Gå til innhold

Bruk av klikker

Imax

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte klikker i forrige uke - og hunden min elsker den allerede. Jeg har lest en del om bruk av klikker, er det noen som har noen erfaringer å dele? Foreløpig er jeg dødsfornøyd, og ser mange muligheter til både å få frem adferd jeg ønsker og å dempe/fjerne adferd jeg ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring: Hunden skjønner ikke noe og det gikk svært dårlig. He he!

Vi svarger til den gode gammeldagse NEI og FY kombinert med masse skryt og kos. Her går det i nakketak og godbiter.

Har du sett inne på www.canis.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også klikker på hunden min, og er kjempefornøyd. Hvor mye forsøkte du klikkertreningen Lea? Det er kjempeviktig å være konsekvent, og virkelig lære hunden at klikker betyr belønning.

Etter min mening er å klikkertrene også å trene 100% positivt. Straffer man hunden samtidig som man trener med klikker, ødelegger man litt av poenget. Hunden skal jo selv forsøke seg, og gjøre den adferden som skal belønnes. da må hunden prøve seg frem, og det gjør ikke en undertrykket hund som er redd for å gjøre feil.

Jeg har som sagt bare gode erfaringer med klikkertrening. Lydighetsøvelser man kan bruke ganske så lang tid på å lære inn med tradisjonelle metoder, bruker i hvertfall jeg mye kortere tid på med klikkertrening.

jeg har en liten negativ erfaring med det også: mange andre sin reaksjon når jeg tar fram klikkeren under øvelse med andre hunder. Blir sett litt rart på kanskje??

Kommer aldri til å benytte noen annen treningsmetode :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg bruker klikker på min valp. For sikkerhets skyld brukte jeg veldig lang tid på å lære inn klikkeren for å være sikker på at hun skjønte pointet, og når jeg tok den i bruk ble det fart på sakene skal jeg si. Tror ikke det er noe lurt å bruke klikkeren i nærheten av andre hunder som trener, kan jo bli litt forvirra de da.

Det sies jo at klikker er en effektiv måte å trene alle dyr på, delfiner blir jo trent med klikker. Prøvde med ilderne mine, men det funka ikke så godt. De lærte fort at klikket betydde godis, men etter hvert kom de løpende til meg for å få godbit hver gang de hørte klikket og der ble de sittende i håp om å få litt mer. Hele poenget er jo at dyret skal på eget iniativ utforske og prøve ut nye ting/øvelser for å se hva som fører til klikk + godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker klikker på min valp. For sikkerhets skyld brukte jeg veldig lang tid på å lære inn klikkeren for å være sikker på at hun skjønte pointet, og når jeg tok den i bruk ble det fart på sakene skal jeg si. Tror ikke det er noe lurt å bruke klikkeren i nærheten av andre hunder som trener, kan jo bli litt forvirra de da.

Det sies jo at klikker er en effektiv måte å trene alle dyr på, delfiner blir jo trent med klikker. Prøvde med ilderne mine, men det funka ikke så godt. De lærte fort at klikket betydde godis, men etter hvert kom de løpende til meg for å få godbit hver gang de hørte klikket og der ble de sittende i håp om å få litt mer. Hele poenget er jo at dyret skal på eget iniativ utforske og prøve ut nye ting/øvelser for å se hva som fører til klikk + godbit.

(Er det mulig å slette innlegg her eller, jeg er bare litt nybegynner anda....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiste 2 klikkere på et par dager.

Prøvde ikke lenge og fant vel ut at det ikke var helt "vår" ting.

Vi har et godt gammeldags hundehold, men straff og ros etter som det passer.

Det er delte meninger om slike ting, men hunder og eiere er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...