Gå til innhold

En mor i barnhagen er vikar for tiden og har stilt femåring noen upassende spørsmål...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går så jeg at en mor på samme avdeling som mitt barn går på var vikar. Jeg vet hun har bakgrunn fra skole og SFO så tenkte ikke noe mer over det.

Men i går kveld begynte datteren min å spørre meg spørsmål om jeg var frisk igjen, hvorfor jeg var så lei meg og om jeg spiste mye godteri selv om det ikke var helg.

Jeg spurte hvorfor hun lurte på det og hun sa at mammen til X hadde spurt henne mens de dekket bordet (hun var ordensbarn).

Sanneheten er at jeg har har vært sykemeldt siden nyttår pga en depressiv reaksjon etter en spontanabort. Og har lagt mye på meg, ikke nødvendigvis pga mat men betydelig mindre aktiv enn før.

Vi har ikke involvert datteren vår så mye, hun vet at mamma var på sykehuset men ikke noe om at jeg var gravid.

Datteren vår er ikke en som tuller og fantaserer, så jeg tror på henne når hun sier at denne mammen har spurt henne.

Ped.leder på avdelingen vet om situasjonen hjemme hos oss.

Men jeg synes det er unødvendig og upassende at en midlertidig vikar som også er foreldrer i barnehagen skal spørre mitt barn om dette!

Ta det videre?

Anonymkode: 79f19...dc4

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ta det heller på tomannshånd med den det gjelder men hold deg rolig.

Endret av Edie
Ryddet for avsporing. Edie, mod.
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt en prat med lederen i barnehagen, ja. Dette er ikke greit.

Anonymkode: f5273...128

• Liker 33
Skrevet

Ikke greit! 

Dette synes jeg så absolutt du skal ta videre. Jeg ville ønsket en samtale med Pedleder/bestyrer og denne vikaren. 

💗

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig, det er skikkelig upassende av ansatte å fiske informasjon fra barn om deres foreldre! Selv ville jeg tatt dette videre, men det er en vurdering du selv må ta.

Anonymkode: d4902...613

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Dette var skikkelig upassende synes jeg.  Og siden jenta di fortalte det da hun kom hjem har det jo gjort et inntrykk på henne og!  Ta det med pedagogisk leder.  Hilsen pedagog.

Anonymkode: c55ed...fa4

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke greit å spørre om.

Har du noen å prate med? Om du kan finne støtte og forståelse blant mennesker med samme erfaring, enten en organisasjon eller en lukket facebookgruppe, vil nok det være god hjelp på veien.

Anonymkode: 32889...afe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Syns det er sært å spørre om ja, og absolutt noe du kan ta opp med vedkommende.

Anonymkode: fe3f2...1d0

Endret av Edie
Ryddet for personangrep og spekulasjoner. Edie, mod
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal ta det opp med leder\styrer!

Dette er ikke greit.

Anonymkode: 0ed87...05d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har denne moren fått snusen i dette egentlig? 

Anonymkode: 32889...afe

• Liker 1
Skrevet

Selv om TS hadde gått i kjelleren av en brukket negl har pokker meg ansatte i barnehagen ikke en eneste ting med det å gjøre og burde virkelig ikke drive å spørre ungene om sånt. 

• Liker 27
Skrevet

Skal "hute" meg ut med en siste tips til TS her.....

Begynn å trene, det gjør underverker for både kropp og sinn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med styrer. Er det ped.lederen som du har best kontakt med/kjenner din situasjon, kan du gå via vedkommende, men det er styrer som ansetter vikarer, og hun der bør de ikke bruke igjen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Så saken er sånn at de ansatte vet om og diskuterer med hverandre det som har skjedd og skjer med TS. Personlig fatter jeg ikke hvorfor folk orker å drive på sånn å slarve, men jeg antar at det har blitt diskutert i et møte. Tviler på at de ansatte holder på sånn forran barna.

Denne damen, som er assistent, er åpenbart ikke så god på hvordan man skal forholde seg til informasjon som hun ikke har lov å snakke om, men om jeg ser for meg situasjonen, med barnet til TS på 5 som hjelper til å dekke på, så kan jeg ikke se for meg at det er gjort med ondt i mene. Kansje hun ville at barnet skulle snakke om hjemmesituasjonen da hun vet den er vanskelig. 

Personlig så tror jeg kansje jeg hadde snakket med assistenten på to manns hånd på en slags måte, men vet jo av erfaring at det er vanskelig å få noe sånt til uten å avtale møte.

Anonymkode: 80e46...28f

Endret av Edie
Ryddet for avsporing. Edie, mod.
  • Liker 1
Skrevet

Uansett hvor mye den ansatte i barnehagen mener seg berettighet å lure på både dette og hint, har hun å holde kjeft generelt, og la barnet til TS slippe å svare på spørsmål spesielt.

Jeg ville tatt dette videre til ansvarlig pedagog på avdelingen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I går så jeg at en mor på samme avdeling som mitt barn går på var vikar. Jeg vet hun har bakgrunn fra skole og SFO så tenkte ikke noe mer over det.

Men i går kveld begynte datteren min å spørre meg spørsmål om jeg var frisk igjen, hvorfor jeg var så lei meg og om jeg spiste mye godteri selv om det ikke var helg.

Jeg spurte hvorfor hun lurte på det og hun sa at mammen til X hadde spurt henne mens de dekket bordet (hun var ordensbarn).

Sanneheten er at jeg har har vært sykemeldt siden nyttår pga en depressiv reaksjon etter en spontanabort. Og har lagt mye på meg, ikke nødvendigvis pga mat men betydelig mindre aktiv enn før.

Vi har ikke involvert datteren vår så mye, hun vet at mamma var på sykehuset men ikke noe om at jeg var gravid.

Datteren vår er ikke en som tuller og fantaserer, så jeg tror på henne når hun sier at denne mammen har spurt henne.

Ped.leder på avdelingen vet om situasjonen hjemme hos oss.

Men jeg synes det er unødvendig og upassende at en midlertidig vikar som også er foreldrer i barnehagen skal spørre mitt barn om dette!

Ta det videre?

Anonymkode: 79f19...dc4

Voldsomt så mye femåringsproblem tråder her i dag. 

Barnehager bruker ikke foreldre som vikarer på samme avdeling som foreldreren har barn. Da omrokkerer de internt om dette er eneste måten å få kabalen til å gå opp på. 

Anonymkode: 7d8f1...72e

• Liker 4
Gjest antbug
Skrevet

Jeg synes du skal ta det opp med avdelingslederen eller styreren. Kanskje hun misbruker stillingen sin til å snoke og grave om andre også, og barna kan oppfatte det og ble lei seg eller flaue.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voldsomt så mye femåringsproblem tråder her i dag. 

Barnehager bruker ikke foreldre som vikarer på samme avdeling som foreldreren har barn. Da omrokkerer de internt om dette er eneste måten å få kabalen til å gå opp på. 

Anonymkode: 7d8f1...72e

Det har hun vel heller ikke skrevet.

Anonymkode: 01db8...f73

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for avsporinger, personangrep, spekulasjoner og svar til dette.

Edie, mod.

Skrevet

Jeg ville ha absolutt konfrontert personen det gjelder, som sagt, moren som er vikar.  Ville ha gått opp til henne og sagt "heisann, siden du er såpass nysgjerrig at du måte stille personlig spørsmål til mitt barn, her er jeg!  Hva lurte du på egentlig? "  Folk hater konfrontasjoner lol. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...