AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Er blitt alenemor med 60% samvær. Skal flytte inn i ny leilighet 1/6 og husleia som skal inn 1 juni er på 10 000, depositum er 20 k og dessuten står jeg på bar bakke uten møbler. Er fullt ansatt med ca 22 000 i lønn netto og har fra lånekassen ca 6500 kr. I juni får jeg jo da ingenting fra lånekassen. Har utgifter på rundt 20 000 hver mnd fast iom at jeg også må pendle til studier en gang per mnd. Har ikke mulighet å legge av hele beløpet frem til da! Kan nav hjelpe meg inn slik at jeg har penger til første husleie og depositum? Tenker også ca 10 000 til alt av inventar (skal kjøpe brukte møbler). Så rundt 40 000. Har hatt forbrukslån for mange år siden og vet ærlig talt ikke om jeg vil ta det igjen! Får inn skattepenger, lønn og feriepenger i juni, men hjelper dårlig når husleia må være inne 1 juni. Vil nav hjelpe til med lån når jeg har jobb? Anonymkode: 9bc2b...1f9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 NAV er ikke et alternativ, du må låne penger av familie/bank. Anonymkode: 286d8...388 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Altså, hvis du får igjen på skatten og får feriepenger osv. i juni... Da tar du opp et forbrukslån og betaler tilbake med en gang du får pengene. Er snakk om 20 dager. Hallo? Noen hjemme? Anonymkode: fcdcb...41c 14
herremann Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Det naturlige du gjør er å ta en prat med banken din. Å få er lån på 20.000 som er låst i et depositum burde være lett. De resterende 20.000 til husleie og inventar får du krysse fingrene for.
SesameStreet Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil nav hjelpe til med lån når jeg har jobb? Anonymkode: 9bc2b...1f9 Nei. Du må låne av banken, av venner eller av familie om du ikke kan stille opp med pengene selv. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 Hvorfor skulle nav vært interessert i å hjelpe? Hva er logikken? Står du i fare for å miste jobben hvis de ikke gir deg penger..? Du er jo ikke dårlig stilt økonomisk med en slik inntekt. Du har bare valgt å bruke det på andre ting enn møbler og sparing. Du har selv "valgt" å flytte uten oppsparte midler. At du ikke har møbler eller ikke navs problem. Dette har du også valgt selv gjennom hvordan du og samboer har ordnet dere og hvor du har bosatt deg i forhold til studiested. Su har også kanskje også fortsatt et valg om å ikke reise til studiestedet i mai. Der har du 20 000 kr. Kjipt med eksamen kanskje, men den kan du ta opp igjen. Sånn blir et av og til i livet. Har du sparepenger? Hva har pengene dine gått til? Har du noe du kan selge (sikkert med tap, men sånn er det av og til)? Hvis ikke er det vanlig å kontakte banken, kredittkort eller spørre arbeidsgiver om forskudd på lønn/feriepenger hvis ikke man har behjelpelig familie. Da blir det kanskje ikke ferie i år, men sånn er det også noen ganger. Anonymkode: b0d88...aac 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er blitt alenemor med 60% samvær. Skal flytte inn i ny leilighet 1/6 og husleia som skal inn 1 juni er på 10 000, depositum er 20 k og dessuten står jeg på bar bakke uten møbler. Er fullt ansatt med ca 22 000 i lønn netto og har fra lånekassen ca 6500 kr. I juni får jeg jo da ingenting fra lånekassen. Har utgifter på rundt 20 000 hver mnd fast iom at jeg også må pendle til studier en gang per mnd. Har ikke mulighet å legge av hele beløpet frem til da! Kan nav hjelpe meg inn slik at jeg har penger til første husleie og depositum? Tenker også ca 10 000 til alt av inventar (skal kjøpe brukte møbler). Så rundt 40 000. Har hatt forbrukslån for mange år siden og vet ærlig talt ikke om jeg vil ta det igjen! Får inn skattepenger, lønn og feriepenger i juni, men hjelper dårlig når husleia må være inne 1 juni. Vil nav hjelpe til med lån når jeg har jobb? Anonymkode: 9bc2b...1f9 20.000 i faste utgifter,og du vurderer f lån? Du kan søke nav om lån til husleie. Eventuell garanti tul depositum Anonymkode: 0ab3f...1b4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 Tviler sterkt på at nav hjelper deg med dette, hva med å planlegge egen økonomi? Banken din kan du spørre om lån til depositum, de pleier å være greie på det. Anonymkode: 92d5d...5e3 1
Tvist Skrevet 20. april 2017 #9 Skrevet 20. april 2017 Ta et depositumslån: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/lan/andre-lan/depositumslan.html For resten av pengene kan du høre om forskudd på lønn, eller hør med huseier om du kan utsette første innbetaling.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 Vet du hva egentlig hva NAV er for? De skal hjelpe de med økonomiske problemer, og som står uten jobb. Det gjør jo ikke du. Du har jo fast jobb og studerer. Du står uten penger i noen dager, så du kan jo bare låne penger i fra banken eller familie/venner. Du får vanligvis ikke penger i fra NAV, så lenge du får penger i fra Lånekassen. Da må det ligge spesifikke grunner til det. Anonymkode: d6120...1de
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #11 Skrevet 20. april 2017 Nei NAV kommer garantert ikke til å hjelpe deg. Jeg sto å bar bakke med en inntekt på 13000 kr i mnd, eide ikke nåla i veggen når jeg skilte meg. Jeg hadde som singel krav på ca 1500 kr mer utbetalt i mnd ( er trygda) pluss at jeg som gift hadde skatt på trygden, noe jeg ikke ville få som singel ( for noen år siden) Problemet var at det tok 3 mnd før NAV fikk registret at jeg var singel, og de 1500 kr ekstra i mnd begynte å komme. Jeg fikk ikke etterbetalt fra den dagen jeg søkte heller. Altså der sto jeg, og visste ikke hvordan jeg skulle klare meg. Gikk til NAV, fikk ikke en krone der i fra, men sa de muligens kunne hjelpe meg med et lån. Muligens..... Men de anbefalte det ikke med min inntekt. Men alle vet jo at man trenger mye nytt når man skal etablere seg, og selv om man kjøper brukt så koster det jo. Jeg orker ikke den dag i dag tenke på hvor vanskelig den første tiden var, men sparte hver krone der jeg kunne, og purret ukentlig på NAV for å få fortgang i registreringen av bruddet. Du har alt for høy inntekt til at NAV gir deg noen ting. Anonymkode: c2840...d8b
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er blitt alenemor med 60% samvær. Skal flytte inn i ny leilighet 1/6 og husleia som skal inn 1 juni er på 10 000, depositum er 20 k og dessuten står jeg på bar bakke uten møbler. Er fullt ansatt med ca 22 000 i lønn netto og har fra lånekassen ca 6500 kr. I juni får jeg jo da ingenting fra lånekassen. Har utgifter på rundt 20 000 hver mnd fast iom at jeg også må pendle til studier en gang per mnd. Har ikke mulighet å legge av hele beløpet frem til da! Kan nav hjelpe meg inn slik at jeg har penger til første husleie og depositum? Tenker også ca 10 000 til alt av inventar (skal kjøpe brukte møbler). Så rundt 40 000. Har hatt forbrukslån for mange år siden og vet ærlig talt ikke om jeg vil ta det igjen! Får inn skattepenger, lønn og feriepenger i juni, men hjelper dårlig når husleia må være inne 1 juni. Vil nav hjelpe til med lån når jeg har jobb? Anonymkode: 9bc2b...1f9 Det er jo ikke slik at man kan velge å få penger av NAV fordi man ikke ønsker å ta opp forbrukslån, da han man nok missforstått litt. Ingen vil ha forbrukslån hvis de kan slippe, tro meg...Og det ville ha vært på kø på NAV sine kontorer hvis man kunne si til NAVHar hatt forbrukslån for mange år siden og vet ærlig talt ikke om jeg vil ta det igjen , Kan dere hjelpe meg med 40 000 kr Nei, har du økonomi til å få lån i banken. Du har altså 22000 pluss 6500 kr som er 28500 kr inn hver eneste mnd og ønsker at NAV skal gi deg 40 000 kr. Seriøst? Anonymkode: c2840...d8b 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 NAV er ingen bank! Anonymkode: 81ecb...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #14 Skrevet 21. april 2017 Det jeg gjorde da jeg var i din situasjon var å bruke kredittkort til å betale depositum og til å kjøpe meg en billig bil. Det jeg måtte ha av møbler fikk jeg på gis-bort på finn og sparte opp til å kjøpe bedre til etter hvert. Anonymkode: 1af22...df6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #15 Skrevet 21. april 2017 Folk tror nav er svaret på alt. De roper jo f...på nav hele tiden. Og det er som oftest: har jeg krav? Så spørs det hvilke gruppe du er i. Er du den som aldri har brukt nav,og havner i krise...ikke regn med hjelp. Er du nederst pga rus,påberegn hjelp. For den gruppen vil aldri klare seg. Det er sånn de tenker. Kommer mye an på saksbehandler. En gang i mitt liv,var jeg i en krise. Budsjettet var akkurat. Om jeg kuttet ut forsikringer. Skilt og flyttet. Så kom det etterretning på strøm,kommunale utgifter. Og strømregning der jeg flyttet. Jeg hadde ikke mulighet. Om jeg lånte av fam,var det ikke penger å betale igjen med. Fikk time til nav. La frem budsjettet mitt. Hun reagerte ikke,når jeg sa jeg hadde kuttet ut forsikringer. Søkte om hjelp til de regninger. Kom svar i posten fort. Avslag. Jeg anket saken, og da fikk jeg. Hun fortalte at det var et lån. Sa ikke noe. Var glad jeg fikk betalt regningene. Etter noen mnd fikk jeg noen kr igjen i skattepenger. De ble tatt fra meg. Helt ok,om det var rett. Jeg anket den avgjørelsen. De fikk flengende kritikk. For det første var budsjettet mitt mindre enn det som er normen,for sosialhjelp. Det var eks ikke penger til lege og medisin, som heg var avhengi av. Noe jeg hadde fortalt. Det endte med at de måtte betale tilbake skattepengene. De hadde ikke lov å gi meg hjelp som lån,i den økonomiske situasjonen jeg var. Nå var dette kontoret kjent for å holde på sånn. Det skal ikke være lett å gå til nav. Anonymkode: 0ab3f...1b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå