AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 12 år gammel gutt som en må mase på for at han skal gjøre noe. 4x naaaaavn nå må du komme og gjøre leksene, nåååå må du sette tøyet ditt i vaske kurven, nååå må du komme og spise middag, nåååå må du huske å pusse tennene. Nåååå må du huske hus nøklene. æ blir gal av å måtte mase og be flere gangen om hver minste ting. Han har noen gode dager men ellers er det vanskelig å få han til å gjøre noe. Lage avtaler på forhånd hjelper ikke, be han om å følge med på klokken fungerer ikke. Være streng og ta vekk goder det fungerer men det bruker jeg sjelden for at det ikke skal miste virkning. Han er så glemsk, glemmer å lukke kjøleskapet, glemmer å slå av lys, glemmer å låse utgangsdøren. Har to andre barn som er eldre men de har aldri vært på samme måte og jeg aner ikke lenger hva jeg skal gjøre for å snu situasjonen. Bekymret over hvordan han skal klare seg om noen få år i arbeidslivet. Er dette normalt i denne alderen ? Noen råd til hvordan jeg kan snu situasjonen ? Anonymkode: f15a6...5e9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Ganske normalt for noen barn i den alderen. De kan være distré og glemske. Inntil videre må du nok fortsette å mase, han glemmer nok ikke ting med vilje. Det går seg nok til i god tid før han skal inn i arbeidslivet. Anonymkode: 60f5c...ad4 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Sett eventuelt en synlig lapp på døra om det viktigste han må huske før han går ut døra Anonymkode: 60f5c...ad4
Trolltunge Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Er nok ganske normalt for alderen, men jeg har kommet frem til at mas ikke fungerer. Jeg skryter heller veldig når han gjør det han skal. Det virker nemlig som gutten har lukkemuskel i ørene når det gjelder mas. Med en gang jeg får oppgittstemme lukker ørene seg. Skryt får han imidlertid med seg, og det har en positiv virkning. Han liker det. Jeg hever sjeldent stemmen, for det er forbeholdt de alvorlige forseelser. Når mamma hever stemme vet han at det er ALVOR. Den virkning hadde antagelig forvitret om jeg benyttet meg av det ofte. Da hadde antagelig lukkemuskelen slått inn på det også. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Jeg har en på samme alder som er sånn, veldig distre og ukonsentrert når det gjelder beskjeder. Veldig frustrerende for oss foreldre, søsknene er ikke sånn. Hjelper å ta han på skulderen å få øyekontakt når vi gir en beskjed og ikke flere beskjeder enn en, da glemmer han den første beskjeden🙈😂 Han bruker også alarm for når han skal gå på badet om kvelden, gå om morningen for å rekke skolen osv. Men det går i perioder og ser at i de periodene han gjør et hopp i utviklingen så er han "værre" enn ellers. Så det går seg nok til innen han blir voksen, selvom han helt sikker alltid vil være litt distre fyr😊 Anonymkode: d0d9d...238 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 Helt normalt. Og masing hjelper ikke. De må ha direkte beskjed. Oppnå øyekontakt før du ber om noe. Og det å henge en påminnelse på døra som noen foreslo er heller ingen dum ide. Sliter han med å passe tida så sett på alarmer på mobilen. Hos oss har de lært at det er dumt å komme sent til måltidene, for vi begynner å spise, og maten ryddes av straks vi er ferdige, og da er det ikke mat før neste måltid. Overholdes ikke avtaler så har det alltid en konsekvens. Men selvfølgelig glemmer de en del... jeg har hentet gymsko og gymbager både her og der, ofte blir den hengende på skolen i 3 dager før den kommer hjem osv. praksis er at om de glemmer noe så må de selv gå/sykle og hente det, i den grad det er praktisk mulig (på skolen låser de tidlig, så det er ofte låst før vi oppdager at ting er glemt.) Det er en kombinasjon av at de må lære at det ikke lønner seg å glemme/rote, samtidig som man må innse at de bare er 12 år også. Anonymkode: e92ea...e46
Fibula Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 Velkommen til ungdomstiden. Helt vanlig, veldig frustrerende og varer sånn ca til de blir voksne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå