Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i en litt dum situasjon nå, hvor jeg har lyst på drømmehuset i en annen by, men bor 1 1/2 time unna. Trenger derfor ny jobb om jeg skal by på denne boligen, og flytte. Å pendle 1 1/2 time hver vei, når jeg har barn, er uaktuelt.

Jeg lurer derfor på om det er for sent å søke på lærerjobber nå? Har per i dag 100% fast stilling som lærer i kommunen hvor jeg bor, så kan eventuelt få permisjon om jeg får et vikariat. Men kommunen jeg ønsker å flytte til, har allerede lyst ut ledige stillinger (fristen gikk ut før påske).

Lurer derfor på om det er vanlig at man lyser ut flere stillinger før sommerferien? Kommunene som er relevante er Sandefjord, Larvik og Porsgrunn.

Er det noen som vet noe om arbeidsmarkedet i disse byene (spesielt for lærere)? Er det håp om at noen stillinger lyses ut i mai eller juni også?

Anonymkode: 31a9e...e94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei,  lite sannsynlig at det blir utlyst stillinger,  men du kan likevel sende inn en søknad til den aktuelle kommunen der du legger ved en kommentar om hvorfor du søker etter fristen.  

Anonymkode: 477ba...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er også lærer, og har hatt disse kommunene som aktuelle søke-kommuner. Jeg bor egentlig i Oslo, men vurderer å flytte til Larvik av diverse årsaker. Har fulgt med på stillingsannonsene for disse kommunene de siste tre årene, og da har de i hvert fall aldri lyst ut mer enn én gang. I tillegg er det mange om beinet. Jeg har selv vært på et par intervju i disse kommunene, men har aldri fått tilbud om stor nok stilling til at jeg har kunnet takke ja.

Anonymkode: 56cbf...4a2

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri for sent! Ble selv ansatt i fast stilling i mai for noen år siden, etter fellesutstillingen var ferdig. 

Ta deg en ringerunde. :)

Anonymkode: ef4db...ca6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er også lærer, og har hatt disse kommunene som aktuelle søke-kommuner. Jeg bor egentlig i Oslo, men vurderer å flytte til Larvik av diverse årsaker. Har fulgt med på stillingsannonsene for disse kommunene de siste tre årene, og da har de i hvert fall aldri lyst ut mer enn én gang. I tillegg er det mange om beinet. Jeg har selv vært på et par intervju i disse kommunene, men har aldri fått tilbud om stor nok stilling til at jeg har kunnet takke ja.

Anonymkode: 56cbf...4a2

Er det virkelig så mange om beinet i de byene? Er det så mange at det ikke er enkelt å få jobb selv som erfaren lærer? Er lektor og har jobbet som lærer i snart ni år.

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri for sent! Ble selv ansatt i fast stilling i mai for noen år siden, etter fellesutstillingen var ferdig. 

Ta deg en ringerunde. :)

Kanskje jeg skal det. Mener du å ringe til ulike skoler, eller skolekontoret i de ulike kommunene?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så mange om beinet i de byene? Er det så mange at det ikke er enkelt å få jobb selv som erfaren lærer? Er lektor og har jobbet som lærer i snart ni år.

Ja.Det er mange om beinet når det gjelder lærerjobber over alt. Her er det minst 30 kandidater per ledig stilling, som regel er det opp mot 100. Liten by i Norge.

Anonymkode: d905f...947

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg skal det. Mener du å ringe til ulike skoler, eller skolekontoret i de ulike kommunene?

Ring direkte til skolene og snakk med rektor/inspektør! Prøv å snike inn hvilke fag du har i fagkretsen. Da tenker de på deg om de plutselig har et spesifikt behov.

Om de sier at de ikke trenger folk, spør om du kan sende CV, slik at de kan kontakte deg dersom situasjonen endres. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.Det er mange om beinet når det gjelder lærerjobber over alt. Her er det minst 30 kandidater per ledig stilling, som regel er det opp mot 100. Liten by i Norge.

Anonymkode: d905f...947

Akkurat. At det er lærermangel i Norge er jo en stor løgn.

Men hvilken by er det du skriver om som har 30-100 søkere per stilling? Det er jo vanvittig. Håper det ikke er Sandefjord eller Larvik du mener?

AnonymBruker
Skrevet

Foreslåer at de ringer og ber om å få sendt inn CV jeg. De har ikke startet prosessen med intervjuer enda, iallefall ikke her jeg bor. Men var sykt mange søkere på stillinger i nabokommunen min, husker ikke antall stillinger som var ledige, men var 190 søkere :O Lykke til.

Anonymkode: bccd5...344

AnonymBruker
Skrevet

Foreslåer at de ringer og ber om å få sendt inn CV jeg. De har ikke startet prosessen med intervjuer enda, iallefall ikke her jeg bor. Men var sykt mange søkere på stillinger i nabokommunen min, husker ikke antall stillinger som var ledige, men var 190 søkere :O Lykke til.

Anonymkode: bccd5...344

Takk for tips. :)

Hvilken kommune hadde 190 søkere??

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også søkt massevis av jobber som lærer. Er i lignende situasjon som TS, men søker i andre byer.

Det er nok lett å få lærerjobb i nord, og i de minste bygdene langt oppi fjellet, men ellers vil jeg ikke påstå det er sånn lærermangel som det snakkes om. Har du spes ped derimot tror jeg det blir litt enklere da..

Anonymkode: eaec4...f60

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også søkt massevis av jobber som lærer. Er i lignende situasjon som TS, men søker i andre byer.

Det er nok lett å få lærerjobb i nord, og i de minste bygdene langt oppi fjellet, men ellers vil jeg ikke påstå det er sånn lærermangel som det snakkes om. Har du spes ped derimot tror jeg det blir litt enklere da..

Anonymkode: eaec4...f60

Hvis jeg har skjønt det riktig er det ikke nå det er kraftig lærermangel, men mer det at det blir å komme fordi svært mange lærere blir å gå av med pensjon de neste årene kombinert med at rekrutteringen til læreryrket er lav. Er hvert fall slik i byen jeg bor. Akkurat nå er det svært mange lærere som ikke får fast jobb her og går i korte vikariat eller som tilkallingsvikar. Vet om flere som har sett seg nødt til å finne andre typer jobber også. Likevel er det forventet at ca. 25% av lærerne i faste stillinger vil gå av med pensjon i min kommune i løpet av de neste årene. Da vil det mangle en god del lærere også her dersom det ikke skjer noe drastisk.

Anonymkode: 612d5...711

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...