AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Hva er ditt beste råd for å unngå å besvime når du skal holde en presentasjon? Jeg blir så jævlig nervøs og rødmer herfra og til månen. Får blackout på det jeg skal si og stemmen skjelver. Så hva kan hjelpe? Piller og alkohol er ikke et alternativ.. Anonymkode: 572bc...6a6
Morten1 Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er ditt beste råd for å unngå å besvime når du skal holde en presentasjon? Jeg blir så jævlig nervøs og rødmer herfra og til månen. Får blackout på det jeg skal si og stemmen skjelver. Så hva kan hjelpe? Piller og alkohol er ikke et alternativ.. Anonymkode: 572bc...6a6 Først er ville jeg lært meg stoffet godt og brukt egne ord, da får man jevn flyt og slipper det meste av manuset. Ta pauser på 1-2sekunder før du går vidre, dette gjentar du gjerne gjennom hele presentasjonen, da blir du roligere og får bort stresset. Har du du powerpoint består den jo oftest av avsnitt, disse avsnittene er fine til å bruke som intervaller på pausene. Hvis det er flere tilstede pleier jeg alltid å late som jeg ser folk i øynene, men egentlig ser jeg rett over dem. Eks, start fra venstre, lat som om du ser på de som sitter der, så over på høyre og til slutt midten. Da virker det som om at du har hatt kontakt med alle og utadvent. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Jeg bruker ulike pusteøvelser og avspenningsteknikker i forkant. Søk for eksempel på anxiety relief på YouTube. Det har hjulpet meg mye, i tillegg til å øve mye på selve presentasjonen i forkant. Anonymkode: 039d7...3f0
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 Jeg sliter også veldig med dette - uansett om jeg snakker foran 10 på et lite møte eller 100 på et stort seminar. Det som hjelper meg, er å ikke overlate NOENTING til tilfeldighetene. Jeg har alltid med meg notater, der absolutt alt jeg sier er skrevet ned. Alt fra "Hei, mitt navn er NNN og jeg skal snakke om XXX". Da trenger jeg ikke å stresse med å være redd for å komme ut av det. Så har jeg alltid Power Point å vise frem. Da vet jeg at blikket til tilhørerne går på skjermen og ikke så mye på meg. Jeg øver alltid for meg selv, et halvtimes foredrag har jeg sittet og lest høyt igjennom minst 5 ganger alene i stuen før jeg fremfører det. Når jeg har gått gjennom teksten så mange ganger, lærer jeg meg noen setninger automatisk utenat, slik at jeg kan løfte blikket fra papiret innimellom når jeg snakker. Det hjelper å vite at jeg ikke deltar i en konkurranse om å være verdens mest spennende og publikumsvennlige foredragsholder. Mitt mål med foredraget er å utføre oppgaven jeg har fått, ved å presentere stoffet jeg skal fortelle om på en saklig og grei måte, så folk blir informerte. Det er LOV å lese fra et ark så lenge man ikke glemmer at man har et publikum foran seg. Anonymkode: e0d43...8b4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå