AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #1 Skrevet 20. april 2017 Her jeg bor er det MANGE som har mistet jobben sin, nå i den oljekrisen som har vært/er .Mange av de, har store , dyre hus . Å de blir lagt ut halvferdig og tilsalgs på finn. Og etter et år på nav ,har de ikke har fått noen ny jobb , ja, da får de jo nesten ingenting av penger ! Det jeg lurer på, er om dere føler at folk "godter" seg ? Jeg mener, dere har levd med så mye penger , å da blir vell fallet , ganske langt og brutalt ? Her jeg bor, har også boliger som er til salgs økt med 63% . Så folk får jo ikke solgt boligene sine, og ihvertfall ikke når de er 50,60,70% dyrere enn det vanlige hus i samme området er. Men det jeg skulle fram til , var at når finanskrisen i 2007/2008 var , så påvirket det meg og samboeren som bare det , vi mistet nesten alt vi eide . Det var en JÆVLIG tid, Samboeren min mistet ikke jobben , men tjente nesten ikke penger , han hadde rundt en million i året egentlig , og under finanskrisen havnet vi rundt 150 000 . Men vi bodde på en liten plass, så alle "støttet" hverandre .Å dette var fantastisk . Jeg husker spesielt en nabo som brukte å stikke innom med en pose mat i uken , vi hadde også en bonde som vi fikk poteter fra . Hvordan er denne tiden for dere ? Har dere støtte ? Føler dere at dere blir sett ned på ? Anonymkode: c8dfe...618
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 TS her . Misvisende tittel , men håper dere skjønner hva jeg mener, og at jeg spør for at jeg undrer . Anonymkode: c8dfe...618
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 Jeg tenker at det er risiko med alle typer jobber, alltid. I det private næringsliv mer enn i staten, så dette forsvarer de høye lønningene i f.eks. oljebransjen. Når en har en slik type jobb, vet en at det kommer opp- og nedturer. Dersom en velger å leve over evne, kjøpe et dyrt og flott hus, for eksempel, er dette en kalkulert risiko. Jeg godter meg ikke, men tenker "sånn er livet". Jeg jobber i staten, men har vært midlertidig tilsatt siden 2005 i ulike avdelinger og på ulike prosjekter, som alltid er for korte til at jeg kan få fast stilling. Nå har jeg jobb i ett år til, og vet ikke hva som skjer etterpå, om jeg får forlenget eller ikke. På grunn av dette, bor vi i et rimelig rekkehus med to barn. Hvis jeg ikke får nytt prosjekt etter dette er over, klarer vi å overleve på min manns lønn pluss dagpenger og redusert forbruk. Jeg er over 40 år nå, og skulle gjerne hatt fin enebolig, men har valgt å leve fornuftig og det går helt greit. Om andre velger annerledes, er helt opp til dem. Kanskje er det vi "fornuftige" som ikke tør ta sjanser som havner i dårlig lønnede offentlige stillinger. Mens folk som satser høyt i det private oljemarkedet, også gjerne gutser på på andre områder av livet, f.eks. investeringer i boligkjøp og slikt... Anonymkode: 1b24a...516 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg godter meg ikke, men tenker "sånn er livet". Kanskje er det vi "fornuftige" som ikke tør ta sjanser som havner i dårlig lønnede offentlige stillinger. Mens folk som satser høyt i det private oljemarkedet, også gjerne gutser på på andre områder av livet, f.eks. investeringer i boligkjøp og slikt... Anonymkode: 1b24a...516 Det tenker jeg også. Disse folka har hatt høye lønninger uten sikkerhet for hvor lenge de vil vare i en bransje med begrenset levetid. De har gamblet og tapt. Jeg vil heller ta mindre risiko og vite at jeg klarer å betale for hus og hjem uansett. Anonymkode: 42e42...fd4 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #5 Skrevet 20. april 2017 Jeg bor selv i Stavangerområdet og har kjennskap til flere som måtte selge hytte, hus, og gjerne flytte til en annen del av landet. Mitt inntrykk er at de som bor i Rogaland har mer sympati med dem det gjelder, tross alt så har dette hatt store ringvirkningen på andre type bedrifter og vi ser hvor vondt folk faktisk har det. Jeg har hørt noen som har snakket "stygt" om dem som mistet jobben og godtet seg, men disse er som regel fra en helt annen del av landet. Som regel er folk veldig sympatiske. Ellers er det jo normalt å ta opp lån for å kjøpe hus uavhengig om man jobber privat eller offentlig, og dersom man har råd og sikkerhet til å ta opp lån for drømmehuset i sentrum så gjør man jo selvsagt det. Når man kommer fra et arbeidsmarket der man er såpass attraktiv at man kunne ha fått ny jobb på dagen til et market der bedrifter strammer inn og ingen ansetter så ser man jo at dette er en fryktelig stor omveltning. Folk flest i f.eks. oljebransjen har gode lønninger, men de færreste har en million i lønn som noen tror, og de aller færreste lever langt over evne. Anonymkode: 3a98b...b5a 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 Jeg bor på en slik plass. Når jeg er andre plasser i landet,eller snakker med folk som aldri har vært ledig, så er de ikke engasjert. De vet knapt hva det innebærer. Mange er de som snøføre over folk som lever på nav. Jeg har ikke stort hus. Jeg klarer knapt å betale faste utgifter på dagpenger. Takker Gud, for at jeg har sparepenger. Hvor lenge det går?håper på jobb hver uke. Min kolega fortalte at de har penger til huset i 6 mnd til. Her er det ingen som godter seg. Det er vare tragisk. Det går utover alle bedrifter,for det blir ikke brukt penger. Selg;vil vel noen si. Jeg får mere gjeld av å selge. Da andre boliger blir dyrere. Har sett på leie,men leieprisene har ikke gått ned.Heller opp. Så det er samme pris jeg betaler her i mnd Jeg har flere kolegaer i 50 årene. Noen nærmere 60. De har snart brukt opp ukene sine. I dag ansetter de iallefall ikke folk i den aldersgruppen. Så da står de uten rettigheter,når dagpenger er over. Så er det meningen de skal havne på sosialen til de går av med pensjon? Anonymkode: 8772e...69a 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 Ta høres litt uvitende ut, men h*n om det. Har selv mistet jobben i oljebransjen og det er klart det røyner på. To år på lønn fra Nav går fint, så lenge man er fornuftig. Selv så jeg at jeg sparte en del også...reiseutgifter, slitasje på bil, bompenger, kantinemat osv. Det er fort noen lapper i måneden. Jeg var en av de som hadde godt over millionen i inntekt, men levde ikke over evne. Derfor hadde jeg god buffer i den ledige perioden. Behøvde aldri å ta av den. Nav lønn er helt ok, så folk må slutte å klage. Er i ny jobb i oljembransjen, men langt fra millonlønn. Likeveld går det helt fint. Folk omstiller seg. Jeg mener at det er de bitre og de som ikke har orden på egen økonomi som står frem i media som stakkarslige uten oljelønnen. Får sikkert tyn nå... Anonymkode: 120b7...a45 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 Altså...hvor er alle disse husene til salgs? Ikke i Stavanger i hvert fall, for jeg skal kjøpe, finner ingen aktuelle. Anonymkode: 67df5...d78 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #9 Skrevet 20. april 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså...hvor er alle disse husene til salgs? Ikke i Stavanger i hvert fall, for jeg skal kjøpe, finner ingen aktuelle. Anonymkode: 67df5...d78 Da leter du ikke så godt, eller så har du noen kriteria du ikke forteller om. I Rogaland er det akkurat nå 4231 boliger til salgs (i Oslo er det 2458 og i Trondheim 1098). Av de mer enn 4200 boligene i Rogaland er 790 i Sandnes, 263 i Sola kommune, og nesten 790 i Stavanger. Anonymkode: af8fd...199 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 Jeg bor i en av byene som har blitt kraftig rammet . Å kjenner endel som har mistet jobben / redd for å miste jobben og noen som fortsatt har jobb. Dette er virkelig en grusom tid for mange , vi driver å ser på hus , å det er jo faktisk deprimerende å se. Her i byen har vi slike "nyfelt" som er veldig populære , å der er det gjerne hus til salgs mellom 4 og 9 mill. som har vært til salgs nesten siden dette startet . Ny hus , som ligger til 6,7 mill, samme pris i 1,5 år nå . Dette er skummelt. Men jeg har også forstått det slik at mange av de har ikke spart noe, å sitter der , med skjegget i postkassen . De hadde jo en hendelse på nav i Stavanger(?) , knuste flere vindu , helt sikkert noen som er veldig oppgitt , kanskje i forbindelse med oljekrisen? Og vi i Norge er ikkekjent for å være åpne ? gavmild ? Omsorgsfull ? Med ukjente ? Eller ? Og så pengene !! Slik jeg har forstått det,får de 1 år med "normal" lønn, (dette er etter de har blitt oppsagt selvfølgelig ) og så tilltakspenger ? Å det har jeg hørt er ekstremt lite ? Jeg vet virkelig uheldigvis hvordan de har det . En til også som jeg kjenner , han sitter med en leilighet som han arvet etter moren sin , han mistet huset sitt , med endel tap , og nå mister han muligens arven fra moren , å han er voksen , ca . 50 , og mottar nesten ingenting fra nav .Men at han skalmiste en sur leilighet , så nav må hjelpe til med å finne ny bolig , å mest sannsynlig betale mer ?!? Fy faen for et system vi har Anonymkode: c8dfe...618
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #11 Skrevet 20. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså...hvor er alle disse husene til salgs? Ikke i Stavanger i hvert fall, for jeg skal kjøpe, finner ingen aktuelle. Anonymkode: 67df5...d78 Anonymkode: 6bc09...779 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta høres litt uvitende ut, men h*n om det. Har selv mistet jobben i oljebransjen og det er klart det røyner på. To år på lønn fra Nav går fint, så lenge man er fornuftig. Selv så jeg at jeg sparte en del også...reiseutgifter, slitasje på bil, bompenger, kantinemat osv. Det er fort noen lapper i måneden. Jeg var en av de som hadde godt over millionen i inntekt, men levde ikke over evne. Derfor hadde jeg god buffer i den ledige perioden. Behøvde aldri å ta av den. Nav lønn er helt ok, så folk må slutte å klage. Er i ny jobb i oljembransjen, men langt fra millonlønn. Likeveld går det helt fint. Folk omstiller seg. Jeg mener at det er de bitre og de som ikke har orden på egen økonomi som står frem i media som stakkarslige uten oljelønnen. Får sikkert tyn nå... Anonymkode: 120b7...a45 Jeg er helt enig med deg! Når man først har hatt millionlønn og råd til flott hus, for så å få dagpenger som hos mange tilsvarer mer enn en gjennomsnittlig inntekt, da er det ikke noe synd på en om man må "ned" på standarden til folk flest. Med så høy lønn har man fint hatt muligheten til å spare til en regnværsdag om man hadde hatt lyst og prioritert dette. Anonymkode: 1f55c...9fe 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 Med en lønn til 1mill (3× min lønn), så hadde jeg vel hatt flere hus jeg da. Også med en slik lønn og hus, så sitter de vel med en stor sum selv om huset må selges? Og selve dagpengesatsen er like mye som vanlige folk tjener. Så er vel ingenting å sutre over ? Anonymkode: 535da...4f2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #14 Skrevet 20. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en av byene som har blitt kraftig rammet . Å kjenner endel som har mistet jobben / redd for å miste jobben og noen som fortsatt har jobb. Dette er virkelig en grusom tid for mange , vi driver å ser på hus , å det er jo faktisk deprimerende å se. Her i byen har vi slike "nyfelt" som er veldig populære , å der er det gjerne hus til salgs mellom 4 og 9 mill. som har vært til salgs nesten siden dette startet . Ny hus , som ligger til 6,7 mill, samme pris i 1,5 år nå . Dette er skummelt. Men jeg har også forstått det slik at mange av de har ikke spart noe, å sitter der , med skjegget i postkassen . De hadde jo en hendelse på nav i Stavanger(?) , knuste flere vindu , helt sikkert noen som er veldig oppgitt , kanskje i forbindelse med oljekrisen? Og vi i Norge er ikkekjent for å være åpne ? gavmild ? Omsorgsfull ? Med ukjente ? Eller ? Og så pengene !! Slik jeg har forstått det,får de 1 år med "normal" lønn, (dette er etter de har blitt oppsagt selvfølgelig ) og så tilltakspenger ? Å det har jeg hørt er ekstremt lite ? Jeg vet virkelig uheldigvis hvordan de har det . En til også som jeg kjenner , han sitter med en leilighet som han arvet etter moren sin , han mistet huset sitt , med endel tap , og nå mister han muligens arven fra moren , å han er voksen , ca . 50 , og mottar nesten ingenting fra nav .Men at han skalmiste en sur leilighet , så nav må hjelpe til med å finne ny bolig , å mest sannsynlig betale mer ?!? Fy faen for et system vi har Anonymkode: c8dfe...618 Å brukes kun foran infinitiv. Anonymkode: 95d3b...806
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #15 Skrevet 20. april 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med en lønn til 1mill (3× min lønn), så hadde jeg vel hatt flere hus jeg da. Også med en slik lønn og hus, så sitter de vel med en stor sum selv om huset må selges? Og selve dagpengesatsen er like mye som vanlige folk tjener. Så er vel ingenting å sutre over ? Anonymkode: 535da...4f2 Du tror nok alt for godt om dagpengesatsen. Masksimal dagpengesats vil gi deg 10 tusen utbetalt hver 14 dag (etter skatt) i maksimum 24 måneder. Og dette er maksimum. De aller færreste tjente 1 million i året. De fleste lå nok på rundt 6-7 hundre tusen. Jeg hører noen er veldig misunnelige. Det må de jo få lov til å være, men det virker ganske smålig og vitner om dårlig kunnskap i markedsdynamikk. En gjennomsnittlig grei bolig uten hvitevarer, så langt ute som ved Kongeparken eller på Nærbø, ble solgt for rundt 2,5 - 2,8 milloner årene før bunnen falt ut av markedet. Det var hard nok for folk flest å kunne kjøpe noe slikt 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ny hus , som ligger til 6,7 mill, samme pris i 1,5 år nå . Dette er skummelt. Hva er det du synes er skummelt med dette? At husene ikke har blitt revet bort fra markedet? At prisen ikke har blitt justert ned i løpet av 1,5 år? Eller at prisantydningen ikke har blitt høyere på 1,5 år? 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har også forstått det slik at mange av de har ikke spart noe, å sitter der , med skjegget i postkassen Mange av dem som mistet jobben eller ble permittert (same shit) var ganske nyetablerte. Og med det boligmarkedet og de sinnsyke prisene som var i Stavanger regionen før dette så var folk i etableringsfasen nødt til å betale overpriser for enkle boliger så langt ut fra Stavanger som til Kongeparken. Jeg tror ikke de fleste av dem hadde så mye å spare når alt annet var betalt. Så var det de veletablerte som solgte og kjøpte nytt i det samme markedet. Disse har jeg mindre medlidenhet med når de kastet seg på bølgen om at selvoppnevnt status og viktighet skulle vises i størrelsen på huset, i kjøkken som ble byttet nesten hvert år, når en oppvaskmaskin fra Asko var "bare dritt" fordi det ikke var Mieles splitter nye toppmodell, når huset ikke hadde 6 soverom. Men, dem om det. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og så pengene !! Slik jeg har forstått det,får de 1 år med "normal" lønn, (dette er etter de har blitt oppsagt selvfølgelig ) og så tilltakspenger ? Å det har jeg hørt er ekstremt lite ? Her tror jeg du rører ganske kraftig. De som ikke fikk etterlønn fra et oljeselskap (resten hadde ikke råd til etterlønnsordninger), de gikk rett på dagpenger. Og maksimal dagpengesum etter skatt er 20 tusen utbetalt. Det blir nødvendigvis ikke så mye til overs da når banken skal ha sitt for huslånet, Lyse skal ha sitt, et sameie eller BRL skal ha sine faste utgifter, renovasjon, forsikring osv. Spesielt hardt gikk det ut over de som ikke var 2, men som også måtte ha et sted å bo, og som nylig hadde kjøpt. Dagpenger får du i 24 måneder. Om de ikke har funnet seg ny jobb da så er det rett på sosialen. Så hvor kommer disse "tiltakspengene" fra (og hva i alle dager er "tiltakspenger"?) Anonymkode: 86ea9...527 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #16 Skrevet 20. april 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du synes er skummelt med dette? At husene ikke har blitt revet bort fra markedet? At prisen ikke har blitt justert ned i løpet av 1,5 år? Eller at prisantydningen ikke har blitt høyere på 1,5 år? Jeg synes at det er skummelt pga at huset har ligget ut i 1,5 år.Det er lang tid å sitte med noe som må selges . 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av dem som mistet jobben eller ble permittert (same shit) var ganske nyetablerte. Og med det boligmarkedet og de sinnsyke prisene som var i Stavanger regionen før dette så var folk i etableringsfasen nødt til å betale overpriser for enkle boliger så langt ut fra Stavanger som til Kongeparken. Jeg tror ikke de fleste av dem hadde så mye å spare når alt annet var betalt. Ja , det er slik rundt dette området også. Å det er jo det som er trasig . Ny etablerte familier . 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som ikke fikk etterlønn fra et oljeselskap (resten hadde ikke råd til etterlønnsordninger), de gikk rett på dagpenger. Og maksimal dagpengesum etter skatt er 20 tusen utbetalt. Det blir nødvendigvis ikke så mye til overs da når banken skal ha sitt for huslånet, Lyse skal ha sitt, et sameie eller BRL skal ha sine faste utgifter, renovasjon, forsikring osv. Spesielt hardt gikk det ut over de som ikke var 2, men som også måtte ha et sted å bo, og som nylig hadde kjøpt. Dagpenger får du i 24 måneder. Om de ikke har funnet seg ny jobb da så er det rett på sosialen. Så hvor kommer disse "tiltakspengene" fra (og hva i alle dager er "tiltakspenger"?) Anonymkode: 86ea9...527 Ja , men si at det er slik du sier , 24 måneder med lønn. Mange får jo ikke jobb. Og havner på sosialen etter 2 år . Man kan jo ikke sitte med de husene da ? Anonymkode: c8dfe...618
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #17 Skrevet 20. april 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å brukes kun foran infinitiv. Anonymkode: 95d3b...806 Og tusen takk for informativt svar Anonymkode: c8dfe...618
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #18 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at det er skummelt pga at huset har ligget ut i 1,5 år.Det er lang tid å sitte med noe som må selges . Ja , det er slik rundt dette området også. Å det er jo det som er trasig . Ny etablerte familier . Ja , men si at det er slik du sier , 24 måneder med lønn. Mange får jo ikke jobb. Og havner på sosialen etter 2 år . Man kan jo ikke sitte med de husene da ? Anonymkode: c8dfe...618 Nei man kan ikke sitte med formue og motta sosialpenger. Man blir altså nødt til å selge det man har. Tiltakspenger: Man er i praksis mot luselønn. Meiningen er at man skal få fast jobb etter endt praksis. Var ment mot funksjonshemmede, ufaglærte og andre som kunne ha vanskeligheter med å komme seg inn i jobbmarkedet. Men dette er et alternativ når arbeidsledigheten økte. Det er snakk om maks 7000 kr mnd mot 5 fulle arbeidsdager hver uke. Anonymkode: 9c91c...4de
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #19 Skrevet 20. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg! Når man først har hatt millionlønn og råd til flott hus, for så å få dagpenger som hos mange tilsvarer mer enn en gjennomsnittlig inntekt, da er det ikke noe synd på en om man må "ned" på standarden til folk flest. Med så høy lønn har man fint hatt muligheten til å spare til en regnværsdag om man hadde hatt lyst og prioritert dette. Anonymkode: 1f55c...9fe Flere har jo spart, men når man er 50-60 år i et jobbmarket som er utrolig hardt for øyeblikket vil ikke sparepenger kunne dekke nok til man får pensjon. Anonymkode: 3a98b...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #20 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at det er skummelt pga at huset har ligget ut i 1,5 år.Det er lang tid å sitte med noe som må selges . Ja , det er slik rundt dette området også. Å det er jo det som er trasig . Ny etablerte familier . Ja , men si at det er slik du sier , 24 måneder med lønn. Mange får jo ikke jobb. Og havner på sosialen etter 2 år . Man kan jo ikke sitte med de husene da ? Anonymkode: c8dfe...618 Ja, det kan jeg være helt enig med deg i. Tanken på å sitte med utgifter som er løpende, og ikke få solgt må oppleves desperat etter å ha forsøkt å selge i et godt år. Og nesten uansett hvor mye sparepenger den jevne nordmann har, så springer de fort-fort når det bare kommer 20 tusen inn i måneden. Med huslån på mer enn 1,5 million så går det ikke. Ja, 24 måneder med 20 tusen kr/mnd. Og når sparepengene er brukt opp og de 24 månedene med dagpenger er over, da er det ikke andre valg enn å søke om sosialstøtte for dem som ikke har klart å få seg ny jobb. Når banken ikke får pengene sine, og regningene ikke kan betales, så ender ofte huset på tvangssalg. Er folk da heldige så klarer namsmannen via eiendomsmegler å få solgt huset til den summen folk skylder banken sin. Da kommer de ut uten usikret gjeld, men de har tapt all egenkapitalen sin. Det er en fortvilt situasjon enten du er 28 eller 48. Jeg har all medlidenhet, uansett hva jeg skulle mene at de burde eller skulle ha gjort for 5 eller 10 år siden. Det er så utrolig vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. At enkelte nok har hatt godt av å få jekket seg litt ned er jo en sak for seg, men det gjelder ikke alle. Det gjelder noen ganske få. Anonymkode: 86ea9...527
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå