AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Hei! Begynte forrige uke å trene styrke etter en lang pause (graviditet + komplisert keisersnitt). Før den tid hadde jeg begynt å føre matdagbok og holder meg på ca. 1500 kcal hver dag av inntak. Jeg veier og noterer ALT jeg spiser/drikker. Jeg har på 1 mnd "kun" gått ned 1,4 kg. Jeg har mistet 9 cm på kroppen. Jeg trodde jeg skulle ha mistet mer tanke på matinntak, men jeg ser at jeg går opp i vekt noen dager etter jeg har trent styrke, så går jeg ned igjen. Har mistet alle mamma kg, men ønsker å gå ned 6 kg til (minst) for å komme tilbake der jeg var for noen år siden. Jeg tenker følgende framover: - Holde meg på et kcal inntak som er minst 500 kcal mindre enn det kroppen trenger. - Trene styrke 3 gr i uken (ikke 2 som tidligere) med fokus på basisøvelser - Trene kondisjon 2 gr i uken. Det blir en "rolig" økt på 45-60 minutter. (gå rask tur, sykle en lengere tur o.l.). Jeg kan ikke løpe pga. skade i et kne. Mitt mål er å gå ned disse 6 kg (+ evt. 2 til) fram til juli. Trenger litt råd for hvordan jeg evt. kan booste og/eller noen tips. Takk! Anonymkode: 65e11...f11
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei! Begynte forrige uke å trene styrke etter en lang pause (graviditet + komplisert keisersnitt). Før den tid hadde jeg begynt å føre matdagbok og holder meg på ca. 1500 kcal hver dag av inntak. Jeg veier og noterer ALT jeg spiser/drikker. Jeg har på 1 mnd "kun" gått ned 1,4 kg. Jeg har mistet 9 cm på kroppen. Jeg trodde jeg skulle ha mistet mer tanke på matinntak, men jeg ser at jeg går opp i vekt noen dager etter jeg har trent styrke, så går jeg ned igjen. Har mistet alle mamma kg, men ønsker å gå ned 6 kg til (minst) for å komme tilbake der jeg var for noen år siden. Jeg tenker følgende framover: - Holde meg på et kcal inntak som er minst 500 kcal mindre enn det kroppen trenger. - Trene styrke 3 gr i uken (ikke 2 som tidligere) med fokus på basisøvelser - Trene kondisjon 2 gr i uken. Det blir en "rolig" økt på 45-60 minutter. (gå rask tur, sykle en lengere tur o.l.). Jeg kan ikke løpe pga. skade i et kne. Mitt mål er å gå ned disse 6 kg (+ evt. 2 til) fram til juli. Trenger litt råd for hvordan jeg evt. kan booste og/eller noen tips. Takk! Anonymkode: 65e11...f11 Du har gått ned i omfang. Det betyr at du har forbrent overskuddsfett. At vekten ikke har gått mer ned, er vel fordi du har økt muskelvolumet. 1 liter muskler veier mer enn 1 liter fett. Anonymkode: 7e146...b77 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Begynte forrige uke å trene styrke etter en lang pause (graviditet + komplisert keisersnitt). Før den tid hadde jeg begynt å føre matdagbok og holder meg på ca. 1500 kcal hver dag av inntak. Jeg veier og noterer ALT jeg spiser/drikker. Jeg har på 1 mnd "kun" gått ned 1,4 kg. Jeg har mistet 9 cm på kroppen. Jeg trodde jeg skulle ha mistet mer tanke på matinntak, men jeg ser at jeg går opp i vekt noen dager etter jeg har trent styrke, så går jeg ned igjen. Har mistet alle mamma kg, men ønsker å gå ned 6 kg til (minst) for å komme tilbake der jeg var for noen år siden. Jeg tenker følgende framover: - Holde meg på et kcal inntak som er minst 500 kcal mindre enn det kroppen trenger. - Trene styrke 3 gr i uken (ikke 2 som tidligere) med fokus på basisøvelser - Trene kondisjon 2 gr i uken. Det blir en "rolig" økt på 45-60 minutter. (gå rask tur, sykle en lengere tur o.l.). Jeg kan ikke løpe pga. skade i et kne. Mitt mål er å gå ned disse 6 kg (+ evt. 2 til) fram til juli. Trenger litt råd for hvordan jeg evt. kan booste og/eller noen tips. Takk! Anonymkode: 65e11...f11 1500 kcal pr dag høres for lite ut. I hvertfall er det for lite på de dagene du trener. Anonymkode: 7e146...b77 2
debattanten Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Du må spise mer hvertfall med all den treningen. All den styrketreningen kan gi deg fin muskelvekst, men du mister utrolig mye av den effekten på så stort kaloriunderskudd! Hva veier du i dag og hva er din idealvekt sånn realistisk sett? Kan være greit å vite for å bedømme om de går ned raskt eller tregt. En som har 15kg for mye vil jo lett kunne gå ned 1 kg i uka, mot en som kanskje bare har 5kg for mye bare klarer 200g. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 1,4 kg på en mnd er jo bra? Isåfall hvis du skal gå ned 0,5 kg i uka. Ikke fokuser sånn på vekta. Den kan variere med flere kg fra dag til dag. Anonymkode: 96608...810 3
Quetzalcoatl Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Husk at når du trener styrke vil du ha veskeretensjon i kroppen i en tid etter avhengig av hvor hardt du trener. Derfor kan det se ut som at man går opp i vekt rett etter man har trent. Hvis man drikker mye vann når du trener vil du også få høyere blodtrykk, så det må du være forsiktig med å trene og drikke for mye. 1
The Kitten Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Kast badevekten, det er mitt beste tips. Se heller på hvordan klærene passer. Antall kilo spiller vel egentlig ingen rolle så lenge kroppen er sunn og frisk? 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1500 kcal pr dag høres for lite ut. I hvertfall er det for lite på de dagene du trener. Anonymkode: 7e146...b77 Det er iallefall for lite mtp at ts nettopp har fått barn og mest sannsynlig ammer.. Anonymkode: b1e10...01d 3
SpankMe Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 Kort og konsist: 1. Drit i vekten, til nøds bruk målebånd, men det beste er å se seg i speilet og hvordan klærne sitter 2. Styrketrening i form av baseøvelser/fullkroppsprogram (tungt!) 3 ganger i uken er tipp topp 3. Dropp langkjøring da det slår ihjel effekten av styrketreningen. Kjør heller intervalltrening 2-3 ganger i uken. Ta hensyn til kneskaden og bruk romaskin/sykkel/elipse 4. Spis mer! 1500kcal er veldig lite. Blir ikke muskler av det i hvert fall. 5. Ha GOD tid. Resultater kommer ikke på et blunk. Da forsvinner de gjerne like raskt igjen. Tipsene over er basert på et ønske om å forbrenne mest mulig fett og bygge muskler - altså en ny kropp. Digger du langkjørng med cardio, så skal ikke jeg hindre deg fra det, men det er ikke nødvendig (heller det motsatte) for å forbrenne fett maksimalt. Hilsen en som har brukt de to siste årene på å bygge seg en kropp hun er strålende fornøyd med, og som gjennom tålmodig og iherdig innsats har kvittet seg med fett og bygd muskler (på alle de riktige stedene ) uten å ha gått ned noe særlig i vekt. 1
Tvist Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 36 minutter siden, SpankMe skrev: 3. Dropp langkjøring da det slår ihjel effekten av styrketreningen. Kjør heller intervalltrening 2-3 ganger i uken. Ta hensyn til kneskaden og bruk romaskin/sykkel/elipse Er ikke Ts, men hvordan kan dette ha seg? Har selv tenkt å trene styrke noen dager, og ellers jogge 10km.
SpankMe Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 3 minutter siden, Tvist skrev: Er ikke Ts, men hvordan kan dette ha seg? Har selv tenkt å trene styrke noen dager, og ellers jogge 10km. Er mange som forklarer det bedre enn meg: https://breakingmuscle.com/learn/why-steady-state-cardio-for-fat-loss-is-a-bad-decision https://www.muscleforlife.com/high-intensity-interval-training-and-weight-loss/ http://www.simplyshredded.com/cardio-for-fat-loss-high-intensity-interval-training-cardio-vs-low-intensity-steady-state-cardio.html Er forøvrig aldri noe fasitsvar når det gjelder trening, da alt kommer an på hva man har lyst til å oppnå. Jeg tolker ts dithen at hun ønsker å gå ned noen overflødige kilo. Når det er snakk om så lite som 5-6kg, så er det hovedsaklig et spørsmål om moderat reduksjon av fettprosent og økning i muskelmasse. Dette vil gi det et slankere og strammere utseende, også om vekten ikke rikker seg nevneverdig. Om målet ditt er å løpe en så rask 10km som mulig, stiller saken seg selvsagt helt annerledes! Da er det løpingen som burde være i fokus, og ikke tunge baseøvelser, selv om dette kan være et supplement. Skjønner du hvor jeg vil hen? Den beste treningen er uansett den man faktisk gjør. Da må det være lystbetont og gi opplevelse av mestring. 1
Leifr Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At vekten ikke har gått mer ned, er vel fordi du har økt muskelvolumet. Anonymkode: 7e146...b77 På én uke med styrketrening? Jadda. Endret 19. april 2017 av Leifr 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 Kroppen holder mer vann når kroppen jobber med å reparere musklene, noe den gjør når du har tatt ut kroppen i hard styrketrening. Jeg merker også at vekta er mer på kvelden etter styrketrening, og dagene etter. Jeg antar at du er relativt lett, og med den vekten du har nå er ikke 1,4 kilo på en måned verst. Dessuten er 9 cm rundt magen tipp topp! Ta vare på kroppen din og kanskje sett deg noen mål (om du ikke allerede har gjort det da) som går på treningsprestasjoner og ikke vekt og kropp. Anonymkode: eb23b...818
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå