Gjest Janna Skrevet 30. juli 2002 #1 Del Skrevet 30. juli 2002 (Klippet og limt fra boka Blås i bagatellene hjemme av Richard Carlson) Det gamle ordtaket "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" har liten gyldighet hjemme. Det som virkelig gjelder, er: "Gjør som jeg gjør, ikke som jeg sier." Enten du lever alene eller sammen med èn eller flere, er den mest effektive måten å skape et fredelig hjemmemiljø på, å være et eksempel på fred selv. Den emosjonelle atmosfæren du lever i, begynner med deg selv. Hvis du er oppbrakt, nervøs, hektisk og frustrert, er det ikke realistisk å vente at de andre som bor sammen med deg skal trives. I stedet vil de sannsynligvis trå forsiktig for ikke å irritere deg. Alt negativt du bærer i deg, vil i en eller annen grad påvirke de andre (for ikke å snakke om deg selv). Det betyr ikke at det er din feil hvis det ikke hersker fred i hjemmet, bare at i de fleste tilfellene vil du måtte vente svært lenge hvis du venter på at de andre skal gå foran med et eksempel du gjerne skulle sett. Men når du er rolig,. tålmodig og kjærlig, får du frem det beste i menneskene rundt deg. Ved å være et eksempel på fredsælhet åpner du døren for andre til å bli mer tålmodige, tolerante og smidige. I stedet for å bli vippet av pinnen av alle oppturene og nedturene i hverdagen, skaper du et miljø der det er helt i orden å følge med strømmen. Og jo roligere du blir, desto lettere er det å tilpasse seg hverdagens vansker og utfordringer. Ved å opptre rolig fjerner du mange av de elementene som griper forstyrrende inn i din tenkning og sunne fornuft, og det gjør det enklere å se løsninger i stedet for problemer. Det første steget i retning av å bli roligere, er å prioritere det som et mål. I stedet for å vente på at andre skal tre frem og beskylde dem for kaoset hjemme, bestemmer du deg for å gi fred topp-prioritet hos deg. Bestem deg for at det er et mål det er verdt å strebe mot. Jeg tror du vil oppdage at når fred er ditt fremste mål, vil svært mye annet falle på plass og bli svært mye enklere å hanskes med. Dessuten rydder du da banen for andre slik at de kan leve et fredeligere liv, noe som igjen minsker det kaoset du må leve med. Det vil nok ikke skje over natten at du blir roligere og mer fredfyllt, men det er virkelig et mål å arbeide mot. Begynner du nå, kan du trefef de valgene som fører i riktig retning! Synes dette var så bra sagt, at jeg ville dele det med dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 30. juli 2002 #2 Del Skrevet 30. juli 2002 Helt enig. Så sant som det er sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 30. juli 2002 #3 Del Skrevet 30. juli 2002 Har tenkt på noe av det samme selv, når det nå kan bli flere i familien. Jeg vil ikke bli en slik forelder som er fryktelig opptatt av hvordan ting må, bør og skal gjøres, jeg vil ha ro til å takle det kaoset som vil komme, uten å bli vippet av pinnen. Ting kommer ikke til å gå etter planen i fremtiden, og det skal jeg være rolig nok til å takle. Det er selvfølgelig mulig jeg kommer til å bli en uptight, hysterisk mor som nekter barna å gå utendørs med hull på bukseknærne, men nå har jeg i hvert fall 9 mnd på å finne roen i meg selv. Har egentlig holdt på med det ganske lenge, og synes jeg er ganske flink. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå