Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i helsevesenet (75%) og driver for meg selv. I helgen skal jeg jobbe på "min" jobb, og nå har vi fått varsel om beordring i helgen. Kan jeg bli beordret? Jeg vil tjene utrolig mye mindre på den vakten det er snakk om beordring til. Jeg trenger jo disse pengene jeg skal tjene i helgen, er det lov å la meg gå i tap med mange tusen kr?

Anonymkode: c5603...290

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli beordret, og det at du har en annen jobb ved siden av er ikke grunn god nok. Siden du jobber 75% vil du stå lengre opp på beordringslisten enn en som jobber 100%. 

Beordring er noe arbeidsgiver bruker som en siste utvei, for å kunne drive forsvarlig. Du må være sykemeldt eller ha inntatt alkohol for å slippe beordring. 

Anonymkode: a6fad...a61

AnonymBruker
Skrevet

Men ingen kompensasjon for tapt arbeidsinntekt? Dette vil jo sette meg i en vanskelig økonomisk situasjon neste mnd?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ingen kompensasjon for tapt arbeidsinntekt? Dette vil jo sette meg i en vanskelig økonomisk situasjon neste mnd?

Nei, dessverre. Du kan i ytterste konsekvens risikere oppsigelse om du nekter beordring. Om det er særdeles vektige grunner (på grunn av sosiale forhold bl.a) kan man slippe beordring, men dette bør da være avklart i starten av et arbeidsforhold.

Det du kan gjøre er å kontakte tillitsvalgt for å få klarhet i om arbeidsgiver har vært innom alle andre løsninger før beordring iverksettes.

Anonymkode: a6fad...a61

AnonymBruker
Skrevet

Men beordring må varsles før det skal skje?

AnonymBruker
Skrevet

Er du organiser ts? I så fall tar du kontakt med dem, for en del kan styres av tariffavtale. Men det er ikke lov å beorde langt frem i tid slik en annen her over mener. Beordring er for akutt sykdom og uforutsette hendelser og beredskap, ikke det som skjer flere dager på forhånd. Hadde min sjef forsøkt å beordre noen en torsdag til å jobbe i helgen hadde hun blitt ledd ut. Det er heller ikke slik at de med deltidsstilling skal beordres først, og vektige sosiale grunner skal tas hensyn til. Du får si til sjefen at dersom du må møte på jobb må arbeidsplassen kompensere inntektstapet ditt, eller så må hun finne noen andre. Men fagforening først, snakk med dem.

Anonymkode: 755a9...13f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mulig sykdom i helgen, fikk da beskjed om at ble det beordring var det min tur. Men det må vel varsles først? De kan ikke bare ringe i morgen og si jeg må komme lørdag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...