Gå til innhold

Hvorfor har menn og kvinner separate toaletter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva var grunnen til at man opprinnelig valgte at menn og kvinner skulle ha separate toaletter?

Anonymkode: 3bbb9...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg lurt på hele livet.

Er det ikke ledig på dametoalettet, går jeg bare på herretoalettet likevel. Hvorfor skal det at det er et symbol av en "mann" på døra gjøre at jeg skal la være å gå på det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går nok litt på sikkerhet ettersom det er mye overfallsvoldtekter ute å går. Man kan i det minste minke muligheten for voldtekt litt hvis det er separate doer da flere vil være obs på at en mann går etter en kvinne på dametoalettet en hvis det hadde vært dame/herre toalett sammen. 

Anonymkode: 421cf...729

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn griser veldig på do. Har jobbet med rengjøring tidligere, og det var kjempeforskjell på damedoen og mannedoen. Alle steder. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Separate toaletter er jo ganske nytt. I gamle dager hadde man utedo som besto av en eller ofte flere seter. Da var det ikke kjønnsskille. På de store gårdene kunne statusforskjellen være stor og husfruen nedverdiget seg ikke til å snakke med den sist ankommende gårdsgutten. Men de kunne gjerne havne ved siden av hverandre på utedoen.

Faren for voldtekt var vel ikke så stor der. Faren var vel størst med fremmede. De som var farlige på bygda kjente man til. Det var vel større fare for voldtekt andre steder, litt lenger unna hus og folk, og ikke et sted som folk stadig kom og gikk.

Separate toaletter kom vel når doene kom innahus og man fikk innlagt vann og det ble mer aktuelt å kombinere det med bading og vasking.

Ellers har vel dette mest med vane å gjøre. Jeg hører at nå deler gutter og jenter rom mange steder i forsvaret. På 70 og 80 tallet hente det at gutter og jenter delte garderober og dusjet sammen men det var utenkelig at man skulle dele rom. Man hadde vel forestilling om at mye kunne skje i mørke om natta mens i opplyste garderober og dusjer var det ufarlig. I dag er det helt motsatt. Dele soverom er trygt mens å dele garderober og dusje med andre anses som farlig.

Anonymkode: 176b1...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På grunn av rettferdighet. For menn skal slippe å måtte bruke skitne toaletter og vaske etter damene. 

Det er en kjent sak at kvinner er notorisk gode til å bomme på skålen. Både ved nr 1 og 2. Det meste havner utenfor og opp etter vegger og tak.

Anonymkode: db8e3...400

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Invicta skrev:

Menn griser veldig på do. Har jobbet med rengjøring tidligere, og det var kjempeforskjell på damedoen og mannedoen. Alle steder. 

Vasker på en pub, å du vil ikke tro hvor ekkle kvinnfolk er. Er som oftest renere på herredoen 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid trodd at det har noe med urinaler å gjøre. Det at andre menn ser penisen din ikke gjør noe, på samme måte som å dusje i svømmehall. Men at det ikke er like greit at kvinner kan se kanskje...nei ikke sikker.

På skolen jeg går(ombygd gammelt sykehus) er det flere fellestoaletter, en der man går igjennom et rom med tre båser for å komme til en dør som er merket med kvinne. På den ytterste døra er det begge tegn. En annen der det er to båser og vask på begge båsene, står begge tegn på ytterste døra, og skjer ofte at man går på toalettet i båsen ved siden av det motsatte kjønn. Litt rart, men blitt vant til det :P 

Anonymkode: ce20a...e20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har sluttet med det på Colosseum kino og jeg synes det var ekkelt. For mennene står og tisser der jo og da må vi sitte og eh og noen av dem treffer ikke. Hvorfor har de begynt med det der. Og så er det bare to toaletter og lang kø.

Anonymkode: 8da5b...72e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det har litt med at menn og kvinner ikke skal gjøre sitt fornødne i samme rom. :daane: 

MEN jeg støtter det! I alle fall noen steder. På UIB så har noen toaletter blitt gjort til Unisex, og det er forsåvidt greit. Folk griser ikke på universitet. Men jeg støtter definitivt at kvinner og menn skal ha egne toalett på pub. Grunnen til dette er at kvinner må sitte seg ned for å tisse, og kommer ikke til å skje hvis menn har pisset ut over toalettene, gulvet OG veggen. Noen menn kommer kanskje til å si "HÆ? Vi gjør ikke sånn" og kanskje ikke alle gjør det, men jeg har opplevd å vært veldig tissetrengt da jeg var på en uteplass som hadde unisex toaletter. Selv om det var et område med skillevegg hvor menn kunne bruke urinal, hadde de greit å tisse utover alle toalettene også. Dette er oppskriften til pølsefest. Jentene stikker når de ikke får tisse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

skikkelig trang og ekkelt 2x1 meter toalett og to toalleter for kvinner og menn? hva er det colosseum tenker?

Anonymkode: 8da5b...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vasker på en pub, å du vil ikke tro hvor ekkle kvinnfolk er. Er som oftest renere på herredoen 😂

Min erfaring er at urinalen er verst, deretter damedoen og til slutt herredoen hvis det også finnes urinal. Hvis det ikke er urinal er herredoen verre enn damedoen. Generelt er det tissinga som begge kjønn sliter med. Det andre går storst sett greit når man ikke er fyllesjuk eller har diare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at urinalen er verst, deretter damedoen og til slutt herredoen hvis det også finnes urinal. Hvis det ikke er urinal er herredoen verre enn damedoen. Generelt er det tissinga som begge kjønn sliter med. Det andre går storst sett greit når man ikke er fyllesjuk eller har diare.

Urinalen her har som regel bare noen snusposer i seg, de er det bare å plukke bort med papir. Ellers spyles urinalen skikkelig før vi vasker over, så det er den minst ekle delen med vask av do :P 

var borti ei kjerring som tissa i søppelbøtta en gang 🙄 Var opptatt inne på doen var vist unskyldningen. Grisete folk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er EKSTREMT glad for at det er separert. Alle guttedoer er så motbydelig, og jeg vet om flere menn som ikke orker å bruke mannedoen. Så noen menn griser helt sykt. Hva driver de med? Slenger snablen rundt i helikopter? 

Neitakk til likestilling når det gjelder do.

Anonymkode: 09511...1cf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er EKSTREMT glad for at det er separert. Alle guttedoer er så motbydelig, og jeg vet om flere menn som ikke orker å bruke mannedoen. Så noen menn griser helt sykt. Hva driver de med? Slenger snablen rundt i helikopter? 

Neitakk til likestilling når det gjelder do.

Anonymkode: 09511...1cf

De markerer revir. Meningen er at du skal komme og lukte.

Anonymkode: db8e3...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det kommer til sånne enkle dobåser. Altså at det er kun ett herretoalett, og ett dametoalett. Hva er poenget med skulle på kjønnene da? Da er det jo ingen fare for overgrep, og ingen pissoar så man ser penisen til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Persephone skrev:

Dette har jeg lurt på hele livet.

Er det ikke ledig på dametoalettet, går jeg bare på herretoalettet likevel. Hvorfor skal det at det er et symbol av en "mann" på døra gjøre at jeg skal la være å gå på det?

Fordi du bryter loven. La menn være i fred! Det er ikke lov å gå på herretoalettet når man er født som kvinne. 

Hvis du er imot det kan du flytte til et annet land, og finne en stamme med fellestoalett

Anonymkode: 22002...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Persephone skrev:

Men når det kommer til sånne enkle dobåser. Altså at det er kun ett herretoalett, og ett dametoalett. Hva er poenget med skulle på kjønnene da? Da er det jo ingen fare for overgrep, og ingen pissoar så man ser penisen til noen.

Jo, det er det

Anonymkode: 22002...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...