Gå til innhold

Konfirmasjon og blakk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette er så flaut at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Jeg er invitert i konfirmasjon til noen i nær familie om to uker. Og jeg er nesten helt blakk. Det kommer til å koste meg hvertfall 1000,- i reiseutgifter, som kan såvidt gå hvis jeg lever på nudler frem til da, men så er det jo gave også. Jeg er student og lånekassen har fremdeles ikke behandlet søknaden min for dette semesteret (mye frem og tilbake med dokumentasjon) så jeg lever på de siste slantene fra forrige semester. Har funksjonshemming og ekstra stipend for det, så jeg kan ikke jobbe ved siden av.

Jeg sjekker lånekassen-sidene hver dag og holder på å bli sprø, de har gått langt over behandlingsfristen de har satt, og det nærmer seg konfirmasjon med stormskritt og hvis jeg ikke bestiller flybilletter snart blir det jo bare enda dyrere. Men jeg vet jaggu ikke om jeg kan klare å betale for det :( og jeg vet ikke hva jeg skal si til søsteren min heller, det er datteren hennes som er konfirmant og hun kommer til å bli helt utrolig skuffet om jeg melder avbud. Men jeg er livredd for å bruke de siste kronene på konto i tilfelle det tar enda lenger tid med lånekassen. Og jeg føler heller ikke jeg kan møte opp uten å ta med gave.

Noen som har vært i lignende situasjon som kan gi litt råd? Jeg er helt fortvilet :( 

Anonymkode: 78100...d5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke låne penger av noen i familien? 

Anonymkode: 6b66a...0e7

• Liker 9
Skrevet

For en kjip situasjon. Min erfaring er at de færreste har med gaver, det er konvolutter med penger som gjelder. Hva om du spanderer på deg reisen, forklarer situasjonen for søsteren din og utsetter konfirmasjonsgaven/pengene? Det må være lov, synes jeg, når det er så nær familie. De forstår sikkert det.

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville fortalt det som det var til nærmeste familie, foreldrene dine kan vel hjelpe? Gave er ikke viktig. Det viktige er at du er der.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det hørtes kjedelig ut!! Det er jo tantebarnet ditt som skal konfirmere seg, så vil tro at familien din veldig gjerne vil ha deg tilstede. Har du mulighet til å spørre foreldrene dine om du kan låne penger til billett til studielånet kommer? Eventuelt søsteren din(moren til konfirmanten) eller andre søsken? Vet det er grusomt å spørre, men det er jo ønskelig for alle at du kommer og de vil sikkert hjelpe om du forklarer situasjonen?

Gave bør ikke være så dyrt. Siden du er student er du kanskje ikke så fryktelig mye eldre enn konfirmanten selv? Vil tro vedkommende hadde satt stor pris på gavekort på f.eks en kinotur eller restaurantbesøk med deg, gjerne til sommeren når du forhåpentligvis har litt mer å rutte med. 

Lykke til, håper det ordner seg for deg :)

Endret av Remoraid
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Det ordner seg! :yvonne: Jeg tok mot til meg og forklarte hele situasjonen for mamma, og hun sa at hun og pappa legger ut for reise, så får vi heller avvente litt ifht gave siden det fortsatt er et par uker igjen til den store dagen. Niesen min er veldig opptatt av tantebesøk og "jentetid" siden jeg bor langt vekke fra dem (og vi er mye nærmere i alder enn de andre tantene hennes) så forslagene til Remoraid kan godt være midt i blinken altså :)

Jeg avtalte også med søsteren min at jeg reiser ned et par dager før konfen og hjelper til med kaker og pynting og alt annet som trengs, så får vi litt mer tid sammen også og hun og svogeren min slipper å stresse med å ordne alt på egen hånd. Hun forsikret meg om at ingen bryr seg om gaver og slikt, det blir mer enn nok overflod på konfirmanten som det er. De vil mye heller ha lengre besøk, så nå føler jeg meg ca femti kilo lettere!

Tusen takk, dere! :) 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Kanskje du får ungdomsbillett/studentrabatt når du flyr? Jeg er 29, og husker jeg kunne kjøpe ungdomsbillett hos SAS fram til jeg var 26 eller noe (til en fast lav pris, samme når du bestilte).

Anonymkode: c8f19...cf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående gave: En venninne av meg fikk til sin konfirmasjon en diktsamling som giveren hadde kjøpt på Fretex eller loppemarked til 25 kr, og det er fremdeles hennes favorittbok. Så husk på at en gave ikke behøver å koste mye penger for å gi mye glede. 

Anonymkode: 1ac78...148

• Liker 3
Skrevet

Så bra at det ordner seg :) Og det at du kommer og hjelper til med forberedelsene er verdt uendelig mye mer enn en gave! Det er jeg sikker på at niesen din, særlig hvis hun er glad i "tantetid", også synes :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 4/19/2017 den 0.28, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Kanskje du får ungdomsbillett/studentrabatt når du flyr? Jeg er 29, og husker jeg kunne kjøpe ungdomsbillett hos SAS fram til jeg var 26 eller noe (til en fast lav pris, samme når du bestilte).

Anonymkode: c8f19...cf5

Barn over 2 år reiser til omtrent samme pris som en voksen: med andre ord full pris. 

Men ungdommer skal reise billigere enn småbarn? 

Merkelig logikk. 

Anonymkode: a0cd7...c9c

AnonymBruker
Skrevet

Virker som det ordner seg, TS, det er bra.

Hadde det vært meg, i din økonomiske situasjon, hadde jeg spurt foreldrene mine om jeg kunne få bli med på deres gave - enten bidra litt med en slant, eller bare få skrive navnet mitt på kortet. Når det er en familiebegivenhet og du har lite penger, er kanskje foreldrene dine villige til å hjelpe. Det er i allefall vanlig i min familie, at i dåp, bryllup etc så kommer det gaver fra en hel familie, ikke små gaver fra de ulike medlemmene i hver (kjerne)familie. Min mor pleier å ta ansvar og kjøpe inn på vegner av vår familie når enellerannen slektning skal gifte seg og alle i familien er invitert, så skriver vi andre bare på kortet.

Anonymkode: 5e06f...2a3

AnonymBruker
Skrevet

Så bra det ordner seg, TS!
Men angående lånekassen, i enkelte tilfeller lønner det seg å ringe og purre. Jeg vet jo selvfølgelig ikke om dette vil hjelpe i din situasjon, men dersom du ikke har prøvd det, så ville jeg ringt så fort som mulig! Skjedde med meg selv, behandling langt utover fristen, ringte og purret, ferdigbehandlet to dager etter...

Anonymkode: 41158...b8b

Skrevet
På 19.4.2017 den 0.26, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Det ordner seg! :yvonne: Jeg tok mot til meg og forklarte hele situasjonen for mamma, og hun sa at hun og pappa legger ut for reise, så får vi heller avvente litt ifht gave siden det fortsatt er et par uker igjen til den store dagen. Niesen min er veldig opptatt av tantebesøk og "jentetid" siden jeg bor langt vekke fra dem (og vi er mye nærmere i alder enn de andre tantene hennes) så forslagene til Remoraid kan godt være midt i blinken altså :)

Jeg avtalte også med søsteren min at jeg reiser ned et par dager før konfen og hjelper til med kaker og pynting og alt annet som trengs, så får vi litt mer tid sammen også og hun og svogeren min slipper å stresse med å ordne alt på egen hånd. Hun forsikret meg om at ingen bryr seg om gaver og slikt, det blir mer enn nok overflod på konfirmanten som det er. De vil mye heller ha lengre besøk, så nå føler jeg meg ca femti kilo lettere!

Tusen takk, dere! :) 

Du er jo bare snill :klem:Tipper søsteren din setter enorm pris på hjelpen din, konfirmasjon er stress! Og heldige jenta som har deg til tante :) Lykke til!

Skrevet
På 18.4.2017 den 21.06, Måbarefåsiat... skrev:

For en kjip situasjon. Min erfaring er at de færreste har med gaver, det er konvolutter med penger som gjelder. Hva om du spanderer på deg reisen, forklarer situasjonen for søsteren din og utsetter konfirmasjonsgaven/pengene? Det må være lov, synes jeg, når det er så nær familie. De forstår sikkert det.

Den likte jeg! Eventuelt ha "du som kommer i selskapet" som gave? :) Du tar deg tid og bruker mye penger på reise. Og har dere god kontakt og er nærme hverandre så burde jo det gå fint :) Bare forklar for konfirmanten. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Bra det ser ut til å ordne seg. Ellers er det alltid en mulighet å ha et kredittkort i bakhånd når det kniper som verst. På mitt kredittkort kan jeg gå inn på denne kontoen og overføre "lånte penger" til min egen brukskonto om jeg skulle ha behov for cash å ta ut når jeg er blakk.

Virker ikke som TS er ufornuftig akkurat så tviler på at det er en ordning som vil bli misbrukt. Bare sånn til en lignende anledning.

God konf!

Anonymkode: 0ce81...e9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...