Gå til innhold

Barn og Kirke

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest På besøk

I dag når jeg leverte barnet mitt på skolen finner jeg ut av at de skal i kirken. vi hadde ikke fått noen skriftelig beskjed om dette ( men de hadde visttnok gitt muntlig beskjed til ungene i går) barnet mitt på seks år hadde glemt og si i fra hjemme.

Jeg er ateist og barnet mitt er ikke døpt, jeg ble tatt litt på senga i dag tidlig når jeg følte at jeg ble fratatt muligheten til å velge og la barnet mitt velge hva hun ville.

Jeg synes ikke man kan forvente at en 6 åring skal huske en muntlig beskjed de får kl 12 til de blir hentet på sfo kl 1600.

Det var mange barn som hadde melding med hjemmenfra at de ikke skulle i kirken, så hun hadde ikke vært den eneste.

Det hele ente med at jeg spurte hva hun ville - hun ville gå og det er ok, men jeg føler at jeg gjerne ha hatt litt mer tid for og forklare henne begge sider, hvorfor jeg kanskje synes hun ikke skulle gå og hva hun kan forvente seg i kirken siden hun aldri har vært før og gitt henne mer tid til og tenke over valgene hun hadde.

Jeg tror på ingen måte at hun "tar skade" av et lite kirke besøk og det er for og kunen ta valg må hun også lære seg om kristendommen men jeg følte at jeg som mor ble fratatt valget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest På besøk

Det er også helt vanlig at barnet og foreldre kan velge om de vil at barnet skal gå i kirken.

Det kunne man jo også når jeg gikk på skolen :wink:

De som ahdde livsyn undervisning var ikke med i kirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge nå også. Fikk dere ikke informasjon om det ved skolestart ? Vi fikk anledning til å si ifra generelt om alle kirkebesøk med en gang barnet begynte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plonk ikke innlogget

Enig i at du bør få valget og at du skulle fått skriftlig beskjed på forhånd. Men jeg kan ikke skjønne at et barn kan "ta skade av" å gå i kirken en gang i blant. Hvis barn aldri er i en kirke har de jo heller ingen forutsetning for å ta et "nøytralt valg" (om noe slikt finnes). Da blir kirken noe merkelig og mystisk som de alltid er blitt holdt unna. Barn er ganske fordomsfrie og bør bli presentert for ulike ting uten å bli forberedt masse på forhånd. Kanskje barnet ditt i stedet kommer hjem fra kirken og har noen spørsmål til deg, det kan jo være like greit å ta det den veien, så har hun ingen forutinntatte meninger før hun går i kirken men kan gjøre seg opp meninger og spørsmål på egen hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At skolen ikke informerte om kirkebesøket på forhånd er beklagelig. I vårt tilfelle var det nevnt på ukeplanen uken før.

For et par år siden sendte vår skole ut skjema der man kunne reservere seg mot gudstjenester for inneværende skoleår. Har ikke sett noe til det skjemaet siden. Kanskje vi var de eneste som benyttet oss av det? :ler: Så nå er det melding i meldingsboka som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får månedsplaner vi, og der stå det slike ting som tur, kirkebesøk, fellessamling osv. Så vi er i alle fall godt informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet dårlig tid (reiser snart bort.. ;) ) hadde jeg ikke tenkt å kommentere mer, men jeg må visst taste litt likevel..

Enig i at du bør få valget og at du skulle fått skriftlig beskjed på forhånd. Men jeg kan ikke skjønne at et barn kan "ta skade av" å gå i kirken en gang i blant.
Ingen "tar skade" av det, men nå har vi uansett en lovfestet rett til å få fritak fra religionsutøvelse av andre religioner, og kan fritt benytte oss av dette om ønskelig. Det er heller ingen som "tar skade" av å ikke dra i gudstjeneste.
Hvis barn aldri er i en kirke har de jo heller ingen forutsetning for å ta et "nøytralt valg" (om noe slikt finnes). Da blir kirken noe merkelig og mystisk som de alltid er blitt holdt unna.
Man har muligheten til å lære om alle religioner uten nødvendigvis å delta på gudstjenester eller lignende. Skulle barna kunne ta et "nøytralt valg" som du sier, bør de også ha muligheten til å delta på bønnestund i en moské, og i religionsutøvelse i andre religioner. Forøvrig er det mange skoler som besøker lokale kirker uten at det er del av en gudstjeneste. Det synes jeg er helt greit.
Barn er ganske fordomsfrie og bør bli presentert for ulike ting uten å bli forberedt masse på forhånd. Kanskje barnet ditt i stedet kommer hjem fra kirken og har noen spørsmål til deg, det kan jo være like greit å ta det den veien, så har hun ingen forutinntatte meninger før hun går i kirken men kan gjøre seg opp meninger og spørsmål på egen hånd?
Her får foreldre selv velge den fremgangsmåte de foretrekker -om de velger å la barna delta. Det er nå engang slik at foreldre har en rett til å oppdra barna i deres egen tro. Det gjelder også deres ikke-tro.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ikke noe i mot at barn går i kirken. Min sønn SKAL gå dit når skolen skal synes jeg og hans far.

Hos oss vet jeg at de utenlandske foreldrene har skrevet under på at barna deres IKKE skal delta når de andre skal i kirken... Da burde det være en like stor selvfølgelighet at de norske får det samme spørsmålet. Det fikk vi IKKE....

Da sønnen min gikk i barnehave kom jeg en dag og hentet han og fikk vite at han hadde spist mat fra det og det landet... Jaha, svarte jeg da.. hvorfor det. Jo dem hadde hatt internasjonal matdag.. Ja, og svinekjøttet da spurte jeg, var det med her da.. Noop, det var det ikke, for det var så mange muslimske barn som ikke fikk spise det... Jaha, svarte jeg da.. Og HVEM har sagt at mitt barn får spise dems mat da?? For ettertiden spør dere meg før dere gir han noe annet enn norsk mat......

Fader som den ungen stinka etter den maten han hadde fått i seg.. ALDRI mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn ble tatt med i Moskèn av skolen vår.. Jeg likte det IKKE i det hele tatt.. Vi fikk aldri noe spørsmål om han fikk lov hjemme, og ikke var det noen som sa noe om det på forhånd heller...

Så da lurer jeg litt på en ting... Når det er sånn at utenlandske kan "reservere" (dem har fått skjema på foreldremøter hvor dem skriver at barna ikke skal være med på turer til feks. kirken) seg mot at barna dems er med i kirken "vår", hvorfor får ikke vi norske samme muligheten til å "reservere" oss mot Moskèen dems?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn ble tatt med i Moskèn av skolen vår.. Jeg likte det IKKE i det hele tatt.. Vi fikk aldri noe spørsmål om han fikk lov hjemme, og ikke var det noen som sa noe om det på forhånd heller...  

Så da lurer jeg litt på en ting... Når det er sånn at utenlandske kan "reservere" (dem har fått skjema på foreldremøter hvor dem skriver at barna ikke skal være med på turer til feks. kirken) seg mot at barna dems er med i kirken "vår", hvorfor får ikke vi norske samme muligheten til å "reservere" oss mot Moskèen dems?

Den muligheten har du. Det skjemaet du snakker om er sannsynligvis det samme skjemaet jeg refererer til i mitt første innlegg i tråden. Her er alskens ting fra div. religioner spesifisert, og man kan krysse av fra det man ikke ønsker at barnet skal delta på. Her er både deltagelse på religiøse sermonier, og besøk utenom nevnt.

Hvorvidt det fortsatt er dette skjemaet som gjelder vet jeg ikke sikkert, jeg vet heller ikke om de ulike skoler er påbudt å ha dette skjemaet (jeg har som nevnt bare sett det én gang fra min sønns skole). Ta kontakt med skolen og forhør deg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Staraya påpekte er det forskjell på å besøke et bygg (en kirke, en moske osv..) og å delta i en gudstjenest eller annen religionsutøvelse. Å dra for å se kirken eller moskeen blir sånn sett ikke forskjellig fra å dra i dyreparken eller på museum. Foreldrene bør sikkert informeres, men det bør ikke være naturlig for noen med unntak. Når det gjelder religionsutøvelse er min mening at det ikke hører hjemme i skolen i det hele tatt, enten det er gudstjenester, bønnemøter eller tungetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da sønnen min gikk i barnehave kom jeg en dag og hentet han og fikk vite at han hadde spist mat fra det og det landet...  

....

Att äta mat är en helt annan sak än religion. Om ett barn är muslim äter det oftast inte fläskkött, inte av religiösa skäl utan av ursprungligen kulturella skäl. En vegetarian äter inte kött alls, och om det serveras vegetarisk mat, till exempel kikärtsbiffar i barnhagen - ska de DÅ fråga alla föräldrar som är ikke-vegetarianer om lov? Nej, det är nog vanligare att man reserverar sig. Till exempel: Ole äter inte (fläsk)kött, dricker inte brus, tål inte choklad etc

Som Staraya påpekte er det forskjell på å besøke et bygg (en kirke, en moske osv..) og å delta i en gudstjenest eller annen religionsutøvelse. Å dra for å se kirken eller moskeen blir sånn sett ikke forskjellig fra å dra i dyreparken eller på museum. Foreldrene bør sikkert informeres, men det bør ikke være naturlig for noen med unntak. Når det gjelder religionsutøvelse er min mening at det ikke hører hjemme i skolen i det hele tatt, enten det er gudstjenester, bønnemøter eller tungetaling.

Jag tycker också det är skillnad.

Vad är det för besök? Ett studiebesök eller en gudstjänst (el likn)?

Oftast är det så "normalt" att gå i kyrkan att de inte tänker på vad som sägs - vilket atesiter eller muslimer kan tycka vara stötande. Jag gör det.

Jag ser dock gärna att de gör besök både i kyrkor, moskéer, buddisttempel, djurparker för att se vad det är - att moskeéen, kyrkan eller synagogan inte är skrämmande, se hur det ser ut inne. Prata med en präst eller imman om vad de gör men INTE besöka predikan

Jag tycker religion är en privatsak och böner eller gudstjänster SKA inte skolan/barnehagen ägna sig åt. Inte heller utdelning av biblar eller bibelord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har ikke noe i mot at barn går i kirken. Min sønn SKAL gå dit når skolen skal synes jeg og hans far.  

Hos oss vet jeg at de utenlandske foreldrene har skrevet under på at barna deres IKKE skal delta når de andre skal i kirken... Da burde det være en like stor selvfølgelighet at de norske får det samme spørsmålet. Det fikk vi IKKE....

Da sønnen min gikk i barnehave kom jeg en dag og hentet han og fikk vite at han hadde spist mat fra det og det landet... Jaha, svarte jeg da.. hvorfor det. Jo dem hadde hatt internasjonal matdag.. Ja, og svinekjøttet da spurte jeg, var det med her da.. Noop, det var det ikke, for det var så mange muslimske barn som ikke fikk spise det... Jaha, svarte jeg da.. Og HVEM har sagt at mitt barn får spise dems mat da?? For ettertiden spør dere meg før dere gir han noe annet enn norsk mat......

:ler: Han får vel ikke lov å spise pizza, spagetti, eller hamburgere heller, da. Vet du egentlig hva som er norsk mat? Du er morsom :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på besøk

Det er stor forskjell på klasseturer og kirkebesøk i forbindelse med jul

Hun har vært med på kirkebesøk før , for å se hvordan en kirke ser ut og det har jeg ingen ting i mot. I dag var det gudstjenseste det var snakk om.

Hun tar ikke skade av og lære verken om kristendom eller andre religioner men at jeg ikke har fått valget om hun skal delta i gudstjenester er feil synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Slik det er her er det med kirkebesøk og moskebesøk noe som tas opp i innskrivingssamtalen mellom rektor og foreldre. Dersom rektor får beskjed om at barnet ikke skal delta så blir barnet fritatt. Det samme gjelder for barnehagene. Der er det ved registrering at slike opplysninger gis.

Moskebesøkene hvor skolen her har deltatt har overvært bønnen. Det har ikke bare vært å se huset, men også sett moskeen i funksjon. Det synes jeg bare er flott. Det er lærerikt for elevene å delta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom foreldre, - og ungdom over 15 år, ikke er medlem av statskirken, har de rett til å kreve fritak for religionsutøvelse som salmesang, gudstjenester, bønn etc. Men det er utøvelsen de kan være fritatt fra, ikke opplæringen om ulike religioner.

Det finnes et skjema som departementet har laget der foreldre kan krysse ut hvilke aktiviteter de vil barnet skal være fritatt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skoler skal opplyse om muligheten for fritak fra KRL-faget. Dette innebærer også besøk til forskjellige gudshus.

Dessverre skjer det stadig at skjema for fritak, kun blir delt ut til de som spør etter det spesifikt. Overtramp som det hovedinnleggeren har opplevd skjer også mange steder hvert år, derfor er det viktig at vi som foreldre sier i fra. på den måten kan vi påvirke slik at det ikke skjer i barnehagen/skolen vår igjen.

God jul :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Din "tro" skal du prakke på barnet allerede? kan ikke barn få lov å velge selv da de blir gamle nok til å forstå?

Hva skal barna egentlig lære om på skolen? regner heller ikke med at foreldrene lærer de det.

De går glipp av mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...