AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Da jeg var 14 år gikk jeg ned personlig hos barnevernet for å hente ut papirene som ble skrevet om meg selv i min sak da jeg var rundt 5 år gammel. Jeg fikk der beskjed om at jeg ikke hadde rettigheter til å hente ut papirene alene uten foresatte før jeg ble 15. Noen dager senere ble min mor med ned, da ble vi også nekta å se papirene siden de mente at vi måtte ha et møte om det først. Hørte aldri noe mer. Da jeg ble 15 gikk jeg ned sammen med en venninne, igjen ble jeg nektet papirene siden de lå så langt borte i arkivene. De lovte å ta kontakt når de hadde funnet dem, men det skjedde aldri. Meg og moren min har prøvd å ringe flere ganger der de lover å ta nærmere kontakt. Hva gjør vi? Anonymkode: 6fed4...bdf
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Du skriver et brev til barnevernet i kommunen, og ber om innsyn. De også din mor undertegne på samtykke i brevet. Å møte opp på døren er ikke akkurat normal oppførsel, gamle saker ligger gjerne arkivert et annet sted. Anonymkode: 79bc4...db0 10
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var 14 år gikk jeg ned personlig hos barnevernet for å hente ut papirene som ble skrevet om meg selv i min sak da jeg var rundt 5 år gammel. Jeg fikk der beskjed om at jeg ikke hadde rettigheter til å hente ut papirene alene uten foresatte før jeg ble 15. Noen dager senere ble min mor med ned, da ble vi også nekta å se papirene siden de mente at vi måtte ha et møte om det først. Hørte aldri noe mer. Da jeg ble 15 gikk jeg ned sammen med en venninne, igjen ble jeg nektet papirene siden de lå så langt borte i arkivene. De lovte å ta kontakt når de hadde funnet dem, men det skjedde aldri. Meg og moren min har prøvd å ringe flere ganger der de lover å ta nærmere kontakt. Hva gjør vi? Anonymkode: 6fed4...bdf Hadde dere det møtet? Jeg tror ikke ei venninne gir rettigheter til å hente ut papirer. Ei venninne fungerer ikke som en fullmektig eller som en person som har ansvar for deg. En fullmektig eller en som har ansvar for deg kan skrive et slikt brev hvor de kan be om innsyn. Så kan du lese. Anonymkode: cd6da...116 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 Hvor gammel er du nå? De kan nekte deg innsyn i barnvernspapirer dersom de er redde for at innsyn er til skade for deg. I alle fylker er der Pasient og Brukerombud. De skal påse at folk får sine rettigheter. Kan du kontakte dem, for å få hjelp? Det er gratis. https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet på høyre side finner du alle landets fylker. Der finner du igen kontaktinformasjon. Anonymkode: b7160...147
Gjest Newroz Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Som part har du rett til innsyn i "sakens dokumenter". Send et brev og be om innsyn i din sak, som det også skrives ovenfor her. Det settes vel også en frist. https://www.sivilombudsmannen.no/barnevern/12-partsinnsyn-i-barnevernssak-article1173-214.html https://www.fylkesmannen.no/Hordaland/Barn-og-foreldre/Barnevern/Innsyn-i-barnevernet-sine-dokument/
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere det møtet? Jeg tror ikke ei venninne gir rettigheter til å hente ut papirer. Ei venninne fungerer ikke som en fullmektig eller som en person som har ansvar for deg. En fullmektig eller en som har ansvar for deg kan skrive et slikt brev hvor de kan be om innsyn. Så kan du lese. Anonymkode: cd6da...116 Nei vi ba etter møte, men de utsatte det alltid. Missforstå meg ikke, jeg er nå gammel nok til innsyn på egenhånd. Venninna var bare med som støtte siden jeg ikke ønsket å gå alene. Anonymkode: 6fed4...bdf
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du nå? De kan nekte deg innsyn i barnvernspapirer dersom de er redde for at innsyn er til skade for deg. I alle fylker er der Pasient og Brukerombud. De skal påse at folk får sine rettigheter. Kan du kontakte dem, for å få hjelp? Det er gratis. https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet på høyre side finner du alle landets fylker. Der finner du igen kontaktinformasjon. Anonymkode: b7160...147 Takk for svar, nå er jeg 16. Anonymkode: 6fed4...bdf
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, nå er jeg 16. Anonymkode: 6fed4...bdf Ok, da trenger du ikke å nevne det som har skjedd frem til nå. Møte og alt det andre er jo ikke relevant lenger. Jeg ville vært direkte og seriøs, rett på sak. Du trenger ikke å skrive så veldig mye. Noe som dette: Som part i sak ber jeg om innsyn i sak ....... Min kontaktinfo: ......... Ser fram til et snarlig svar. mvh ............ Anonymkode: cd6da...116 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Husk dato og underskrift! Anonymkode: cd6da...116 1
Gjest Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Ann Christin,mod
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #11 Skrevet 20. april 2017 På 18.04.2017 den 21.53, AnonymBruker skrev: Takk for svar, nå er jeg 16. Anonymkode: 6fed4...bdf Hvorfor hjelper ikke moren din deg med dette? Hun har også krav på innsyn i dokumenter, det burde hun vite som part i saken. Anonymkode: ed614...951
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor hjelper ikke moren din deg med dette? Hun har også krav på innsyn i dokumenter, det burde hun vite som part i saken. Anonymkode: ed614...951 En 16 åring trenger ikke inkludere moren sin i alt. Hvis TS ikke vil gjøre dette så er det ingen grunn til å grave i hvorfor. Anonymkode: 546c8...b48 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 På 18.04.2017 den 21.38, AnonymBruker skrev: Noen dager senere ble min mor med ned, da ble vi også nekta å se papirene siden de mente at vi måtte ha et møte om det først. Hørte aldri noe mer. Derfor spurte jeg brukeren om dette! 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 16 åring trenger ikke inkludere moren sin i alt. Hvis TS ikke vil gjøre dette så er det ingen grunn til å grave i hvorfor. Anonymkode: 546c8...b48 En 16 åring er ikke voksen, og for meg ville det vært naturlig å hjelpe de til å få ut papirene hvis det var viktig for de. Som mor ville jeg ha følt det som mitt ansvar, siden jeg var part i saken og at det hadde vært viktig for meg å hjelpe barnet mitt til å finne ut av ting. Anonymkode: ed614...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå