AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Skal reise for første gang til Roma, Italia og har skrevet ned noen attraksjoner jeg ønsker og besøke (tips fra nettisiden jeg bestilte hotellet), men utover dette så har jeg ikke noe peil på hva som er verdt og besøke/se/gjøre. Så dette er hva jeg skrevet ned så langt: Colosseum - monument Pantheon - monument Piazza di spagna / Spansketrappen - orienteringspunkt Piazza navona - orienteringspunkt Peterkirken - monument Trevifontenen - monument Viktor Emmanuel 2 monument - museum Castel sant´angelo - monument Forum romanun - monument Campo de fiorio - turistområde Har også et lite ønske om og besøke en vingård og kjøpe vinflasker med hjem. Er dette noe mulighet? Ønsker også og shoppe, både typisk turistting og eventuelt klær og andre spesielle ting som er typisk i italia Kom gjerne med tips (hotell og fly er alt bestilt) Anonymkode: f6d22...9af
bippo Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 (endret) Du bør sjekke ut Trastevere, der er det skikkelig hyggelig å rusle rundt, og det er mange hyggelige små restauranter og "hull i veggen" som er verdt å få med seg. Det er en restaurant like ved Orto Botanico (botanisk hage, veldig deilig å gå rundt der, det er ikke særlig folksomt) som heter Marco G som er helt nydelig, de har sykt god mat der. Det er også et øl og matsted i samme område som heter Bir & Fud eller noe sånt, der har de maaaaasse forskjellig øl, og du får smake på de før du kjøper. De har også endel litt unik mat som er skikkelig digg, samt burgere og sånne ting. Og hvis du liker livejazz så er Gregory's Jazz Club veldig ålreit, det er like ved Spansketrappen. De serverer mat og drinker der også. Hmmm... Sist jeg var der var det en slags festival langs elven, det var ganske gøy, men typisk turistfelle, så det var innmari dyrt. Men kanskje noe å få med seg likevel, om dere er der når det pågår? Det har en egen hjemmeside http://www.lungoiltevereroma.it/ Utover det vil jeg bare anbefale å gå mye, ta med godt fottøy. Det er noe å se over alt Ja, og hvis du er interessert i sminke og sånt vil jeg anbefale å ta turen innom Kiko. Åja og forresten, mulig det er en selvfølge for alle andre, men jeg gikk rett på sist gang jeg var der: Pass opp for gateselgere/svindlere som vil gi deg armbånd og sånne ting, det blir fort dyrt, heheh Jeg og samboer har litt vansker med å si NEI, så vi møtte på en sånn en allerede første kvelden vi var ute. Jævlig lurt, hahah. Endret 18. april 2017 av bippo 1
Kvist Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 På 18.4.2017 den 19.43, AnonymBruker skrev: Skal reise for første gang til Roma, Italia og har skrevet ned noen attraksjoner jeg ønsker og besøke (tips fra nettisiden jeg bestilte hotellet), men utover dette så har jeg ikke noe peil på hva som er verdt og besøke/se/gjøre. Så dette er hva jeg skrevet ned så langt: Colosseum - monument Pantheon - monument Piazza di spagna / Spansketrappen - orienteringspunkt Piazza navona - orienteringspunkt Peterkirken - monument Trevifontenen - monument Viktor Emmanuel 2 monument - museum Castel sant´angelo - monument Forum romanun - monument Campo de fiorio - turistområde Har også et lite ønske om og besøke en vingård og kjøpe vinflasker med hjem. Er dette noe mulighet? Ønsker også og shoppe, både typisk turistting og eventuelt klær og andre spesielle ting som er typisk i italia Kom gjerne med tips (hotell og fly er alt bestilt) Anonymkode: f6d22...9af Hvor lenge skal du være i Roma? Jeg ville ha brukt (minst) en dag på å surre rundt i sentrum. Begynn gjerne på Campo dei Fiori, der er det marked og liv på formiddagen. Så kan du rusle hvilken rute du vil egentlig, og plutselig har du spist is og sett på gatekunstnere på Piazza Navona, kastet en mynt i Fontana de Trevi og vridd hodet baklengs i halvmørket inne i Pantheon. Hvis du er så heldig å oppleve å være inne i Pantheon når himmelen åpner seg i en kraftig regnbyge har du et minne for livet. Spansketrappen er i grunnen bare en trapp med mye folk. Det er fancy shopping i gatene nedenfor og unaturlig kjekke carabinieri som passer på. Og det er ganske koselige gater å gå i på toppen av trappa. Alle disse stedene er stappfulle av turister, inkludert de som går i grupper med matchende t-skjorter og null folkeskikk. Det er en del av greia og det er bare å gå rundt dem, du er jo turist selv også Alle steder som selger noe og som kan sees fra et av disse kjente punktene tar ca dobbelt pris for alt. De har gjerne også litt kjipere mat og litt dårligere service. Velg gjerne å drikke kaffen din i gata ved siden av om du ikke trives med det. Men husk at det gjerne er stolen med utsikt du betaler for og ikke kaffen, og noen ganger er det kanskje verdt det? Blir det for varmt, stikk innom en bar med aircondition og ta en espresso sånn italienerene gjør det. Stående ved baren, med sukker i kaffen og gjerne en liten søt bit ved siden av også. En annen dag begynner du gjerne med Forum Romanum, ta med deg en guide (bok, app, sånn lydgreie... hva som helst egentlig), det gjør det lettere å se hva som er eller var hva. Ta med deg en enkel lunsj også, f.eks en panino og en frukt eller noe. Oppe på Palatinerhøyden er det fint å sitte med en matbit uten at du føler deg i veien for noen. Fin utsikt er det også. Så går du ned på andre siden og videre til Colosseum, da har du allerede kjøpt dobbelt-billett ved Forum Romanum og kan gli forbi den lengste køen. Vatikanet og Peterskirken tar minst en dag. Har jeg hørt, aldri giddet å stå i kø dit. Castel sant'Angelo er fint og litt annerledes enn resten av byen. Reiser du med barn er det et must å forsøke å finne "lure snarveier" gjennom smale ganger og svingete trapper Kan fint kombineres med en rusletur langs elva. Går du helt ned til vannet slipper du turistene og kan gå sammen med joggerne og hundelufterne. Bruk (minst) en dag i Trastevere. Sug inn atmosfæren, drikk aperitivo i solen og spis gelato sittende på en fontenetrapp. Det er massevis av små restauranter, kafeer, barer overalt. Stikk gjerne innom Santa Maria in Trastevere, det er helt fantastisk vakkert interiør der. Og bra fontene å sitte på utenfor. Generelt for hele turen: Gode sko, men ikke stygge sko. Italienere er nøye på sånt og du får kjipe blikk om du kommer på restaurant med svette joggesko. Ikke gå i flip flops om du ikke er på stranda. Respekter at det er mange religiøse steder og dekk skuldre/knær når du går inn i en kirke etc. Si buongiorno, buona sera osv når du kommer inn et sted. Si grazie når du vil takke for noe og grazie arrivederci når du går igjen. Det gjelder også om du har prøvd et plagg i en liten klesbutikk eller bare tittet på noe nips. Italienere generelt og romere spesielt er vant til turister, de setter pris på at vi prøver og belønner deg med store smil og god service. Ikke ta i mot juggel fra gateselgere, ikke la deg "spå" eller annet heller. Det er svindel. Alltid. Og fyren er ikke alene. Si nei (valgfritt språk, de skjønner nei på absolutt alle) og gå. De følger gjerne etter en stund så du må ofte si nei flere ganger. Spis gelato! Masse gelato. Prøv gjerne smaker du ikke har prøvd før. De beste isbarene har gjerne kø. Finner du forretningsmenn med slips og bestemødre med blomstrete kjoler i samme kø er det bare å stille seg opp, da er isen garantert god. Gå en omvei, gå i smågatene, finn smugene. Det er historie og kultur overalt! Spis middag sent, det er da det er mest liv og best stemning. Og be om anbefalinger, både på menyen og når det gjelder restauranter. Jeg fikk en gang tips om en superkoselig restaurant med billig og veldig god mat av damen som jobbet i skobutikken jeg handlet i. Hadde aldri funnet den på egenhånd. 1
Svartedauden Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 Vil ABSOLUTT anbefale Museum and Crypt of Capuchins!!! Det er deler av et beinkappell. Laget av ekte menneskebein. Er ikke så ekkelt og skummelt som det høres ut som, men utrolig fascinerende.
Aviale Skrevet 26. april 2017 #5 Skrevet 26. april 2017 Dra til Vatikanet og Peterskirken tidlig på dagen, jeg var der i slutten av juli og ventet ca en halvtime bare. Kjøp billetter på forhånd til de største attraksjonene, spesielt Colosseum og museet med det sixtinske kapell. Hørte fra ei jente at hun hadde stått 4 (!!!) timer i kø for sistnevnte... Ellers støtter jeg forslaget om Trastevere, et veldig hyggelig område Og husk at en del restauranter har siesta, slik at det kan være litt vanskelig å finne et åpent sted utenfor turisttråkket mellom kl 15-17.
Hadley Skrevet 26. april 2017 #7 Skrevet 26. april 2017 Mange gode forslag over. Jeg vil foreslå Via Appia Antica, en gammel romersk vei med gamle graver og minnesmerker som går gjennom nesten landlige omgivelser. Var nesten ingen andre folk der når jeg var der. Flott å komme litt unna hordene av andre turister. 2
Gjest Skrevet 27. april 2017 #8 Skrevet 27. april 2017 Jeg har vært flere ganger i Roma og ønsker deg en fantastisk tur. Det er en helt nydelig by
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #9 Skrevet 27. april 2017 Du vet du har vært for lenge på KG når du leser; Første gang i rompa..... Anonymkode: 6e1bd...8a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå