Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Da prøver jeg nok en gang å gå ned i vekt. Er 171 og veier 77 kg, skal ned til 60 kg. Pga en psykisk lidelse må jeg ta ting veldig sakte ettersom vi i terapi jobber med ganske mye, og jeg må starte i det små og ta det knusende med ro. Jeg har allerede smurt meg med tålmodighet. Det første jeg skal begynne med er kostholdet, trening og mosjon blir ikke lagt inn før senere. Aktivitetsnivået mitt er veldig lavt. Litt husarbeid og gå til og fra bilen, gå litt på butikken osv er dagligdags. Jeg går også på medisiner (400 mg Seroquel hver dag), og disse medisinene gir meg økt matlyst og en dårligere metthetsfølelse.

I dag har jeg spist:
- 1 smoothie (med grønnsaker og frukt, mye grønt) 
- 2 knekkebrød med røkt laks 

Jeg våknet seint. Er fortsatt litt sulten. Til middag har jeg tenkt kylling med grønnsaker og ris, og ellers prøve meg på ulike hjemmelagde supper (potetsuppe, gulrotsuppe, lapskaus med pølser, thaisuppe, tomatsuppe). Det meste blir laget fra bunnen av. Har ikke brød til suppene. Så til kvelds blir det knekkebrød igjen med pålegg. 

Det jeg lurer på er om dette høres ok ut. Om jeg får søtsug eller sug etter mer mat (noe jeg sannsynligvis får) vil jeg prøve å spise frukt. Problemet er at frukter som eple, banan osv blir jeg dårlig av om jeg spiser det alene. I smoothie går det fint. Men spiser jeg et eple så får jeg mye luft i magen og luftsmerter. Mango, plommer, melon og lignende blir jeg derimot ikke dårlig av. Druer elsker jeg men dette er jo ikke spesielt sunt. 

Ellers lurer jeg på om dere har flere tips, da spesielt til middag. Helst innenfor en rimelig prisklasse da jeg er student. Jeg ønsker ikke å telle kalorier i fare for å havne i en mørk dal, jeg er prone til å utvikle spiseforstyrrelser og dette ønsker jeg ikke naturligvis. Jeg skal bli frisk. Men merker jeg blir stresset av alle de ulike matrådene der ute. Godteri blir kun spist på lørdag. 

Jeg er heller ikke særlig kresen. Men kan ramse opp de typiske sunne tingene jeg ikke liker. Jeg har prøvd ulike kombinasjoner, men disse tingene faller virkelig ikke i smak hos meg: 
- Cottage cheese
- Søtpotet
- Tomat 
- Makrell i tomat klarer jeg desverre ikke like selv om jeg elsker fisk og tomatsaus (merkelig siden jeg ikke liker tomat alene, hehe) 

Håper på gode tips og råd. Jeg sørger for å få i meg mye vann, drikker noen ganger pepsi max. Liker ikke sukkerbrus. Det jeg også lurer på er om jeg kan spise grovt brød i stedet for knekkebrød? Jeg liker ikke så godt knekkebrød. Men jeg vil gjerne bake brødet fra bunnen av selv om jeg ikke er verdens beste kokk. Viktig at brødet er grovt. Jeg har prøvd steinalderbrød, men det er håpløst. Syns det smaker fælt og er ikke godt med røkt laks, fiskepudding osv som jeg liker veldig godt! 

Anonymkode: 99a38...042

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spise hva du vil. Hvis du synes det er vanskelig å spise det du liker, så synes jeg du burde ta det opp med din behandler.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pringle skrev:

Du kan spise hva du vil. Hvis du synes det er vanskelig å spise det du liker, så synes jeg du burde ta det opp med din behandler.

Jeg kan jo ikke spise hva jeg vil. Det har jo gått veldig galt for jeg har gått opp i vekt siden jeg startet på medisinene... Kostholdet mitt har bestått mye av godteri og fet mat i flere uker. :( Og når jeg mosjonerer så lite som jeg gjør så må jeg jo passe på at jeg ikke får i meg altfor mye heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo ikke spise hva jeg vil. Det har jo gått veldig galt for jeg har gått opp i vekt siden jeg startet på medisinene... Kostholdet mitt har bestått mye av godteri og fet mat i flere uker. :( Og når jeg mosjonerer så lite som jeg gjør så må jeg jo passe på at jeg ikke får i meg altfor mye heller. 

Du kan spise hva du vil, men ikke hvor mye du vil. 

Anonymkode: 83284...7a5

Skrevet (endret)

Jeg synes at dette i utgangspunktet ser fint ut, men du trenger ikke nødvendigvis låse deg inne på knekkebrød. 

Lag deg grovbrød fra bunnen av, eller prøv havrebrød for eksempel. Supergodt brød synes jeg! 

Hvis du liker fisk, kan du jo lage deg fiskesuppe eller en god fiskemiddag. F.eks. ovnsbakt laks med grønnsaker. 

Kyllingfilet er vel det beste å spise av kyllingprodukter. Magert kjøtt er fint, f.eks. kylling og svin. Bruk karbonadekjøttdeig, svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig. 

Lag deg ulike varianter av salat eller wok! Lag sånn at du har i flere dager, det hjelper på lommeboka. 

Liker du havregryn? Lag deg havregrøt innimellom. Billig og godt, kan evt. toppes med bær eller honning.

Bruk mager kesam i stedet for rømme, dersom du bruker det i matlaging f.eks. 

Pepsi Max innimellom er nok ikke noe problem, det er jo sukkerholdig brus som er verst, og det drikker du jo ikke. Tror jeg så på TV2 Hjelper deg eller noe at man kan drikke opptil 3 liter med Pepsi Max hver dag uten at det gjør noe (litt usikker på dette altså, har ingen sikre kilder, men har lest eller sett det et sted). 

Du viser jo selv at du er klar over at det har blitt mye fet mat og godteri. Dersom du greier å holde deg til godteri en dag i uka, er det veldig bra.

Bruk matprat.no for å finne gode, spennende eller lettvinte middager. 

Man kan vel si at alt er lov, men ikke alltid. Alt med måte.

Ellers ønsker jeg deg lykke til! 

Endret av letterbomb
Gjest Lønnetre
Skrevet

Jeg anbefaler deg mindful eating. (Vet ikke hva det er på norsk jeg.) Det handler om å være tilstede mens man spiser, og å ta seg tid til å kun spise mens man har måltid, i stedet for å se på telefonen, farte rundt, eller se på TV. Jeg bruker dette, og jeg blir rett og slett mye mettere. Eller, det vil si, kan hende jeg ikke blir mettere, men siden jeg er oppmerksom så merker jeg at jeg blir det, og jeg driver ikke og spiser fordi jeg har vondt i følelsene. Når jeg passer på å fokusere på maten mens jeg spiser, blir jeg også lettere oppmerksom på hvorvidt det er følelsesspising, eller fordi jeg faktisk er sulten, noe som hjelper meg å jobbe med trøstespisingen min. Det har hjulpet meg å passe på signalene til kroppen bedre, og jamt over så spiser jeg da mindre. 

Det kan helt sikkert virke veldig kjedelig, det tenkte jeg også i begynnelsen "hva, skal jeg bare sitte og se i veggen og spise!?", men etter hvert går dette bedre. Jeg har fått mer matglede, og smakssansene virker å ha blitt bedre, og dette kan også ha forbindelse med at jeg ikke er like avhengig av sukker som jeg pleide. 

Lykke til! 

Skrevet

Når jeg leser åpningsinnlegget ditt er det første jeg tenker at du motarbeider deg selv. Du lister opp grunner til at det er vanskeligere for deg å gå ned i vekt, som om dette er enestående for din vektkamp. Alle kan finne sider som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. Er det ikke medisiner er det dårlige knær, småbarn, tidsklemma, andre sykdommer osv. Men forutenom stoffskifteproblemer er det ingen grunn til å ta fatt på motløshet, du har alle forutsetninger for å klare målet ditt.

På samme måte reagerer jeg på at du stadig skriver om "knusende ro", skal ikke begynne med mosjon før senere osv. Det går helt klart fint an å gå ned i vekt ved å kutte ut mat, men mosjon og trening er kjempeviktig for å holde kroppen i gang når du går ned i vekt. Det er kjempefint at du har smurt deg med tålmodighet, men grunnen til at vektnedgang tar tid er ikke fordi du skal gradvis bli mindre og mindre usunn, men fordi du ikke skal sulte deg. Å holde deg i aktivitet bidrar til at du ikke mister for mye muskelmasse, og heller mister fett. 

Jeg vet selvfølgelig ikke om du er funksjonshemmet eller har alvorlige fysiske begrensninger som gjør deg ute av stand til å bevege deg, men jeg vil anbefale å få litt mosjon. Ikke engang trening. Du trenger ikke skifte til treningsklær. Det holder lenge om du finner en liten rute på 3-5km, også bruker du 30-60min på å rusle denne i ditt tempo. Vær egoistisk og la det være "din tid" hvor du kan slappe av og bevege deg og få luftet hodet, det er kjempesunt for både kroppen og hodet, og gjør underverker for motivasjonen ellers. Det er vanskeligere å sitte hjemme i sofaen, se i veggen og tenke "jeg skal spise sunt, men jeg sulter, men jeg skal ikke spise". 

Hva gjelder matvarer syntes jeg også du fokuserer for negativt. Kalorier er viktig, men du behøver ikke telle dem dersom du vet cirka hva du kan spise store mengder av, og hva du kan spise små mengder av. Nøtter er eksempel på SUNN matvare, men som har høy kaloritetthet, så det holder å spise en liten håndfull, ikke spis en hel pose.

Godteri og brus ville jeg bare kuttet med en gang. Du trenger ikke være kjempenøye på mat, en god regel er at hvis du gjør kroppen en tjeneste ved å spise det, så spiser du det! Godteri faller derfor utenfor. 

Prøv å få i deg proteinrik mat, dette er muskelbevarende. 

Hva gjelder druene så har de fått et utfortjent dårlig rykte :) Du kan fint spise en boks druer og gå ned i vekt. En boks druer inneholder mye fruktsukker, men det er mye bedre enn vanlig sukker, i tillegg til mineraler og vitaminer. Det er heller ikke så mange kalorier som mange skal ha det til. Det er vel omtrent like mange kalorier i en boks druer som i to brødskiver. Hvis du er glad i druer syntes jeg du skal spise druer :) Jeg kan godt fortelle deg at jeg er rett under 60kg og spiser druer flere ganger i uka! Det er kjempegodt! Jeg spiser masse frukt, og ville aldri begrenset dette fordi det er kjempesunt! 

Du kan selvfølgelig spise grovt brød i stedet for knekkebrød, men det er da viktig at det er grovt slik at du blir mett av f. eks to vanlige brødskiver, i stedet for 4-5. 

Tips til proteinrike matvarer du kanskje liker som er fulle av bra næringsstoffer og kan hjelpe deg ned i vekt:

- Mager vaniljekesam (du bør kutte ut yoghurt ettersom dette verken metter spesielt bra og inneholder mye sukker. Vaniljekesam er kjempegod erstatning, proteinrikt og inneholder bare naturlig sukker. Obs, denne kan være litt dyr!) Spis denne med oppkuttet frukt, så både varer den lenger og smaker bedre!

- Egg (kokte egg eller lag omelett. Sunt, mettende og næringsrikt. Unngå stekte egg, og stek omelett i teflonpanne uten smør/olje).

- Laks/ørret

- Kikerter og andre bønner osv. Proteinrikt og mettende. Klarer du å vende deg til dette sparer du mye penger. Dette er latterlig billig, samtidig som det gir en følelse av å ha spist pasta/brød/ris, bare med bedre næringsstoffer. Bruk denne som f. eks erstatning for kylling i wok, så sparer du masse penger! 

- Fun light gele. Billig og kalorifri dessert dersom du blir skikkelig søtsugen! Dette er bare sunt, fordi du får i deg masse vann også!  

- Wok: Grønnsaker kan du spise så mye du vil av. Lag en stor porsjon slik at du lett kan varme opp. 

Til slutt vil jeg bare berømme deg for at du tar ansvar for egen kropp og jeg ønsker deg masse lykke til! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...