Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt flink til å trene regelmessig (2-3 ganger i uken styrke, + 1 gang med lagsport), og har hatt god oppfølging av PT. Nå er jeg på egenhånd da klippene mine løp ut, men det siste PTen min og jeg pratet om var kostholdet. Hun anbefalte meg å kutte ned på søtsaker, da jeg har hatt en svakhet for brus og godteri/chips. Noe jeg har blitt flink til, men jeg er også en person som drikker mye te!:kaffekopp: Og jeg har alltid sukker i teen, vanligvis er det snakk om 2 ts sukker i en stor kopp. Jeg har kjøpt inn sukrin fordi jeg trengte det til en oppskrift, men så lurte jeg på om det kan være ide å bytte ut sukker med sukrin i te? 

Noen som har erfaringer med det? Eventuelt benytte sukrin i stedet for sukker i type: pannekaker, vafler osv? 

Tar i mot generelt alle kostholdstips også om dere har noen, målet er å stramme litt inn og miste et par cm rundt livet :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan du erstatte sukker med sukrin. Det er jo det det er laget for.

Sjekk ut kriweb.no. Hun har mange oppskrifter med sukrin.

Endret av penny_
  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, penny_ skrev:

Selvfølgelig kan du erstatte sukker med sukrin. Det er jo det det er laget for.

Sjekk ut kriweb.no. Hun har mange oppskrifter med sukrin.

Takk for hjelpen! Jeg bare lurte litt på smaken osv, siden jeg så at et par mente man heller burde bruke sukrin+ eller gold :) Skal sjekke ut siden! :jepp: 

Skrevet
1 time siden, inle skrev:

Takk for hjelpen! Jeg bare lurte litt på smaken osv, siden jeg så at et par mente man heller burde bruke sukrin+ eller gold :) Skal sjekke ut siden! :jepp: 

Jeg liker gold bedre når det ikke skal blandes ut i alle fall, som på grøten for eksempel...

Skrevet
12 timer siden, Puny skrev:

Jeg liker gold bedre når det ikke skal blandes ut i alle fall, som på grøten for eksempel...

Ja jeg oppdaget at vanlig sukrin i teen ikke var noe godt :fnise: Får kjøpe inn gold! Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker suketter i te :P 

Anonymkode: f05b1...7ea

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker suketter i te :P 

Anonymkode: f05b1...7ea

Jeg liker ikke bismaken de gir :sjenert: Føler teen blir nesten bitter med suketter (men kanskje det er bare meg)

Skrevet

Jeg synes sukrin funker helt fint hvis det er lite av den i en oppskrift. Hvis det er snakk om å bytte ut sukker i en kake eksempelvis, synes jeg den kalde smaken er altfor framtredende! Men en ss eller to i en pannekakerøre går helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig sukrin gir gjerne en litt isende smak, og er ikke så god å bruke alene i oppskriften (ei heller i te). Det er best å blande flere ulike sukkererstattere. F.eks sukrin og sukrin gold. Det finnes veldig mye forskjellig ute på markedet, så her er det bare å prøve seg frem.

Av sukrin så er sukrin gold det som er best å bruke på f.eks grøt. Det gir en mye mindre isende smak, om noen i det hele tatt (jeg har ikke kjent noe til det). Jeg aner ikke hvordan det vil være i te. Kanskje noen på helsekost har noen gode tips? Hun som driver butikken som ligger nærmest meg, har virkelig god peiling på alt jeg lurer på, har gode oppskrifter, god peiling på erstatning for mange av varene jeg har ønsket å bytte ut til sunnere/allergivennlige varianter og generelt mange tips til bruk for de ulike varene i butikken.

Anonymkode: 3baab...381

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig sukrin gir gjerne en litt isende smak, og er ikke så god å bruke alene i oppskriften (ei heller i te). Det er best å blande flere ulike sukkererstattere. F.eks sukrin og sukrin gold. Det finnes veldig mye forskjellig ute på markedet, så her er det bare å prøve seg frem.

Av sukrin så er sukrin gold det som er best å bruke på f.eks grøt. Det gir en mye mindre isende smak, om noen i det hele tatt (jeg har ikke kjent noe til det). Jeg aner ikke hvordan det vil være i te. Kanskje noen på helsekost har noen gode tips? Hun som driver butikken som ligger nærmest meg, har virkelig god peiling på alt jeg lurer på, har gode oppskrifter, god peiling på erstatning for mange av varene jeg har ønsket å bytte ut til sunnere/allergivennlige varianter og generelt mange tips til bruk for de ulike varene i butikken.

Du, det skal jeg jammen meg gjøre! Spørre de på helsekosten om de har forslag :) Det var den isende smaken ja, og det var ikke noe godt i teen synes jeg. Jeg har i alle fall kuttet ned mengden sukker så det er jo fremgang, så får prøve meg fremover med hva som kan erstatte sukker. :jepp: Har brukt honning når jeg er syk, så prøver meg litt på det også 

AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2017 den 16.17, inle skrev:

Du, det skal jeg jammen meg gjøre! Spørre de på helsekosten om de har forslag :) Det var den isende smaken ja, og det var ikke noe godt i teen synes jeg. Jeg har i alle fall kuttet ned mengden sukker så det er jo fremgang, så får prøve meg fremover med hva som kan erstatte sukker. :jepp: Har brukt honning når jeg er syk, så prøver meg litt på det også 

Jeg liker honning godt i sitronte, men utenom det synes jeg det gir bismak... Kanskje noe med type honning en bruker også. Men de på helsekosten har stort sett peiling på hva de selger og dets formål :)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg liker honning godt i sitronte, men utenom det synes jeg det gir bismak... Kanskje noe med type honning en bruker også. Men de på helsekosten har stort sett peiling på hva de selger og dets formål :)

Enig! :jepp: liker honning godt i ingefærbrygg for eksempel men i sort te synes jeg ikke noe særlig om det. Skal innom en helsekost til uken så skal høre med dem! 

Skrevet

Sukrin+ er det som smaker mest som sukker og passer godt i te og kaffe. Jeg foretrekker det i stedet for vanlig sukrin og synes også det er bedre enn sukrin gold.

AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2017 den 7.30, inle skrev:

samme, men kaldt..

Anonymkode: d6d7d...e44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å prøve seg frem, det ser jo ut til at du tåler sukrin. 

Selv fikk jeg sinnsykt med magesyre av dem, dessverre gikk det veldig lang tid før jeg forsto at jeg ikke tålte sukrin og at det var den som ga meg så mye mageproblemer. 
Ved en tilfeldighet ble det en periode uten sukrin, og magen ble plutselig helt fin, helt til jeg startet opp igjen, da forsto jeg sammenhengen. Men det ødela et helt skoleår husker jeg.

I senere tid har det vist seg at jeg ikke tåler kunstig søtning i det hele tatt, det gir meg magetrøbbel og migrene :-(

Anonymkode: c142d...bb7

AnonymBruker
Skrevet

Selv blir jeg kvalm og får luft i magen. Kan være greit å tenke over om du skal bake til andre

Anonymkode: e48c2...2d5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare å prøve seg frem, det ser jo ut til at du tåler sukrin. 

Selv fikk jeg sinnsykt med magesyre av dem, dessverre gikk det veldig lang tid før jeg forsto at jeg ikke tålte sukrin og at det var den som ga meg så mye mageproblemer. 
Ved en tilfeldighet ble det en periode uten sukrin, og magen ble plutselig helt fin, helt til jeg startet opp igjen, da forsto jeg sammenhengen. Men det ødela et helt skoleår husker jeg.

I senere tid har det vist seg at jeg ikke tåler kunstig søtning i det hele tatt, det gir meg magetrøbbel og migrene :-(

Anonymkode: c142d...bb7

Oisann, det skal jeg jammen meg holde et øye med! Jeg har allerede cøliaki og laktose som gir meg litt utfordringer ennå så verdt å notere seg at sukrin kan gi litt mageproblemer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...