Gå til innhold

Pass for å reise til Sverige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det fremdeles slik at man må ha med pass for å reise til Sverige, i forbindelse med grensekontroller?

Anonymkode: 705a0...893

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fremdeles slik at man må ha med pass for å reise til Sverige, i forbindelse med grensekontroller?

Så artig at du skrev det akkuratt nå. Skulle akkuratt til å spørre om det samme, bare motsatt land :D

Har flere venner som har reist til og fra sverige og de har aldri blitt bedt om pass. Men plutselig skjer det.

Mitt har utgått og jeg rekker ikke å fornye det. Må kanskje skaffe nødpass isåfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Minamemina skrev:

Så artig at du skrev det akkuratt nå. Skulle akkuratt til å spørre om det samme, bare motsatt land :D

Har flere venner som har reist til og fra sverige og de har aldri blitt bedt om pass. Men plutselig skjer det.

Mitt har utgått og jeg rekker ikke å fornye det. Må kanskje skaffe nødpass isåfall.

Hei. Du bør kanskje ordne med nødpass.

Dette er fra 8. april-17 i Aftenposten: " Beslutningen om økt grensekontroll innebærer at det kan gjennomføres kontroller både ved utreise og innreise fra Sverige. " http://www.aftenposten.no/norge/Nordmenn-bes-ta-med-pass-pa-tur-til-Sverige-618998b.html

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Du bør kanskje ordne med nødpass.

Dette er fra 8. april-17 i Aftenposten: " Beslutningen om økt grensekontroll innebærer at det kan gjennomføres kontroller både ved utreise og innreise fra Sverige. " http://www.aftenposten.no/norge/Nordmenn-bes-ta-med-pass-pa-tur-til-Sverige-618998b.html

Hva skjer om man ikke har gyldig pass, men har id kort og bank kort?

Blir man nektet innreise og satt i varetekt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Minamemina skrev:

Jeg vet ikke. Har du mulighet til å spørre Politiet i Sverige om førerkort eller annen legimitasjon (som feks bankkort med bilde)?

Kan du gi tilbakemelding her, dersom du finner svar på dette?

"Operasjonsleder Paul Horne sier også at pass er eneste gyldige legitimasjon i og med den økte grensekontrollen som Sverige har satt i verk.

- Det kan hende at svensk politi også godkjenner norsk førerkort eller annen legitimasjon. Men det må svensk politi eventuelt svare på, sier Horne til NTB." http://www.bladet.no/incoming/2017/04/12/Ta-med-pass-om-du-skal-på-tur-til-Sverige-14591596.ece

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Minamemina skrev:

Jeg vet ikke. Har du mulighet til å spørre Politiet i Sverige om de også godkjenner førerkort eller annen legimitasjon (som feks bankkort med bilde)?

Kan du gi tilbakemelding her, dersom du finner svar på dette?

"Operasjonsleder Paul Horne sier også at pass er eneste gyldige legitimasjon i og med den økte grensekontrollen som Sverige har satt i verk.

- Det kan hende at svensk politi også godkjenner norsk førerkort eller annen legitimasjon. Men det må svensk politi eventuelt svare på, sier Horne til NTB." http://www.bladet.no/incoming/2017/04/12/Ta-med-pass-om-du-skal-på-tur-til-Sverige-14591596.ece

AnonymBruker
Skrevet

Her fant jeg noe informasjon @Minamemina

"

Polisen inför gränskontroll vid inre gräns

På grund av den misstänkta terrorattacken i Stockholm har polisen beslutat att införa gränskontroll vid inre gräns.

Detta gäller vid resor efter införd tillfällig inre gränskontroll

Kontroll kan komma att ske både vid utresa och inresa från Sverige och även vid resor till eller från andra nordiska länder samt EU-länder.

Polisen rekommenderar att alltid ha med pass eller nationellt id-kort vid utlandsresa.

Giltiga resehandlingar för svenska medborgare

• Pass
  • Nationellt id-kort
  • Giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land räcker vid resor inom Norden. Observera att det är resenären som har ansvaret för att kunna styrka sitt medborgarskap

Giltiga resehandlingar för övriga medborgare

• För nordiska medborgare räcker det med ett giltigt körkort eller nationellt id-kort utfärdat i ett nordiskt land vid resor inom Norden. Observera att det är resenären som har ansvaret för att kunna styrka sitt medborgarskap
  • För medborgare från övriga EU/EES-länder gäller giltigt pass eller nationellt id-kort.
  • För personer med uppehållstillstånd eller visum i Schengen krävs att man, förutom dessa dokument, kan uppvisa giltigt pass.
  • För medborgare från övriga länder gäller giltigt pass.

Ett nationellt id-kort är en särskild id-handling som utfärdas av ansvarig myndighet i respektive EU-land. I Sverige är det polisen som utfärdar pass och nationellt id-kort. Observera att inhemska id-kort, till exempel utfärdade av Skatteverket, tjänstekort eller olika typer av bankkort inte är giltiga resehandlingar. Skatteverkets id-kort gäller bara i Sverige.

"

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam-2017/April/Polisen-infor-granskontroll-vid-inre-grans/

Skrevet
18 minutter siden, Minamemina skrev:

Kjenner en som ble stoppet på grensen og måtte snu. 

• Liker 1
Skrevet

Husk at Norge ikke har nasjonalt ID-kort enda da. Så vi må ha pass eller gyldig førerkort.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har tenkt meg en tur til Sverige idag for å kjøpe forskjellige produkter (i helsekost) som er reseptbelagte i Norge, såvidt jeg har forstått. Jeg kan oppdatere når jeg kommer hjem. 

En eneste gang er jeg blitt stoppet i rutinekontroll ved innreise til Sverige.

Endret av Arabella
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg har tenkt meg en tur til Sverige idag for å kjøpe forskjellige produkter (i helsekost) som er reseptbelagte i Norge, såvidt jeg har forstått. Jeg kan oppdatere når jeg kommer hjem. 

"

• Giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land räcker vid resor inom Norden. Observera att det är resenären som har ansvaret för att kunna styrka sitt medborgarskap

"

Anonymkode: 23b7e...f04

AnonymBruker
Skrevet

"

"

Kan du oversette det understrekede til norsk?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"

"

Dette gjelder for svenska medborgare.

Skrevet

Politiet i Norge sa ifjor sommer at ALLE som reiser ut av landet, må ta med pass (selvom det gjaldt Sverige, Danmark etc)

Vi har jo IKKE noe nasjonal ID. Derfor blir passet brukt som ID. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke lappen. Eneste jeg har er norsk bank kort og svensk ID kort 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"

"

Det var kanskje dette sitatet du mente å poste:

"Giltiga resehandlingar för övriga medborgare

• För nordiska medborgare räcker det med ett giltigt körkort eller nationellt id-kort utfärdat i ett nordiskt land vid resor inom Norden."

Skrevet

Jeg har ikke pass. Det vil si det er utgått for lenge siden.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Minamemina skrev:

Har ikke lappen. Eneste jeg har er norsk bank kort og svensk ID kort 

Ok :) Når du har svensk ID-kort,  da er du svensk statsborger? Da rekker det å ha med det svenske ID-kortet.  Betyr medborger statsborger?

Giltiga resehandlingar för svenska medborgare

• Pass
  • Nationellt id-kort

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Jeg har ikke pass. Det vil si det er utgått for lenge siden.

Har du førerkort?

Skrevet

Har du førerkort?

Selvfølgelig har jeg førerkort. Hvordan skulle jeg ellers ta sjansen på å kjøre bil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...