Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok en IQ test på Mensa.no, fordi jeg egnt. var nysgjerrig på om jeg lå rundt gjennomsnittet eller ei. Syns det var stressende så på de 5 siste ca så tenkte jeg ikke særlig mye og bare klikka. Forventet selvsagt ikke å ligge over gjennomsnittet, men at jeg fikk 103 ga meg et lite slag i trynet... En venninne av meg hadde tatt en eller annen IQ test etter 2-3 glass vin og hun fikk 105, og en annen venninna sa hun har rundt 113 i IQ... 

Har jeg grunn til å føle meg dum? Er jo innenfor gjennomsnittet i følge wikipedia, og jeg vet at dette ikke definerer meg som person, men nå føler jeg at alt jeg sier bare er naivt og tankeløst...

Anonymkode: f92a2...e41

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ingen skam å være dum, du kan jo ikke noe for det selv.

Endret av MajorasMaske
  • Liker 3
Skrevet

Bare tull. Om du er dum eller ikke, vet jeg ikke, men iq-tester på nettet er ikke til å stole på. Det handler jo også om evnen til å bruke informasjon.

Både min sønn og min mann har tatt iq-test - det foregikk over flere timer og et digert skjema og nøye oppfølging.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har bare grunn til å føle deg dum hvis du tror at å ha gjennomsnittlig IQ automatisk gjør deg dum.

Anonymkode: f23e9...c11

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

IQ tester er ikke endelige, og er heller ikke en indikator på om du er en bra person. Jeg kjenner intelligente mennesker som scorer 130 som er arrogante, bedrevitende og tror de vet best bare fordi de scorte høyt på en IQ test, samt gjerne er dømmende ovenfor andre mennesker. Og jeg kjenner de som ikke er så smarte, men som er åpent sinnede og aksepterende mennesker, som har en fin balanse mellom å sette grenser og å akseptere at mennesker er ulike. For dem handler det ikke om å være best elelr hevde seg ved å rakke ned på andre

Om du ønsker å lære mer og utvide horisonten din, så er det jo bare å plukke opp ei historiebok eller lese litt illustrert vitenskap, eller kanskje lese en pop- vitenskapsbok. 

Anonymkode: adadb...eb2

• Liker 4
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok en IQ test på Mensa.no, fordi jeg egnt. var nysgjerrig på om jeg lå rundt gjennomsnittet eller ei. Syns det var stressende så på de 5 siste ca så tenkte jeg ikke særlig mye og bare klikka. Forventet selvsagt ikke å ligge over gjennomsnittet, men at jeg fikk 103 ga meg et lite slag i trynet... En venninne av meg hadde tatt en eller annen IQ test etter 2-3 glass vin og hun fikk 105, og en annen venninna sa hun har rundt 113 i IQ... 

Har jeg grunn til å føle meg dum? Er jo innenfor gjennomsnittet i følge wikipedia, og jeg vet at dette ikke definerer meg som person, men nå føler jeg at alt jeg sier bare er naivt og tankeløst...

Gratis tester er ikke nøyaktige.. Jeg fikk 114 på gratis testen til mensa.no. Men det bryr jeg meg ingenting om egentlig. Jeg vet hvem jeg er. Jeg er smart på det jeg er god på, jeg er oppegående og "normal" :) Ingenting er normalt, så derfor hermetegn :) 

Ikke føl deg dum. Husk at du "ikke tenkte og bare klikka". Det ender jo alltid dårlig. Hadde du tatt deg sammen kunne resultatet blitt noe annet, mye bedre.

Du vet hva du er god på. Hva DU er smart på. Om du virkelig ønsker å vite iq din, så ville jeg brukt litt penger på å gjøre det ordentlig. Men hva er poenget? Legg fra deg de nett testene..

En ting til: Å være smart betyr ikke at man er en god person. Det samme med "mindre smart". Det går begge veier. Det finnes gode og dårlige mennesker som er smarte og ikke-smarte :)  Det finnes jo noen av de som er så smarte, at de nesten er "dumme". De er ikke dumme, men de er så smarte at det ofte går utover andre området i livet til dem. Spesielt den sosiale biten. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det men :) Søk det opp :) 

Om du ønsker å bli litt smartere, så kan du jo få litt mer kunnskaper. Hva med å lese noe? Lære noe nytt? Være nysgjerrig og engasjert i forskjellige ting? 

Endret av Minlillesky
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor føler du på det? Du er helt normal, det er jo det beste i hele verden.

Anonymkode: 2c7ae...eeb

• Liker 3
Skrevet

Ja, 103 er lavt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Ikke stol på resultater fra IQ-tester du kan ta hjemme.  

2. Du skriver selv at det gikk litt fort unna på noen spørsmål. 

3. Intelligens er mer enn IQ 

4. Selv om man har lavere IQ enn andre kan man kompensere for det, eksempelvis ved å jobbe hardere. 

Jeg synes ikke du skal tenke noe særlig mer på dette. 

Anonymkode: 7b2a3...4bc

• Liker 3
Skrevet

Tok testen nå, og fikk 130 i ''IQ''... 

For ein utruleg meiningslaus test. Eg er intelligent nok til å vite at eg ikkje er meir intelligent enn 97% av befolkninga. 

Å tru at ein kan avdekke og danne eit samanlikningsgrunnlag for eit individs fulle kognitive eigenskaper utelukkande basert på 35 spørsmål der ein skal setje visuelle forme i eit system er rett og slett idiotisk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hoywin skrev:

Tok testen nå, og fikk 130 i ''IQ''... 

For ein utruleg meiningslaus test. Eg er intelligent nok til å vite at eg ikkje er meir intelligent enn 97% av befolkninga. 

Å tru at ein kan avdekke og danne eit samanlikningsgrunnlag for eit individs fulle kognitive eigenskaper utelukkande basert på 35 spørsmål der ein skal setje visuelle forme i eit system er rett og slett idiotisk.

Hva om du overvurderer mennesker? Hva om mennesker er egentlig idioter og du har i alle disse årene trodd at de forstår like mye som deg selv?

• Liker 1
Skrevet

Eller kanskje er eg så dum at alle rundt meg fremstår som smarte. Uansett så er IQ-tester fjas.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Hoywin skrev:

Eller kanskje er eg så dum at alle rundt meg fremstår som smarte. Uansett så er IQ-tester fjas.

IQ tester kan fortelle noe om en persons evne til å prosessere informasjon. Men der er tilfeller av mennesker som tenker annerledes men fortsatt er smarte, IQ tester er ikke endelige, men ofte vil de nok si noe om et individs evne. Scorer du høyt på IQ tester har du noen talenter mange andre ikke har. Det betyr ikke at du har en bedre forståelse av ting, det betyr bare at du har mye proseseringsevner. Man kan ha mye hjerne power uten at man nødvendigvis bruker dem bra. Noen forstår virkeligheten på en måte som ikke vil vises på en standard iq test

• Liker 4
Skrevet

Du er ikke noe mer dum enn Ole Nordmann. Du fikk nesten nøyaktig gjennomsnittet. 

Nå kan man diskutere hvor smart gjennomsnittsnordmannen er, men de er da altså.. gjennomsnittlig. Ingen grunn til å tenke at du er noe mer naiv og tankeløs enn andre

AnonymBruker
Skrevet

IQ-tester på nett kan du ikke stole på. Jeg har tatt en ekte en, og den foregikk over flere timer i et kontrollert miljø. Og til tross for at jeg er over snittet intelligent har jeg likevel mange ting jeg ikke forstår, strøket på eksamen osv. Mange med lavere IQ er flinkere enn meg i mye.

Anonymkode: 4a7a3...492

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

103 er jo helt normalt, det samme er dine venninners resultater, ingen er veldig dumme eller veldig smarte av dere...

Anonymkode: a42d7...563

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne tar jeg som anonym.

Nå vet jeg ikke hvor pålitelige sånne tester på nettet er, og jeg ville ikke tatt det for god fisk. Men en IQ på rundt 100 er vel uansett gjennomsnittlig. Det betyr at de fleste mennesker har en IQ som ligger omtrent der. Jeg er der at jeg tror man kan utrette omtrent det man vil som et gjennomsnittlig menneske - om det så er å bli hjernekirurg eller frisør. Jeg tror ikke den ene eller den andre nødvendigvis er smartere enn den andre. Det går på motivasjon og ønsker.

Jeg har venner som er leger, og jeg har venner som er ufaglærte. Og jeg oppfatter ikke nødvendigvis den "du tror" som smartere enn den andre. Skoleflink og motivert betyr ikke nødvendigvis mer intelligent. Det er jeg helt overbevist om.

Jeg har et par venner som jeg har kjent siden barndommen, som jeg vet har usedvanlig høy IQ. Det har vært mye mobbing, for å si det sånn. Vi var en liten gjeng, og vi fant hverandre på tross av alderstrinn, trolig noe mer intelligente enn gjennomsnittet (jeg definitivt som den minst intelligente, hehe). Mange felles interesser og god stemning, men likevel en veldig vanskelig oppvekst for et par av mine kompiser. Han ene klarer seg veldig fint i dag, men han andre er uføretrygdet. Han kunne sikkert kurert kreft, om ikke høy IQ kom med sine baksider.

Jeg tror det er fint å være et gjennomsnittlig menneske. Man opplever ikke at klassekamerater slenger spydige kommentarer i din retning om skolestilen din blir lest høyt opp av læreren (som vanlig). Eller at læreren ber deg forklare regnestykket for sidemannen, som tenker at du er en sær dust. Du trenger ikke kjede deg i skoletimene i mange år, og oppfatte det meste som repetisjon fra barneskolen omtrent. Du får ikke utlevert egne oppgaver du må pusle med for deg selv, fordi lærebøkene blir for enkle, og fordi det er meningsløst for deg at læreren bruker tid på å gå gjennom oppgavene dere nettopp har løst på tavlen. Du lærer ikke at det er OK å aldri måtte anstrenge seg for å oppnå noe.

Tenk på det. IQ på rundt 100 er trolig en veldig fin ting. De fleste forventer at man ligger omtrent der.

Anonymkode: 621a9...9e8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan trene seg opp til å bli bedre på IQ-tester. Selv dumme folk kan klare det når de er motivert. Hvis du er flink i sudoku, betyr det bare at du er flink i sudoku, ikke at du er kjempe intelligent i alle områder. 

Anonymkode: b14c4...fbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt gjennomsnittlig. Sånn som folk flest. :)

Anonymkode: af5d3...044

Skrevet (endret)

Dere som sier at online-testen på mensa.no er useriøs og at  "ordentlige" IQ-tester foregår over flere timer, Mensa kjører jo en offisiell hurtigtest på 20 minutter der mange av oppgavene tilsvarer de som er på online-testen. Hvordan kan dere da mene at den er useriøs?

Endret av minimymlen
Faktasjekk :)
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...