Diana Skrevet 20. april 2017 #1 Skrevet 20. april 2017 Hei. Jeg lurer på en ting. Jeg og barnefar skal til familievernkontoret neste uke for å diskutere en greie vi ikke bli enig om. Når vi likevel er der, skal jeg ta opp delt bosted. Pga jobb og bosted de siste årene, bor barna fast hos far, og jeg har de annenhver langhelg. Men nå har jeg byttet jobb, og flyttet nærmere, og i den oppringelige samværsavtalen, står det at når jeg har flyttet nærmere og fått en bedre jobb, skal vi ha delt bosted. Så jeg lurer på 2 ting: 1) går det an å ha delt bosted og samtid opprettholde samværsavtalen? Altså at de bor fast hos han, og annenhver helg hos meg? Vil veldig gjerne ha de annenhver uke, en 50/50 løsning, men av forskjellige årsaker er ikke det mulig pr nå. 2) Blir barnebidraget påvirket av delt bosted? Håper noen kan hjelpe meg:)
Fru Uperfekt Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 Det er mulig å en avtale på papiret og en annen i praksis Bidrag vil bli påvirket i forhold til inntekt og samvær, selv om en har 50/50 kan en likevel bli bidragspliktig
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 Delt bosted betyr vel 50/50? Dersom samværet er 50/50 vil bidraget endres. Anonymkode: 5e65b...720
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 3 timer siden, Diana skrev: Hei. Jeg lurer på en ting. Jeg og barnefar skal til familievernkontoret neste uke for å diskutere en greie vi ikke bli enig om. Når vi likevel er der, skal jeg ta opp delt bosted. Pga jobb og bosted de siste årene, bor barna fast hos far, og jeg har de annenhver langhelg. Men nå har jeg byttet jobb, og flyttet nærmere, og i den oppringelige samværsavtalen, står det at når jeg har flyttet nærmere og fått en bedre jobb, skal vi ha delt bosted. Så jeg lurer på 2 ting: 1) går det an å ha delt bosted og samtid opprettholde samværsavtalen? Altså at de bor fast hos han, og annenhver helg hos meg? Vil veldig gjerne ha de annenhver uke, en 50/50 løsning, men av forskjellige årsaker er ikke det mulig pr nå. 2) Blir barnebidraget påvirket av delt bosted? Håper noen kan hjelpe meg:) Svar på 1): Ja. Svar på 2) Forstår ikke spørsmålet. Hvem får bidrag?! Anonymkode: ed9d1...4a5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #5 Skrevet 20. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Delt bosted betyr vel 50/50? Dersom samværet er 50/50 vil bidraget endres. Anonymkode: 5e65b...720 Nei. Delt bosted betyr at foreldrene begge har de samme rettighetene og ansvaret/myndigheten overfor barnet/barna. Prosenten kan være 20/80 eller hva som helst. Men, delt bosted betyr også at den ene forelderen ikke bare kan flytte uten den andres tillatelse/samtykke. Man kan ha delt bosted og 30/70 og man kan ha delt bosted og 50/50. Anonymkode: ed9d1...4a5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Delt bosted betyr vel 50/50? Dersom samværet er 50/50 vil bidraget endres. Anonymkode: 5e65b...720 Delt bosted er ikke nødvendigvis det samme som delt omsorg/samvær. Delt bosted har med rettigheter å gjøre, delt omsorg er 50/50. Man kan ha 50/50 løsning, men barnet kan fremdeles ha fast bosted hos en av foreldrene. Man kan også ha delt bosted og en annen samværsbrøk. Ved delt bosted skal man derimot dele utgiftene som omhandler barna og krever derfor en høyere grad av samarbeid. Man har heller ikke rett på div stønader fra nav som overgangsstønad osv. Ved delt bosted kan man heller ikke flytte med barna uten den andres samtykke. Anonymkode: f5af5...c5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå