AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Leter meg halveis ihjel, så om noen har informasjon om dette ville jeg ha satt enormt pris på litt hjelp. Dagpenger, og dagsats. La oss si at jeg har en dagsats på 586, er det slik at det er da beregnet for 1 uke? Altså Få utbetalt 1172 hver andre uke? Eller har jeg misforstått noe veldig feil her nå? Jeg antok at dagsats betydde pr dag? Ingen skatt trukket. Jeg tjente ca 890,- pr dag før jeg ble arbeidsledig og hadde utbetalt ca 26.000 brutto, og hadde regnet meg fram til ca 12,000,- (grovt regnet) Det står at perioden er fra 03.04 - 16.04 586 x 2, kan dette virkelig stemme? Anonymkode: 7b289...75e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Google "dagpenger kalkulator", så får du svaret. Anonymkode: c46df...3b6
Mokkilokki Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Hvis du har dagsats på 586 kr ganger du det med 5 dager. Du må jo betale skatt av dette. Dagpenger utbetales hver 14 dag.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Ts igjen her; skatt er trukket 180,- så sitter jo da igjen med 992. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Google "dagpenger kalkulator", så får du svaret. Anonymkode: c46df...3b6 Joda, dit kom jeg også, men spørsmålet er jo 992,- for to uker? Etter skatt.. Det gir jo ikke særlig mening når dagssatsen er på 586,- Akkurat nå, Mokkilokki skrev: Hvis du har dagsats på 586 kr ganger du det med 5 dager. Du må jo betale skatt av dette. Dagpenger utbetales hver 14 dag. Ja, det var slik jeg også tenkte, skatt er trukket, jeg som så feil, men da som nevnt 992,- sitter jeg igjen med da. Om jeg hadde regnet riktig så skulle jeg vel ha fått 3000 - skatt = sum, og ikke 1172 - 180 = 992? Merk; 03/04 til 16/04. Er det fordi det har vært påske eller? Jeg skal uansett innom Nav i morgen, men jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor det er så lavt? Anonymkode: 7b289...75e
debattanten Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts igjen her; skatt er trukket 180,- så sitter jo da igjen med 992. Joda, dit kom jeg også, men spørsmålet er jo 992,- for to uker? Etter skatt.. Det gir jo ikke særlig mening når dagssatsen er på 586,- Ja, det var slik jeg også tenkte, skatt er trukket, jeg som så feil, men da som nevnt 992,- sitter jeg igjen med da. Om jeg hadde regnet riktig så skulle jeg vel ha fått 3000 - skatt = sum, og ikke 1172 - 180 = 992? Merk; 03/04 til 16/04. Er det fordi det har vært påske eller? Jeg skal uansett innom Nav i morgen, men jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor det er så lavt? Anonymkode: 7b289...75e Dagpenger utgjør ca 62,5% av hva du hadde i lønnet arbeid. NAV bruker gjerne forrige års inntekt, eller de 3 siste årene, ikke hva du tjente akkurat før du ble ledig. Du kan sånn ca ta dagbeløpet og gange med 22 for å få sånn ca hva du vil få i mnd. 1 mnd er ca 22 virkedager.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Akkurat nå, debattanten skrev: Dagpenger utgjør ca 62,5% av hva du hadde i lønnet arbeid. NAV bruker gjerne forrige års inntekt, eller de 3 siste årene, ikke hva du tjente akkurat før du ble ledig. Du kan sånn ca ta dagbeløpet og gange med 22 for å få sånn ca hva du vil få i mnd. 1 mnd er ca 22 virkedager. Ja, og det hadde jeg regnet meg fram til, ca 12892 ,- før skatt, også deler vi dette på to som er 6446 brutto pr andre uke, spørsmålet er jo da hvorfor jeg bare har fått 1172 brutto utbetalt? For det å gå fra 26.000 brutto til 2344 prmnd. brutto var jo et litt større gap en bare 62,5% Nei, jeg ser jo at jeg må innom nav uansett, så jeg får nok bare høre med dem, men man sitter jo litt å får et hakeslepp og skal betale regninger med 992,- på kortet. Og til dere navhatere, jeg søker på jobber, slapp helt av. Anonymkode: 7b289...75e
debattanten Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, og det hadde jeg regnet meg fram til, ca 12892 ,- før skatt, også deler vi dette på to som er 6446 brutto pr andre uke, spørsmålet er jo da hvorfor jeg bare har fått 1172 brutto utbetalt? For det å gå fra 26.000 brutto til 2344 prmnd. brutto var jo et litt større gap en bare 62,5% Nei, jeg ser jo at jeg må innom nav uansett, så jeg får nok bare høre med dem, men man sitter jo litt å får et hakeslepp og skal betale regninger med 992,- på kortet. Og til dere navhatere, jeg søker på jobber, slapp helt av. Anonymkode: 7b289...75e Alt dette står i papirene du har fått fra NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, og det hadde jeg regnet meg fram til, ca 12892 ,- før skatt, også deler vi dette på to som er 6446 brutto pr andre uke, spørsmålet er jo da hvorfor jeg bare har fått 1172 brutto utbetalt? For det å gå fra 26.000 brutto til 2344 prmnd. brutto var jo et litt større gap en bare 62,5% Nei, jeg ser jo at jeg må innom nav uansett, så jeg får nok bare høre med dem, men man sitter jo litt å får et hakeslepp og skal betale regninger med 992,- på kortet. Og til dere navhatere, jeg søker på jobber, slapp helt av. Anonymkode: 7b289...75e Ts igjen, har en ulempe med å trykke på send før jeg er ferdig med å skrive. Debattanten, ja, når jeg ser dagssaten så ser jeg at det er regnet ut fra mine 3 siste år, som har vært sammenhengende 26,000 (25 det ene året, 27 det ene året, 26 det siste året) Anonymkode: 7b289...75e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 Nei, jeg drar ned på nav i morgen så hører jeg med dem. Ser at dere prøver å hjelpe, men tror vi alle misforstår hverandre litt. Takk for hjelpen uansett! Anonymkode: 7b289...75e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 Dagsats er nettopp det, dagsats. Altså summen du får per dag. Den må du gange med fem, ettersom du ikke får dagpenger i helgen. Når du har ganget med fem, får du ukessatsen, og derifra bør det ikke være så vanskelig å finne ut hva man får i måneden. Anonymkode: c46df...3b6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 Har du nettopp fått dagpenger? Karenstid? Sa du opp selv? Du har kun fått for 2 dager i løpet av en 14 dagers periode ikke sant? Kan du evt ha krysset av noe feil på meldekortet? Anonymkode: 7085d...0de 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dagsats er nettopp det, dagsats. Altså summen du får per dag. Den må du gange med fem, ettersom du ikke får dagpenger i helgen. Når du har ganget med fem, får du ukessatsen, og derifra bør det ikke være så vanskelig å finne ut hva man får i måneden. Anonymkode: c46df...3b6 Som er ca 3000 x 6000, det er ikke problemet, problemet er bare at jeg ikke fatter hvorfor utbetalingen er så lav på nettopp 992 etter skatt. Men, jeg vil ikke skape en diskusjon ut av dette, så da tar jeg bare turen ned i morgen, også får vi det unna med en gang, uten at vi trenger å gå å grubble på det. Jeg setter pris på alt av hjelp jeg får i tråden her, men ja - jeg vet hvordan jeg regner ut dagssats, jeg vet, eller visste sånn ca hva jeg skulle få, problemet er jo bare når det er ca 5008,- som mangler. Men som nevnt flere ganger, jeg legger det dødt nå, også drar jeg innom dem i morgen og hører. Da slipper vi alle å hisse oss opp med misforståelser, men jeg setter selvfølgelig pris på at dere vil hjelpe! 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du nettopp fått dagpenger? Karenstid? Sa du opp selv? Du har kun fått for 2 dager i løpet av en 14 dagers periode ikke sant? Kan du evt ha krysset av noe feil på meldekortet? Anonymkode: 7085d...0de Fikk første utbetaling i dag, karantenetid på 3mnd, 2mnd før det (3mnd oppsigelse, måtte avslutte etter 1), ble syk nav trodde ikke på legen og måtte begynne på 3 nye igjen, så totalt 8mnd (ja, jeg har mistet håpet for lenge siden, sparepenger er godt brukt og jeg behøver ikke å høre kjeften som jeg vet at dere gjerne vil gi meg, jeg har søkt jobber og vært aktiv). Krysset av for alt riktig, sendt inn når det skal (alarm lørdagsmorgen hver 2.uke) Anonymkode: 7b289...75e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #13 Skrevet 19. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du nettopp fått dagpenger? Karenstid? Sa du opp selv? Du har kun fått for 2 dager i løpet av en 14 dagers periode ikke sant? Kan du evt ha krysset av noe feil på meldekortet? Anonymkode: 7085d...0de Dette. Fra hvilken dato har du fått innvilget dagpenger? Selv om du sender meldekort for to uker får du jo ikke utbetalt for to uker om du fikk innvilget dagpenger først fra uke 2 i perioden.. Så skal det avspaseres 3 ventedager og det vil da totalt for perioden bare bli utbetalt for to dager.. Har du jobbet i perioden du er innvilget dagpenger skal dette meldes fra om på meldekortet og du får fratrekk for timene/dagene i jobb... Om du ikke finner ut av det kan du ringe 5555 3333 og be om forklaring. Anonymkode: 90a6a...234
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #14 Skrevet 19. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette. Fra hvilken dato har du fått innvilget dagpenger? Selv om du sender meldekort for to uker får du jo ikke utbetalt for to uker om du fikk innvilget dagpenger først fra uke 2 i perioden.. Så skal det avspaseres 3 ventedager og det vil da totalt for perioden bare bli utbetalt for to dager.. Har du jobbet i perioden du er innvilget dagpenger skal dette meldes fra om på meldekortet og du får fratrekk for timene/dagene i jobb... Om du ikke finner ut av det kan du ringe 5555 3333 og be om forklaring. Anonymkode: 90a6a...234 Første gang 03.12, sendte meldekort som vanlig, ble passe syk i slutten av desember, januar hvor jeg bokstavelig talt ikke klarte annet enn å dra meg bort på do, stå oppreist og i det hele tatt løfte mobilen (måtte inn på sykehus, antibiotika intravanøst, b12 mangel og hele regla bortover, et skikkelig spark i ræva fra karma) og neste ble da innvilget fra 23.01. Jeg kunne ha fått en sykemelding, det skal nevnes, men legen mente at det ikke var nødvendig. Mye som skurrer hos den legen, så skal bytte lege ved månedskiftet. Ikke jobbet. Som nevnt, igjen, så må jeg ned til byen i morgen uansett for et jobbintervju (glede!) så da tenkte jeg å ta turen innom dem. Anonymkode: 7b289...75e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #15 Skrevet 19. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første gang 03.12, sendte meldekort som vanlig, ble passe syk i slutten av desember, januar hvor jeg bokstavelig talt ikke klarte annet enn å dra meg bort på do, stå oppreist og i det hele tatt løfte mobilen (måtte inn på sykehus, antibiotika intravanøst, b12 mangel og hele regla bortover, et skikkelig spark i ræva fra karma) og neste ble da innvilget fra 23.01. Jeg kunne ha fått en sykemelding, det skal nevnes, men legen mente at det ikke var nødvendig. Mye som skurrer hos den legen, så skal bytte lege ved månedskiftet. Ikke jobbet. Som nevnt, igjen, så må jeg ned til byen i morgen uansett for et jobbintervju (glede!) så da tenkte jeg å ta turen innom dem. Anonymkode: 7b289...75e 12 uker ventetid fra 230117 er ferdig i slutten av uke 14 om du avspaserer sammenhengende uten stopp.. Meldeperioden din dekker uke 14 og 15. Det er kun en av de ukene du har rett på dagpenger og så må du i tillegg avspasere 3 "vanlige" ventedager (som alle som får dagpenger må gjøre) og da gjenstår det to dager du får utbetaling for. . Først neste meldeperiode kan du forvente full utbetaling av dagpenger... Utbetalingen er såvidt jeg kan skjønne korrekt.. Anonymkode: 90a6a...234 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #16 Skrevet 19. april 2017 Logg deg inn på ditt nav, der ser du underlaget for betalingen din. Anonymkode: 9ba7e...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #17 Skrevet 19. april 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: 12 uker ventetid fra 230117 er ferdig i slutten av uke 14 om du avspaserer sammenhengende uten stopp.. Meldeperioden din dekker uke 14 og 15. Det er kun en av de ukene du har rett på dagpenger og så må du i tillegg avspasere 3 "vanlige" ventedager (som alle som får dagpenger må gjøre) og da gjenstår det to dager du får utbetaling for. . Først neste meldeperiode kan du forvente full utbetaling av dagpenger... Utbetalingen er såvidt jeg kan skjønne korrekt.. Anonymkode: 90a6a...234 Da gir det jo mye mer mening. Sist jeg snakket med nav sa de at jeg skulle få utbetalt "full utbetaling" når karantenetiden var ferdig. Ikke at det har så mye å si, men jeg hadde 12 uker på første 03.12.16, men 11 uker og 3 dager på den som ble invilget 23.01, noe som sikkert ikke har så mye å si. Men takk, du forstod nogelunde hva jeg spurte etter. Stikker likevel ned i morgen for å høre, for da er det noen som tuller med informasjonen jeg får oppgitt. Det står nemlig i det siste vedtaket om at jeg har 11 uker og 3 dager ventetid, men ved karanteneslutt vil jeg likevel få utbetalt dagssats 586 x 10 den 19.april grunnet oppholdet i desember/januar. Så, da sitter det vel en nede på det kontoret som sikkert har lyst å svare meg på nettopp det. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Logg deg inn på ditt nav, der ser du underlaget for betalingen din. Anonymkode: 9ba7e...bb9 Der stod det ikke mer enn 586 x 2, og nå har jeg fått så mye forskjellig informasjon fra alle på det navkontoret at det er blitt komisk. Igjen folkens, jeg takker for alt av hjelp. Setter pris på at dere gidder å holde dere nogelunde i skinnet for min del, og ikke begynner med den klassiske kg-kjeftningen. Anonymkode: 7b289...75e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #18 Skrevet 19. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da gir det jo mye mer mening. Sist jeg snakket med nav sa de at jeg skulle få utbetalt "full utbetaling" når karantenetiden var ferdig. Ikke at det har så mye å si, men jeg hadde 12 uker på første 03.12.16, men 11 uker og 3 dager på den som ble invilget 23.01, noe som sikkert ikke har så mye å si. Men takk, du forstod nogelunde hva jeg spurte etter. Stikker likevel ned i morgen for å høre, for da er det noen som tuller med informasjonen jeg får oppgitt. Det står nemlig i det siste vedtaket om at jeg har 11 uker og 3 dager ventetid, men ved karanteneslutt vil jeg likevel få utbetalt dagssats 586 x 10 den 19.april grunnet oppholdet i desember/januar. Så, da sitter det vel en nede på det kontoret som sikkert har lyst å svare meg på nettopp det. Der stod det ikke mer enn 586 x 2, og nå har jeg fått så mye forskjellig informasjon fra alle på det navkontoret at det er blitt komisk. Igjen folkens, jeg takker for alt av hjelp. Setter pris på at dere gidder å holde dere nogelunde i skinnet for min del, og ikke begynner med den klassiske kg-kjeftningen. Anonymkode: 7b289...75e Ta gjerne kontakt med Nav om du mener det ikke stemmer, men det er ikke noe poeng å gå til NAV kontoret.De svarer ikke på slike spørsmål. Ring heller kontaktsenteret på tlf 5555 3333. De kan sjekke vedtakene dine opp mot meldekortene som er sendt. Lykke til med jobbsøkingen 😊 Anonymkode: 90a6a...234
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #19 Skrevet 19. april 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta gjerne kontakt med Nav om du mener det ikke stemmer, men det er ikke noe poeng å gå til NAV kontoret.De svarer ikke på slike spørsmål. Ring heller kontaktsenteret på tlf 5555 3333. De kan sjekke vedtakene dine opp mot meldekortene som er sendt. Lykke til med jobbsøkingen 😊 Anonymkode: 90a6a...234 Tusen takk, da ringer jeg dem i morgen Anonymkode: 7b289...75e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2017 #20 Skrevet 23. mai 2017 Fikk vedtak i dag på dagpenger, forstår ikke helt dette med ventedager. Skal jeg krysse av noe ang det? Eller skal jeg ikke gjøre noe? Anonymkode: d0310...128
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå