AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Er dette lovlig? Dette er jo et stort arrangement og jeg tenker da på ift til mathygiene? All mat blir tilberedt hjemme hos foreldrene til bare ved denne skolen? Er det ikke visse retningslinjer som må følges? Praksisen er at det selges billetter til buffen for 50kr. For alt jeg vet så er det sikkert mange som lager maten som dritwr fullstendig i mathygiene. Anonymkode: 4f56e...572
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Hvorfor skulle det ikke være lov? Hvem er det vi kan fornærme denne gangen? Anonymkode: 476c5...2ec 10
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Hvorfor skulle ikke det være lov? Hvorfor gidder du i det hele tatt å bruke tid på å lure på det? Hvis du synes det er ekkelt mtp hygienen er det ingen som tvinger deg til å forsyne deg. Du får ta med matpakke i veska, da, vettu. Anonymkode: fd2b5...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Jeg er usikker. Jeg vet at det er regler rundt kakelotteri mtp temperatur, oppbevaring osv, og jeg kan ikke tro at det er annerledes med kjøttmat som skal tilberedes og oppbevares på en gitt temperatur under hygieniske forhold osv. Jeg ville forhørt meg om regelverket rundt dette. Anonymkode: 1afbb...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Det er lov når dere har fått midlertidig godkjening hos mattilsynet. Personlig tror jeg ikke dere får lov, men det er jo lov å søke uanset. Anonymkode: cde12...67b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lov når dere har fått midlertidig godkjening hos mattilsynet. Personlig tror jeg ikke dere får lov, men det er jo lov å søke uanset. Anonymkode: cde12...67b Aha, så jeg har nå mulighet til å sette en stopper for hele buffen? Jeg kommer ikke til å utsette meg selv eller barna mine for denne risikoen med å spise mat derifra. Har ikke lyst på matforgiftning akkurat. Men greia er at jeg er med i 17. mai komiteen og jeg har hele tiden vært imot denne bufeen, men skal undersøke med Mattilsynet nå. Anonymkode: 4f56e...572
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette lovlig? Dette er jo et stort arrangement og jeg tenker da på ift til mathygiene? All mat blir tilberedt hjemme hos foreldrene til bare ved denne skolen? Er det ikke visse retningslinjer som må følges? Praksisen er at det selges billetter til buffen for 50kr. For alt jeg vet så er det sikkert mange som lager maten som dritwr fullstendig i mathygiene. Anonymkode: 4f56e...572 Har dette blitt gjort i flere år? Hvordan løste du det da evt de forrige årene? Nektet du dine barn og deg selv å spise av den maten? Anonymkode: 58eef...f04
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette lovlig? Dette er jo et stort arrangement og jeg tenker da på ift til mathygiene? All mat blir tilberedt hjemme hos foreldrene til bare ved denne skolen? Er det ikke visse retningslinjer som må følges? Praksisen er at det selges billetter til buffen for 50kr. For alt jeg vet så er det sikkert mange som lager maten som dritwr fullstendig i mathygiene. Anonymkode: 4f56e...572 Er det spesielle årsaker til at du ikke tror at alle foreldrene er påpasselig med mathygiene? Anonymkode: 58eef...f04 1
Fru Uperfekt Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette lovlig? Dette er jo et stort arrangement og jeg tenker da på ift til mathygiene? All mat blir tilberedt hjemme hos foreldrene til bare ved denne skolen? Er det ikke visse retningslinjer som må følges? Praksisen er at det selges billetter til buffen for 50kr. For alt jeg vet så er det sikkert mange som lager maten som dritwr fullstendig i mathygiene. Anonymkode: 4f56e...572 Ja det er innenfor loven så lenge det er en lukket krets som kommer, mao barn som går på skolen og deres familier. Lovligheten med å ta betaling derimot er jeg mer usikker på. Selv lager jeg lett mat osv til sk og bh, men jeg har tilgang på storkjøkken som er godkjent av Mattilsynet.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 Hvis noen tror at mattilsynet kommer til å bruke tid på dette, så er dere bra naive. Hos oss har vi servert snitter laget av foreldre på skolens kjøkken, pølser i pølsekoker i pølsekiosk, og kaker bakt hjemme av foreldrene. Og ja, alt dette har selvsagt blitt solgt for penger, som har gått til den kassa som hvert eneste år dekker utgiftene til dette flotte arrangementet. Et ypperlig dugnadsopplegg som har bidrartt sterkt til et vellykket 17. mai-arrangement i mange tiår på skolen vår. Før noen opplever å bli sjuke av maten som er planlagt servert på arrangementet deres synes jeg du skal roe ned tjue hakk. Pust med magen, ha fokus på å kose deg på dagen, og tenk at det er denne fantastiske tradisjonen med foreldreinnsats som gjør at vi kan feire slik vi gjør. Det går nok helt fint, skal du se. Folk flest skjønner hvordan de skal håndtere mat. Anonymkode: fd2b5...2e4 10
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #13 Skrevet 21. april 2017 På 20.4.2017 den 1.35, Chiyo skrev: Du trenger ikke spise maten. Ikke faen om jeg utsetter meg for den risikoen ved å spise derifra. Vil ikke ha matforgiftning hehe Anonymkode: 4f56e...572
applestories Skrevet 21. april 2017 #14 Skrevet 21. april 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke faen om jeg utsetter meg for den risikoen ved å spise derifra. Vil ikke ha matforgiftning hehe Anonymkode: 4f56e...572 Ditt mål er altså kun å ødelegge for alle andre? Du har jo selv funnet ut at du ikke trenger å utsette deg for imaginær fare, skulle tro du hadde tiltro til at andre gjør det samme. 3
Fjaselina Skrevet 21. april 2017 #15 Skrevet 21. april 2017 Dette er smålig. Fy søren så irriterande med bakteriehysteriske foreldre som skal spreie sin angst og ødelegge for heilt normale "spleiselag" som vert gjort over heile landet. Makan til pyse.... Om du ikkje vil ete maten, så kan du vel halde stilt og la andre gjere sine valg, eller er det eit mål å ødelegge fordi du er uenig? Forstår ikkje problemet. Folk et mykje forskjellig, både barn og vaksne kan få mykje spennande å velje mellom her, og eg nektar å tru at du får alvorlige helseproblem av å ete noko ein annan heim har tilberedt. 7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #16 Skrevet 22. april 2017 9 timer siden, Fjaselina skrev: eg nektar å tru at du får alvorlige helseproblem av å ete noko ein annan heim har tilberedt. Det tror ikke jeg heller. Men å spise mat som har stått ute i varmen i timesvis uten tilstrekkelig varme eller avkjøling kan man bli syk av. Det er viktig å tenke på tid, oppbevaring før og under servering hvis man skal ha denne typen buffet. For eksempel pasta og ris. La oss si at det skal serveres en pastasalat. Pastaen ble kokt 16. mai. Den ble oppbevart i en kjølig bod over natten, og levert til buffeten to timer før servering. Dette utgjør en helserisiko, og de som spiser denne pastasalaten kan fort få oppkast. Jeg er ikke i mot denne typen buffet, jeg har deltatt på mange av dem med glede. Men det må gjøres ordentlig, og min erfaring er at skikkelig god planlegging er alfa og omega. Det kan være vanskelig å sørge for tilstrekkelig varme/avkjøling på et slikt arrangement. Anonymkode: 1afbb...9dd
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #17 Skrevet 22. april 2017 Tror ikke man dør av maten og en blir heller ikke syk av den Anonymkode: f358b...b67 1
tirben Skrevet 23. april 2017 #18 Skrevet 23. april 2017 Dette gjør skolen vår 2 ganger i året til stor suksess! Det er store arrangementer 17 mai og en gang på høsten. Ellers har også hver klasse sommerfest hvor hvert hjem har med en rett til felles bord. Ingen har blitt syke enda! Synes det er tåpelig å gå og tro at andre mennesker har dårligere hygiene enn deg. Du har jo selv valget om å spise, men la for guds skyld la andre mennesker kose seg!! 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #19 Skrevet 23. april 2017 På 22.4.2017 den 17.26, AnonymBruker skrev: Tror ikke man dør av maten og en blir heller ikke syk av den Anonymkode: f358b...b67 Jeg kunne dødd av maten. Anonymkode: 125fe...296
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #20 Skrevet 24. april 2017 Du velger selv å ikke spise, da trenger du ikke bry deg om at andre gjør det. Så enkelt er det. Har selv drevet med enkel matservering på arrangement for studenter. Det var fullt lovlig å servere, så lenge vi brukte halvfabrikat eller lagde maten hjemme. Anonymkode: 2141a...64d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå