Gå til innhold

Hvordan holder dere orden på regninger ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du et system hvor du har full kontroll over regninger osv ? 

Hva er ditt system og hva er dine gode råd?

Her blir det et salig rot når man trøtt og sulten etter jobb stikker innom postkassen og slenger det fra meg et eller annet sted innenfor døren. Så mister man oversikten og har litt her og der når man skal betale regninger....Har ikke lyst å ha det sånn mer.

Hilsen en rotekopp :icon_frown:

Anonymkode: f5fb6...e35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Betaler dem med en gang jeg får de :tommelopp: Slipper å lage noe system. Bare betal de, så er de ute av verden!

Anonymkode: b0c36...bfb

• Liker 2
Skrevet

Regningskonto og autogiro så går det av seg selv :)

• Liker 4
Skrevet

I gangen har jeg en postkurv.  Der havner all posten når jeg kommer inn, ofte uten å se på den.  Fra tid til annen (og helst ikke sjeldnere enn en gang i uken) tar jeg meg tid til å gå igjennom og sortere posten.  Det som jeg må gjøre noe med (og jeg ikke gidder å ta med en gang) havner i innboksen på pulten min.  Så prøver jeg å huske på å ta den også et par ganger i måneden.  Med en gang en regning er betalt kaster jeg den, så slipper jeg å lure på om regninger jeg finner liggende er betalt eller ikke.

Det er nå mitt system.  Det er langt fra perfekt, men fungerer for meg.  Mitt råd er uansett å ha en fast plass å legge slikt på, så kan du ta det når du har tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har autogiro/autotrekk på alt av utgifter, får aldri regninger i posten lenger. Lett å ha full kontroll da. Ofte er det jo høye gebyrer på papirfakturaer også.

Anonymkode: b7979...99a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler dem med en gang jeg får de :tommelopp: Slipper å lage noe system. Bare betal de, så er de ute av verden!

Anonymkode: b0c36...bfb

Det er jo ikke alltid at man har penger til regninger langt frem i tid....

3 minutter siden, Snowflake89 skrev:

Regningskonto og autogiro så går det av seg selv :)

Nå spurte jeg jo om praktiske tips for posten som kommer inn - men takk for tipset :) 

Anonymkode: f5fb6...e35

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har autogiro/autotrekk på alt av utgifter, får aldri regninger i posten lenger. Lett å ha full kontroll da. Ofte er det jo høye gebyrer på papirfakturaer også.

Jeg er ikke noe glad i autotrekk, men eFaktura er veldig fint for de som tilbyr det.

Skrevet

Autogiro for alle faste utgifter. For regninger ellers henger jeg dem opp på kjøleskapet eller andre steder hvor jeg ikke kan unngå å se dem. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er et listemenneske, så her er systemet litt knotete kanskje, men for meg fungerer det fint :P

Efakturaer ligger jo lett tilgjengelig i nettbanken. Siden jeg får penger hver 14. dag, er det litt prioriteringer av hvilke regninger som betales når, men alt det legger jeg inn i et excel skjema jeg har.

Når regningene kommer, registreres de i skjemaet med sum og betalingsfrist, også e-fakturaer og de som kommer pr epost, og papirfakturaene legges i en strikkmappe.

Når regningene betales, noterer jeg da hvilken sum jeg betalte og hvilken dato, og legger regningene i en perm for betale regninger :)

Har vært rotekopp med 0 økonomisk sans tidligere, men begynner endelig å få et system, og da er det litt mindre kaos å betale de hersens regningene også :P

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Kara W skrev:

Jeg er ikke noe glad i autotrekk, men eFaktura er veldig fint for de som tilbyr det.

Absolutt, da har man regningen liggende klar i nettbanken og slipper også papirfakturagebyrene. :)

Jeg var en rotekopp i mange år, litt som TS. Regninger i posten ble "stuet bort" og orket ikke forholde meg til dem i perioder, mange ganger hadde jeg ikke penger til å betale kun fordi jeg ikke hadde kontroll.

Så begynte jeg å tenke proaktivt og økonomisk. Detaljert personlig budsjett og regnskap i excel, alt av faste utgifter ble planlagt flere måneder i forkant. Fast månedlig sum til dagligvarer, medisiner, transport etc. Den delen av lønna som skulle gå til faste utgifter gikk rett på egen regningskonto når lønna kom inn. Avtalegiro der det var mulig (mobilregning, forsikringer etc.), autotrekk av husleie og sparing på egne sparekontoer som bufferkonto til de uforutsette utgiftene.

Skjønner at det ikke var helt det TS spurte om, men det var altså min løsning på mitt problem.

• Liker 1
Skrevet

De fleste regninger får jeg i dag på mail. Men også fortsatt noen i postkassa. Men legg de gjerne på en egen plass. Betal de gjerne med en gang, skriv datoen du betalte den å hiv den i en skuff. Men mail er greiest. Men har du råd, betal de med ein gang å slett mailen.

AnonymBruker
Skrevet

Organiser regningene etter dato, I en bunke på skrivebordet e.l., hvor de ikke kan "glemmes".

Du kan også føre de opp i en kalender, eller bare en liste på et papir fra første til siste forfall. Skriv hva regningen gjelder og summen. Så slipper du at de lager rot oppi hodet. :)

Anonymkode: e6841...bf6

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Har slitt med dette selv, da det jo har blitt slik at man betaler noe med kort på nettet, noe får man papirfaktura på, noe kommer i epst, noe er i nettbanken....

Har nå fått autogiro på de jeg kan, og papir-regningene legger jeg rett ved/under dataen så de ikke forsvinner for meg. Hiver dem når de er betalt.

Eposten sliter jeg litt med enda, men prøver å betale dem med èn gang.

Skrevet

Har to hyller godt tilgjengelige. Legger ubetalte regninger øverst. Når de er betalt, merker jeg dem og legger i nederste hylle. Har i tillegg egen komto for regninger. Jeg har ADHD og føler at jeg har bedre oversikt på denne måten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra hvem får dere papirfaktura? Jeg kan ikke huske å ha fått det på flere år. Jeg får alt som e-faltura, og går inn en gang eller to i måneden og betaler. 

Anonymkode: 096a0...949

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ett par måneder hvor jeg skaffet meg oversikt over faste regninger som kommer inn. Etter hvert som de faste utgiftene endres, så legges dette inn i budsjettet mitt. Har ett budsjett for hele året ferdig laget i excel (for to år framover i tid). Noen regninger kommer en eller to gang i året, da er det greit å ha det lagt inn for å slippe den overraskelsen.

Oppretttet så egen konto for regninger, der overfører jeg ett fast beløp på lønningsdagen. Dette beløpet er (selvsagt) høyere enn de faste utgiftene.

Har avtalegiro og e-faktura på så mye som mulig. Får sjeldent faktura i post, oftere faktura i e-posten.

Anonymkode: ec561...460

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger regninger som må betales (de veldig få jeg faktisk får på papir ennå) på kjøkkenbordet slik at de ikke går i glemmeboka. Deretter arkiveres meget få (f. eks. betaling av store ting) mens resten makuleres og kastes. 

Anonymkode: a263c...d2f

Skrevet

E-faktura og avtalegiro er jo ikke problem. Postregninger stifter jeg opp på en korketavle på kontoret mitt. Tar dem ned en gang i blant - skriver BET + dato - og legger dem i perm. Skriver ut alle e-post-fakturaer også og henger på korketavla.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke alltid at man har penger til regninger langt frem i tid....

du kan sette opp faktura alikevel, om du har kid og kontonummer. Sett den til betaling til rett dato og så går den når pengene kommer.

Anonymkode: 8a522...1e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De få fakturaene jeg får i posten eller på mail legger jeg til forfall i nettbanken med en gang. 

Anonymkode: 9fb26...295

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...