Gå til innhold

Skylle eller ikke skylle før oppvaskmaskin? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, skal man skylle eller ikke skylle før oppvasken settes inn i oppvaskmaskinen? Derom strides de lærde.

Jeg tenker nå som så at dersom man setter inn skitten og ikke-skylt oppvask i maskinen, så setter da maskinen i gang og spyle oppvasken, ikke sant? Alle matrester og sauserester og fett havner da i vannet i bunnen av maskinen, som suges opp og brukes om og om igjen gjennom hele vaskeprosessen. Når oppvasken så er ferdig, "skyller" oppvaskmaskinen alt sammen ved å bruke det møkkete vannet (fullt av oppløste matrester og fett og dritt)....! Hvor rent blir det da liksom? Det tappes IKKE rent og nytt vann inn i maskinen underveis, de samme ca 10 literne med vann brukes hele veien, inkludert til siste skylling. Møkkete vann gjør ikke oppvasken renere. Derfor skyller jeg oppvasken godt før jeg setter den inn, så ikke oppvaskvannet skal bli så møkkete og fullt av skitt.

Iflg artikkelen linket til øverst i innlegget, finner man en annen link til en undersøkelse TV2 gjorde. Den konkluderer ganske greit med at bakterieinnholdet på skylt / ikke-skylt oppvask var helt forskjellig. Der man ikke skylte oppvasken, var bakterieinnholdet alt for høyt. På den skylte oppvasken var det rent og pent.

Så hva gjør folk? Hvilke vaner har du? Vil du eventuelt endre vaner etter å ha lest artiklene? (særlig TV2s undersøkelse om bakterieinnhold...!)

Endret av Million
tillegg
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Bruker den det samme vannet...? Hva med såpen da, blir ikke den skylt bort heller?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tråder om skylleproblemer skal vi ha? 

Anonymkode: c5732...c28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skyller. Føler det blir renere da. Man skyller jo også av gjørme o.l fra klær før man putter det i vaskemaskinen.

Anonymkode: 45888...0f3

• Liker 2
Skrevet

Jeg skyller også oppvasken godt før jeg setter inn i oppvaskmaskinen :)

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tråder om skylleproblemer skal vi ha? 

Anonymkode: c5732...c28

Da er det bare å beklage at jeg ikke saumfarte forumet før jeg postet. Søkefunksjonen her er jo helt r...., så den har jeg gitt opp å bruke. Tar en evighet.

Skrevet (endret)
1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Bruker den det samme vannet...? Hva med såpen da, blir ikke den skylt bort heller?

Jada, samme vannet. Det er mange maskinprodusenter som "skryter" av dette, fordi da er jo maskinen "vannbesparende", hvis den f.eks kun bruker 9 liter vann under hele vaskeprosessen. Som denne hos Miele, de skryter av at maskinen kun bruker 6,5 liter vann totalt. Det samme vannet spyles rundt hele tiden. Derfor skyller jeg godt før jeg setter inn noe.

En annen ting er jo at det er ikke alltid maskinen settes i gang med det samme etter at noe er satt inn. Eventuelle rester på tallerkener o.l. vil da begynne å lukte om de blir stående et døgn og så. Hvis man skyller, lukter det ikke dritt inni maskinen.

Endret av Million
la til link
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skyller ordentlig godt, jeg er singel, så det tar litt tid før oppvaskmaskinen er full/passe full og jeg setter den på. Så for å hindre stor bakterievekst så skyller jeg godt.

Anonymkode: 0ed14...06d

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Jada, samme vannet. Det er mange maskinprodusenter som "skryter" av dette, fordi da er jo maskinen "vannbesparende", hvis den f.eks kun bruker 9 liter vann under hele vaskeprosessen. Som denne hos Miele, de skryter av at maskinen kun bruker 6,5 liter vann totalt. Det samme vannet spyles rundt hele tiden. Derfor skyller jeg godt før jeg setter inn noe.

En annen ting er jo at det er ikke alltid maskinen settes i gang med det samme etter at noe er satt inn. Eventuelle rester på tallerkener o.l. vil da begynne å lukte om de blir stående et døgn og så. Hvis man skyller, lukter det ikke dritt inni maskinen.

Da må man jo skylle etterpå også da, for jeg kan ikke se at vaskemiddel er særlig sunt å spise. :sjokkbla:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skyller ikke. En venn av meg fikk problemer med oppvaskmaskinen sin og fikk beskjed om at oppvaskmaskiner eksisterer for å fjerne fett og smuss. Dermed sluttet vennen min å skylle, og oppvaskmaskinen er i topp form.

Oppvasken ser jo rent ut når den er ferdig.

Anonymkode: 07296...9cb

Skrevet

Som jeg skrev i den andre tråden:

Det er ikke vi som skal vaske opp for oppvaskmaskinen, det er oppvaskmaskinen som skal vaske opp for oss :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skyller det, alltid, klarer ikke å la vær. :P 

Skrevet
2 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg skyller det, alltid, klarer ikke å la vær. :P 

Sløsing på tid, vann og krefter :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi skyller ikke, og jeg syns det innimellom er ekle vannmerket på tingene. Mannen min nekter å skylle.  Jeg skyller noen ganger. 

Anonymkode: 24e65...af1

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppvasken ser jo rent ut når den er ferdig.

Det ser rent ut, men hvis du leser linken til TS der TV2 har testet så ser du at bakterienivået etter vask likevel er skyhøyt over nivået dersom du først skyller oppvasken. Dette er fordi som tidligere nevnt det samme vannet som blir brukt gjennom hele oppvaskprosessen for nettopp å spare så mye vann som mulig.

Skyller alltid oppvasken før den settes inn i maskinen. Dette gjør også at det ikke blir dårlig lukt da det oftest går noen dager mellom hver gang oppvaskmaskinen kjøres. Den kjøres oftest ca 1 gang i uken, noen ganger litt oftere.

Anonymkode: b68b5...181

Skrevet
23 timer siden, Million skrev:

Ja, skal man skylle eller ikke skylle før oppvasken settes inn i oppvaskmaskinen? Derom strides de lærde.

Jeg tenker nå som så at dersom man setter inn skitten og ikke-skylt oppvask i maskinen, så setter da maskinen i gang og spyle oppvasken, ikke sant? Alle matrester og sauserester og fett havner da i vannet i bunnen av maskinen, som suges opp og brukes om og om igjen gjennom hele vaskeprosessen. Når oppvasken så er ferdig, "skyller" oppvaskmaskinen alt sammen ved å bruke det møkkete vannet (fullt av oppløste matrester og fett og dritt)....! Hvor rent blir det da liksom? Det tappes IKKE rent og nytt vann inn i maskinen underveis, de samme ca 10 literne med vann brukes hele veien, inkludert til siste skylling. Møkkete vann gjør ikke oppvasken renere. Derfor skyller jeg oppvasken godt før jeg setter den inn, så ikke oppvaskvannet skal bli så møkkete og fullt av skitt.

Iflg artikkelen linket til øverst i innlegget, finner man en annen link til en undersøkelse TV2 gjorde. Den konkluderer ganske greit med at bakterieinnholdet på skylt / ikke-skylt oppvask var helt forskjellig. Der man ikke skylte oppvasken, var bakterieinnholdet alt for høyt. På den skylte oppvasken var det rent og pent.

Så hva gjør folk? Hvilke vaner har du? Vil du eventuelt endre vaner etter å ha lest artiklene? (særlig TV2s undersøkelse om bakterieinnhold...!)

Det så jeg på også, det var ikke lite helle i forskjell på skyllet og ikke etter endt vask. Har ikke oppvaskmasin selv, om jeg hadde det, ville det blitt skyllet først uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...