Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja som overskriften sier.

Når la du inn bud på boligen? Før/etter visning, eventuelt dagen etter på hvilket tidspunkt?

Hadde du noen "baktanker" for hvilket klokkeslett du la inn budet?

Anonymkode: 01601...0b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på visning en dag midt i uken, på kvelden, og neste morgen ringte jeg meglerkontoret mellom kl 08-09. Sendte inn mms-kopi av budskjemaet fra mobilen med kort frist på budet.

Jeg ringte så tidlig som mulig (med en gang meglerkontoret åpnet) fordi jeg ville være før noen andre. Jeg var nemlig alene på visningen dagen før, og jeg ville gi bud før noen andre rakk å be om visning ("visning etter avtale" sto det i annonsen). Sånn at selger ikke hadde noen andre bud. Det funket. Leiligheten ble solgt til meg på prisantydning, ingen andre budgivere. Leiligheten hadde ligget ute en gang tidligere, men ble trukket da de bare fikk skambud. Når jeg da endelig kom med et anstendig bud, ville de ikke gå glipp av det og det ble prisantydning jeg fikk den til. Og det skjedde i et brennhett Oslo-marked! Helt utrolig egentlig.  I dag, bare et år senere, hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe samme leiligheten, for de har steget flere hundre tusen i pris.

Da jeg og eksmannen min skulle selge vår rekkehusleilighet i fjor, ble vi "nedringt" av folk som ville komme FØR visning og se på den (vi bodde i et veldig populært område). Så vi arrangerte en "privat visning" nesten en uke før oppsatt visning,for fire interesserte som ville se den. Alle håpet jo hver for seg, å "kuppe" leiligheten før offisiell visning, og før masse andre folk fikk sjansen. Men de var fire interesserte, og bød mot hverandre. Det ble en privat liten budkrig som JEG måtte håndtere (megler deltar ikke i privatvisninger). Det endte med at vi godtok et bud på 450.000 over prisantydning. Det så vi oss fornøyde med. Eksen min og jeg fikk ca en million hver i egenkapital etter salget, og vi var glade og fornøyde med det :)

Anonymkode: c9927...100

AnonymBruker
Skrevet

Takk for utfyllende svar! Så heldig du var, gøy når det går så fint!

TS

Skrevet

Jeg la inn bud ca. kl. 8-9 morgenen etter. Budfristen kan jo uansett ikke være kortere enn kl. 12, så jeg viste at boligen ikke kunne bli solgt før kl 12 og jeg hadde tid til da.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo veldig på markedet man byr i.

Vi kjøpte vår leilighet i et brennhett Oslomarked med mange interessenter på visning. Første bud kom allerede tidlig på morgenen med frist klokka 12. Det var flere som fulgte opp i kort tid etter, men vi lot være å by før vi så at de andre hadde begynt å minske budene sine (tidlig i runden høynet de med 50k, etter hvert ned til 10k for hvert bud). Da ett bud til slutt ble stående frem til fristen nærmet seg slo vi til med 50 tusen over.

Jeg tror dette signaliserte for de andre at vi hadde mye å gå på, så etter det kom det ingen bud.

Hvis det var snakk om et roligere marked, hvor boligene ligger lenge ute ville jeg heller satset på å gi bud så snart som mulig og med så kort frist som mulig.

Anonymkode: 0fc41...11a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mye taktikk i det som folk tror, for bud til megler må uansett stå til kl 12, kan ikke videreformidles av megler for tidlig, og til slutt er det den med det høyeste budet som vinner stort sett alltid (med mindre det er sånn vil ikke selge til en utlending, vil ha en barnefamilie eller naboen datter o.l). Jeg har lagt inn bud både på visning, på kvelden etter visning og på morgenen etter visning, og det har ikke hatt noe å si. Den med høyest bud vinner igrunne, så kan du by mer enn andre så får du boligen. 

Anonymkode: b45d2...6cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rekkehuset hadde ligget ute for salg i 3-4 måneder. Var på visning nr 2, la inn bud dagen etterpå. Mange var på visningen, men la inn ett skambud, 250k under takst (som var på 1 850 000)  siden det hadde ligget ute så lenge. Antok at selgerene begynte å bli litt desperate da de hadde kjøpt og flyttet inn i annen bolig allerede.

Fikk det  :D

Anonymkode: 59bc5...8be

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Jeg la inn budet etter visning. Nå var ikke jeg på visning selv siden jeg bodde i en annen del av landet. Så jeg fikk noen til og se på den for meg. Og måtte stole på det de sa. De mente jeg burde ta og gi et bud på den så det gjorde jeg. Dagen etter la jeg inn bud. 

Vet ikke hva klokken var når jeg gjorde det. Men vil tippe det var en gang mellom 9:00 og 18:00

Gjest Samira
Skrevet

Hadde som plan å vente lengst mulig, helst et kvarter før frist, for å se hvordan interessen lå an, og ville underbydd hvis ingen andre var med. Da flere kom meg i forkjøpet måtte jeg jo overby de andre i en nervepirrende budrunde. Vant heldigvis med knapp margin igjen...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la inn bud på visning. Ville ha dette huset, og hadde fylt ut budskjema etc før visningen begynte. La meg 50 000 over takst med en gang, håpet å skremme bort noen av konkurrentene ved å vise stor interesse med en gang. En av grunnene til at vi gjorde det slik, var at på denne tiden (2008), måtte første budet sendes med fax til meglerkontoret. Verken jeg eller andre jeg kjente hadde fax-maskin, og det var en vanlig arbeidsdag så jeg måtte jo være på jobb. Men når jeg fikk levert budet personlig på visning kvelden i forvegen, kunne jeg sende sms med økningene etterpå.

Fikk boligen (halvpart av tomannsbolig) etter en liten budkrig med en annen interessert part.

Anonymkode: ab431...7ab

Skrevet

Hvorfor bryr folk seg om dette og greier ut i vide og bred om klokkeslett og priser osv? Dette har da null og niks å si. Megler sender gjerne ut sms/tar kontakt og igangsetter budrunder. Bud må som nevnt uansett stå til kl. 12, så hvorfor i all verden bry seg om dere/folk la inn bud 08.30 eller 09.15? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved kjøp har jeg aldri lagt inn bud, bare tatt på forkjøpsrett. Da jeg solgte var det kommet inn tre bud kvelden før buddag, og ett av disse var på 100.000 over prisantydning. Endte opp med å selge 600.000 over, selv om vi trodde vi hadde priset leiligheten riktig. 

Anonymkode: 223f0...211

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Hvorfor bryr folk seg om dette og greier ut i vide og bred om klokkeslett og priser osv? Dette har da null og niks å si. Megler sender gjerne ut sms/tar kontakt og igangsetter budrunder. Bud må som nevnt uansett stå til kl. 12, så hvorfor i all verden bry seg om dere/folk la inn bud 08.30 eller 09.15? 

Kl 12 etter siste annonserte visning, ikke kl 12 uansett. Dersom man har vært på privat visning kan man legge akkurat så kort eller lang frist som man ønsker på budet.

Anonymkode: 7f6b2...087

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja som overskriften sier.

Når la du inn bud på boligen? Før/etter visning, eventuelt dagen etter på hvilket tidspunkt?

Hadde du noen "baktanker" for hvilket klokkeslett du la inn budet?

Etter å ha vært på visning. Hadde avtalt visningen med megler. Klokkeslett på dagen jeg la budet kan jeg faktisk ikke huske, men det var en gang på formiddagen.

Ingen baktanker. Var på "Visning etter avtale" i en rolig periode i markedet, i slutten av fellesferien. Lot budet stå til klokken 12 dagen etter, slik at selger fikk tid til å diskutere seg imellom (de hadde kjøpt nytt og hadde flyttet).

Oppførte meg ryddig og kjørte ikke med sånne "Gyldig mellom 10:30 og halv elleve" bud. Megler og selger verdsatte det. Kjøpte under prisantydning.

Anonymkode: c77e6...675

Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kl 12 etter siste annonserte visning, ikke kl 12 uansett. Dersom man har vært på privat visning kan man legge akkurat så kort eller lang frist som man ønsker på budet.

Anonymkode: 7f6b2...087

Selvsagt, men nå dreide i hovedsak ikke denne tråden seg om private visninger og kupping av boliger. Trodde det var innforstått.

Poenget er at det virker som om noen tror det har noe å si for prisen, eller om de får boligen eller ei, når de la inn budet på morningen...

Endret av Anonym90059005
AnonymBruker
Skrevet

Aldri, tok den på forkjøp.

Anonymkode: 7f3b2...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...