AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #1 Skrevet 20. april 2017 Jeg og min mann tar ut separasjon og i den forbindelse kommer diskusjonen omkring eid bolig opp. Vi har blitt enig om følgende: Han fortsetter å bo i huset, da vi har en sønn på seks år som vi skal ha annenhver uke. Jeg leier i første omgang til jeg finner noe passende til salgs i skolekrets. Vi er svært uenige ift oppgjør rundt bolig. La meg poengtere at vi ikke har noen særavtale: - Jeg mener det er rimelig at vi får satt ny takst på huset, og at han kjøper meg ut for markedspris. - Han mener vi kun skal overføre lånet på ham. Grunn: Han har et lite AS som driver med eiendomsforvaltning. I 2014 solgte han et hus, og brukte 1,2 mill av overskuddet til å betale ned på vårt felles huslån. - Han mener jeg har bidratt lite økonomisk mens vi har vært samboere og etter hvert gift. Vært gift i 7,5 år. Jeg har vært student, arbeidsledig og i en periode vikar med svært varierende og lav inntekt. Jeg har da bidratt med barnehageutgifter, mat, klær, etc. og ytet etter evne. De siste tre årene har jeg hatt forholdsvis høy inntekt og vi har bidratt likt ift nedbetaling av lån. Han kaller meg en snylter og en sviker fordi jeg mener at han skal kjøpe meg ut, og hevder jeg ikke har bidratt noe ift felles utgifter. Hvordan ville du ha løst dette? Hva de rett her? Anonymkode: 7b97d...dd1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 Stå på ditt, snakk med advokat. Jusen trumfer følelser. Han kommer ikke til å takke deg fordi du er "grei". Anonymkode: 863f0...5eb 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 Ja, jeg skal stå på mitt. Litt redd for at dette vil ødelegge ift samarbeid med barnet vårt. Hvis jeg tolker jussen rett, så har jeg alt på mitt rene, men helt bombesikker er jeg dog ikke. Anonymkode: 7b97d...dd1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 Dytter denne opp i håp om andre innspill Anonymkode: 7b97d...dd1
Melodiana Skrevet 20. april 2017 #5 Skrevet 20. april 2017 Du har krav på en del tilsvarende det du hadde betalt i EK, nedbetalt på lånet og 50% av verdistigning.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 Men egenkapitalen var det han som stilte med, i form av verdisikring i det forrige huset som han eide. Han hadde to hus samtidig og leide ut det huset vi bodde i før vi kjøpte nåværende hus sammen.Og siden han har betalt mer enn meg i årenes løp grunnet de overnevnte grunnene, så vil jeg få mindre når han betaler meg ut? TS Anonymkode: 7b97d...dd1
sollia Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 Det finnes firma som setter opp skifteskisser til langt rimeligere priser enn advokater. Det kan være lurt å få satt opp en slik skisse. Da vil du kunne føle deg trygg på at avtalen dere blir enige om er "rett". Søk etter "skifteskisse"
Ny Bruker Skrevet 21. april 2017 #8 Skrevet 21. april 2017 9 timer siden, Melodiana skrev: Du har krav på en del tilsvarende det du hadde betalt i EK, nedbetalt på lånet og 50% av verdistigning. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men egenkapitalen var det han som stilte med, i form av verdisikring i det forrige huset som han eide. Han hadde to hus samtidig og leide ut det huset vi bodde i før vi kjøpte nåværende hus sammen.Og siden han har betalt mer enn meg i årenes løp grunnet de overnevnte grunnene, så vil jeg få mindre når han betaler meg ut? TS Anonymkode: 7b97d...dd1 Vil bare presisere første bruker og forklare nærmere til TS. La oss si dagens hus blir verdivurdert til 5 mill. Kjøpte dere huset før dere ble gift eller etter? Hva var prosentandelen for hver av dere? Du sier han solgte sitt andre hus i 2014 og satt igjen med 1,2 mill. Siden dere har vært gift i 7,5 år, så betyr dette at det første huset steg i verdi også noe mens dere var allerede gift. I teorien skal du også dra nytte av 5 års verdistigningen her, men hvor etisk det er vet jeg ikke. Jeg hadde regnet dette som hans egen investering og hans EK hvis huset ble kjøpt lenge før bryllupet og solgt 5 år etter bryllupet. Så tilbake til huset dere eier i dag. Prisantydning i dag 5 mill, minus 1,2 mill av hans kapital fra det andre huset, minus det du hadde som egenkapital ved boligkjøp, minus hans egenkapital ved boligkjøp. Alt dette deles på 2. Det er så mye han skal kjøpe deg ut med. Da det er dette som er din del av verdistigningen. Hvis du vil krangle mer, så kan du også kreve noen hundretusen fra de 1,2 mill (som sagt, her må vi vite mer om nå og til hvilken pris huset ble kjøpt, om du var med i nedbetalingen osv.).
Gjest pelikanen Skrevet 21. april 2017 #9 Skrevet 21. april 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min mann tar ut separasjon og i den forbindelse kommer diskusjonen omkring eid bolig opp. Vi har blitt enig om følgende: Han fortsetter å bo i huset, da vi har en sønn på seks år som vi skal ha annenhver uke. Jeg leier i første omgang til jeg finner noe passende til salgs i skolekrets. Vi er svært uenige ift oppgjør rundt bolig. La meg poengtere at vi ikke har noen særavtale: - Jeg mener det er rimelig at vi får satt ny takst på huset, og at han kjøper meg ut for markedspris. - Han mener vi kun skal overføre lånet på ham. Grunn: Han har et lite AS som driver med eiendomsforvaltning. I 2014 solgte han et hus, og brukte 1,2 mill av overskuddet til å betale ned på vårt felles huslån. - Han mener jeg har bidratt lite økonomisk mens vi har vært samboere og etter hvert gift. Vært gift i 7,5 år. Jeg har vært student, arbeidsledig og i en periode vikar med svært varierende og lav inntekt. Jeg har da bidratt med barnehageutgifter, mat, klær, etc. og ytet etter evne. De siste tre årene har jeg hatt forholdsvis høy inntekt og vi har bidratt likt ift nedbetaling av lån. Han kaller meg en snylter og en sviker fordi jeg mener at han skal kjøpe meg ut, og hevder jeg ikke har bidratt noe ift felles utgifter. Hvordan ville du ha løst dette? Hva de rett her? Anonymkode: 7b97d...dd1 Han tar feil. Skaff deg advokat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå