Gå til innhold

Tenåringen min sliter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som sliter på vgs. Ingen motivasjon til å gjøre lekser. Ingen venner. Vil slutte skolen. Vil ikke ha hjelp til lekser, selv om foreldrene  er kvalifisert i fagene han sliter med. Frustrert hjemme, ofte sint. men kan glimte til av og til med godt humør. Vi har fått masse hjelp fra både skole og BUP, men han selv er ikke villig til å ta i mot hjelp eller snakke med noen. Ikke vil han snakke med helsesøster eller fastlege, BUP eller andre. Vi er kjempebekymret og veldig utslitt. Av og til klarer vi å få ham med på kino eller restaurant. Sikkert noen som vil svare med at vi har sydd puter under armene på ham etc og at vi skal ta fra ham goder, men det er ikke på det nivået vi er. Spørsmålet er vel egentlig hvordan vi kan hjelpe en som ikke vil ha noen hjelp. Noen som har ideer til hva som kan hjelpe?

Anonymkode: 16260...8d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han har valgt feil linje og ikke liker det han holder på med?

AnonymBruker
Skrevet

Hei du! Kan det være han er deprimert? Er det tilfelle ville jeg ikke presset med skole i første omgang. Det gjorde mine foreldre med meg, det endte med at jeg møtte veggen og sluttet. Tok tre år før jeg klarte skole igjen... hadde jeg i steden fått hjelpen jeg faktisk trengte, i stedenfor å bli presset og følt meg svært lite verdt i noe, så hadde jeg nok klart å fullført. 

Kan det være verdt et forsøk å høre med han om han kunne tenkt seg å fullføre året hjemme, om selve skolen blir for tungt akkurat nå? Snakk fornuftig med han, ha medfølelse. Ikke bruk ord som kan kommekrasst på, han trenger forståelsen av å bli hørt. Ønsker han dette kontakter dere BUP og forklarer situasjonen, de kan ordne det som må ordnes på skolen. Han kan også få tatt som privatist, men dette er dyrt - og uten veiledning fra skole/lærer. Jeg fikk dette første året mitt tilbake, og det var til veldig god hjelp. Andre året ble jeg klar for å møte opp på skolen igjen. 

Anonymkode: d72f2...157

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...