Gå til innhold

Barn og Kirke

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Din "tro" skal du prakke på barnet allerede? kan ikke barn få lov å velge selv da de blir gamle nok til å forstå?

Hva skal barna egentlig lære om på skolen? regner heller ikke med at foreldrene lærer de det.

De går glipp av mye.

Skjønner ikke helt hva du mener med dette jeg. :roll:

Jeg ser helst at datteren min slipper å være med på barnegudstjenester sammen med barnehage/skole. Grunnen er fordi jeg ikke er troende.

Men jeg vil veldig gjerne at hun skal lære om de forskjellige religionene, sånn at hun får best mulige forutsetninger til å kunne velge selv når hun blir gammel nok til dette. MEN jeg syns ikke det da blir riktig at hun skal lære om de forskjellige religionene fra ett kristent synspunkt (som ofte skjer i skolen i dag), da dette blir feil i forhold til hvordan man ser på bla Islam, Hinduismen osv osv. Alle religiøse ser jo på sin religion som den eneste riktige, derfor vil jeg at datteren min skal lære om de forskjellige religionene fra ett nøytralt synspunkt, og dette vil hun ikke få om hun blir "tvunget" (ikke får noe valg) til å være med på gudstjenester.

Selv ble jeg ganske så forhatt under konfirmasjonsundervisningen da jeg begynte å sette spørsmål om kristendommen som religion. Bla hvorfor de som kristnet Norge ikke fulgte de 10 bud, og da spesielt "du skal ikke drepe". :roll:

Jeg fikk ikke noe valg opp igjennom oppveksten, det var liksom bare kristendommen som var det riktige, og det lille vi fikk høre om andre religioner kom fra ett kristent synspunkt... og på den måten ble det helt feil. Og det inntrykket jeg har fått er at man skal ikke stille spørsmål, bare stilltiende godta det man blir fortalt. :roll:

Jeg syns det er helt i orden at man besøker kirker, templer og moskéer for å se hvordan det er der, men da skal dette skje fra ett nøytralt synspunkt og ikke være en deltagelse i en religiøs handling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis ikke ungene får se hvordan en religiøs handling foregår så har de jo ikke noe å dømme ut i fra senere.

Mine barn er ikke døpt men de er med skolen i kirken og de har KRL fordi at jeg ønsker at de selv skal kunne velge hva de ønsker å tro når de kommer så langt. Og da må de ha noe å velge ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre.... nå i denne søte juletid: Lærer dere ikke barna deres julesanger, heller?

Setter dere dere i mot det om det synges julesanger med kristent innhold på skolen?

Vet det var en parentes til selve debatten...(Rettet mot dere som er i mot kirkebesøk i forbindelse med gudstjenester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovfestet at en har et valg. Dette har sikkert blitt uteglemt nå. Så var barnet med på dette altså av eget ønske.

Hvis en som foreldre har så sterke meninger om at barn ikke skal delta på slike ting - så følg med da på det som betyr noe for deg og ta dine forbehold.

Verre er det vel ikke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jeg har ikke noe i mot at barn går i kirken. Min sønn SKAL gå dit når skolen skal synes jeg og hans far.

Hos oss vet jeg at de utenlandske foreldrene har skrevet under på at barna deres IKKE skal delta når de andre skal i kirken... Da burde det være en like stor selvfølgelighet at de norske får det samme spørsmålet. Det fikk vi IKKE....

Da sønnen min gikk i barnehave kom jeg en dag og hentet han og fikk vite at han hadde spist mat fra det og det landet... Jaha, svarte jeg da.. hvorfor det. Jo dem hadde hatt internasjonal matdag.. Ja, og svinekjøttet da spurte jeg, var det med her da.. Noop, det var det ikke, for det var så mange muslimske barn som ikke fikk spise det... Jaha, svarte jeg da.. Og HVEM har sagt at mitt barn får spise dems mat da?? For ettertiden spør dere meg før dere gir han noe annet enn norsk mat......

Fader som den ungen stinka etter den maten han hadde fått i seg.. ALDRI mer...

Himmel og hav for en snever tankegang. :roll: Nå skal jeg si noe jeg sikkert ikke burde, men stakkars barn. Selv om enkelte religioner er som de er, så går det vel ikke på religion at du liksom nekter barnet ditt å spise mat fra andre land?

En annen ting, er det rart barn er som de er i matveien i dag, når de har slike foreldre. Tenk om barnet ditt faktisk likte den maten det fikk servert? Men det bryr du deg vel ikke om, bare du får bestemme hva barnet skal spise. Himmel og hav, er glad jeg ikke jobber i den barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav for en snever tankegang. :roll: Nå skal jeg si noe jeg sikkert ikke burde, men stakkars barn. Selv om enkelte religioner er som de er, så går det vel ikke på religion at du liksom nekter barnet ditt å spise mat fra andre land?

En annen ting, er det rart barn er som de er i matveien i dag, når de har slike foreldre. Tenk om barnet ditt faktisk likte den maten det fikk servert? Men det bryr du deg vel ikke om, bare du får bestemme hva barnet skal spise. Himmel og hav, er glad jeg ikke jobber i den barnehagen.

Enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er enig med dere som skriver at hvis ungene skal ha et valg senere så må de vite hva de velger eller eventuelt velger bort.

Når vi er i utlandet tar vi alltid en tur innom gudshus uansett religion. Det har ført oss til buddhistiske templer, synagogegudstjenester, bønn i moske og gudstjenester i både katolske, ortodokse og frikirker.

Har barn virkelig vondt av dette?

Jeg ønsker virkelig at barna mine skal ta egne valg, men å skjerme dem fra religiøs utøvelse blir jo å skjerme dem fra innsyn i noe de senere skal ta valg for eller mot.

Her i Norge kan det virke som om religion er i ferd med å bli det største tabu. Hvorfor har det blitt slik?

Respekt og toleranse handler vel mer om det å se mangfoldet i stedet for å nekte og skjerme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en mann

Det er klart at mangfold er viktig. Det også viktig å konfrontere ungene med hvordan verden er slik at de kan fatte egne valg. Når det gjelder religion er det også viktig og fortelle de at det finnes et annet alternativ livssyn som er univeresellt og ikke støtter seg på en religion. Der er Norge et foregangsland sammen med flere for i Norge er det mulig å stå utenfor et kirkesamfunn og bli respektert for det. Dette er ikke like lett overalt i verden. Og det som er typisk for religioner er at de ikke respekterer andre religioner. De respekterer i beste fall at andre religioner finnes. Men det stopper der. For det er bare i deres egen religion at mennesker får kontakt med Gud og det evige og det sanne. De andre er vantro.

Derfor er det ikke religionene som fortjener beskyttelse men de som våger å stå utenfor. For sett fra religiøst synspunkt er det religonene som diskriminerer og som kritiserer og som er intolerante. Ikke de som er utenfor for de ser menneskene under ett uavhengig av religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jämförelse är det så i Sverige att enligt förskolelagen från 1998 (den som styr verksamheten i kommunens dagis/förskolor) får inte förskolan eller skolan förespråka en religionsinriktning!

Det tycker jag är bra, då ingår inte predikan eller religion i vardagen och de föräldrar som önskar lära barnen utöva en religion, kristendom eller islam, kan och får göra det på egenhand.

Inte heller blir mitt barn "utanför" för att vi inte önskar att de ska gå i kyrkan.

Jag tror (men vet inte) att de säkert gör studiebesök i kyrkor och synagogor precis som de besöker museum och djurparker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...