Gå til innhold

Billige matvarer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nødt til å leve veldig billig fra nå, så jeg trenger råd om deres billigste matvarer. Er ikke sikkert jeg har tenkt over alt så kjør på :) 

Anonymkode: 383b1...e62

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nybakte rundstykker med ost eller syltetøy synes jeg er veldig godt på lavbudsjett.

vel så viktig er nok gode innkjøpsvarer, kjøp etter kilopris og ikke stykkpris, porsjonprisen på ris blir jo nesten gratis når du kjøper 5kg poser. havregrøt kokt på helmelk med kanel og sukker er jo alltids en slager. 1-2 egg om dagen er ganske rimelig og det er jo praktisk talt naturens egen multivitamin.

det er proteinkilder som koster, så du bør følge med etter tilbud, eventuelt redusere mengden hvis du mener du får nok protein.

ellers kan det være litt vanskelig å anbefale når man ikke vet hvor billig er billig nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kikerter

Anonymkode: e398b...e68

AnonymBruker
Skrevet

Kikerter, linser og bønner. Om du har en internasjonal butikk i nærheten, er det ofte billig å kjøpe store mengder der. Krydder kan også kjøpes billig i store kvantum. Hakkede tomater, pasta, ris, potet, havregryn, løk, gulrot og noen andre typer grønnsaker (her svinger prisene veldig, så følg med på hva som ligger lavest). Torske- og seifilet i blokk er billig, det samme er strimlet svinekjøtt og kyllingkjøttdeig.

Anonymkode: d4246...9c6

• Liker 2
Skrevet

Matvaner er viktigere enn matvarer. God planlegging og rutiner, og du kan i praksis kjøpe hva du vil.

Sørg for at du ikke bruker mer penger enn du trenger å bruke - feks er protein dyrt, men vi trenger ikke så mye, og det er protein i melkeprodukter, korn og belgfrukter, i tillegg til i egg, fisk og kjøtt. 

Ikke bruk penger på fjas - det er så mye fordyrende og ikke alt er nyttig - hva som er nyttig er dog individuelt. Ferdigskrelt og hakket og kokt? Hvis det er det som får middagen på bordet, så er det et godt kjøp. Morsomme pastafigurer? Tenk etter om det er verdt dobbelt så mye - for deg - som vanlige skruer. Barer og juicer og tilskudd er i all hovedsak bare tull. Billigmerker er vanligvis like bra som merkevarer. 

Ikke spar deg syk. Spis variert og god mat. Mat er billig i Norge, og hjemmelaget er billigst og best. Kjøp vanlige, billige matvarer til vanlig, og dyrere mat innimellom. Planlegg måltidene og ikke kjøp mer enn du får spist opp. Planlegg måltider du har lyst på og vet at du liker, men utfordre grensene dine innimellom også.

Sjekk priser, hva du får for pengene, inkludert kilopris, og holdbarhetsdato i butikken. Kjøp i stort når det er på tilbud og du kan oppbevare det. Aldri kjøp noe i mengder som du enten ikke kan lagre forsvarlig, som du kommer til å forspise deg på, eller bli lei av. 

Bruk kjøleskap, fryser og matskap aktivt og fornuftig. Kjøp frysevarer eller frys i porsjoner og ta opp og tin over natten. Ha oversikt over hva du har og når det må spises. Ikke kast ting bare fordi det har gått ut på dato; for ferskvarer gjelder det at uåpnet pakke holder seg lenger, åpnet pakke holder seg kortere - se, lukt, smak. Hermetikk og tørrvarer holder i årevis etter utgått dato.

En liste over de billigste matvarene blir vanskelig å lage, vanskelig å se at det kan være nyttig. Du trenger litt av hvert og akkurat hva du kjøper avhenger av hva du liker og hva du kommer til å lage. Og hva som er på tilbud, og hvilke butikker du har tilgang til. Men generelt: Havregryn, ris, pasta, hvetemel, byggryn, peanøtter, egg, tunfisk på boks, olje, epler, appelsiner, bananer, kylling, svinekoteletter, gulrøtter, brokkoli, løk, poteter, kålrot, kål, hermetiske tomater, linser og bønner, knekkebrød, frosne erter, spinat, div grønnsaksblandinger, rosenkål, er billig mat som du kan gjøre enormt mye ut av.

• Liker 4
Skrevet

Fjordland er ganske billig og simpelt synes jeg ;)

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, QQbaby skrev:

Dyrt om du lever på lavbudsjett, men nå spurte jo TS om råd til billig mat, ikke billig og simpel mat. Du vet hva simpel betyr, ikke sant? 

Anonymkode: 03c16...f1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet hva simpel betyr, ikke sant? 

Spørs bare om du har full oversikt, da. Skal vi vedde?

Anonymkode: 19858...4d4

Skrevet

Coob obs har mye bra tilbud. Denne uken er det tilbud på kyllinglår, klubber og kjøttdeig. De har også store kasser med kyllingklubber til 20kr/kg!! Henta 2 kasser i går på 5kg hver. 

I tillegg hadde de masse tilbud på tomater på boks, 10kr boksen for gode tomater. Visst ikke kan du jo kjøpe de rimelige, men de er ikke så gode. I tillegg var det tilbud på linser og det meste i fra Go Green mener jeg :) 

Friele kaffe var på tilbud, 20kr posen mot de vanlige 30/35kr. Ta å kjøpe en kasse, eller så mange du vil. 

Følg med på tilbud hver uke, alle tilbudsaviser ligger som regel klart på nettet hver søndag. 

Skrevet
11 timer siden, QQbaby skrev:

:alice: Dagens 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Mystix skrev:

:alice: Dagens 

I know, Fjordland er dyrt. Selvsagt enkelt og kan smake greit, men stopper der for min del. 

Skrevet

Obs har nå 10 Suppeposer for 100 kr. På extra er det Bergens fiskesuppe for 6 kr.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips 👌🏼 Må leve på 2000 PR mnd så da får man kanskje en ide om hva som er "billig" nok for meg :P 

Skulle ønske jeg hadde obs i nærheten. Men om ikke lenge åpner de extra så da blir det enda mer tilbud å lete etter 👏🏼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips 👌🏼 Må leve på 2000 PR mnd så da får man kanskje en ide om hva som er "billig" nok for meg :P 

Skulle ønske jeg hadde obs i nærheten. Men om ikke lenge åpner de extra så da blir det enda mer tilbud å lete etter 👏🏼

Har du KIWI i nærheten?

De selger ut varer (til halv pris) som går ut på dato dagen etter. De har egne kjøledisker for disse varene. Har funnet både kjøtt, fisk, kylling, pålegg, egg, youghurt i disse kjølediskene :) (Pålegg og kjøtt m.m. kan også fryses ned)

Egg holder seg også i flere måneder etter utløpsdatoen :)

Anonymkode: b94e2...a98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du KIWI i nærheten?

De selger ut varer (til halv pris) som går ut på dato dagen etter. De har egne kjøledisker for disse varene. Har funnet både kjøtt, fisk, kylling, pålegg, egg, youghurt i disse kjølediskene :) (Pålegg og kjøtt m.m. kan også fryses ned)

Egg holder seg også i flere måneder etter utløpsdatoen :)

Anonymkode: b94e2...a98

Her har vi kiwi, Coop mega (og ekstra snart), spar og rema. De har sånn nedsatt pris på grunn av dato disk på Coop som er nærmest meg. Har ikke bil så må sykle dit jeg skal. Hender seg jeg er heldig å får skyss med venninne på butikken hvis jeg trenger å handle mye :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, April 18, 2017 den 23.37, QQbaby skrev:

Billig? Det er dyr mat. Når du ser hva du får

Anonymkode: 711d7...b13

• Liker 1
Skrevet

Meny har 10-kronersmarked nå. Du får blant annet grovbrød til 10 kr. Kjøp flere og frys ned. Da har du lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...