Gå til innhold

Vanskelig å bli gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen spørsmål angående problemer med mannens reproduksjonsevne. Min mann har da tidligere hatt brokk i ene testikkel/har ennå det (usikker pga manglende legebesøk). Brokk er visstnok en vanlig diagnose. Han har ikke vært hos legen med dette i voksen alder, men er operert som ungdom. Jeg tror nemlig at han kan være "steril", men hvordan kan jeg ta dette opp med han for at han skal komme seg til legen? og evt ta en sæd prøve for å sjekke om han har svømmere.

Vi har prøvd å bli gravide i nesten ett år uten hell, meg feiler det ingenting, har vært hos gyn/lege og tatt prøver. har veldig regelmessig mens (syklus på 28 dager) og nylig har jeg brukt eggeløsningtester for å sjekke dette. Klokken min begynner å tikke og jeg er bekymret, vi må nesten finne ut av dette. Tror ikke han vil dra til lege, prøvd å fortelle at han må det (men han skyver det bort).

Anonymkode: cad8b...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom han ønsker barn, så er jo neste skritt nå etter såpass lang prøving at han får testet spermen. Sikkert et sårt punkt for mange menn, men du har jo sjekket deg så hvorfor skal ikke han? 

Anonymkode: d8f1a...b40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må nesten til lege for å ta sædprøve. Om ønsket er sterkt nok gjør han det

Anonymkode: 76b58...52a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min hadde det. Han opererte (gjorde et inngrep) der de stengte av den ene blodåra som forårsaket "åreknuter" ellernoe i pungen, mest pga smerter. Han tok sædprøver før og etter, og prøvene ble bedre etter operasjonen. 

Du får bare mase på han til å få sjekket det ut, veldig ofte ligger problemet hos mannen

Anonymkode: 31056...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, April 20, 2017 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Han må nesten til lege for å ta sædprøve. Om ønsket er sterkt nok gjør han det

Anonymkode: 76b58...52a

Tok det opp med de han, men han ble irritert (siden jeg krenket hans manndom/fruktbarhet).. Han mener det definitivt er meg det er noe galt med, det går liksom ikke ant at det er han som er problemet.. Jeg blir veldig oppgitt, det verste av alt er at han har så smerter i testikkel at han nå har tatt egenmelding fra jobb.. Han driver å sier at smertene kommer til å forsvinne av seg selv.. han nekter å dra til lege.

Fra TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min hadde det. Han opererte (gjorde et inngrep) der de stengte av den ene blodåra som forårsaket "åreknuter" ellernoe i pungen, mest pga smerter. Han tok sædprøver før og etter, og prøvene ble bedre etter operasjonen. 

Du får bare mase på han til å få sjekket det ut, veldig ofte ligger problemet hos mannen

Anonymkode: 31056...365

Takker for svar, han ble operert som ung.. men nå er smertene så ille at han tar egenmelding fra jobb. Prøvde og overtale han til legen, se hva jeg skrev i svar her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok det opp med de han, men han ble irritert (siden jeg krenket hans manndom/fruktbarhet).. Han mener det definitivt er meg det er noe galt med, det går liksom ikke ant at det er han som er problemet.. Jeg blir veldig oppgitt, det verste av alt er at han har så smerter i testikkel at han nå har tatt egenmelding fra jobb.. Han driver å sier at smertene kommer til å forsvinne av seg selv.. han nekter å dra til lege.

Da får du sitte der med din ubrukelige mann.

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 96f24...046

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som du harvest så lett nå, det er vondt å gå rundt å bekymre seg for helsen til de vi er glad i. Du har sikkert gjort det, men kanskje uttrykke at du er bekymret for han? I en konflikt kan å snakke i "du" form, eks "du må til legen" oppleves som et anngrep mens å snakke i "jeg" form om dine bekymringer kan få samboeren din til å forstå at du er oppriktig bekymret for han.

Prøving av barn eller ei, det høres ut som han virkelig burde dra til legen. Desverre er det et problem at menn drar skjeldnere til legen enn kvinner og eks selv om kvinner blir oftes rammet av føflekkkreft, så dør flest menn fordi det blir for sent oppdaget. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/menn-gar-sjelden-til-lege/

Håper dere finner ut av det sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lykke86 skrev:

Det høres ikke ut som du harvest så lett nå, det er vondt å gå rundt å bekymre seg for helsen til de vi er glad i. Du har sikkert gjort det, men kanskje uttrykke at du er bekymret for han? I en konflikt kan å snakke i "du" form, eks "du må til legen" oppleves som et anngrep mens å snakke i "jeg" form om dine bekymringer kan få samboeren din til å forstå at du er oppriktig bekymret for han.

Prøving av barn eller ei, det høres ut som han virkelig burde dra til legen. Desverre er det et problem at menn drar skjeldnere til legen enn kvinner og eks selv om kvinner blir oftes rammet av føflekkkreft, så dør flest menn fordi det blir for sent oppdaget. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/menn-gar-sjelden-til-lege/

Håper dere finner ut av det sammen:)

Takker for trøstende ord. Jeg har prøvd å ta dette opp med han, og sagt at jeg er veldig bekymret for helsen hannes. Har prøvd å ikke "angripe" situasjonen hans, og vært svært ydmyk. Barnet vi ønsker er i begges interesse. Men han forstår ikke at det er er vanlig for gutter med brokk å slite med dårlig sæd kvalitet.. Og han bare snakker der bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiot av en mann. Tru han med å bestille sperm på nettet eller noe sånt, så kan ha sittet der på den vonde pungen sin så lenge. 

Anonymkode: e746a...31a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, han høres meget spesiell ut. Her meldt mannen seg frivillig til test etter 2 mnd som prøver, fordi ønske om barn er stort. Kan sies at det var det ikke noe vits i. 

Anonymkode: f907e...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, han høres meget spesiell ut. Her meldt mannen seg frivillig til test etter 2 mnd som prøver, fordi ønske om barn er stort. Kan sies at det var det ikke noe vits i. 

Anonymkode: f907e...f4d

Ja det er hjerteskjærende for meg, i dag har jeg grått en del fordi jeg er så lei meg. Så godt å høre at det kanskje kan være håp for meg også, han sa senest i går at han veldig gjerne ville bli far. Min mor har endometriose, og hun har fortalt meg at dette kan gå i arv og at hun slet med å bli gravid med meg. Så klokken min tikker litt føler jeg selv.. Akkurat nå er tilstanden min normal og jeg er frisk.. men mye kan skje i alderen jeg er i nå, nærmer meg tredve og er så redd for å få endometriose eller lignende. Situasjonen min ble ikke bedre da en venninne av meg kom i tidlig overgangsalder, man blir jo mer bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2017 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Han mener det definitivt er meg det er noe galt med, det går liksom ikke ant at det er han som er problemet..

Dette alene hadde fått meg til å revurdere om han har nok empati, selvinnsikt og omsorgsevne til å ta seg av barn. Jeg hadde aldri funnet meg i å bli snakket til på den måten, i alle fall ikke når faktum peker mot at han er problemet. 

Dere klarer ikke å ha god kommunikasjon rundt utredning for barnløsheten. Og han oppfører seg som en drittunge i forhold til å sjekke spermkvaliteten. Her gikk mannen privat og fikk test etter fem måneder med prøving. Fordi han så hvor lei jeg ble meg når det ikke klaffet, og ikke ville utsette meg for det lengre enn nødvendig i tilfelle han var problemet. Det er en slik mann du bør få barn med. 

Uansett. Dere har prøvd et år. Dere har rett på utredning. Og her vil han bli "tvunget" til spermtest før noen som helst behandling blir gitt. 

Anonymkode: ba89f...47a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Sunday, April 23, 2017 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Dette alene hadde fått meg til å revurdere om han har nok empati, selvinnsikt og omsorgsevne til å ta seg av barn. Jeg hadde aldri funnet meg i å bli snakket til på den måten, i alle fall ikke når faktum peker mot at han er problemet. 

Dere klarer ikke å ha god kommunikasjon rundt utredning for barnløsheten. Og han oppfører seg som en drittunge i forhold til å sjekke spermkvaliteten. Her gikk mannen privat og fikk test etter fem måneder med prøving. Fordi han så hvor lei jeg ble meg når det ikke klaffet, og ikke ville utsette meg for det lengre enn nødvendig i tilfelle han var problemet. Det er en slik mann du bør få barn med. 

Uansett. Dere har prøvd et år. Dere har rett på utredning. Og her vil han bli "tvunget" til spermtest før noen som helst behandling blir gitt. 

Anonymkode: ba89f...47a

Tusen takk for svar, han har merkelige holdninger til det å bli gravid. Han sa blandt annet at man ikke blir gravid hvis man ikke skyter bekkenet i været etter at han har kommet inni. Dette er jo overhodet ikke sant. Jeg skal dra til lege og prate om å få hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han reagerer så tullete på dette, er det ikke fordi han tror at det er helt umulig at problemet kan ligge hos ham. Problemet er at han er redd for ķonsekvensene om det er ham. For mange menn er det en slags identitetskrise om ikke sæden holder mål. De kan også bli redd for at partner skal miste følelser og at de blir sett på som mindre mann, og kanskje bli forlatt. Eller være redd for krav om å bruke sæddonor.

Hos ca 1/3 ligger problemene hos mannen, og ca 1/3 ukjent eller hos begge. Han har i tillegg en kjent sykdomstilstand i pungen. Han skal ikke ha slike smerter som han har, kanskje vil korrigering av det problemet også få fart i en evt redusert produksjon. Kanskje ved han ikke at ivf og icsi gjør at veldig mange kan bli biologisk fedre selv om kvaliteten er lav, og at de fleste kvinner har null interesse av sæd utenom for akkurat å produsere babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Biloba skrev:

Når han reagerer så tullete på dette, er det ikke fordi han tror at det er helt umulig at problemet kan ligge hos ham. Problemet er at han er redd for ķonsekvensene om det er ham. For mange menn er det en slags identitetskrise om ikke sæden holder mål. De kan også bli redd for at partner skal miste følelser og at de blir sett på som mindre mann, og kanskje bli forlatt. Eller være redd for krav om å bruke sæddonor.

Hos ca 1/3 ligger problemene hos mannen, og ca 1/3 ukjent eller hos begge. Han har i tillegg en kjent sykdomstilstand i pungen. Han skal ikke ha slike smerter som han har, kanskje vil korrigering av det problemet også få fart i en evt redusert produksjon. Kanskje ved han ikke at ivf og icsi gjør at veldig mange kan bli biologisk fedre selv om kvaliteten er lav, og at de fleste kvinner har null interesse av sæd utenom for akkurat å produsere babyer.

Ja det virker som at du har rett i alt du nevner her, han kan godt få en følelse av at han er mindre mann, pga at reproduksjonsevnen hans mest sannsynlig er dårlig og nærmest frafallet pga sykdommen i pungen. Han har tidligere gjort tre kvinner gravid, før jeg møtte han, men dette er 10 år siden (alle tok abort, men lurer på om dette bare er noe han sier). Jeg har ikke vært med selv i det siste, har tenkt mye på dette med å få barn. Skal til gynekolog snart bare for å ta en ekstra sjekk, tror dette er det som må til, for å overbevise han om at det ikke er jeg som er problemet for barnløsheten. Virker som at det er en vane at menn skylder på kvinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det virker som at du har rett i alt du nevner her, han kan godt få en følelse av at han er mindre mann, pga at reproduksjonsevnen hans mest sannsynlig er dårlig og nærmest frafallet pga sykdommen i pungen. Han har tidligere gjort tre kvinner gravid, før jeg møtte han, men dette er 10 år siden (alle tok abort, men lurer på om dette bare er noe han sier). Jeg har ikke vært med selv i det siste, har tenkt mye på dette med å få barn. Skal til gynekolog snart bare for å ta en ekstra sjekk, tror dette er det som må til, for å overbevise han om at det ikke er jeg som er problemet for barnløsheten. Virker som at det er en vane at menn skylder på kvinnen?

For ordens skyld, det kan være problem hos deg selv om vanlig gynekologisk undersøkelse med ultralyd ikke har avdekket noe. Hos noen viser problemet først ved hysteroskopi, laparoskopi, kromosomanalyse osv. Men først må han sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta han med til legen din og bare prate sammen om veien videre. 

Jeg forstår at han ikke vil få bekreftet at det er en mulighet for at spermen hans ikke kan gjøre deg gravid, men det er bedre å få vite og ev gjøre noe med det enn å leve i uvisshet.

Jeg hadde satt hardt mot hardt, når du nå har prøvd å være forståelsesfull og forsiktig. 

Anonymkode: e2687...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...