AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Jeg brukte fire og et halvt år på en utdannelse (som skulle vare i fem år). Den skulle sikre meg trygg inntekt livet ut, for det var et sånt yrke verden alltid trenger. Sakte men sikkert blir jeg syk. Jeg står på til det siste, helt til legen min sier at det ikke går mer. Jeg får sykestipend fra Lånekassa det siste semesteret og går deretter over på AAP med Ung Ufør-tillegg, som jeg har fått siden 2014. Prøvd å jobbe flere ganger siden, men det lar seg ikke kombinere med sykdommen min. Sykdommen kommer ikke til å ta livet av meg (ikke direkte, i alle fall, men man blir jo deprimert av å ha det sånn her...), og med mindre forskerne finner ut av en mirakelkur kommer jeg til å ha sykdommen hele livet. Noen gode perioder, noen dårlige, men likevel - hele livet. ...Og utdannelsen min er absolutt ubrukelig. Da jeg prøvde å jobbe søkte jeg først og fremst jobber innen mitt felt. Jeg trodde de skulle bry seg om at jeg ikke hadde fullført, men det var ikke dét de reagerte på - nei, de ville ikke ha noen som kunne jobbe så lite og så sporadisk - om i det hele tatt - som meg. Dermed prøvde jeg en stund å jobbe i andre, mer lavtlønna felt. Det gikk heller ikke i lengden. Så, nå sitter jeg her, da, med rundt 300 000 i studielån og en månedsinntekt på netto 14 000. Etter husleie, medisiner (dere vet, sånne som av uante årsaker IKKE dekkes av frikortet), transportkostnader (nei, ikke egen bil. Buss, og taxi for når bussen ikke går og jeg må på behandling) og andre regninger, sitter jeg igjen med litt mer enn fire tusen. Det går såvidt. Lånekassa vil ha i overkant av 1500 kr i måneden av meg. Da går det IKKE. Jeg har utsatt både renteøkning og tilbakebetaling alle de årene jeg har vært syk, men nå har jeg snart ikke flere utsettelser igjen og noen nevnte at jeg kunne få hele studielånet slettet. Hvordan gjør jeg dette? Jeg er så sliten, jeg orker ikke å ringe rundt til masse folk som sender meg videre... Trenger bare én link eller et nummer som funker. På forhånd takk for all hjelp! Anonymkode: b1a2a...7e1
Gjest hva som helst Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Info om sletting: https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-gjeld/Uforhet/ Videre ber de deg gå til denne siden og fylle ut skjema: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/soknader/Skjema/ Dette skjemaet heter "Søknad om ettergivelse for ufør låntaker". Du må legge ved vedtaksbrev fra NAV om at du er ufør. Adressen du skal sende det til står nederst i skjemaet. Til neste gang: Bruk 1 minutt på å google før du skriver innlegg, for denne informasjonen tok 5 minutter å sende seg inn i. Sikkert mindre tid enn du brukte på å skrive innlegget ditt.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 1 minutt siden, Flyndrefisken skrev: Info om sletting: https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-gjeld/Uforhet/ Videre ber de deg gå til denne siden og fylle ut skjema: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/soknader/Skjema/ Dette skjemaet heter "Søknad om ettergivelse for ufør låntaker". Du må legge ved vedtaksbrev fra NAV om at du er ufør. Adressen du skal sende det til står nederst i skjemaet. Til neste gang: Bruk 1 minutt på å google før du skriver innlegg, for denne informasjonen tok 5 minutter å sende seg inn i. Sikkert mindre tid enn du brukte på å skrive innlegget ditt. Takk for at du både gidder å hjelpe OG være kjip. Da har du liksom gått i null. Anonymkode: b1a2a...7e1 15
Centrino Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Du får ikke slettet studielånet før du evt ender på uføretrygd. men du skal kunne få fritak for betaling då lenge du er på Aap. 3
Million Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg får sykestipend fra Lånekassa det siste semesteret og går deretter over på AAP med Ung Ufør-tillegg, som jeg har fått siden 2014. Anonymkode: b1a2a...7e1 Slik jeg har forstått Lånekassens ordning og gunstige vilkår, så må man være permanent uføretrygdet for at lånet skal slettes. AAP er ikke varig og regnes ikke som permanent uføretrygdet. Søk varig uføretrygd og få lånet slettet! Du skriver jo at sykdommen din er livsvarig, så det burde være null problem? Endret 19. april 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Fram til du får ufør, tar du betalingsutsettelse https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/ Det kan du gjør i 3 år Du kan også nå få renter slettet pga sykdom https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/ Mange muligheter for deg ser du Anonymkode: ca278...b58
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Du må være ufør for å få slettet, og selv da må det være uten tvil at du aldri kan bruke utdannelsen din igjen. Har en kompis som nettopp har vært gjennom det, tok to år etter han fikk ufør før han fikk slettet gjeld fra lånekassen, og da ikke hele gjelden men deler av den. Han har progredierende ms, og det er ingen tvil om at ah aldri kan jobbe igjen. Anonymkode: 9c27f...81d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 Du får fortsatt både rentefritak, og utsettelse med lav inntekt. Jeg har laveste sats AAP. Og har vel fått utsettelse på lånet, og avdragsfritt i 8 år nå. For som du sikkert vet, så blir man ikke lett ufør. Du må bare fortsette å søke. Anonymkode: ba500...916 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 Hei! Når du har rett til rentefritak som for eksempel ved aap, har du også rett til betalingsutsettelse. Denne betalingsutsettelsen teller ikke som en betalingsutsettelse fordi du har rett til rentefritak. Kan søkes tre år tilbake i tid, men man søker begge hver for seg. Anonymkode: 8d49b...b57 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 Du har fått mange svar over her, men jeg må påpeke at du aldri vil få slettet hele studiegjelden din, kun deler av den. Anonymkode: 7c97b...561
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange svar over her, men jeg må påpeke at du aldri vil få slettet hele studiegjelden din, kun deler av den. Anonymkode: 7c97b...561 Det er ikke sant. Etter 15 år med sykdom uten stønad, 10 år på diverse midlertidige stønader og deretter 2 års behandlingstid, fikk jeg ettergitt studielånet mitt rundt juletider. Hele lånet. Anonymkode: af3b5...931 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange svar over her, men jeg må påpeke at du aldri vil få slettet hele studiegjelden din, kun deler av den. Anonymkode: 7c97b...561 Hvor mye man får slettet kommer an på størrelsen på uføretrygd og annen inntekt. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-gjeld/Uforhet/ Anonymkode: 0c42c...685 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #13 Skrevet 19. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange svar over her, men jeg må påpeke at du aldri vil få slettet hele studiegjelden din, kun deler av den. Anonymkode: 7c97b...561 Joda, ved død blir hele studiegjelden slettet. Anonymkode: 002ff...55c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #14 Skrevet 20. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, ved død blir hele studiegjelden slettet. Anonymkode: 002ff...55c Og ved varig uførhet, gitt at årsinntekta ligger under ei viss grense. Anonymkode: af3b5...931 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #15 Skrevet 20. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du både gidder å hjelpe OG være kjip. Da har du liksom gått i null. Anonymkode: b1a2a...7e1 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har fått mange svar over her, men jeg må påpeke at du aldri vil få slettet hele studiegjelden din, kun deler av den. Anonymkode: 7c97b...561 Joda, man får slettet den. Jeg har fått utsettelse og rentefritak i 17 år på sosialstønad, AAP, midlertidig ufør, og til slutt uføretrygd og nå har jeg fått slettet alt. Søk om uføretrygd så kan du få det slettet. Og det finnes ikke noen maxgrense for hvor lenge du kan utsette det og få rentefritak når du er syk og ikke har inntekt nok til å betale. Jeg vet ikke hvilken sykdom du har men sjekk ut Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Fantastisk bok, flott nettside med mye gratis info, videoer, oppskrifter etc etc. Mye forklaring og skreddersydd mat for spesielt nye "mystiske" lidelser. Anonymkode: d8bc5...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå