeg hadde allerede en deltidsjobb der de hadde behov for meg fulltid. Jeg har nå kjøpt meg leilighet alene, har en ny bil og lever relativt greit. I tillegg har jeg en jobb der jeg trives veldig godt. Det trenger ikke automatisk gå dårlig med drop outene. Når det er sagt så er dette nesten 10 år siden, jeg hadde allerede jobb før jeg droppet ut og jeg hadde relativt grei og relevant arbeidserfaring. Ting har forandret seg mye på de nesten 10 årene. Nå er fullført VGS ofte et krav når du søker om butikkjobb også. Og min mening er at om du har tenkt til å droppe ut må du ha en plan om hvordan du har tenkt å forsørge deg. En kan ikke forvente at mamma og pappa eller NAV skal betale for deg. Du må ta ansvar. Anonymkode: 468fd...e38
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #14 Skrevet 21. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Var derfor jeg spurte. Jeg jobber i posten, og der kjenner jeg folk i 20-årene som droppet ut og som prøver å bli ferdig som privatist slik at de kan forsette med utdannelsen sin. Det kommer helt an på hva man vil gjøre med livet sitt, men hvis man ikke er ferdig med videregående en gang så er det veldig få jobber der ute. Selv jobber hvor man ikke trenger høyere utdannelse vil man ofte prioritere de som i alle fall har tatt vidergående. Utdanningsystemet er ikke ideel for alle fordi vi lærer på forskjellige måter, men jeg tror at det kan gi et intrykk av at man er lat eller ikke gidder noe hvis man ikke har fullført vidergående. Man stoler kanskje på at de som har fullført vil gi mer innsats. Anonymkode: 2ece8...3aa Ja du sier noe der. Men jeg personlig synes at det desverre er for mye generalisering når det gjelder dette. Jeg har altid slitt på skolen. Klarte aldri å konsentrere meg og fullføre noe. Jeg droppet ut av videregående. Og har per dags dato ikke fullført videregående. (Det er 10 år siden jeg droppet ut av videregående) Jeg ser på en side at det er negativt for meg fordi samfunnet er satt opp slik at man MÅ/BØR ha videregående for å kunne oppnå noe i arbeidslivet. Men hva med de som ikke "klarer" skole? Må man virkelig gjøre noe som ikke passer for en ? Skal man virkelig bli "utestengt" fordi ikke alle gjør sånn som verden har bestemt?. Nemlig at skole er den eneste veien til å bygge seg ett godt liv.... Det skal sies at jeg begynte å jobbe rett etter at jeg droppet ut av videregående. Jeg er verken lat eller en person som ikke gidder å gjøre noe. Jeg har opplevd at sjefene i forskjellige avdelinger på firmaet jeg jobbet på, "kranglet" over hvem som skulle få ha meg til å jobbe på sin avdeling fordi de mente jeg var så effektiv, gjorde en utrolig god jobb og jobbet "for tre". Fikk mer betalt i timen enn de som hadde samme stilling som meg fordi jeg rett og slett ikke er lat. Men nå etter 10 år er jeg blitt syk. Måtte slutte på jobben og må bytte yrke. Uten utdannelse, uten erfaring innen noe annet har jeg da vel null sjans på noe? Poenget mitt er at skole er ikke for alle. Noen fungerer utmerket på skole. Jeg har ei venninne som begynner å nærme seg 40 og fortsatt studerer. Hun tar studie oppå studie. Hun liker det. Men hva med oss som liker å jobbe og føler at vi passer bedre der? .. Anonymkode: 5bbc9...d6d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #15 Skrevet 21. april 2017 Droppet ut fordi jeg gikk for en uføretrygd. Passet meg bedre enn skole og jobb. Anonymkode: 91ac2...075
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #16 Skrevet 21. april 2017 Fordi mamma fikk kreft og døde. Da var det ikke særlig vits å fortsette siden jeg hadde mye fravær og klarte ikke å være motivert. Måtte ta en pause. Anonymkode: 9d5c8...da4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #17 Skrevet 21. april 2017 Fullførte med et nødsskrik, måtte ta vg2 opp igjen p.ga for mange fraværstimer. Fikk så dårlig karakterer på vitnemålet at de ikke kunne brukes til noe, så det var bortkastet. Anonymkode: de22e...e25
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #18 Skrevet 21. april 2017 Jeg droppet også ut pga sykdom - fikk kyssesyken som gikk over til ME. Fullførte bare VG1, siden det ble utrolig tungt og slitsomt.. Har i etterkant tatt opp fag som privatist og fullførte da jeg var 25 år Anonymkode: 5d0a6...bfd
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #19 Skrevet 21. april 2017 Droppet ut første året. De jeg gikk i klasse med er ferdig nå, jeg har ikke kommet meg tilbake. Anbefales ikke Anonymkode: 0a860...470
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå