AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Har en tolvåring som ikke vil ha barnevakt en natt jeg skal bort, men heller være hjemme alene. Jeg selv er helt trygg på at barnet klarer det fint. Barnet er kjent med brannrisiko, ansvarlig og vært alene mange kvelder og dager jeg har jobbet, både helg og hverdag, men aldri om natten. Jeg er som nevnt egentlig trygg på å si ja til dette, men helt ærlig er jeg bekymret for hva alle andre vil si! Vi har trent på alenetid og ansvar i flere år, siden jeg er alene, og dette har gått veldig fint, aldri vært noe tull. Middag har h*n laget alene i et par år hvis jeg har vært borte ettermiddager (bare enkle ting, men fikser jo komfyr/stekeovn og nøye på å slå av). Og så er jeg av alle ting bekymret for innbrudd.. Det er noe vi ikke har snakket særlig om, da jeg er redd det ville ødelagt trygghetsfølelsen. H*n vet jeg setter på et lys eller to når vi drar bort, og er flink til å låse døren. Men likevel. Tenk om noe sånt hadde skjedd mens jeg var borte. Jeg ville sikkert vært like redd om fem år, det er vel sånn typisk foreldre-bekymringer uansett alder. Skal jeg stole på egen vurdering, eller vente? Anonymkode: 29cc2...749
GammelKaktus Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Jeg hadde nok ikke gjort det, men jeg er en skikkelig hønemor. 🤗 Synes 12 er litt i det yngste laget for å være helt alene en natt. 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Jeg hadde nok ikke gjort det, men jeg er en skikkelig hønemor. 🤗 Synes 12 er litt i det yngste laget for å være helt alene en natt. samme her- Anonymkode: 4e62c...71f 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Kanskje jeg burde lagt til info at familie står klar 15 minutter unna Så de er bare en telefonsamtale unna. Anonymkode: 29cc2...749
GammelKaktus Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg burde lagt til info at familie står klar 15 minutter unna Så de er bare en telefonsamtale unna. Anonymkode: 29cc2...749 Synes allikevel det er litt tidlig å være alene hele natten. 😊 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg burde lagt til info at familie står klar 15 minutter unna Så de er bare en telefonsamtale unna. Anonymkode: 29cc2...749 Hadde fortsatt ikke latt han være alene hjemme over natten. Anonymkode: 4e62c...71f 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Jeg ser ikke noe problem med det, gitt at du er sikker på at ungen takler det fint. Da min eldste var 12, var det ikke sjans i havet for å gjøre noe slikt. Han var for umoden. Min yngste kunne jeg fint la være alene fra 11 år. Anonymkode: 5d795...aae 6
Gjest EkteMannen Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 12 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Jeg hadde nok ikke gjort det, men jeg er en skikkelig hønemor. 🤗 Synes 12 er litt i det yngste laget for å være helt alene en natt. Ikke bare litt i yngste laget... Her må du som voksen ta ansvar og si du skal ha barnevakt
Morten1 Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en tolvåring som ikke vil ha barnevakt en natt jeg skal bort, men heller være hjemme alene. Jeg selv er helt trygg på at barnet klarer det fint. Barnet er kjent med brannrisiko, ansvarlig og vært alene mange kvelder og dager jeg har jobbet, både helg og hverdag, men aldri om natten. Jeg er som nevnt egentlig trygg på å si ja til dette, men helt ærlig er jeg bekymret for hva alle andre vil si! Vi har trent på alenetid og ansvar i flere år, siden jeg er alene, og dette har gått veldig fint, aldri vært noe tull. Middag har h*n laget alene i et par år hvis jeg har vært borte ettermiddager (bare enkle ting, men fikser jo komfyr/stekeovn og nøye på å slå av). Og så er jeg av alle ting bekymret for innbrudd.. Det er noe vi ikke har snakket særlig om, da jeg er redd det ville ødelagt trygghetsfølelsen. H*n vet jeg setter på et lys eller to når vi drar bort, og er flink til å låse døren. Men likevel. Tenk om noe sånt hadde skjedd mens jeg var borte. Jeg ville sikkert vært like redd om fem år, det er vel sånn typisk foreldre-bekymringer uansett alder. Skal jeg stole på egen vurdering, eller vente? Anonymkode: 29cc2...749 Når jeg var 12 klarte jeg meg fint alene, var enten med venner eller så var det pc, film etc som gjalt. Utifra hva du skriver så virker jo barnet ditt veldig selvstending, noe jeg syns er kjempe fint. Kan ikke ungen få ha besøk hvis det hjelper på trygghetsfølelsen? 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 Det er du som kjenner ungen din best jeg var elvene mye fra ganske ung alder da mamma var alene med meg og måtte jobbe. Vi hadde god dialog med nabo, men jeg hadde aldri behov for å gå dit. Det å få slik ansvar i 12 års alder mener jeg er positivt for senere erfaringer (vel og merke at barnet er trygt). Anonymkode: 83d8b...ce1 5
Sphere Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 Jeg ville ikke latt 12-åringen være hjemme alene over natta. Da ville jeg heller brukt familien som bare er 15 minutter unna. 3
Ella1 Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 Jeg ville nok ikke gitt 12-åringen min noe valg i dette tilfellet. Hadde blitt barnevakt uansett hvor mye h*n protesterte. Ikke pga. av mistillit til barnet, men pga. mitt ansvar som forelder. 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #13 Skrevet 19. april 2017 Det må du som forelder avgjøre. Hos oss er det uaktuelt å la 13 åringen være hjemme alene over natten, rett og slett fordi vi føler for å ha det ansvaret på oss, tenk om noe skulle skje? Men hos mor har jenta vært alene hjemme over natten med småsøsken under to års alder.... Den situasjonen var min stedatter ikke komfortabel med (hun var 12 da) og det beviser bare at hjemme hos oss har vi tatt riktige avgjørelsen ved å ikke la henne være alene over natten. Dessverre kan ikke vi styre hva mor gjør hjemme hos dem. Anonymkode: 0f50c...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #14 Skrevet 19. april 2017 "*vi IKKE føler" skal det selvsagt være Anonymkode: 0f50c...9e6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #15 Skrevet 19. april 2017 Ingen problem, du kjenner barnet ditt best og hvis du føler hun er voksen nok så lar du henne være hjemme alene en natt. Har selv latt min datter være alene en natt da jeg måtte ta en nattevakt på grunn av sykdom på jobb. Jenta mi er ganske moden, og jeg gjorde alt klart for henne før jeg dro. Ble hun sulten kunne hun bare putte mat i mikroen som jeg hadde laget på forhånd og bestemor bor bare noen hus vekke hvis hun ikke følte seg trygg på natten. Bare ha en plan, så hun vet hva hun skal gjøre hvis hun føler seg redd eller hvis hun vil ha noe av mat eller hva det måtte være. Ta en telefon før leggetid så ordner nok det seg. Anonymkode: 44426...b88 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #16 Skrevet 19. april 2017 12 er for tidlig, og det at barnet allerede har vært mye alene hjelper ikke så mye mtp. alt som kan komme til å skje. Det er ikke 12-åringen som burde ta den avgjørelsen. Anonymkode: f669c...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #17 Skrevet 19. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg burde lagt til info at familie står klar 15 minutter unna Så de er bare en telefonsamtale unna. Anonymkode: 29cc2...749 Da tror jeg jeg hadde gjort det. Hvis han vil selv. Er han -05 eller -04? Så lenge de er tilgjengelige hele natta osv så tror jeg det går helt fint! hvor ofte har dere hatt innbrudd de siste årene......? Aldri kan jeg tenke meg- og oddsene for det akkurat denne natta er lik null. Anonymkode: 381eb...aed 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #18 Skrevet 19. april 2017 Jeg var alene hjemme da jeg var 12. Hadde nr til familievenn 15 min unna dersom noe skulle oppstå, mendet gjorde det jo selvfølgelig ikke ettersom alt jeg gjorde var å se TV og sove. Elsker at jeg fikk det ansvaret og den alenetiden ettersom jeg alltid,har trivdes i eget selskap uten mas ogdritt fra foreldre og barnevakter. Du kjenner ditt barn best, og det er kun dere som kan bestemme dette sammen uavhengig av hva andre kaller uansvarlig og ikke. Anonymkode: 37b17...7a1 1
Gjest Elseby13 Skrevet 19. april 2017 #19 Skrevet 19. april 2017 Datteren din virker moden og ansvarlig ts. Men uansett hvor oppegående og flink hun er, kan det dukke opp et utall situasjoner som en 12-åring ikke kan takle. Jeg hadde ikke gjort det.
Gjest carmabell Skrevet 19. april 2017 #20 Skrevet 19. april 2017 Jeg fikk lov til det i den alderen så lenge bestevenninna mi også var der. Det samme gjaldt andre veien hos henne: vi fikk lov en natt alene der også så lenge det var oss to. Men det kommer jo an på barnet. Hvis du og barnet føler at det er trygt, synes jeg ikke barnet er for ungt. Min lillebror fikk først lov til dette da han var 16, rett og slett fordi han var så distrée at foreldrene mine var redde for han skulle glemme å skru av komfyr og lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå