AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Hei. På grunn av gjennkjennelig sak har jeg anonymisert innlegget ned til det sparsommelig. Håper alikevell at noen som kan om dette svarer. Vi er tre søsken. Vår far har blitt dømt to ganger for noe. Den første gangen for den eldste. Den andre gangen for den mellomste imens han satt inne, men han ble frikjent for å ha gjort noe mot meg. Min far har alltid sakt at han er uskyldig dømt. Min mor har forandret mening om han har gjort det eller ikke etter hvor hun er psykisk. Den eldste har vi ikke kontakt med på grunn av mor og far. Og den mellomste husker ikke om det har skjedd, og heller ikke jeg. Det har vært særdeles slitsomt å forholde seg til at alle detaljer som til stadighet forandrer seg sånn som det passer mor. Så jeg ønsker å få tak i rettspapirene så jeg får alle faktaene på bordet om hva som har blitt sakt osv. På grunn av rabalderet kan jeg ikke spørre familien om disse dokumentene som har vært den enkleste ruta å gå. -Så hvordan går jeg frem. Hvem må jeg kontakte, evt hvilken instans osv for å få innsyn i disse to sakene. Iallefall den siste. På forhånd; takk Anonymkode: d4618...c1b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Når det er snakk om dom ligger dette hos domstolene (tingretten eller lagmannsretten). Om du kan få innsyn, det er en annen sak, men det finner du ut av om du kontakter dem. Om din far hadde advokat i saken(e) er det mulig de fortatt sitter på papirene også. Anonymkode: cce46...5ec
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Dommen kan være offentlig i anonymisert form, men alle sakspapirene får du neppe tilgang til om det gjelder overgrep, i alle fall ikke på andre saker enn din egen. Kontakt retten saken er gått ved, evt kontakt jussbuss e.l. så kan de hjelpe deg videre. Anonymkode: 6f1d3...799
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Dommen kan være offentlig i anonymisert form, men alle sakspapirene får du neppe tilgang til om det gjelder overgrep, i alle fall ikke på andre saker enn din egen. Kontakt retten saken er gått ved, evt kontakt jussbuss e.l. så kan de hjelpe deg videre. Anonymkode: 6f1d3...799 Familesaker, straffesaker ol. Er untatt offentligheten av hensyn til privatlivets fred. "Rettsakspapirer" prosessskrift med vedlegg, rettsboken og andre notater er heller ikke offentlige. Jeg betviler sterkt at ts vil kunne få tilgang til noen av dokumentene i denne saken. Jeg vil tro det her dreier seg om enten fysisk vold/mishandling eller seksuelle overgrep, og da vil personvernet for de innvolverte/dømte stå høyere enn interessene til de pårørende. TS er helle rikke part i saken. Med unntak av siste sak, men der er hun, slik jeg forstår henne, mindreårig. I tillegg dersom saken er en straffesak, er det politiet og påtalemyndigheten som styrer saken. Jeg vil tro det er 70 års sperretid på dokumentene men er ikke 100 % sikekr på dette. (Jeg har vært borti en sak fra 1940 tallet der et barn ville vite hva et familiemedlem var dømt for i forbindelse med krigen. Der var sperretiden i Statsarkivet 70 år.) Det slår meg at dersom dette er snakk om en sak der ts er utsatt for noe kriminelt som barn, så kan hun muligens rådføre seg med Stine Sofies stiftelse. Anonymkode: 91a2b...3bb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Det enkleste må være å kontakte søsknene som har vært parter i saken og da også fått dommen i papirform. Søsknene kan evt også be om å få dommene fra tingretten/lagmannsretten, eller kanskje advokatene deres har dem. Evt kan man også spørre far om å få innsyn, men det er kanskje ikke et reelt alternativ. Anonymkode: cce46...5ec
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det enkleste må være å kontakte søsknene som har vært parter i saken og da også fått dommen i papirform. Søsknene kan evt også be om å få dommene fra tingretten/lagmannsretten, eller kanskje advokatene deres har dem. Evt kan man også spørre far om å få innsyn, men det er kanskje ikke et reelt alternativ. Anonymkode: cce46...5ec Ikke dersom søknenen var mindreårige den gang saken varmoppe til doms. Anonymkode: 91a2b...3bb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Familesaker, straffesaker ol. Er untatt offentligheten av hensyn til privatlivets fred. "Rettsakspapirer" prosessskrift med vedlegg, rettsboken og andre notater er heller ikke offentlige. Jeg betviler sterkt at ts vil kunne få tilgang til noen av dokumentene i denne saken. Jeg vil tro det her dreier seg om enten fysisk vold/mishandling eller seksuelle overgrep, og da vil personvernet for de innvolverte/dømte stå høyere enn interessene til de pårørende. TS er helle rikke part i saken. Med unntak av siste sak, men der er hun, slik jeg forstår henne, mindreårig. I tillegg dersom saken er en straffesak, er det politiet og påtalemyndigheten som styrer saken. Jeg vil tro det er 70 års sperretid på dokumentene men er ikke 100 % sikekr på dette. (Jeg har vært borti en sak fra 1940 tallet der et barn ville vite hva et familiemedlem var dømt for i forbindelse med krigen. Der var sperretiden i Statsarkivet 70 år.) Det slår meg at dersom dette er snakk om en sak der ts er utsatt for noe kriminelt som barn, så kan hun muligens rådføre seg med Stine Sofies stiftelse. Anonymkode: 91a2b...3bb Hvis du faktisk LESER hovedinnlegget så ser du at ts er part i saken. Anonymkode: 6f1d3...799 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 Den dømte får tilgang. Anonymkode: b2e45...f44
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #9 Skrevet 19. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du faktisk LESER hovedinnlegget så ser du at ts er part i saken. Anonymkode: 6f1d3...799 Hun er ikke part i saken. Når faren sitter i fengsel, så er det klart en straffesak, fornærmede er ikke part i straffesaker. Sett deg inn i domstolloven og straffeprosessloven, før du kritiserer andre. Anonymkode: 91a2b...3bb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 På 19.4.2017 den 20.44, AnonymBruker skrev: Hun er ikke part i saken. Når faren sitter i fengsel, så er det klart en straffesak, fornærmede er ikke part i straffesaker. Sett deg inn i domstolloven og straffeprosessloven, før du kritiserer andre. Anonymkode: 91a2b...3bb Som fornærmet er man ansett som part i saken, jo. Da har man også rett til dokumentinnsyn. Se straffeprosessloven paragraf 242. Anonymkode: 41bfc...c6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå