Gå til innhold

Romfordeling i nytt hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn på 2,4 og 6 år og skal flytte inn i et hus med to soverom i 1.etg og ei loftsstue som kan brukes som soverom, i 2.etg. Det er mulig å innrede en kjeller eller bygge på senere, men dette kan vi ikke gjøre før om noen år. Vi har nå valget mellom å la de to minste barna dele det største soverommet i 1.etg, og så får 6-åringen det andre rommet. Vi foreldrene kan da sove på loftsstua. Ulempen med dette er at jeg ikke føler meg helt komfortabel med å sove i en annen etg enn barna i tilfelle brann etc. Trappa mellom etasjene går like ved barnerommene, så vi kan lett høre barna på natta hvis det er noe. En annen mulighet er å la alle tre barna sove på samme rom, vi sover på det andre soverommet, og så blir loftet et stort lekerom. Ulempen med det er at de kan vekke hverandre, og de må alle ha lekene på samme rom, noe som lett kan skape konflikter (de krangler en del). Jeg synes også det er dumt at den største ikke får et eget rom hvor hun kan ha besøk, og jeg forstår jo at det ikke er så attraktivt for henne å leke sammen med sine venner på samme rom som småsøsknene. Hva tenker dere?

Anonymkode: ea002...8ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at denne problematikken burde vært utredet før dere kjøpte huset. Antall soverom og plasseringen av disse har vel ikke kommet overraskende på dere?

Anonymkode: 2dfe8...b4e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at denne problematikken burde vært utredet før dere kjøpte huset. Antall soverom og plasseringen av disse har vel ikke kommet overraskende på dere?

Anonymkode: 2dfe8...b4e

Neida. Dette er ikke et hus som kommer overraskende på oss nei. Er et hus som har vært i slekta i lang, lang tid og som vi ønsker å bo i fordi en av oss er veldig knyttet til stedet. Noen som har konstruktive innspill?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ligge på loftsstue. Tre barn på ett rom går dårlig. 

Anonymkode: 724e0...a8e

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke vært komfortabel med å sove i annen etasje enn en 2-åring spesielt, da primært mtp. brann, men også ved oppvåkning. Så, jeg ville enten ha gitt loftstua til 6-åringen, et felles rom til 2 og 4-åringen og så et rom til dere. Eller puttet alle tre barna inn på samme soverom, og så hatt loftstua som et rent lekerom. Men du sier vel at sistnevnte ikke er aktuelt, og at 6-åringen helst bør ha eget rom mtp. vennebesøk, så da ville jeg gått for det første jeg nevnte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det største soverommet er ganske stort så kan det sikkert deles av med en lettvegg og settes inn en ekstra dør

Anonymkode: 794d9...3ce

AnonymBruker
Skrevet

Brann er en av de tingene jeg er veldig redd for. De jeg kjenner som har opplevd det sier at de aldri igjen vil ha soverom i forskjellige etasjer. 

Anonymkode: c3dfc...77e

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å del rom? Om det ikke går, prøv noe annet.

Anonymkode: 90a47...7a9

• Liker 1
Skrevet

Sier som de andre: kan det ene rommet deles av?

AnonymBruker
Skrevet

Ser virkerlig ikke problemet med å ligge i en annen etasje?? Vi har også gjort om loftstua til soverom, så vi sover oppe, og ungene i etasjen under, ikke noe problem det! Når de var små brukte vi bare babycal.

På hytta sover vi i kjellerern, mens ungene sover oppe i hytta. Der er faktisk trappa ute på baksiden av hytta. Men med babycal så går det også helt fint:)

Så jeg ville ha laget foreldrerom på toppen,  gitt eldste egent rom, og vært kjapp med å bygge ut/innrede kjelleren!

Anonymkode: 2b171...ee3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Dette er ikke et hus som kommer overraskende på oss nei. Er et hus som har vært i slekta i lang, lang tid og som vi ønsker å bo i fordi en av oss er veldig knyttet til stedet. Noen som har konstruktive innspill?

Innspillet du fikk av AB er etter min mening høyst konstruktivt. Når dere har 3 barn bør dere planlegge slikt på forhånd før dere kjøper/overtar et hus som ikke passer til størrelsen på familien.

Anonymkode: 0035c...315

• Liker 5
Skrevet

Vi har tre barn med to år mellom hver, akkurat som dere.  Største forskjellen er at vi har tre rom i samme etasje.  Våre delte rom frem til eldste var 7 år.  Etter det fikk han eget rom mens de to andre fortsatt deler (de er nå 5 og 7) Det er klart det blir litt konflikter, og kjedelig når den ene blir syk midt på natten, men for det meste gikk det helt greit.  Det viktigste er at de har andre steder å leke på enn bare soverommet, f.eks at loftstuen er et lekerom hvor de kan være alene med venner.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er oppvokst med at foreldrene mine hadde rom i midten. Jeg og søsteren min hadde hvert vårt rom på loftet og brødrene mine egne i kjelleren. Ser virkelig ikke problemet. 

Jeg hadde nok latt eldste tatt loftstuen her

Anonymkode: 08d86...97f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La barna dele soverom og la loftstuen være lekerom. Uten tvil!

Anonymkode: 708aa...bf7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk foe svar. Jeg hadde ikke tenkt på muligheten for at den eldste kan ha loftet som rom, men det er jo faktisk en løsning. Da blir hun i en annen etg enn oss, men er samtidig eldst, så det går sikkert greit. Det er også verandadør fra det rommet, så det er en lett rømningsvei i tilfelle brann. Det er mulig å dele av det ene rommet nede ja, på en enkel måte, men da vil ingen av rommene være store nok for oss foreldre, så vi vil fortsatt måtte sove i en annen etg enn de minste. Dette løser seg nok på en eller annen måte, men tusen takk for gode innspill!

AnonymBruker
Skrevet

Vi sover en etasje under barna, og jeg har aldri tenkt på problemstillingen brann. Vi har rømningsvei i begge etasjer, og hører dem godt.

Anonymkode: b747a...3a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig at alle 3 barna sover på samme soverom (med etasjeseng) nede og dere sover i det andre soverommet nede, og at rommet i andre etg deles opp i 2 lekerom?

Anonymkode: 0da6a...91a

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig at alle 3 barna sover på samme soverom (med etasjeseng) nede og dere sover i det andre soverommet nede, og at rommet i andre etg deles opp i 2 lekerom?

Disse 2 lekerommene i 2. etg kan etterhvert bli soverom til 2 av barna?

Anonymkode: 0da6a...91a

Skrevet

Jeg tenker dere kan ha de to eldste på samme rom og den minste i samme rom som dere,med en lettvegg. Dette er bare midlertidig inntil dere får fikset kjelleren el noe. Når det gjelder lek så har de da loftstuen,soverommet og stuen. Når barna får venner på besøk så kan de fordele lekerommene,trenger ikke å presse alle inn i ett rom.

Dette kan jo være en løsning inntil største mann er 10år el nor og er trygg og kan ha soverommet sitt i loftstuen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...