Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hobby som jeg for tiden kan tjene etpar tusen i måneden på. Har lest disse linkene om hobby og næringsinntekt, og lurer på om noen har erfaringer og konkrete eksempler fra egen hobby som de evt. har gjort om til næringsvirksomhet på et tidspunkt? 
Usikker på når jeg skal melde dette inn. Kommer nok til å ta kontakt med skatteetaten ved slutten av året om dette fortsetter å gi inntekt og særlig om inntekten går mye opp. 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Planlegge/Nar-blir-det-naringsvirksomhet/

http://www.aftenposten.no/norge/Hobby-eller-naring-408476b.html

https://hjelp.conta.no/fakturaskolen/hobby-eller-naering/

Ser at de regner en oppstartsperiode på 5 år. Jeg har gått på diverse kurs i ca 8 år som beløper seg til ca 50 000 og jeg er ikke i nærheten av å tjene inn de 50 000 på etpar år enda. Så dette har ikke gått i overskudd på noen som helst slags måte, men er usikker på om jeg får regnet de kursene som oppstart, OG jeg vet ikke om jeg har hatt "lov" til å gå på kurs siden jeg har hatt midlertidig uføretrygd/uføretrygd mens jeg har gått på dem. Hadde også attføring med disse kursene i en periode men så at jeg ikke ville kunne jobbe noe særlig så måtte kapitulere og søke om uføretrygd istedenfor.

Er usikker på om det er lurt å inkludere disse kursene i oppstartsperioden da jeg er usikker på om NAV ser det som brudd på regler og jeg vil ende med å måtte betale tilbake penger eller hva...

Syns alt dette er komplisert å forholde seg til, særlig når jeg nesten ikke tør å be disse etatene om hjelp.

Anonymkode: e0ab4...b04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye enklere å svare deg om du sier hvilken hobby dette er?

Anonymkode: 049f4...ae0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke, for da utvikler det seg til en hetsetråd. Men det er enkelte som lever av det selv om det ikke er direkte vanlig. Det er nærmere massasje enn bilverksted for å si det sånn, i den "alternative" leiren.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som dyretolk.

Hetsende innlegg eller innlegg som diskuterer yrket blir rapportert omgående.

Skrevet

Grenser går ved "egnet til overskudd", dvs at det er uviktig om du faktisk har overskudd eller ikke, men om det mulig for deg å ha det.  Grensen er også ganske skjønnsmessig, så den eneste som kan gi et faktisk svar er skatteetaten.  Du sier at du allerede har inntekt på det, og hvis denne inntekten går utover bare vennetjenester ville min personlige vurdering være at det er næring.

For å ta meg som et eksempel.  Jeg sydde brudekjole til en venninne.  Dette var ikke næring.  Så var det en av hennes venninner som ville ha en brudekjole, og så var det en venn av mamma som ønsket seg en ballkjole, og så var det en bekjent av en bekjent, og et eller annet sted der så ble det næring.

Når det gjelder kurs så er disse dessverre ikke å anse som kostnader for firmaet med mindre kursene er for å opprettholde en sertifisering du allerede har.  Så en regnskapsfører som ønsker å ble revisor kan ikke kreve dette som en kostnad, mens en revisor som må ta kurs for å opprettholde autorisasjonen sin kan kreve fradrag for det.  La oss si at du har tatt kurs i akupunktur.  Disse kursene er ikke fradragsberettiget.  Men dersom det er krav om at alle sertifiserte akupunktører må ta oppfriskningskurs hvert tredje år, så kan du få fradrag for oppfriskningskursene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke, for da utvikler det seg til en hetsetråd. Men det er enkelte som lever av det selv om det ikke er direkte vanlig. Det er nærmere massasje enn bilverksted for å si det sånn, i den "alternative" leiren.

Gi blaffen i om det blir en hetsetråd. Jeg kan en god del om dette. og du kan stole på/dobbeltsjekke mine svar:-).

Hetserne kan du bare la være å svare:-)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som dyretolk.

Hetsende innlegg eller innlegg som diskuterer yrket blir rapportert omgående.

Ok...slett ikke det jeg forventet:-)

Du kan drive med dette som hobby sålenge du kan dokumentere at utgiftene dine er ca like store som inntektene. Begynner du å tjene penger på det, nærmer du deg det å drive næring.

Hvordan har du tenkt å ta betalt for dette? Med faktura eller rett i hånden?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok...slett ikke det jeg forventet:-)

Du kan drive med dette som hobby sålenge du kan dokumentere at utgiftene dine er ca like store som inntektene. Begynner du å tjene penger på det, nærmer du deg det å drive næring.

Hvordan har du tenkt å ta betalt for dette? Med faktura eller rett i hånden?

Takk for svar :) 
Jeg tar betalt ved at eierne setter penger inn på min konto, jeg møter få av dem personlig.

Og jeg har igrunn ingen utgifter på det, så alt jeg får inn blir å regne som overskudd (om det som den andre sa stemmer, at kurs/utdannelse ikke kan regnes som utgifter)

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Kara W skrev:

Grenser går ved "egnet til overskudd", dvs at det er uviktig om du faktisk har overskudd eller ikke, men om det mulig for deg å ha det.  Grensen er også ganske skjønnsmessig, så den eneste som kan gi et faktisk svar er skatteetaten.  Du sier at du allerede har inntekt på det, og hvis denne inntekten går utover bare vennetjenester ville min personlige vurdering være at det er næring.

For å ta meg som et eksempel.  Jeg sydde brudekjole til en venninne.  Dette var ikke næring.  Så var det en av hennes venninner som ville ha en brudekjole, og så var det en venn av mamma som ønsket seg en ballkjole, og så var det en bekjent av en bekjent, og et eller annet sted der så ble det næring.

Når det gjelder kurs så er disse dessverre ikke å anse som kostnader for firmaet med mindre kursene er for å opprettholde en sertifisering du allerede har.  Så en regnskapsfører som ønsker å ble revisor kan ikke kreve dette som en kostnad, mens en revisor som må ta kurs for å opprettholde autorisasjonen sin kan kreve fradrag for det.  La oss si at du har tatt kurs i akupunktur.  Disse kursene er ikke fradragsberettiget.  Men dersom det er krav om at alle sertifiserte akupunktører må ta oppfriskningskurs hvert tredje år, så kan du få fradrag for oppfriskningskursene.

Takk for eksempelet med brudekjoler. Ryktet kommer antagelig til å spre seg her også, og de siste 3 mnd har jeg vel tjent ca 1-2000/mnd. Så overskudd blir det, men å leve av det vet jeg ikke om jeg hadde klart.

Kursene er det som til slutt gir sertifisering, jeg skal ta eksamen snart. Men utdannelsen blir ikke regnet som utgift altså?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for eksempelet med brudekjoler. Ryktet kommer antagelig til å spre seg her også, og de siste 3 mnd har jeg vel tjent ca 1-2000/mnd. Så overskudd blir det, men å leve av det vet jeg ikke om jeg hadde klart.

Kursene er det som til slutt gir sertifisering, jeg skal ta eksamen snart. Men utdannelsen blir ikke regnet som utgift altså?

Joda.

Dette er pr i dag hobbyen din som du har brukt 50000 på. Når hobbyen din har gitt deg godt over 50000 tilbake i form av inntekter, kan man begynne å snakke om næring:-). Bare sørg for å kunne dokumentere de utgifter du har hatt på hobbyen.

Du kan fint ha en hobby du bruker penger på som ufør, ingen problem der:-).

For at det skal kunne regnes som næring, må det også kunne gi overskudd over tid. Dette er ikke så enkelt for en ufør.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda.

Dette er pr i dag hobbyen din som du har brukt 50000 på. Når hobbyen din har gitt deg godt over 50000 tilbake i form av inntekter, kan man begynne å snakke om næring:-). Bare sørg for å kunne dokumentere de utgifter du har hatt på hobbyen.

For at det skal kunne regnes som næring, må det også kunne gi overskudd over tid. Dette er ikke så enkelt for en ufør.

Men hva om jeg hadde midlertidig ufør/ufør mens jeg tok noe som kan regnes som en utdannelse, vil NAV bli vanskelige om de får vite det? De vet det jo igrunn siden jeg tok jo deler på attføring....og dette kan man nemlig få studielån for. Jeg har hørt skrekkhistorier om at folk må betale tilbake penger når de har tatt utdannelse mens de hadde ytelser fra NAV, men tenkte aldri over det før jeg hørte om det. Det er jo ikke en utdannelse man tar på heltid, så man ville ikke trenge studielån om man jobbet f.ex., men det er en "skole".

Og det er sant det siste der, jeg vet ikke hvor stor arbeidskapasitet jeg har. Pr idag vil det være umulig for meg å jobbe mere enn at jeg tjener 3000/mnd.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda.

Nei, kurs og utdannelse er ikke å regne som utgifter for selvstendig næringsdrivende.  Hentet fra Skatte ABC 2017:

Sitat

Utdanning – tilskudd og kostnader

• Sktl. § 5-11, § 5-15 annet ledd, § 6-1 og § 6-43.
  • FSFIN § 5-15 B.
  • Takseringsreglene § 1-3-30.

1 Generelt

Fradragsretten for kostnader til utdanning er ulik avhengig av om det gjelder kostnader til å oppnå en bestemt grad/kompetanse eller om det gjelder kostnader til å vedlikeholde en allerede oppnådd grad/kompetanse. Kostnader til å oppnå en bestemt kompetanse eller grad, dvs. grunnutdanning, videreutdanning, spesialisering osv. er som utgangspunkt ikke fradragsberettigede. Dette gjelder både kostnader til egen utdanning og kostnader til forsørgedes utdanning. Det foreligger ikke fradragsrett selv om denne typen utdanning tas som flere korte kurs, kveldskurs ved siden av arbeidet mv.Kostnader til utdanning kan være fradragsberettigede hvis kostnadene er pådratt for å beholde en stilling som vedkommende allerede har, se pkt. 2.Det er fradragsrett for kostnader
  • til å holde ved like sin utdanning og/eller
  • til å holde seg à jour med utviklingen i faget

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Kara W skrev:

Nei, kurs og utdannelse er ikke å regne som utgifter for selvstendig næringsdrivende.  Hentet fra Skatte ABC 2017:

Har ingenting å bety. TS gjør dette som hobby pr nå og har brukt 50000 på det. Først må hobbyen gå i pluss før en kan snakke om noen næring.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ingenting å bety. TS gjør dette som hobby pr nå og har brukt 50000 på det. Først må hobbyen gå i pluss før en kan snakke om noen næring.

Nei, nå er det du som blander.  Man kan selvfølgelig bruke så mye penger man vil på en hobby.  I det øyeblikket den blir "egnet til overskudd" (uavhengig av om man faktisk har overskudd eller ikke), går det over til næring.  Når den går over til å bli næring kan man få fradrag for noen av oppstartskostnadene som man hadde før det ble næring, og kurs er ikke en av disse.  Hadde hun kjøpt inn utstyr f.eks kunne hun ha fått fradrag for dette, selv om det ble kjøpt inn før man hadde begynt å tenke på næring. Du har påstått at disse 50.000,- er med i beregningen om det er næring eller ikke, men de har altså ingenting å si.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe nytt i loven som sier man kan tjene inntil tusen kroner fra hver oppdragsgiver uten å måtte skatte?

Anonymkode: 5756d...7f1

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Kara W skrev:

Nei, nå er det du som blander.  Man kan selvfølgelig bruke så mye penger man vil på en hobby.  I det øyeblikket den blir "egnet til overskudd" (uavhengig av om man faktisk har overskudd eller ikke), går det over til næring.  Når den går over til å bli næring kan man få fradrag for noen av oppstartskostnadene som man hadde før det ble næring, og kurs er ikke en av disse.  Hadde hun kjøpt inn utstyr f.eks kunne hun ha fått fradrag for dette, selv om det ble kjøpt inn før man hadde begynt å tenke på næring. Du har påstått at disse 50.000,- er med i beregningen om det er næring eller ikke, men de har altså ingenting å si.

Dette har TS uansett 5 år på seg til å vurdere. Uansett hva du måtte påstå er TS virksomhet pr i dag utelukkende for en hobby å regne:

http://www.prosent.no/okonomi/skatt/ma-jeg-betale-skatt-av-hobbyinntekt/

En vesentlig del av TS inntekter må da komme fra virksomheten h*n driver. Jeg driver med dette til dagen og det er ingen mulighet for at skattemyndighetene vil vurdere TS sin virksomhet for noe annet enn hobby før h*n minst har tjent 70000+ ila en 3-årsperiode, etter gjeldende skjønn. (fra ca da når hobbyen begynte å faktisk gi inntekter, ikke etter hvor lenge TS har drevet med hobbyen sin)

Ethvert skattekontor vil bekrefte det jeg sier.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noe nytt i loven som sier man kan tjene inntil tusen kroner fra hver oppdragsgiver uten å måtte skatte?

Anonymkode: 5756d...7f1

Fra 1000 til 6000 alt etter hvor arbeidet utføres:

http://www.handlehvitt.no/handle-hvitt/hjelp-i-hjemmet-for-6000-kroner/

Driver man mye med dette, kan man oppleve at skattemyndighetene anser det som næring og du må registrere deg for mva osv.

En uskreven skjønnsgrense er her ca 50000. Dette behandles dog ulikt fra skattekontor til skattekontor, dessverre.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har TS uansett 5 år på seg til å vurdere. Uansett hva du måtte påstå er TS virksomhet pr i dag utelukkende for en hobby å regne:

http://www.prosent.no/okonomi/skatt/ma-jeg-betale-skatt-av-hobbyinntekt/

En vesentlig del av TS inntekter må da komme fra virksomheten h*n driver. Jeg driver med dette til dagen og det er ingen mulighet for at skattemyndighetene vil vurdere TS sin virksomhet for noe annet enn hobby før h*n minst har tjent 70000+ ila en 3-årsperiode, etter gjeldende skjønn. (fra ca da når hobbyen begynte å faktisk gi inntekter, ikke etter hvor lenge TS har drevet med hobbyen sin)

Ethvert skattekontor vil bekrefte det jeg sier.

Jeg ser jeg er litt utdatert på området.  Er den 5-års regelen ny, for den må jeg innrømme at jeg ikke har hørt om før. 

Hvor får du 70.000,- fra?  Det har jeg heller aldri hørt om.  

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kara W skrev:

Jeg ser jeg er litt utdatert på området.  Er den 5-års regelen ny, for den må jeg innrømme at jeg ikke har hørt om før. 

Hvor får du 70.000,- fra?  Det har jeg heller aldri hørt om.  

70000 er et normalt skjønn skattemyndighetene ville utgått fra i dette spesifike tilfellet. Hobbyen har kostet 50000, TS tjener inn igjen de og 20000 oppå der igjen. Om TS ikke bruker mer penger på hobbyen er det da et overskudd på 20000. Om dette overskuddet genereres ila 2-3 år, er det så lite at det fortsatt er for en hobby å regne. Om overskuddet genereres ila et par mnd og utsiktene til å fortsatt ha inntjening er fullt tilstede, vil skattemyndighetene helle mot næring.

Det ville isf også bli vurdert om TS var klar for å fortsatt drive med det i den skala at det fortsatt var sannsynlig at det ga overskudd over tid.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

70000 er et normalt skjønn skattemyndighetene ville utgått fra i dette spesifike tilfellet. Hobbyen har kostet 50000, TS tjener inn igjen de og 20000 oppå der igjen. Om TS ikke bruker mer penger på hobbyen er det da et overskudd på 20000. Om dette overskuddet genereres ila 2-3 år, er det så lite at det fortsatt er for en hobby å regne. Om overskuddet genereres ila et par mnd og utsiktene til å fortsatt ha inntjening er fullt tilstede, vil skattemyndighetene helle mot næring.

Det ville isf også bli vurdert om TS var klar for å fortsatt drive med det i den skala at det fortsatt var sannsynlig at det ga overskudd over tid.

Ah, takk for forklaringen. Det er noen år siden jeg jobbet med selvstendig næringsdrivende, og skatteetaten var alltid ganske forsiktige med å uttale seg om grensen mellom næring og hobby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...