AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Noen som har det? Erfaringer? Jeg har en liten leilighet så kan ikke se for meg at en bengal ville trivdes som innekatt hos meg, selv med mye stimuli.. Anonymkode: 34c23...5d4
Tvist Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 Med utekatt mener du en katt som går ut og inn, ikke bare ute?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 Er ikke bengaler mer utsatt for å bli stjålet på grunn av det spesielle utseendet? Mener å ha hørt det... Anonymkode: 98a48...476 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 Jeg har en bengal, han er kun inne. Pleier å ta han med ut på turer da, og da alltid i bånd. Selv om jeg absolutt er for at katter skal være ute, så vil jeg ikke anbefale å la en bengal være utekatt. Mange som får bengalen sin stjålet, selv i den lille byen jeg bor i har det vært mange tilfeller av dette. Jeg betalte 12 000 for min, gode penger å tjene på en sånn katt. Når det er sagt, så krever en bengal utrolig mye stimuli og aktivitet, så om du virkelig tenker å skaffe deg en, så burde du avsette mye tid til aktiviteteter f eks ute, slik at katten får brukt energi. En bengal som ikke får brukt energien sin blir fort et ma-re-ritt. Anonymkode: d22c3...358 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #5 Skrevet 20. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke bengaler mer utsatt for å bli stjålet på grunn av det spesielle utseendet? Mener å ha hørt det... Anonymkode: 98a48...476 Denne faren er sterkt overdrevet, dette er noe folk sier, men aldri kan backe opp med hverken enkelthendelser eller statistikk. Kattetyveri er ikke noe stort problem i Norge. Folk flest har heller ikke nok kunnskap om rasekatter, de fleste kan identifisere en perser og en siameser, men vil ikke se forskjell på en bengal og en vakker tabby huskatt. Bengal er ganske vanlig å ha som utekatt, da det er en aktiv rase med alle instinker i orden, men noen oppdrettere selger dem kun som innekatt. Anonymkode: e93af...072 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 5 timer siden, Tvist skrev: Med utekatt mener du en katt som går ut og inn, ikke bare ute? Ja såklart 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke bengaler mer utsatt for å bli stjålet på grunn av det spesielle utseendet? Mener å ha hørt det... Anonymkode: 98a48...476 Jo, en av tingene jeg er redd for. Bengalen jeg har fått tilbud om å overta er veldig flott i tegningene, og jeg kan se for meg at lett kan se at det er en spesiell katt... Aner ikke om kattetyveri er utbredt da... Anonymkode: 34c23...5d4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 Om du har råd til å miste 8000 kroner til en lastebil, så Ja ,de kan FINT gå utendørs ! Anonymkode: f767e...d39
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne faren er sterkt overdrevet, dette er noe folk sier, men aldri kan backe opp med hverken enkelthendelser eller statistikk. Kattetyveri er ikke noe stort problem i Norge. Folk flest har heller ikke nok kunnskap om rasekatter, de fleste kan identifisere en perser og en siameser, men vil ikke se forskjell på en bengal og en vakker tabby huskatt. Bengal er ganske vanlig å ha som utekatt, da det er en aktiv rase med alle instinker i orden, men noen oppdrettere selger dem kun som innekatt. Anonymkode: e93af...072 Men akkurat det, i kombinasjon med at katter kan finne på å finne seg nye hjem om de får bedre mat der osv, gjør at jeg aldri ville hatt en veldig dyr utekatt. Plutselig så har den flyttet fordi noen med stort hus med mye plass den kan boltre seg på, de er hjemmeværende så katten har selskap, den får god mat osv. Da er det sayonara, gamle eier. Men de kan selvsagt også bli stjålet. Anonymkode: 68cf5...1cd 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #9 Skrevet 21. april 2017 Du holder den inne. Tar den med ut i bånd. MASSE LEK inne. Anonymkode: 71eca...79c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #10 Skrevet 21. april 2017 Hadde hatt den ute. Katter er ikke skapt for å bare være inne. De trenger frisk luft, få løpe, være nysgjerrige, bli sosialiserte med andre dyr etc. Anonymkode: 8ddde...155 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #11 Skrevet 21. april 2017 Kommer litt an på hvor du bor? Masse rasekatter ute i mitt område, to maine coon (den ene er en av de peneste kattene jeg har sett, nydelig gråsvart, diger og vennlig), en bengalkatt med nydelig tegninger, en ragdoll, en siameser...Ingen som tar dem. Er jo nok av gratis katter...Har en rasekatt selv, slipper den ikke ut, for den er ikke kastrert enda, og redd for at han skal bli påkjørt. Vil slippe han ut hvis vi flytter mer landlig og han blir kastrert....og hvis han vil ut selvsagt. Bengalkatten til naboen er alt for vill til bare å være inne, det hadde vært dyreplageri. Ser den rase rundt i hagen og klatre i trær, jakte på fugler. Vet om flere som har skaffet rasekatter som skulle være inne, men som har kapitulert og sluppet dem ut fordi kattene absolutt ville ut, og eierne deres mildt sagt syntes det var plagsomt å bli bytte for en frustrert katt. Det korte svaret: Det kommer an på katten og omgivelsene. Anonymkode: eafca...93a
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #12 Skrevet 21. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde hatt den ute. Katter er ikke skapt for å bare være inne. De trenger frisk luft, få løpe, være nysgjerrige, bli sosialiserte med andre dyr etc. Anonymkode: 8ddde...155 Og da SÆRLIG bengaler, da de har et ekstremt aktivitetsbehov.. Anonymkode: f767e...d39 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #13 Skrevet 21. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Men akkurat det, i kombinasjon med at katter kan finne på å finne seg nye hjem om de får bedre mat der osv, gjør at jeg aldri ville hatt en veldig dyr utekatt. Plutselig så har den flyttet fordi noen med stort hus med mye plass den kan boltre seg på, de er hjemmeværende så katten har selskap, den får god mat osv. Da er det sayonara, gamle eier. Men de kan selvsagt også bli stjålet. Anonymkode: 68cf5...1cd Det er jo en risiko med alle utekatter, og jeg ser ikke at det er noe mer trist at en katt bestemmer seg for å flytte, bare fordi prislappen er høyere, Anonymkode: e93af...072 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 21. april 2017 #14 Skrevet 21. april 2017 (endret) Hadde aldri latt en Bengal katt gå ute helt fritt, hva med luftegård? Eller gå tur med den i bånd? Endret 21. april 2017 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #15 Skrevet 21. april 2017 Tror det finnes få mennesker som har interesse i å stjele katter. Og katten blir jo chippet, så om tyven selger den til noen vil jo de raskt finne ut at den var stjålet.... Tenker sjansen er liten, egentlig. Så kommer det jo litt an på hvor du bor. På 4/20/2017 den 7.52, AnonymBruker skrev: Jeg har en bengal, han er kun inne. Pleier å ta han med ut på turer da, og da alltid i bånd. Selv om jeg absolutt er for at katter skal være ute, så vil jeg ikke anbefale å la en bengal være utekatt. Mange som får bengalen sin stjålet, selv i den lille byen jeg bor i har det vært mange tilfeller av dette. Jeg betalte 12 000 for min, gode penger å tjene på en sånn katt. Når det er sagt, så krever en bengal utrolig mye stimuli og aktivitet, så om du virkelig tenker å skaffe deg en, så burde du avsette mye tid til aktiviteteter f eks ute, slik at katten får brukt energi. En bengal som ikke får brukt energien sin blir fort et ma-re-ritt. Anonymkode: d22c3...358 Hvor mange bengaler eksisterer det i området ditt? Og nøyaktig hvor mange har blitt stjålet? Anonymkode: af071...5a9
Kontormus Skrevet 21. april 2017 #16 Skrevet 21. april 2017 De fleste renrasede katter som går ute kommer fra seriøse oppdrettere, og er chippet, fullvaksinert og kasterert. Dvs, at det ikke er så enkelt å stjele en slik da en chipavlesing vil avsløre at katten er meldt savnet/stjålet. Dessuten, min erfaring at folk flest klarer å skille rasekatter fra huskatter og legger mer arbeid i å finne ut hvor katten kommer fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå