Gå til innhold

Å bare kunne ha besøk av ett barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på et lite, koselig tettsted med mine barn. Min eldste datter er 8 år, sosial, aktiv og liker å være med andre barn.

Jeg har derimot merket at det er mange her som praktiserer at når deres barn har besøk etter skoletid av en venn, får de ikke ha besøk av andre barn utenom denne vennen. Det er ikke slik jeg er oppdratt, ei heller slik jeg ønsker å ha det hjemme hos oss. Her er alle barn velkomne.

Jeg har mang en gang fått min datter hjem trist, etter å ha dratt til en venn fordi denne vennen allerede har besøk. Og en litt småkrass melding (mulig ikke småkrass, men jeg føler det gjør litt vondt) fra foreldre om at de føler det er litt dumt med flere på besøk, men at hun gjerne må komme en annen dag.

Mitt barn har jo venner, det er ikke det. Men jeg fatter og forstår ikke denne praktiseringen her. De argumenterer med at det så lett blir gnissinger barna imellom, men det må det da gå an å ta tak i.

Foreldremøter og grupper med anti- utestengelse og saker om at alle må inkluderes. Dette er da ikke inkludering??

Anonymkode: 84e09...440

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Gjest Jessica
Skrevet

Nei, dette er ikke inkludering og det lærer ikke barna noe godt heller. Hos meg gjelder reglen om at enten er alle med , eller ingen. Lærer ikke mine barn å utestenge noen. Har faktisk ikke opplevd dette heller 

Skrevet

Dummeste jeg har lest. Hos oss var det åpent hus. De fikk ha med hvem de ville hjem og her var det ganske mye bråk til tider.de holdt jo på å le seg ihjel til tider 😂

Ble det for mye bråk, så sendte jeg de ut på trampoline eller at de kunne leke ute.

Naboene dine inkluderer ikke akkurat og det kan du jo si til de. Eller kanskje sende barnet deres hjem en gang med samme beskjed, men da synker du jo ned på deres nivå.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig med deg men for min del ser jeg mye av denne mentaliteten i Norge. Barna blir dullet med til de grader at det er ganske utrolig om de ikke vokser opp til å bli selvrettferdige voksne da vi skåner dem for alle konflikter og for å ta ansvar.

Om det blir gnisninger barna imellom så får de sette barna på plass å be dem om å oppføre seg med mindre de ønsker besøket skal ta slutt!

Derimot syntes jeg personlig det er en uting å sende barna på besøk uten å høre om det passer først så det kan jo hende det er dette foreldre blir litt irriterte over?

• Liker 3
Skrevet

Vet mange ser på det som en uting at barn bare dukker opp på døra, at de stadig stikker innom og det er en jevn strøm av ekstra middagsgjester. Hvorfor kan ikke din datter avtale å bli med andre hjem istedet for å bare dukke opp?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to venninner da jeg var barn der foreldrene praktiserte at det av og til (ikke alltid) var kun en venn på besøk om gangen. De hadde 3-4 barn og dermed ble det fort mange om alle hadde med en hver. Jeg var stort sett den som aldri fikk være med hvis bare en var tillatt, og selv om det bare var sånn det var da jeg var liten, så syns jeg i voksen alder at dette er en veldig merkelig ting å lære ungene på relativt regelmessig basis. Begge disse mødrene var for øvrig lærer i barnskolen og pedagoger. Samtidig kan jeg forstå at i en hverdag der folk forventer at barn skal få middag når de er på besøk hos andre barn, så blir det både mye arbeid og ikke minst dyrt med masse ekstra munner å mette hver dag. Jeg syns du kan gå foran med et godt eksempel og invitere alle til deg, så kan de se at det går greit med flere. Evt går det jo an å ta opp på foreldremøte dette med bare en om gangen og gi beskjed om at det fører til utestenging av noen få, og om det er noe disse foreldrene har tenkt over. 

Anonymkode: 42ad2...bb5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Mitt barn får ikke lov til å ekskludere noen på den måten. (Så sant de ikke er slemme mot ham eller noe da, men jeg har enda ikke opplevd en konflikt som ikke kan løses.) Om de f.eks. er en gjeng og leker utenfor her og halvparten av dem finner ut at de skal gå inn til oss, så stikker jeg hodet ut og sier til resten at de gjerne må komme inn de også om de vil.

Anonymkode: 92e02...958

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Vet mange ser på det som en uting at barn bare dukker opp på døra, at de stadig stikker innom og det er en jevn strøm av ekstra middagsgjester. Hvorfor kan ikke din datter avtale å bli med andre hjem istedet for å bare dukke opp?

Ofte avtaler vi foreldre at barna skal komme til hverandre etter skolen. Men de gangene vi ikke gjør det, spises det middag og gjøres lekser før hun får gå til nabounger å spørre om å være sammen.

Jeg mener dette lærer barna at det er greit å stenge andre barn ute. Ts

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte avtaler vi foreldre at barna skal komme til hverandre etter skolen. Men de gangene vi ikke gjør det, spises det middag og gjøres lekser før hun får gå til nabounger å spørre om å være sammen.

Jeg mener dette lærer barna at det er greit å stenge andre barn ute. Ts

Med mindre din datter aldri får komme på besøk blir hun ikke stengt ute. Å senge noen ute vil si å stenge ute en eller en liten gruppe. Her behandles alle likt da regelen er 1 med hjem, uansett hvem det er. Vil du ha åpent hus er det opp til deg, men du må respektere at andre har andre regler, tolleranse for bråk og grenser enn det du har.

• Liker 5
Skrevet

Det kan sikkert være grunner til at noen ikke synes det er ideelt med flere på besøk av gangen.

Har selv praktisert dette til en viss grad, men kun opp til en viss alder, etter de har begynt på skolen får de ha med seg hvem og hvor mange de vil.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, LittleBabyBlue skrev:

Med mindre din datter aldri får komme på besøk blir hun ikke stengt ute. Å senge noen ute vil si å stenge ute en eller en liten gruppe. Her behandles alle likt da regelen er 1 med hjem, uansett hvem det er. Vil du ha åpent hus er det opp til deg, men du må respektere at andre har andre regler, tolleranse for bråk og grenser enn det du har.

Jeg respekterer det jo, men jeg synes det er helt på trynet å ha en slik regel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det åpent hus, og er da bare koselig om det kommer barn på døra, uten avtale.

Og jo eldre de har blitt, så er det ofte hit de kommer, siden vi har åpent hus.

Anonymkode: 69494...df5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Du praktiserer tydeligvis dette selv. For min del hadde jeg flere venninner som barn, men bare to som bodde i nabolaget og innen gå avstand. Vi tre var de som ofte hang sammen på ettermiddagene, og når de da var hos hverandre med mødre som praktiserte bare en på besøk, så utestengte de med viten og vilje meg jo. Du må gjerne so til deg selv at du ikke utestenger, men det gjør du. Hvis et barn fra klassen ikke blir invitert i bursdagsbesøk, er det da greit så lenge det ikke er den samme hver gang? Iflg deg er det det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt denne 1 barns regelen, det er jo utrolig slitsomt med masse unger i hus og alle skal ha middag osv. Vi har 2 hunder som ikke er noen stor fan av andre barn, så disse må da være på soverommet og det er heller ikke bra for dem. Så her får barnet ha en venn på besøk og overhode ikke hver dag heller 

Anonymkode: e334e...690

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du praktiserer tydeligvis dette selv. For min del hadde jeg flere venninner som barn, men bare to som bodde i nabolaget og innen gå avstand. Vi tre var de som ofte hang sammen på ettermiddagene, og når de da var hos hverandre med mødre som praktiserte bare en på besøk, så utestengte de med viten og vilje meg jo. Du må gjerne so til deg selv at du ikke utestenger, men det gjør du. Hvis et barn fra klassen ikke blir invitert i bursdagsbesøk, er det da greit så lenge det ikke er den samme hver gang? Iflg deg er det det. 

Men for noen familier så blir det veldig slitsomt med 2 venninner på besøk hele tiden,  dette hadde jeg aldri orket. Man må faktisk sette sin egen families ro og velvære først. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg respekterer det jo, men jeg synes det er helt på trynet å ha en slik regel.

Vi får bare være uenige :) Jeg ser på det som foreldrenes valg, og sålenge ingen blir forskjellsbehandlet har jeg ingen problemer med det. Noen har en tung jobb og vil ha avtalte playdates så de kan få dager med ro. Noen har ikke så god plass og vil ikke vase rundt i unger hver eneste dag. 

Hos oss ble det praktisert begge deler. Det startet med åpen dør, helt til det hver dag var 4-5 unger innom. Noen foreldre var direkte håpløse og sendte ungene bort nesten hver dag etter middag og lekser, men ville aldri ha besøk hjem til seg. Ikke ville de ha hjem ungene sine heller før det nærma seg leggetid. Så etterhvert ble det slutt på åpen dør og kun avtalte besøk. Så når jeg og søsknene mine ble eldre ble det åpen dør igjen siden tenåringer vil helst være for seg selv og ikke trenger en voksen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt denne 1 barns regelen, det er jo utrolig slitsomt med masse unger i hus og alle skal ha middag osv. Vi har 2 hunder som ikke er noen stor fan av andre barn, så disse må da være på soverommet og det er heller ikke bra for dem. Så her får barnet ha en venn på besøk og overhode ikke hver dag heller 

Dette er ikke snakk om middagsbesøk, men at hun drar til venner etter vi har spist middag, for å leke.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, TS.

Det er eksluderende og kunstig. Når man har barn så får man akseptere at vennene ringer på døra om ettermiddagen.De jeg husker som hadde det veldig strengt slik ville man ikke være hos i lengden. Som ungdommer var det også de barna som løy mest hjemme og brøt "portforbud"

Anonymkode: 1ca1a...8f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men for noen familier så blir det veldig slitsomt med 2 venninner på besøk hele tiden,  dette hadde jeg aldri orket. Man må faktisk sette sin egen families ro og velvære først. 

Nå var det tre hus å fordele besøket på, i tillegg til at vi var mye utendørs i motsetning til dagens barn. Men om jenten din har en eller to venninner på rommet sitt og tegner eller spiller spill utgjør ikke store forskjellen. Så lenge det ikke er gjemsel rundt i huset, aking i trappa og middagakreving, så utgjør ikke den ene personen noe ekstra støy eller arbeid.  

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike som deg forundrer meg virkelig. Tenk å sette HUNDER fremfor at barnet skal slippe å stilles over å måtte velge hvem som skal ekskluderes og leve med det, hver eneste gang. Hvorfår har dere i det hele tatt barn hvis dere ikke orker sosialiseringen som burde være , og er, for de fleste, en del av det å vokse opp og forholde seg til et samfunn?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...