Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvordan folk kan argumentere med at det er så tøft å være student?

Skulle tro 10/10 studenter levde på First Price og panting av flasker for kun å såvidt overleve studietiden.

Ironisk nok er en stor del av nattelivet fylt med studenter som drikker pengene rett ut av vinduet, og de klager på at de ikke har råd til å gå på restaurant daglig...

Det provoserer meg nesten at studenter sier at de såvidt har tid til studier i seg selv og at de må prioritere vekk venner, familie og fritid fordi de har hundrevis av jobber ''de trenger for å kun overleve studietiden''.

Finnes det noen statistikk for hvor hvor mye en gjennomsnittsstudent har som disponibelt beløp? Da tenker jeg på alt de kunne brukt, som selvfølgelig inkluderer en sparekonto med flere titalls tusen på og foreldre som kan ''hjelpe til''.

Nei, det er ingen selvfølge at du skal bo på Majorstua i en toppleilighet slik at hele lånet går med til leie, men det er ikke ensbetydende med å være fattig å flytte til Grünerløkken heller selv om det er en nedgradering i kvalitet.

Skulle tro studenter aldri tok en kaffe på Waynes og aldri... ja brukte penger, ei heller bevegd seg utenfor i friluft fordi de alltid har måttet jobbe eller vært hjemme å studere. Kanskje det er å være fattig er den beste intelligensøkeren? Da tvinges du til å holde deg innendørs, og hvorfor ikke lese pensum i den tiden?

Anonymkode: bd521...da7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke alle studenter som drikker seg pengeløs på byen. 

Kommer du fra en rik familie, så er den forståelig.

Men kommer du fra en mindre rikere, er jo det en selvfølge at det blir hardt. 

Anonymkode: 60388...3f7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg, og jeg har erfaring siden jeg selv har studert i 5 år. Kommer heller ikke fra noe velstående hjem akkurat. Selv opplevde jeg aldri at det var vanskelig økonomisk, men skulle jeg gjort som mange andre studenter - svidd av 1500 kr på drikke/byen i månenden, samt reist til syden med venninner, kjøpt mat på studentkantina, så hadde jeg nok merket det.

Av det jeg observerte, så var det studentene som "levde livet" som klaget over dårlig økonomi. Men det er jo lov å klage. Jeg tror mange ser på dette med å spise mat ute, dyr mobil, fin PC, nye klær, reising og det å bo sentralt som noe livsnødvendig - at hvis man ikke har råd til dette, så har man dårlig råd. 

Anonymkode: 6c77b...1b8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke studenter går ut på byen og tar det som konsekvens å leve på havregryn i en måned etterpå, ikke alle studenter har 4000 i husleie, ikke alle studenter har tid/mulighet til jobb ved siden av, ikke alle studenter får økonomisk hjelp av foreldre og besteforeldre, ikke alle studenter er førstegangsstudenter med mulighet for hybel i studentskipnad, ikke alle studenter er barnløse, ikke alle studenter får tak i sommerjobb, ikke alle studenter velger å bruke den ekstra 100 lappen i måneden på komfort. 
Hvor mye du har til overs i måneden kommer veldig an på livssituasjon og hvor man studerer. Det er også veldig mange som lever over evne. 

Anonymkode: 5eca1...99e

• Liker 19
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Noen er fattige andre er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

I en slik diskusjon må det tas hensyn til at kun en liten del av lånekassebeløpet er stipend, resten er lån. Jeg som ikke er student kan fint ta opp 1 mill ekstra på boliglånet mitt og leve i sus og dus ett år, men det gjør meg ikke rik.

Når det er sagt, er det en rimelig stor andel studenter som lever bedre, økonomisk sett, enn de noengang kommer til å gjøre senere i livet. Ta min egen, som får 4000/mnd hjemmefra + bor i leilighet vi eier uten å betale leie + deltidsjobb med 7-8000/mnd + stipend + blir med oss på ferier + kommer hjem til middag titt og ofte, samtidig som han stort sett ikke har økonomiske forpliktelser som er vanlig senere i livet, spesielt når en får familie og boliglån. En enda større andel sliter dog enormt med å få endene til å møtes. 

Anonymkode: ec740...c4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en slik diskusjon må det tas hensyn til at kun en liten del av lånekassebeløpet er stipend, resten er lån. Jeg som ikke er student kan fint ta opp 1 mill ekstra på boliglånet mitt og leve i sus og dus ett år, men det gjør meg ikke rik.

Når det er sagt, er det en rimelig stor andel studenter som lever bedre, økonomisk sett, enn de noengang kommer til å gjøre senere i livet. Ta min egen, som får 4000/mnd hjemmefra + bor i leilighet vi eier uten å betale leie + deltidsjobb med 7-8000/mnd + stipend + blir med oss på ferier + kommer hjem til middag titt og ofte, samtidig som han stort sett ikke har økonomiske forpliktelser som er vanlig senere i livet, spesielt når en får familie og boliglån. En enda større andel sliter dog enormt med å få endene til å møtes. 

Dette er langt ifra normalt.... 

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var student var jeg konstant blakk, men vil ikke definere meg som fattig- det var midlertidig og dritkjipt, men jeg ble student av fri vilje og viste at jeg kom til å leve på fristprice og havregryn i perioder. Jeg måtte stå over reiser hjem til en del ferier siden jeg ikke hadde rå til togbiletter (500kr for ei uke hjemme med gratis mat, kontra å være her, spise for 2-300kr og fortsatt ha rå til å betale mobilregningen med egne penger var egentlig ett lett valg), men det er ok.

Jeg gikk i 0 de fleste måneder, og var blakk, men ikke fattig.

Anonymkode: 52a3f...0e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat mye med 7800 kroner. 

Skal vi se

Huseleie inkludert strøm: 4800 kr
tv2 sumo (i stedet for tvkanaler): 150 kr 
busskort: 400 kr
Treningssentermedlemsskap: 350 kr
Klær: 500 kr (som er lavere enn det som er regnet for gjennomsnittlig forbruk for kvinner som er 800 kr)
Mat: 3000 (ekstra mye pga cøliaki)

Da er jeg allerede på 9200 kr. Så kommer alt man må ha ekstra som toalettpapir, vaskemiddel, hudkrem, dusjsåpe osv og så er det ofte at noen har bursdag o.l, og da er det plutselig gått 10500 kr i mnd. Jeg er ikke en fattiglus som bruker 10500, men spiser normalt og betaler for treningssenter. Hadde jeg kun levd på lånekassen hadde jeg vært ganske fattig, men jeg jobber. 

Anonymkode: 74c6a...c61

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er langt ifra normalt.... 

Det blir et definisjonsspørsmål på hva "normalt" betyr i denne sammenhengen.. Om du mener flertallet, er det naturligvis ikke sant, men det har jeg heller aldri sagt. Jeg skrev at en rimelig stor andel av studentene lever slik, men at enda flere ikke gjør det, og det stemmer.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, denne her var ganske morsom:fnise: Din egen er nok overhodet ikke normalen ;) De fleste studenter lever på dette her:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se

Klær: 500 kr (som er lavere enn det som er regnet for gjennomsnittlig forbruk for kvinner som er 800 kr)

Da er jeg allerede på 9200 kr. Så kommer alt man må ha ekstra som toalettpapir, vaskemiddel, hudkrem, dusjsåpe osv og så er det ofte at noen har bursdag o.l, og da er det plutselig gått 10500 kr i mnd. Jeg er ikke en fattiglus som bruker 10500, men spiser normalt og betaler for treningssenter. Hadde jeg kun levd på lånekassen hadde jeg vært ganske fattig, men jeg jobber. 

Anonymkode: 3af67...ed4

• Liker 3
Skrevet

Jeg bodde privat da universitetet ikke hadde flere hybler å dele ut. Etter at husleie, strøm og nett var betalt, satt jeg igjen med 1500kr. Noen ganger fikk jeg det til å gå rundt, andre ganger ikke. Det er dumt å putte alle under samme kam, men jeg er enig i at mange drikker og spiser bort pengene sine. Jeg var ferdig å studere i fjord. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var da et fryktelig ensidig syn du har på ting? Selv er jeg student og har mye penger, pga. deltidsjobb - jeg reiser på fine ferier, kjøper klær, spiser ute når jeg vil. Jeg har for det om ingen problemer med å forstå flere av studievennene mine som ikke har penger til dette, siden de ikke har deltidsjobb. 7000 kr i måneden er da virkelig ikke mye med tanke på husleie, telefon, mat osv. som skal betales. 

Anonymkode: 36589...ee6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta for eksempel en av de store studentbyene i Norge. Bergen hvor leieprisene normalt ligger på 5-6k i mnd, i tillegg til strøm og internett og andre utgifter som mobilregning, forsikringer, bussbillett, osv.

Man får utbetalt 8k i mnd. (august-mai + noen småpenger i juni), og storstipend i august og januar. Totalt sett ligger får en student utbetalt halvparten av hva en person som er under fattigdomsgrensa i Norge. 

Etter å ha betalt pensum for begge semesterene har jeg totalt utbetalt 10300 kr pr. mnd (inkl. storstipend). 
Mitt budsjett ser da slik ut:
5900 kr til husleie, strøm og internett.
200 kr til forsikringer (innbo, ulykke, reise)
300 kr til tlf.abonnement
470 kr til bussbillett
2000 kr til mat 
Sitter da igjen med 1430 kr til diverse som dopapir, sjampo, balsam, muligens noe går til mat også, håndsåpe, tannkrem, tannbørst, hudkrem, ny penn, skrivebøker, ei ny bukse iblant, litt sminke om jeg føler meg frisky, lørdagsgodt kanskje, osv.

Det er greit, altså. Man velger å skaffe seg utdannelse, og man kan leve slik i 3-5 år alt ettersom. Men å si at det ikke er et trangt budsjett for oss som ikke får tilskudd av foreldrene, det blir galt. 

Anonymkode: a8a8f...9fa

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke student, men i full jobb i en alder av 21. Og jeg kan bare starte å si at jeg tror ikke du forstår nøyaktig hvor kjedelig det er at mine venner så å si aldri kan være med ut fordi de ikke har råd. Flere ganger har jeg bare endt med å si "herregud, men jeg betaler jo selvsagt en øl eller to for deg hvis det er det det står på". Og det er i grunn helt ok, og det skjer innimellom at venner spanderer på meg også når jeg har lite råd. 

Så der sitter jeg og vennen min og koser oss med en øl i sola, midt mellom travle eksamner og innleveringer. Betalt med mine hardttjente penger. Og der står du, ts, og myser i skyggen, banner for deg seg, peker på oss begge og skjønner ikke hvordan studenter kan si at de har dårlig råd. 

Anonymkode: 860f1...223

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hva man studerer og hvor mye tid man har til å jobbe deltid. "Mitt" studie som var et teknisk studie hadde et titalls innleveringer i semesteret + en del oppmøteplikt både på dag og kveld. Da er det ikke like stor anledning til å legge opp dagene selv på samme måte som for de med friere studier. Men jeg jobbet nesten alle somrene og vinterferier der jeg fikk jobb, så det gikk jo greit. Men man kunne jo ikke akkurat sløse og man måte til tider prioritere hardt. 

Så du kan ikke feie alle studenter under en kam. Noen har 50 timer bare i arbeidskrav under studiene + lesing selv i tillegg, andre har langt færre dager de må møte opp og kan for det meste legge opp dagene selv slik at de kan jobbe en del ved siden av. Det kommer helt an på fagfelt. 

Anonymkode: 4345e...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se

Du kan lett kutte en tusenlapp i husleie på å flytte inn i et litt trangere kollektivt med flere beboere.

Dropp tv2 sumo. Du bør uansett ikke sitte og se på TV når du egentlig skal studere.

Dropp treningssenter, og ta deg en joggetur heller.

500 på klær i måneden er sinnsykt mye. Totalt unødvendig.

3000 i måneden på mat er også ekstremt mye, allergier eller ei.

Anonymkode: 2958f...3ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lett kutte en tusenlapp i husleie på å flytte inn i et litt trangere kollektivt med flere beboere.

Dropp tv2 sumo. Du bør uansett ikke sitte og se på TV når du egentlig skal studere.

Enig

Jeg har selv cøliaki og jeg kjøper ikke erstatningsprodukter, disse er helt unødvendige. Ja, er kjedelig å aldri kunne spise brød, boller og vafler, men man kan spise mer frosne grønnsaker, linser, bønner osv. Finnes masse sunn mat som ikke inneholder hvete man kan spise i stedet. 

Om man absolutt vil spise brød, så må man nesten lage det selv for å holde kostnaden nede

Når det gjelder tema så har jeg vært student selv og følte meg ikke fattig, selv om jeg gikk i 0 ofte. Man vet at det er midlertidig og at man vil få bedre økonomi, så det går greit.

Anonymkode: 1452b...edd

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du gladelig deler noen tips om hvordan man får seg bosted inkludert strøm til 3800 i måneden uten å måtte prostituere seg til husverten?

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...