AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Jeg har et barn fra tidligere forhold, og en nå gift med en ny mann. Jeg og eks har alltid hatt svært godt samarbeid rundt samvær, også etter jeg traff min nåværende mann. Vi er venner og alt fungerer fint. Vi har i 8 år (altså alle de årene etter vi flyttet fra hverandre) feiret julaften sammen. Også etter jeg traff han jeg er gift med nå, han er også med og vi feirer jul sammen me x-er, y-er, gamle og nye svigerforeldre. Et skikkelig herlig sammensurium med andre ord Det fungerer fint og barnet vårt er så klart storfornøyd med denne ordningen. De siste to årene har jeg kjent litt på at jeg ønsker å ha min egen jul, sammen med mannen min, hjemme. (Vi er alltid hos eksen min på julaften). Mannen min har ingen problemer med nåværende ordning. Barnet sover hos oss natt til julaften, så vi har morgenstunden og julelunsj sammen her, og barnet overnatter hos far på julaften, så jeg og mannen min drar hjem og får vår lille feiring sammen etterpå. Men jeg vil liksom ha "full pakke", men hele feiringen hjemme. Selv om samarbeid og vennskap som sagt er bra, så er det jo en grunn til at vi eks'er for å si det sånn. Det er ikke en drømmesituasjon for meg å feire jul på denne måten, men det er koselig for barnet sin del også. (Koselig for oss voksne også altså! Sist jul var det barnet, meg, min mann, min mor, eksen og hans mor + nye samboer, en kompis av eksen min og søskenbarnet mitt - en skikkelig julesuppe, hehe!) Denne julen får vi besøk av foreldrene til mannen min, og jeg ønsker derfor å være hjemme hele julaften. Er helt sikker på at de hadde blitt med på vår utradisjonelle julefeiring (de har vært med på det før, og snakker bare positivt om det), men JEG ønsker å være hjemme. Føler meg ganske egoistisk egentlig, har jeg grunn til det? Altså, det er kun jeg som har ytret ønske om å endre på nåværende ordning. Jeg vil sette barnet i en vanskelig knipe føler jeg, da det så klart er veldig fint å være med hele familien sin på julekvelden. Jeg vet barnet ønsker å være med sin far, men samtidig vil være med sine bonus-besteforeldre. Noen innspill? Hva ville dere tenkt/følt/gjort i lignende situasjon? Ønsker ikke diskusjon rundt ordningen vi har med julefeiringen, vet mange reagerer negativt, men dette har fungert ypperlig for oss Kan legge til at barnet er 10 år, og har samvær med sin far annenhver helg til vanlig. Anonymkode: 0b90a...c35
Meadow Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Dere er heldige som har en tradisjon som dette, som fungerer. Og hvis du er den eneste som ønsker noe annet, bør du føye deg for flertallet. Hvorfor ødelegge en fin tradisjon for barnet deres? 10
Kittykat Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Det er flott at denne ordningen har fungert for dere så langt, men det er jo naturlig at man etterhvert ønsker sin egen tradisjon. Hva med å nevne det for din eks-mann og barnet deres? Men til syvende og sist bør jo barnets ønsker bli vektlagt. Jeg tror det er det beste i dette tilfelle. 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 1 minutt siden, Meadow skrev: Dere er heldige som har en tradisjon som dette, som fungerer. Og hvis du er den eneste som ønsker noe annet, bør du føye deg for flertallet. Hvorfor ødelegge en fin tradisjon for barnet deres? Nei, det er jo akkurat det.. Kommer neppe til å tvinge gjennom noen forandring, men mindre noe annet skjer. Så egentlig er vell ikke dilemmaet så veldig stort, hehe! :D Men jeg ønsker så veldig å få en roligere jul, er så mye frem og tilbake nå. Men det går jo fint også da! Hjalp egentlig bare å skrive det ned, å lese det nå. Ser jo helt klart at det vil være idioti å endre på dette, og det har jeg jo visst hele tiden. Får heller vente med problemene til de eventuelt kommer av seg selv. Anonymkode: 0b90a...c35 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Akkurat nå, Kittykat skrev: Det er flott at denne ordningen har fungert for dere så langt, men det er jo naturlig at man etterhvert ønsker sin egen tradisjon. Hva med å nevne det for din eks-mann og barnet deres? Men til syvende og sist bør jo barnets ønsker bli vektlagt. Jeg tror det er det beste i dette tilfelle. Vet at eksen min ønsker å fortsette, lite forståelse for at jeg ønsker julen på andre måter. Barnet ønsker også felles-jul, så noe endring blir det nok ikke denne julen. Enn så lenge det kun er jeg som har disse tankene. Takk for forståelse for ønsket mitt! Var kanskje det jeg var mest ute etter her, å få bekreftet at jeg unormalt egoistisk Anonymkode: 0b90a...c35 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 Å få bekreftet at jeg IKKE er unormalt egoistisk! Skulle det jo såklart stå Anonymkode: 0b90a...c35 1
Arkana Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 Jeg skjønner at det er et dilemma. Jeg forstår behovet for å ha en egen feiring, samtidig som dere tydelig har en velfungerende julefeiring som er til stor glede for barnet deres. Hva om dere gjør litt om på tradisjonen, dere feirer med eksen og hele hurven slik dere pleier, men i stedet for å feire hos ham feirer dere hos dere selv i år? Da får du vært hjemme og ha hele feiringen i eget hus, mens barnet ditt får ha hele familien sin som vanlig. Eksen din og familien hans kan komme til julemiddag og gaveåpning, men ellers har dere julen for dere selv. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Påsken er ikke forvel ferdig før folk begynner å planlegge og bekymre seg for jula? Snakk sammen, finn løsninger sammen. Anonymkode: 07fa1...2e8 1
Arkana Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Påsken er ikke forvel ferdig før folk begynner å planlegge og bekymre seg for jula? Anonymkode: 07fa1...2e8 Kanskje på tide å få opp juleforumet igjen? Aldri for tidlig å starte på dorullnissene! 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 12 minutter siden, Arkana skrev: Jeg skjønner at det er et dilemma. Jeg forstår behovet for å ha en egen feiring, samtidig som dere tydelig har en velfungerende julefeiring som er til stor glede for barnet deres. Hva om dere gjør litt om på tradisjonen, dere feirer med eksen og hele hurven slik dere pleier, men i stedet for å feire hos ham feirer dere hos dere selv i år? Da får du vært hjemme og ha hele feiringen i eget hus, mens barnet ditt får ha hele familien sin som vanlig. Eksen din og familien hans kan komme til julemiddag og gaveåpning, men ellers har dere julen for dere selv. Takk for godt innspill! Litt mindre plass her, men ikke umulig å få plass til alle hjemme hos oss. Anonymkode: 0b90a...c35
abstinent Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ønsker også felles-jul Dette ville vært det avgjørende for meg. Så lenge det har fungert fint så langt ville jeg fortsatt med denne løsningen.
Sirah Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 54 minutter siden, Arkana skrev: Jeg skjønner at det er et dilemma. Jeg forstår behovet for å ha en egen feiring, samtidig som dere tydelig har en velfungerende julefeiring som er til stor glede for barnet deres. Hva om dere gjør litt om på tradisjonen, dere feirer med eksen og hele hurven slik dere pleier, men i stedet for å feire hos ham feirer dere hos dere selv i år? Da får du vært hjemme og ha hele feiringen i eget hus, mens barnet ditt får ha hele familien sin som vanlig. Eksen din og familien hans kan komme til julemiddag og gaveåpning, men ellers har dere julen for dere selv. Dette! Man kan godt forandre på tradisjonene, men for barnets del syntes jeg dere skal fortsette med julesuppa deres siden det tydeligvis fungerer så fint som det gjør. Du er utrolig heldig som har en eks (med familie) som fungerer SÅ bra med din nye familie Jeg ville foreslått at julemiddagen og gaveåpningen foregår hjemme hos deg i år så blir det litt mindre stress siden din nye svigerfamilie også kommer. Så kan heller eksen dra med seg seg selv og sine til ditt hus i år, og så feirer dere hos han igjen neste år. 1
EvaLena Skrevet 19. april 2017 #14 Skrevet 19. april 2017 5 timer siden, Arkana skrev: Kanskje på tide å få opp juleforumet igjen? Aldri for tidlig å starte på dorullnissene! Har du begynt å bake til jul ennå? Til TS, jeg fatter ikke at dere orker sånn feiring. En eks er en eks for meg. Samtidig er det jo fint at det fungerer så bra. Jeg synes ikke du er egoist hvis du vil være hos deg i jula. En 10 åring er også stor nok til å skjønne dette, derfor kan du fint si at denne jula vil du være hjemme. Så kan barnet heller få velge hvor det vil være.
happiest Skrevet 19. april 2017 #15 Skrevet 19. april 2017 Kan ikke alle feire hos deg da? I stedet for hos din eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå