AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 NAV har vist meg den metaforiske fingeren et par ganger før, hvilket gjør at jeg er livredd for å kontakte dem, så jeg gjør det ikke med mindre jeg er pokka nødt. Prøver alt annet først - slik som nå. Har noen spørsmål: 1: Er det sant at AAP-tiden har blitt redusert fra fire til tre år? Når trer det i så fall i verk? 2: Jeg fikk vedtak fram til 16. mai 2017 i fjor en gang. Snart er det over - tar de automatisk kontakt med meg for ny vurdering, eller må jeg kontakte dem? Hvis jeg ikke kontakter dem - mister jeg da penger? (Bytta NAV-kontor i fjor juni og den nye saksbehandleren har ennå ikke tatt kontakt, sikkert pga vedtaket) 3: I mai har jeg vært på NAV i tre år - hvis min "standardperiode" da er over nå, hva skjer da? Jeg er fremdeles like syk. Faktisk verre. Alle leger og psykologer kan bekrefte dette. Kan de f.eks. vurdere meg på nytt og ta ifra meg ung ufør-tillegget mitt? Jeg er så redd. 4: Hvis man skal over på trygd, er det noe som skjer automatisk etter en viss tid på AAP, eller må man søke om det? Og hva får man i så fall i måneden når man i tillegg er ung ufør? På forhånd takk for svar. Anonymkode: 144db...abb 1
Smascha Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 (endret) Har du i det heile tatt sjekka lova? Her står det svart på kvitt: AAP. Sjå § 11-10. Endret 19. april 2017 av Smascha 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 2 minutter siden, Smascha skrev: Har du i det heile tatt sjekka lova? Her står det svart på kvitt: AAP. Sjå § 11-10. Okei, så nei, det kan ikke skje noe uten at jeg har blitt varslet? Unnskyld, jeg er sliten i hodet, vanskelig å tenke. Anonymkode: 144db...abb 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Jeg tror det fortsatt er 4 år. Men uansett bør du tenke langsiktig hvis du blir sykere og ikke bedre. Fordi søknadsprosessen for uføretrygd som kanskje da blir alternativet etterpå for deg er en tidkrevende prosess. Anonymkode: 769e2...e53 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAV har vist meg den metaforiske fingeren et par ganger før, hvilket gjør at jeg er livredd for å kontakte dem, så jeg gjør det ikke med mindre jeg er pokka nødt. Prøver alt annet først - slik som nå. Har noen spørsmål: 1: Er det sant at AAP-tiden har blitt redusert fra fire til tre år? Når trer det i så fall i verk? Dette er bare et forslag. 2: Jeg fikk vedtak fram til 16. mai 2017 i fjor en gang. Snart er det over - tar de automatisk kontakt med meg for ny vurdering, eller må jeg kontakte dem? Hvis jeg ikke kontakter dem - mister jeg da penger? (Bytta NAV-kontor i fjor juni og den nye saksbehandleren har ennå ikke tatt kontakt, sikkert pga vedtaket) Ta kontakt med dem nå. Det kan ta litt tid å utarbeide ny aktivitetsplan. 3: I mai har jeg vært på NAV i tre år - hvis min "standardperiode" da er over nå, hva skjer da? Jeg er fremdeles like syk. Faktisk verre. Alle leger og psykologer kan bekrefte dette. Kan de f.eks. vurdere meg på nytt og ta ifra meg ung ufør-tillegget mitt? Jeg er så redd. Du kan få forlenget perioden. Snakk med saksbehandler og legen din. 4: Hvis man skal over på trygd, er det noe som skjer automatisk etter en viss tid på AAP, eller må man søke om det? Og hva får man i så fall i måneden når man i tillegg er ung ufør? Snakk med saksbehandler og legen din. På forhånd takk for svar. Anonymkode: 144db...abb Anonymkode: 95a3e...182 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Det var vel et forslag om at de skulle korte ned perioden? Så det fungerer ikke i praksis enda. Når det er sagt, så tenker jeg at dersom det ble en ny frist ville dette gjelde de som kom inn på AAP etter den nye loven, ikke de som allerede er på AAP Har du kontakt med nav nå om dagen? Når du er på AAP er vel egentlig greia at man skal være på tiltak. Om du går på AAP uten noe plan så ligger nok mye av feilen hos nav, tenker jeg. Om jeg har forstått det riktig, så får saksbehandleren ditt et varsel om at perioden din løper ut og han/ hun vil kontakte deg Du kan få forlenget i nesten alle evighet virker det som. Finnes mennesker som har vært på AAP i 7 år. Anonymkode: 97ade...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det fortsatt er 4 år. Men uansett bør du tenke langsiktig hvis du blir sykere og ikke bedre. Fordi søknadsprosessen for uføretrygd som kanskje da blir alternativet etterpå for deg er en tidkrevende prosess. Anonymkode: 769e2...e53 Okei... Da burde jeg ta det opp med dem neste gang de kaller meg inn. Anonymkode: 144db...abb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 På 19.4.2017 den 20.03, AnonymBruker skrev: Okei... Da burde jeg ta det opp med dem neste gang de kaller meg inn. Anonymkode: 144db...abb Å vente på at du blir kalt inn er det dummeste du gjør når du bare har vedtak om aap en måned til. Du bør absolutt ta kontakt med dem. Det første du bør gjøre er å lese det gamle vedtaket ditt fra NAV. Og etter du sende dem de 4 spørsmålene i en mail? Anonymkode: 11023...d50 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var vel et forslag om at de skulle korte ned perioden? Så det fungerer ikke i praksis enda. Når det er sagt, så tenker jeg at dersom det ble en ny frist ville dette gjelde de som kom inn på AAP etter den nye loven, ikke de som allerede er på AAP Har du kontakt med nav nå om dagen? Når du er på AAP er vel egentlig greia at man skal være på tiltak. Om du går på AAP uten noe plan så ligger nok mye av feilen hos nav, tenker jeg. Om jeg har forstått det riktig, så får saksbehandleren ditt et varsel om at perioden din løper ut og han/ hun vil kontakte deg Du kan få forlenget i nesten alle evighet virker det som. Finnes mennesker som har vært på AAP i 7 år. Anonymkode: 97ade...3e7 Har ikke kontakt med NAV nå, nei, etter at jeg flytta. Men forrige saksbehandler satte meg på tiltak om å gå til psykolog og trene. Treninga er det såsomså med, men gjør det når jeg har overskudd, og til psykolog går jeg oftere enn de fleste som går, vil jeg tro. Det ordna jeg selv, så jeg følger opp NAV-bestemmelsene, selv om de ikke har peiling på hva jeg driver med. Jeg vet ikke om jeg orker AAP hvis jeg kan få trygd. Lettere å jobbe seg ut av en garantert inntekt og etterhvert kanskje tørre å jobbe og litt sånt, enn å være på usikker AAP i mange år. Det sliter meg ut. Anonymkode: 144db...abb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å vente på at du blir kalt inn er det dummeste du gjør når du bare har vedtak om aap en måned til. Du bør absolutt ta kontakt med dem. Det første du bør gjøre er å lese det gamle vedtaket ditt fra NAV. Og etter du sende dem de 4 spørsmålene i en mail? Anonymkode: 11023...d50 Okei, da har jeg faktisk tatt kontakt med dem og bedt om et møte, siden vedtaket snart går ut. Og om jeg skulle ta feil og det er mange måneder igjen, skader det ikke å ha prata med saksbehandleren min, tross alt... Håper dette går bra. Anonymkode: 144db...abb 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og om jeg skulle ta feil og det er mange måneder igjen, Anonymkode: 144db...abb Du skrev jo tidligere at vedtaket ditt går ut om en måned. Anonymkode: 95a3e...182
Smascha Skrevet 19. april 2017 #13 Skrevet 19. april 2017 På 19.4.2017 den 20.14, AnonymBruker skrev: Okei, da har jeg faktisk tatt kontakt med dem og bedt om et møte, siden vedtaket snart går ut. Og om jeg skulle ta feil og det er mange måneder igjen, skader det ikke å ha prata med saksbehandleren min, tross alt... Håper dette går bra. Anonymkode: 144db...abb Så flott at du kontakta NAV. :D Grattis! Det er viktig at NAV ser at du tar mest mulig kontroll på eigen kropp, sjel og skjebne, så dette var viktig. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #14 Skrevet 19. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skrev jo tidligere at vedtaket ditt går ut om en måned. Anonymkode: 95a3e...182 Jeg tror det var en måned, fordi jeg fikk AAP innvilga 16.05.14 og de fatter vedtak på halv- eller helårsbasis. Men jeg husker ikke. Og papiret har jeg klart å rote bort. (Yes, mom.) Anonymkode: 144db...abb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #15 Skrevet 19. april 2017 6 minutter siden, Smascha skrev: Så flott at du kontakta NAV. :D Grattis! Det er viktig at NAV ser at du tar mest mulig kontroll på eigen kropp, sjel og skjebne, så dette var viktig. Takk, takk! Var ekkelt, men kanskje det ikke går til helvete nå. Heh. Krøsser fingra. Anonymkode: 144db...abb 1
Smascha Skrevet 19. april 2017 #16 Skrevet 19. april 2017 (endret) På 19.4.2017 den 20.31, AnonymBruker skrev: Takk, takk! Var ekkelt, men kanskje det ikke går til helvete nå. Heh. Krøsser fingra. Anonymkode: 144db...abb Større sjanser for at ikkje går til helvete no. Ein saksbehandler vil ha eit positivt førsteinntrykk av deg når du viser at er interessert i å få endeleg avklaring og sjølv tar initiativ til dette. You go girl! Edit; Eller evt; "you go, boy!" Endret 19. april 2017 av Smascha
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #17 Skrevet 20. april 2017 Bare husk at du ikke trenger å stå der med lua i hånda, verken hos NAV eller her på KG. Uføretrygd og AAP er ikke almisser du må be felleskapet pent om å få. NAV er vår felles forsikring. Vi betaler forsikringspremie i tilfelle noe skulle skje. Noe har skjedd deg så du skal selvsagt bli dekket. Se på det som forsikringsutbetaling. Løft hodet og vær heller stolt. Du fremstår som om du unnskylder deg for at du er til. NAV er til for deg, ikke omvendt. Anonymkode: 317ff...4db 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå