Gå til innhold

50-tallskjøkken, stoler og oppussing?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anders74

Grunnet dårlig råd, latskap og en viss nostalgi for minner fra bestemors kjøkken har jeg i leiligheten min et kjøkken fra '52 som det er gjort svært lite med. Original innredning med skråskap og dårlig benkplass. Har også et respatexbord fra samme år, men mangler noen kule stoler som passer. Noen forslag? Stil, hvor kjøpe?

Dessuten, er det noen som har forettatt en berenset opppussing av et slik kjøkken, som har noen tips? Jeg vil gjerne gjøre der litt penere, litt enklere, litt mer moderne, uten å fjerne egenarten det har nå ... Må skifte benkeplate, fliser bør legges på nytt, nytt gulv etc, men selve innredningen klarer jeg ikke å kvitte meg med. alternativet er et kjedelig IKEA-kjøkken, for jeg har ikke råd til noe voldsomt fancy (bad og resten av leiligheten skal tas til neste år...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med noen slike stoler?

http://www.living-norge.no/produkt.asp?grp...&nr=27∏=361

Jeg synes hvertfall de er ganske stilig.

Ellers er vist vinylbelegge på gulv på full fart inn igjen. Jeg har selv vært på utkikk etter nytt gulv den siste tiden, og flere steder har jeg blitt fortalt av vinyl selger som aldri før.

På denne linken er det en hel masse forskjellige belegge du kan titte på.. Er igrunn ganske mye fint, og også en god del sjakk mønster i forsjellige farger. Det vil vel hvertfall være tidsriktig med kjøkkenet..

http://www.tarkett-sommer.com/norge/consumer/

(gå inn på produkter og vinylgulv, så får du opp en hel masse)

En venninne av meg har et slikt kjøkken, og de har malt det, skiftet håndtak og lagt nye fliser over benkene. Det har blitt skikkelig fint. Det ser overraskende moderne ut, samtidig som det har beholdt mye av det gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk Titta! :-) Det var ikke dumme stoler, men skulle gjerne hatt med litt polstring. Men de var kule, en bestemt kandidat!

Vinyl er jo kjekt på kjøkken, ja. Var noen sjakkmønstre der som så bra ut :)

Ja, jeg håper jeg og kan få til det samme. Nye fliser er sikkert lurt, og nye håndtak ja. Det som ikke er så kult er at komfyr, fryser og kjøleskap står litt for seg selv i et hjørne, ikke integrert i innredningen, lurer litt på hvordan jeg kan få litt bedre helhet selv med den eksisterende innredningen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om du har vurdert å male skapdørene, men i så fall synes jeg skikkelig knallrødt, lys turkis eller limegrønt er litt kult. Selvsagt i en helblank kvalitet. Og i taket kanskje en slik lampe som henger ned og ser ut som en stor, hvit kule (klønete forklaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. nå var vist den diskusjonen egentlig om maling av kjøkkenskap - ikke kjøleskap. Men det ble hvertfall flere som meg som leste feil, og tipset om maling av kjøleskap :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg vet ikke om du har vurdert å male skapdørene, men i så fall synes jeg skikkelig knallrødt, lys turkis eller limegrønt er litt kult. Selvsagt i en helblank kvalitet. Og i taket kanskje en slik lampe som henger ned og ser ut som en stor, hvit kule (klønete forklaring).

Enig - fint med skarpe farger i femtitallskjøkken. En klar blåfarge kombinert med feks grått, brunt eller noe annet som ser bra ut er også kult. Du kan ha forskjellige farger inni/utenpå skap og hyller.

Har selv gode minner fra et ganske blått og rødt femtitallskjkken, selv om jeg ikke vet hvor originalt alt var der.

Det KAN være lurt å male veggen i en behagelig/nøytral farge selv om feks limegrønt er kjempefint, så det blir lettere for evt nye objekter, gardiner o.l å innpasse seg. Samtidig er det jo kjekt å ha et fast holdepunkt eller en farge å gå ut fra når du skal kjøpe nye ting...

Men mÅ man ha helblank? Ikke noen kritikk, jeg vet bare ikke hvor stor forskjellen blir framfor halvblank, feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa bare hva jeg ser for meg i hodet mitt....Du har rett i at det kanskje er lurt med nøytrale vegger hvis skapdører osv skal være knallfargede. Personlig synes jeg helblank høres best ut, men det er veldig avhengig av et helt jevnt underlag, og godt arbeid. Halvblank er nok lettere å fikse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Tror faktisk jeg har prikklikt kjøkken som deg jo... Litt maling på selve skyvedørene til skråskapene gjør underverker, malte veggene og selve skapene i en lys latte-farge og skuffefronter og skapdører i blågrått. Ble lekkert når det ble ferdig. Eier ikke selv, og kunne derfor ikke bruke hvilke farger som helst, så det ble en mer nøytral stil, men la til et knallrødt kjøkkenbord fra Ikea og sorte stoler.

Forskjellige farger på vegg/selve skapet og front fungerer godt, særlig hvis skapfrontene blir malt med blank/halvblank oljebasert maling. Eneste minus er at det tar en evighet før malingen tørker.

Sjakkmønstrede fliser og knallrøde skap er forøvrig drømmen... Dog må jeg få min egen leilighet før jeg gjør noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders74

Her var det mange gode forslag, takk jenter! :bukke:

Lampa er tøff, men jeg har faktisk slik allerede. Har hengt der siden 50-tallet. ganske lik ihvertfall

Kjøkkenet har lyseblå fliser, som nok har sett bedre dager. Resten av vegger og siden av skap er malt hvitt. Skapdørene er lyse gule. Det blå og gule kjøkkenet har visst alltid vært sånn, har arvet leiligheten som alltid har vært i familien siden den var ny ...

Malingen som er idag er ikke helblank, og jeg synes egenlig den er grei som den er. Aner ikke om det er halvblank, er ikke helt den store malern :roll: Tror jeg vil velge en tilsvarende når jeg maler på nytt. Er så glad i fargekombinasjonen, var mye på besøk i leiligheten jeg eier i dag da jeg var liten, hadde vært hyggelig om jeg klarte å beholde et rom nogenlunde originalt :)

Benkeplaten er idag kunststoff, noe respatexvariant den og. Den vil jeg gjerne bytte ut med noe i tre, men lurer litt på hva som passer bra med det blå/gul/hvite temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har god erfaring med å bytte fronter på kjøkken (og andre ting med skapdører etc) og vi beholdt det gamle kjøkkenet vårt der vi bodde før, med skrå skap og skyvedører.

Ta en titt her: http://www.herjedalskjokken.no/

Ellers er jeg enig med de som anbefaler å male i sterke farger om du vil beholde 50-talls følelsen.

Kjøp boken til Kjetil Rolness så finner du sikkert massevis av tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De "riktige" stilene på dette kjøkkenet er stålrørstoler med skai og polstring i sete og rygg. De får du for slikk og ingenting på et loppemarked, eller for en liten bondegård i en brukt-design-butikk.

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anders74
De "riktige" stilene på dette kjøkkenet er stålrørstoler med skai og polstring i sete og rygg. De får du for slikk og ingenting på et loppemarked, eller for en liten bondegård i en brukt-design-butikk.

Fred

Heh, det har du nok rett i. Blir loppemarked da :) Eller jeg får se om jeg finner noen greie&billige nyproduserte ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...