Gå til innhold

Lite forbrenning på styrketrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent styrke i et par år nå, men jeg synes jeg forbrenner så lite på en økt. 50-60 minutter trening gir ikke mer enn 200-250 aktive kalorier. Har forøvrig ikke pauser mellom settene, men bytter heller på øvelsene så jeg kan trene ganske kontinuerlig.

Anonymkode: 3ba7a...aef

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Tja ... det er vel ikke så rett frem. Økt muskelmasse medfører økt forbrenning hver time hele døgnet, så det er litt mer komplisert. Forøvrig ville jeg tippet at en times hard styrke forbrenner litt mer, men jeg har aldri giddet å måle det selv. 

Gjest kattehviskeren
Skrevet

Ja, dette merker jeg og, så utilfredsstillende å se på klokka etter en styrkeøkt! Og pulsen kommer aldri skikkelig høyt opp heller. (Joda, akkurat i det man går opp i knebøy, etc, men ikke i nærheten av hvordan den kan være på kondisjonstrening, over lengre tid.) Alle sier at man tilsammen forbrenner like mye på styrke, men jeg har problemer med å tro på det.

Trener likevel styrke noen ganger i uka fordi jeg har tro på at det er bra å bygge litt muskler, men at det skal være så bra for å gå ned i vekt... Vel...

AnonymBruker
Skrevet

Selve treningen forbrenner ikke mye kalorier. Økt kaloriforbruk får du pga økt muskelmasse. Skal du forbrenne kalorier må du trene kondisjon. 

Anonymkode: 0842b...05c

Gjest Lønnetre
Skrevet

En pulsklokke baserer kaloriforbruket sitt på nettopp puls, og ved styrketrening får man ofte ikke så veldig høy puls, spesielt sammenlignet med høy intensitet cardio trening. Men dersom man tar seg ut i musklene så vil kroppen i tiden etter treningen jobbe med å reparere muskelen, noe som får hjertet til å slå fortere når du slapper av, og man vil få forbrenning etter trening-effekt. Hvis du søker på EPOC eller afterburn effect finner du mange artikler om dette. Mange anslår at denne effekten er overvurdert. En annen faktor er at muskler "koster" flere krefter/kalorier å opprettholde, så større muskelmasse fører til større hvileforbrenning. 

Det jeg lurer på er hvorfor du er veldig opptatt av hvor mange kalorier du forbrenner i treningen. Dersom du jobber for å bli sterkere burde ikke kalorier forbrent være fokus, og dersom du jobber med å gå ned i vekt, er det hovedsaklig kosthold du må passe på. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Lønnetre skrev:

En pulsklokke baserer kaloriforbruket sitt på nettopp puls, og ved styrketrening får man ofte ikke så veldig høy puls, spesielt sammenlignet med høy intensitet cardio trening. Men dersom man tar seg ut i musklene så vil kroppen i tiden etter treningen jobbe med å reparere muskelen, noe som får hjertet til å slå fortere når du slapper av, og man vil få forbrenning etter trening-effekt. Hvis du søker på EPOC eller afterburn effect finner du mange artikler om dette. Mange anslår at denne effekten er overvurdert. En annen faktor er at muskler "koster" flere krefter/kalorier å opprettholde, så større muskelmasse fører til større hvileforbrenning. 

Det jeg lurer på er hvorfor du er veldig opptatt av hvor mange kalorier du forbrenner i treningen. Dersom du jobber for å bli sterkere burde ikke kalorier forbrent være fokus, og dersom du jobber med å gå ned i vekt, er det hovedsaklig kosthold du må passe på. 

Det som hun sier her er veldig klokt. 

Dessuten TS, du forbrenner nok mer med en time styrketrening enn en time jogging.  Kanskje @Lønnetre kan bekrefte dette?

Anonymkode: e4aac...164

Gjest Lønnetre
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som hun sier her er veldig klokt. 

Dessuten TS, du forbrenner nok mer med en time styrketrening enn en time jogging.  Kanskje @Lønnetre kan bekrefte dette?

Jeg vet ikke om du prøver å gjøre narr av meg eller hva med det spørsmålet der. :P
Det blir litt som å spørre hvorvidt en kilo bomull er tyngre enn en kilo stein. Intensiteten på styrketreningen og joggingen vil ha noe å si for hvor mye man forbrenner, en time styrketrening kan forbrenne mer enn en time jogging, og vice versa. 

Det er viktig å finne en type trening man liker og kan holde frem med over tid, og å lytte til kroppen og dens signaler. Noen sverger til langvarige cardioøkter, andre til styrketrening, og andre igjen til høy intensitet intervalltrening. Det er vanskelig å si hvilken som er "best", det kommer an på mål/hensikt. Man man kan nok si at matinntak er det viktigste hvis vektnedgang er målet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lønnetre skrev:

Jeg vet ikke om du prøver å gjøre narr av meg eller hva med det spørsmålet der. :P
Det blir litt som å spørre hvorvidt en kilo bomull er tyngre enn en kilo stein. Intensiteten på styrketreningen og joggingen vil ha noe å si for hvor mye man forbrenner, en time styrketrening kan forbrenne mer enn en time jogging, og vice versa. 

Det er viktig å finne en type trening man liker og kan holde frem med over tid, og å lytte til kroppen og dens signaler. Noen sverger til langvarige cardioøkter, andre til styrketrening, og andre igjen til høy intensitet intervalltrening. Det er vanskelig å si hvilken som er "best", det kommer an på mål/hensikt. Man man kan nok si at matinntak er det viktigste hvis vektnedgang er målet. 

På ingen måte meningen å gjøre narr :) 

Var mest for å høre hva du, for jeg synes du skriver klokt.

Kan jeg spørre hva du mener om svømming? Bygger det muskler, er det bra for fettforbrenning? (føler det er mye delte meninger her)  

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er ikke vektnedgang målet, men ønsker å bli mer fit, få strammet opp her og der og gjerne gå inn noen cm, spesielt rundt magen. 

Jeg trener styrke og går tur. Jogging har jeg drevet med litt tidligere, men jeg hater jogging og kroppen min er ikke så glad i det i forhold til vondter og sånt. 

Er 165 høy og veier (med klær og sko på trening) 65 kg, så har jo noen kilo for mye.

Sånn generelt sett er jeg ganske fornøyd med kroppen, men sliter litt etter ferier hvor jeg har skeiet ut en del. Kroppen blir så full av både luft og vann, så man føler seg jo pyton! Erfaringsmessig går det minst en uke før dette har rettet seg opp igjen, men mens det pågår føler jeg meg feit og ekkel. 

Har intensivert aktiviteten i det siste, så håper dette gir utslag etterhvert.

Anonymkode: 3ba7a...aef

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske folk sluttet å ha vektnedgang som motivator for trening. Trening er noe av det beste du kan gjøre for kropp og velvære, og styrketrening i tillegg til cardio er supert for å holde seg sunn, sterk og frisk. Men det skal veldig mye, og veldig strukturert og regelmessig trening til for at det har så mye å si, kalorimessig. Jeg har trent intenst i perioder, sånn 1 time hver dag, og jeg merket ingenting på vekten uten at jeg reduserte på kaloriene jeg spiste. Og når man trener mye så må man ha mye mat; for å ha energi til treningen og for å bygge å ikke miste muskelmasse. 

Du har ikke "noen kilo for mye", du har en helt fin vekt. Skjønner ikke hvorfor du stresser med det. Fortsett med styrketreningen din, husk å variere programmet, og gjerne legg inn noen intense cardio-økter i uken. Prøv å finn andre motivatorer for treningen enn hvor mange kalorier du forbrenner. 

Anonymkode: 3aa4a...d36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...